جاباما
۱۲۱۵۱۰۸
۴۱۵
۴۱۵
پ

سکوت مربی تیم ملی درباره اسکوچیچ شکست

مربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: با اینکه اسکوچیچ بارها و شفاف گفته است کادر فنی باید به کارش ادامه بدهد، اما هیچ مسئولی از فدراسیون با ما صحبت نکرده است.

خبرورزشی: وحید هاشمیان، مربی تیم ملی فوتبال کشورمان از آن دست از اهالی فوتبال است که همیشه کمتر وارد حاشیه می‌شود و سخن می‌گوید. هاشمیان که سه سال است به‌عنوان مربی تیم ملی، فعالیت می‌کند و کنار مارک ویلموتس و دراگان اسکوچیچ حضور داشته است، بخشی از گفت‌وگوی او را می‌خوانید:

* در زمان ریاست آقای تاج و حضور آقای ساکت در فدراسیون فوتبال و طبق پیشنهاد آنها، قراردادی برای من ارسال شد که مدت آن تا پایان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بود تا من تا پایان این رقابت‌ها کنار تیم ملی به‌عنوان مربی فعالیت کنم. ازآن‌جایی که فضای فوتبال ایران را می‌شناسم با خودم گفتم شاید با تغییرات در فدراسیون، جابه‌جایی صورت بگیرد، با درخواست خودم قراردادم را تا پایان مرحله مقدماتی امضا کردم و درخواستم این بود قراردادم به‌صورت مقطعی تمدید شود.

*در مرحله اول قرارداد، ویلموتس رفت و آقای تاج هم استعفا کرد. ازآن‌جایی هم که در بازی‌های ابتدایی، تیم ملی نتیجه نگرفته بود، من استعفا کردم، اما آقای بهاروند و آقای علی‌نژاد با من جلسه‌ای داشتند و خواستند کنار تیم ملی حضور داشته باشم تا از این مقطع سخت عبور کنیم. آقای اسکوچیچ آمد و با او هم جلسه‌ای داشتم که خواستار ادامه همکاری من در تیم ملی بود. با او در تماس بودم و در حال کار بودیم که مسئله کرونا پیش آمد و بازی‌ها به تعویق افتاد، با این حال بندی در قرارداد ما بود که اگر مسابقات به‌هردلیلی ادامه پیدا کند، قرارداد ادامه خواهد داشت و به‌صورت خودکار تمدید می‌شود، به این ترتیب، قرارداد من تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ و صعود تیم ملی به مرحله دوم بود و با پایان آن قرارداد، با آقای عزیزی خادم صحبت کردیم و مثل تمام مربیان، قرارداد من هم تا پایان مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ تمدید شد و توانستیم در این مدت، صعود مقتدرانه‌ای به جام جهانی داشته باشیم.

*به‌جز آقای اسکوچیچ، قرارداد تمام مربیان تمام شده است. پیش از سفر کره جنوبی آقای اسکوچیچ به فدراسیون فوتبال ای‌میل زد که تکلیف قرارداد، حقوق و مزایای کادر فنی تیم ملی مشخص شود و اعلام کرد با توجه به رو به اتمام بودن قرارداد مربیان، برای ادامه قرارداد مذاکره شود. پس از پایان قرارداد پیغامی برای مسئولان فرستادم که تکلیف قرارداد مشخص شود. از قرارداد قبلی هم ۹ ماه هیچ حقوقی پرداخت نشده بود، جوابی دریافت نکردم و هنوز خبری به ما نداده‌اند و تازه روز گذشته پس از مدت‌ها، دو ماه و نیم یا سه ماه از حقوق بنده را واریز کردند، این در حالی است که ۲۱ فروردین هم آقای اسکوچیچ به آقای رضاییان که عضو هیئت رئیسه است، گفته بود "قرارداد کادر فنی قبلی باید تمدید شود و شاید چند نفر هم به کادر فنی اضافه شوند."، که باز هم خبری نشد. از آقای اسکوچیچ موضوع را پیگیری کردم و از آقای استیلی هم در مورد پرداخت قراردادهای قبلی و قرارداد جدید سؤال کردم و آقای استیلی گفت که "اسکوچیچ هنوز لیستی نداده است."، در حالی که آقای اسکوچیچ تأیید کرده بودند که کادر فنی قدیم حفظ و دو نفر هم اضافه شود، بعد از این موضوع آقای اسکوچیچ دوباره اسامی را فرستادند که بهتر متوجه شوند.

سکوت مربی تیم ملی درباره اسکوچیچ شکست

*شما فوتبال ایران را دنبال می‌کنید و قطعاً رقم قرارداد مربیان لیگ برتری هم به گوش‌تان خورده است. خیلی از مربیان قراردادهای ۱۰ و ۱۵ و ۲۰ میلیاردی دارند و دستیارانی هم هستند که قرارداد ۴ و ۵ میلیاردی با باشگاه‌ها دارند. این اعداد را تقسیم بر تعداد ماه نکنید، بلکه مجموع آن رقم را در نظر بگیرید. کار ما هم در تیم ملی، مثل مربیان لیگ برتری از صبح تا شب است و معمولاً از ساعت ۹ در مرکز ملی فوتبال مشغول کار هستیم و تا عصر، بازی‌های داخلی و خارجی را آنالیز می‌کنیم، لیگ را زیر نظر می‌گیریم، بازی لژیونرها را رصد می‌کنیم و کار تمام‌وقت داریم.

*باید از شخصیت آقای باقری بگویم که او انسانی شریف است، فوتبالیست خوب و سالمی بوده است و سال‌ها برای جوانان ما الگو خواهد بود و افتخارات زیادی هم کسب کرده است. آقای باقری سال‌هاست مربیگری می‌کند و در این مدت با مربیانی چون برانکو و کالدرون کار کرده است و زمانی هم که به تیم ملی آمد، شرایط طوری بود که در جامعه حمایتی از آقای اسکوچیچ نمی‌شد، همه فکر می‌کردند تیم ملی حذف می‌شود، صعود را کار سختی می‌دانستند و آقای باقری در این شرایط آمد و خیلی برای تیم ملی زحمت کشید، همه بازیکنان هم او را دوست دارند، برای تیم ملی یک برند بزرگ محسوب می‌شود و به‌عنوان یک پیشکسوت به‌لحاظ اخلاقی و توانایی فنی، برای او احترام قائل هستم.

*باید بگویم که همیشه آدمی حرفه‌ای هستم که در زمان بازیگری هم نظم و انضباط برای من مطرح بوده است. در سال ۲۰۰۸ که به‌عنوان بازیکن محدودیت داشتم، مدرک B اروپا را گرفتم و بعضی مواقع که تمرین نداشتیم یا تمرین سبک بود، در تیم‌های پایه بوخوم به مربیان کمک می‌کردم. سال ۲۰۱۱ هم که در پرسپولیس بودم، در کلاس‌های مربیگری شرکت می‌کردم و مدرک A اروپا را گرفتم. پس از آن در تیم‌های پایه و لیگ پنج آلمان کار و سلسله‌مراتب را طی کردم و سال ۲۰۱۴ از دست هانسی فیلیک مدرک پرولایسنس گرفتم و پس از آن در تیم‌های پایه هامبورگ مشغول مربیگری شدم و الآن هم در تیم ملی کار می‌کنم. برخی آقایان در مورد من صحبت می‌کنند، در حالی که از سابقه‌ام‌ خبر ندارند، حالا درباره دوران بازیگری‌ام چیزی نمی‌گویم که زیر نظر بزرگ‌ترین مربیان کار کرده‌ام. اگر خودتان این سلسله‌مراتب را طی نکردید، درباره من هم صحبت نکنید.

*برای کار کردن در تیم ملی، هیچ صحبتی با ما نشده و با اینکه اسکوچیچ بارها و شفاف گفته است که کادر فنی تیم ملی باید به کارش ادامه بدهد، اما هیچ مسئولی از فدراسیون با ما صحبت نکرده است تا وضعیت قراردادمان مشخص شود. وقتی در مورد قرارداد با ما صحبتی نشده است، نمی‌توانیم سر کار برویم. موضوع قرارداد جنبه اخلاقی، احترام و اصول حرفه‌ای است و لازمه شروع کار؛ وگرنه کادر فنی نشان داد که بدون دریافتی ماه‌ها برای موفقیت تیم ملی بدون هیچ‌گونه حاشیه‌ای، فعالیت کرده‌ است، پس اصلاً هم بحث دستمزد مطرح نیست، چون می‌توانند تکلیف قرارداد را مشخص و مثل سنوات گذشته دستمزد را بعداً پرداخت کنند، چون ما هیچ‌وقت هم صحبت دستمزد نکردیم یا بابت این مسئله از کار، کم نگذاشتیم، بااین‌حال، این مسئله نباید باعث سوءاستفاده برخی شود و دست به حاشیه‌سازی بزنند. شاید برخی‌ دوست ندارند ما باشیم که دلیل آنها هم فنی یا اخلاقی نیست، بااین‌حال، ما اصولی داریم و روی اصول خود هستیم، به همین دلیل درباره تدارکات تیم ملی، نمی‌توانم نظر قاطعی بدهم. هرچند ازآن‌جایی که ما با انگلیس و آمریکا و یکی از تیم‌های اوکراین، ولز یا اسکاتلند بازی داریم، بازی با کانادا می‌تواند به ما کمک کند. آنها در جام جهانی حضور دارند، از منطقه کونکاکاف هستند و سرمربی‌شان انگلیسی است.

سکوت مربی تیم ملی درباره اسکوچیچ شکست

*در مقطعی در تیم ملی بودم که شرایط خوبی داشتیم و خوشحالم قطعه‌ای از این پازل تیم و بخشی از این کادر فنی بودم. از سال ۲۰۰۶ ویدئویی دارم که آنجا هم می‌گویم "دوست دارم تجربیاتم را جمع و به تیم ملی کمک کنم."، یادگیری پایان ندارد و در هر جایگاهی که باشید، می‌توانید یاد بگیرید. الان کمک‌مربی هستم و دارم در استاندارد بین‌المللی پیش و پله‌پله بالا می‌روم، از مشاوره‌ها یاد می‌گیرم و از جاهای دیگری هم به دانشم اضافه می‌کنم. اگر می‌خواستم سرمربی باشم، خیلی زودتر از آنکه فکرش را کنید، این کار را می‌کردم.

*به‌جز پیشنهادهای سه سال اخیر، پیش از آن هم از ذوب‌آهن پیشنهاد داشتم که آقای شهنازی با من صحبت کردند، نفت تهران پیشنهاد داده بود، سرمربیگری تیم ملی جوانان از سوی فدراسیون پیشنهاد شد و پیشنهاد دستیاری آقای برانکو را در پرسپولیس هم داشتم، چند مورد دیگر را در سه سال اخیر شاید بعداً بگویم، چون مربیانی که آمدند، در زمان حاضر در این تیم‌ها کار می‌کنند. اگر می‌خواستم در این مقطع سرمربی باشم، می‌توانستم این کار را انجام بدهم. در رابطه با سابقه، مدرک و مدارک بین‌المللی هم از جایی که هستم، راضی‌ام، از جایی که حضور دارم به‌عنوان مربی تیم ملی راضی هستم.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج