اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۰۹۷۷۵
۱۸۸
۱۸۸
پ

آقای معمولی؛ محبوب‌ترین آلمانی در قلب جزیره

کلوپ اما نه‌تنها موفق شد با خریدهای هوشمندانه‌اش تیمش را به جمع مدعیان برساند بلکه سرانجام پس از ۳۰ سال توانست این تیم را قهرمان انگلیس کند تا این طلسم عجیب هم توسط او شکسته شود.

فرهیختگان: اکتبر ۲۰۱۵ زمانی که خبر امضای قرارداد لیورپول با یک سرمربی آلمانی منتشر شد هواداران این تیم به سختی می‌‌توانستند تصور کنند که تنها چند سال بعد تیم‌شان به یکی از قدرت‌های برتر انگلیس و حتی اروپا تبدیل شده و با ارائه فوتبالی تهاجمی و ویرانگر رقبا را یکی پس از دیگری از پیش رو برمی‌دارند. یورگن کلوپ اگر چه در کشورش و به‌خصوص روی نیمکت دورتموند نتایج خوبی کسب کرده بود اما کار در انگلیس و به‌خصوص لیورپولی که سال‌ها از آخرین قهرمانی‌شان در لیگ می‌گذشت اصلا کار راحتی نبود.

آقای معمولی؛ محبوب‌ترین آلمانی در قلب جزیره

کلوپ اما نه‌تنها موفق شد با خریدهای هوشمندانه‌اش تیمش را به جمع مدعیان برساند بلکه سرانجام پس از 30 سال توانست این تیم را قهرمان انگلیس کند تا این طلسم عجیب هم توسط او شکسته شود. مرد ژرمن حالا یکی از محبوب‌ترین سرمربیان تاریخ این باشگاه است و هواداران لیورپول دوست ندارند حتی تصور جدایی او از تیم محبوب‌شان را داشته باشند. درحالی که گفته می‌شد او احتمالا در سال 2024 و پس از پایان قراردادش آنفیلد را ترک خواهد کرد اما خبر تمدید دوساله این قرارداد که روز پنجشنبه منتشر شد همه لیورپولی‌ها را خوشحال کرد که حداقل تا 4 سال دیگر این سرمربی کار بلد را روی نیمکت خود خواهند داشت.

دومین مربی باسابقه باشگاه

قرمزها یک ماه بسیار سخت را پیش رو دارند که ممکن است به افتخاری تاریخی در فوتبال انگلیس منتهی شود. تاکنون هیچ تیمی در تاریخ این کشور نتوانسته هر 4 جام ممکن در طول یک فصل را کسب کند و حالا شاگردان کلوپ این فرصت را در اختیار دارند که به این موفقیت ویژه دست پیدا کنند. آنها در جام اتحادیه با برتری برابر چلسی جام قهرمانی را بالای سر بردند و حالا خود را برای فینال جام حذفی با چلسی، رقابت بر سر قهرمانی در لیگ برتر با منچسترسیتی و البته حضور احتمالی در فینال لیگ قهرمانان آماده می‌کنند. در چنین شرایطی خبر تمدید قرارداد کلوپ می‌تواند‌انگیزه و روحیه بازیکنان را در آستانه این دیدارهای حساس بالاتر برده و آنها را برای کسب موفقیت‌های تازه امیدوارتر کند.

موفقیت‌های اخیر تیم و روند عالی آنها در طول این فصل مالکان باشگاه را به این نتیجه رساند که هر چه زودتر برای تمدید قرارداد مرد آلمانی دست به کار شوند و درنهایت هم توانستند با او و دستیارانش برای ادامه همکاری به توافق برسند. اگر کلوپ تا پایان این قرارداد در آنفیلد بماند به دومین مربی باسابقه در تاریخ لیورپول پس از بیل شنکلی تبدیل خواهد شد و 11 سال حضور در این تیم باسابقه می‌تواند نامش را برای همیشه در تاریخ این باشگاه به‌عنوان یکی از بهترین‌ها به ثبت برساند. شنکلی از 1959 تا 1974 سرمربی قرمزها بود و در این 15 سال افتخارات زیادی را به دست آورد.

کلوپ درباره تصمیمش برای تمدید قرارداد با لیورپول می‌گوید: «کلمات زیادی درباره حسم از اینکه این قرارداد را امضا کرده‌ام می‌توانم بگویم: «خوشحال، هیجان‌زده، فوق‌العاده و جذاب.» این برایم شروعی دوباره خواهد بود و مانند هر رابطه خوبی باید مثل یک خیابان دوطرفه باشد. در این کار شما باید برای همدیگر مناسب باشید و همین احساس که ما برای هم مناسب هستیم مرا به این نتیجه رساند که باید قراردادم را تمدید کنم. من قبلا یکبار این کار را کرده‌ بودم و این بار دوباره از خودم پرسیدم آیا برای تیم خوب است که باز هم در اینجا بمانم یا نه.»

البته گذر زمان مشخص خواهد کرد که آیا ادامه ماندن او در آنفیلد به سود دو طرف خواهد بود یا نه، اما فعلا تیم او روندی فوق‌العاده داشته و کمتر تیمی توان مقاومت برابر ستاره‌های تیمش را دارد.

مایک گوردون، مدیرعامل شرکت FSG که مالکیت لیورپول را برعهده دارد و رابطه بسیار خوبی هم با کلوپ دارد چهارشنبه شب در آنفیلد از نزدیک شاهد برتری 2 بر صفر قرمزها برابر ویارئال در مسابقه رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان بود و خوشحال از اینکه این باشگاه یک گام بزرگ برای رسیدن به سومین فینال اروپایی خود در 5 سال اخیر برداشته است. مایک کاسیک، مدیربرنامه‌های سرمربی آلمانی هم همان شب در ورزشگاه بود و پس از بازی درباره جزئیات نهایی قرارداد جدید صحبت کرده و برای تمدید آن به توافق رسیدند. البته جزئیات مالی این قرارداد منتشر نشده است اما با توجه به اینکه کلوپ معمار تمام موفقیت‌های لیورپول در 7 سال اخیر بوده و باشگاه با کمک او توانسته به چنین سطحی دست پیدا کند مسلما بیشتر خواسته‌های او از سوی هیات‌مدیره باشگاه تامین شده است.

بازیکنان تیم درحالی که تمرینات خود برای بازی عصر امروز برابر نیوکاسل را پیگیری می‌کردند این خبر خوب را شنیدند و باشگاه امیدوار است این اتفاق نه‌تنها برابر تیم احیا شده نیم‌فصل دوم بلکه در مسابقه سه‌شنبه شب آنها برابر ویارئال هم تاثیرگذار بوده و آنها بتوانند همچنان روند پیروزی‌های خود را در رقابت‌های مختلف ادامه دهند.

تمدید بدون افزایش دستمزد

کلوپ پیش از این در مصاحبه‌های مختلف گفته بود که در سال 2024 و با پایان قراردادش لیورپول را ترک خواهد کرد اما در هفته‌های اخیر تصمیم تازه‌ای گرفت و وقتی پیشنهاد جدید باشگاه به دست او رسید زمان زیادی برای موافقت با آن نیاز نداشت. جالب اینکه گفته می‌شد در قرارداد جدید او خبری از افزایش دستمزد نیست و او همین حقوق فعلی را دریافت خواهد کرد اما دو دستیارش دستمزد بیشتر می‌گیرند. به نوشته نشریه اتلتیک انگلیس کلوپ پس از اینکه پیشنهاد باشگاه را دریافت کرد فقط دو هفته طول کشید تا پاسخ مثبت بدهد و به نظر می‌رسد از قبل تمایلش برای ماندن در آنفیلد بیشتر شده بود. البته ظاهرا بندی در قرارداد جدید او گنجانده شده است که در فصل آخر در صورتی که تمایل به ادامه همکاری نداشته باشد می‌تواند به‌صورت یک‌طرفه آن را فسخ کند.

نخستین قرارداد بلندمدت این مربی با لیورپول در سال 2016 و فقط یک سال پس از حضورش در لنگلیس امضا شد که مدت آن 6 سال بود. در دسامبر 2019 و تنها چند ماه پس از اینکه ششمین قهرمانی اروپا را برای تیمش به ارمغان آورد لیورپول دوباره با او وارد مذاکره شد و این بار قراردادش تا 2024 تمدید شد تا خیال باشگاه از این جهت راحت شود. کلوپ که در این مدت تغییرات زیادی را در لیورپول ایجاد کرده و تیم را از باشگاهی نسبتا خوب در فوتبال انگلیس به تیمی فوق‌العاده و مدعی در سطح اروپا بدل کرده است تاکنون سابقه نداشته که 9 سال در یک باشگاه مشغول به کار باشد و حتی اگر در سال 2024 هم از این تیم جدا می‌شد بیشترین دوران حضورش در یک تیم را سپری کرده بود.

عدم افزایش دستمزد او در لیورپول نشان می‌دهد که او از شرایطش در این باشگاه راضی بوده و اولویت‌های دیگری در این باشگاه دارد. یکی از مهم‌ترین خواسته‌های او خرید بازیکنان جدید برای تیم است تا بتواند همچنان قرمزها را در جمع مدعیان و بهترین‌های قاره حفظ کند. در ابتدای سال جاری میلادی برخی معتقد بودند که کلوپ شاید کمی خسته و ناامید به نظر می‌رسد به‌خصوص فاصله‌ای که در صدر جدول با سیتی داشتند این باور را به وجود آورده بود که آنها این فصل هم نمی‌توانند برای قهرمانی تلاش کنند اما در هفته‌های اخیر اوضاع کاملا تغییر کرده است. فاصله دو تیم در صدر جدول به یک امتیاز کاهش پیدا کرده است و به وضوح مشخص است که کلوپ با‌انگیزه و روحیه بسیار بهتری در کنار زمین تیمش را هدایت می‌کند.

کلوپ بدون شک یکی از برترین مربیان فوتبال دنیا در سال‌های اخیر و شاید در کل تاریخ باشد که توانایی‌های منحصربه‌فردی دارد. او این توانایی را دارد که ‌انگیزه‌ای چند برابر به بازیکنانش تزریق کند و مهارت‌های یک مربی کاربلد و توانمند را دارد. از سوی دیگر او با هوش بالای خود درک بسیار بالایی از تاکتیک‌ها و پیچیدگی‌های آن دارد که در فوتبال امروز کمتر مربی را تا این حد توانمند و قوی می‌بینیم. از طرف دیگر کلوپ می‌تواند به بهترین نحو نکات و تاکتیک‌های مدنظرش را به بازیکنانش منتقل کرده و هر آنچه لازم است را آنها در زمین پیاده می‌کنند. همین نکات باعث شده تا او لیورپول را به چنین سطحی برساند که شاید فقط چند تیم در اروپا توانایی رقابت با آنها را دارا باشند.

در چنین شرایطی ادامه این پروژه برای او از افزایش دستمزدش اهمیت بیشتری دارد و به همین دلیل است که باشگاه هم تلاش دارد تا بهترین امکانات و شرایط ممکن را برای او و پسرانش فراهم کند. او توانسته تیمی بسازد که هواداران را به یاد تیم بزرگ دهه 60 بیل شنکلی، تیم باشکوه باب پیسلی در اوایل دهه 80 و همچنین تیمی که کنی دالگلیش در اواخر این دهه داشت بیندازد. شاید کلوپ به اندازه این بزرگان جام کسب نکرده باشد اما مسلما در کنار آنها قرار دارد و یکی از مردان محبوب تاریخ قرمزها به‌شمار می‌رود.

استاد خریدهای طلایی

اما کلوپ چگونه توانست چنین تیمی بسازد؟ خرید بازیکنانی چون سادیو مانه، محمد صلاح، ویرجیل فن‌دایک و آلیسون باعث شد تا او خیلی زود بتواند تیمی یکدست و مدعی را بسازد. مانه از زمانی که او در دورتموند حضور داشت یکی از نفرات مدنظرش بود و درنهایت توانست او را در لیورپول بخرد. صلاح که در چلسی و رم نتوانسته بود خود را به‌عنوان یک بازیکن خوب مطرح کند در لیورپول به یک فوق‌ستاره تبدیل شد و این هنر مرد آلمانی را نشان می‌دهد. فن‌دایک هم در زمان خود گران‌ترین مدافع تاریخ شد اما وقتی یونایتد با خرید هری مگوایر این رکورد را جابه‌جا کرد و این مدافع انگلیسی نتوانست انتظارات را برآورده کند ارزش کلوپ و تیم استعدادیاب او بیش از پیش مشخص شد.

پپین لیندرز، یکی از دستیاران اصلی کلوپ که او هم قراردادش با این باشگاه را تمدید کرده است درباره علت این تصمیم می‌گوید: «من می‌خواستم در سال 2024 و با پایان قراردادم با لیورپول به‌عنوان سرمربی در تیمی دیگر مشغول به کار شوم و این را به کلوپ هم گفته بودم. با این حال پروژه باشگاه بسیار جذاب است و ما در میانه‌های آن هستیم به همین دلیل تصمیم گرفتم تا دو فصل دیگر هم در اینجا بمانم.»

لیورپول در سال‌های اخیر یکی از تهاجمی‌ترین تاکتیک‌های پرسینگ را در فوتبال اجرا کرده که به نوعی این روش با این تیم شناخته می‌شود. مربی 39 ساله قرمزها دراین‌باره می‌گوید: «درباره روش دفاعی تیم باید بگویم که ما یک منطقه پرس در زمین داریم که معمولا از محوطه جریمه حریفان شروع می‌شود و از همان زمان که آنها می‌خواهند ضربه دروازه را بزنند، ما این کار را آغاز می‌کنیم. در ادامه یک بخش پرسینگ در میانه میدان و در آخر یک بخش هم در خط دفاعی خود داریم که البته هرکدام وظایف متفاوتی دارند و بازیکنان با شرح وظایف مختلفی راهی زمین می‌شوند. درنهایت البته هدف همه آنها یک چیز است: «بازپس‌گیری توپ.» اگر شما به تیم ما نگاه کنید دو بخش داریم اولی سه مهاجم تیم هستند که نقطه ابتدایی پرسینگ را تشکیل می‌دهند و بخش دوم 7 بازیکن دیگر، البته در کنار آلیسون که در بخش دوم فعال هستند.»

این روش منحصربه‌فرد که البته پیش از این توسط مربیان مختلفی ازجمله رانگنیک و خود کلوپ در فوتبال آلمان نیز اجرا می‌شد حالا در لیورپول به حد کمال رسیده است و سرمربی باتجربه این تیم توانسته به کمک همین تاکتیک موفقیت‌های زیادی کسب کند. او خریدهایش را نیز براساس توانایی بازیکنان در اجرای این روش انجام می‌دهد و با اضافه کردن دیه‌گو ژوتا و لوئیس دیاز در این فصل به ترکیب تیمش به خوبی توانسته از آنها بازی بگیرد.

تا سال 2026 کلوپ بعید است در تیمش تغییراتی بنیادی ایجاد کند و احتمالا تنها به دنبال اضافه کردن برخی بازیکنان به تیم فعلی خواهد بود. آلیسون، ترند الکساندر آرنولد و اندی رابرتسون که زیر 30 سال دارند تا آن زمان همچنان می‌توانند در سطح کنونی خود باشند و البته فن‌دایک و ماتیپ که 30 سالگی را رد خواهند کرد همچنان می‌توانند در خط دفاعی این تیم مفید باشند. البته کلوپ در این بخش با اضافه کردن ایراهیما کوناته از لایپزیگ و بازی‌های خوب این بازیکن خیالش از مرکز خط دفاعی راحت است. در خط میانی بالا رفتن سن هندرسون و تیاگو باعث شده تا سرمربی آلمانی به فکر جانشینانی برای آنها باشد که کورتیس جونز و هاروی الیون جوان می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. البته گفته می‌شود او جود بلینگهام  از دورتموند را زیر نظر دارد که می‌تواند گزینه‌ای عالی برای خط میانی این تیم باشد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مرد آلمانی در خط حمله است که همیشه نقطه قوت آنها محسوب می‌شد و او باید برای دوران جدایی احتمالی روبرتو فرمینو، محمد صلاح و سادیو مانه آماده باشد که خرید ژوتا و دیاز و همچنین اضافه شدن فابیو کاروالیو از فولام در انتهای فصل می‌تواند در همین راستا باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج