۱۲۱۶۹۵۳
۱۴۷
۱۴۷
پ

فتح‌اله‌زاده: ثبات فرهاد از قهرمانی مهم‌تر است!

مدیرعامل استقلال در زمان آخرین قهرمانی آبی‌ها در لیگ برتر اهمیت ویژه‌ای برای ثبات عملکرد مجیدی قائل است.

ورزش سه: علی فتح الله زاده که این روزها خیلی از فضای فوتبال دور شده، در گفتگویی در خصوص مسائل مختلفی صحبت کرده که توصیه می‌کنیم خواندنش را از دست ندهید؛

*در حال حاضر علی فتح االله زاده مشغول انجام چه کاری است؟

_من مثل گذشته کارهای فرهنگی ام را پیگیری می کنم. یک سری مشاوره فوتبالی هم به بعضی از دوستانم در جاهای مختلف می دهم.

*وقتی شما از کارهای فرهنگی صحبت می کنید ما می دانیم که شما فعالیت مطبوعاتی داشتید،کتاب نوشتید، در تئاتر کار کردید، لطفا بیشتر در این مورد صحبت کنید؟

_ من از دوران مدرسه در مدارس با دوستانم کاغذ دیواری درست می کردم و دست به قلم بودم. در دوران نوجوانی در زمینه نمایشنامه نویسی در استان آذربایجان غربی موفق شدم مقام اول را به دست بیاورم و آن زمان به عنوان تشویق ما را یک هفته هم به اردوی تشویقی، رامسر بردند. بعد ها که به تهران آمدم در روزنامه اطلاعات و جوانان می نوشتم. پس از آن خودم روزنامه های فوتبالی و مجلات داشتم .

* من اطلاع دارم که سال‌های زیادی هم در زمینه تئاتر فعالیت داشتید؟

_در تئاتر هم کار کردم. من قبلا هم گفتم من با آقای زینال زاده که فیلم بایسیکل ران را بازی کرد، هم دوره بودیم و تئاتر کار می کردیم. بعد ها که به تهران آمدم به دعوت دانشمند فرزانه آقای دکتر علی منتظری که در آن زمان رئیس مرکز همایش‌های تئاتر بود دعوت به همکاری شدم و حدود ۱۱ سال مسئولیتی در جشنواره تئاتر فجر  داشتم. بعد هم توسط آقای آقامحمدی و ایروانی به باشگاه عزیزمان استقلال آمدم. امروز هم خیلی خوشحالم که در روز جشن قهرمانی استقلال با شما گفتگو می‌کنم. استقلال بزرگ بوده، بزرگ هست و در آینده هم بزرگ خواهد ماند.

*شما مدیر باسابقه ای در استقلال هستید که با اسم‌های بزرگی مثل منصور پورحیدری و ناصر حجازی کار کرده اید مختصرا در مورد آنها توضیح بدهید؟

_برای منصورخان می توانم در یک کلمه بگم وفادار بود و فکر نمی کنم ما کسی را داشته باشیم که به پای ایشان برسد. برای من در عین لذت بخش بودن کار کردن با این عزیزان، خیلی دشوار بود. چون من از لحاظ سنی از آنها کوچکتر بودم و این کار را برای من خیلی سخت می کرد. من در همه دوره هایی که در استقلال حضور داشتم با منصورخان کار کردم. اگر علتش را بپرسید چون احساس می کردم او یک وزنه است و می توان به او، تکیه کرد. یک زمان پورحیدری، سرمربی تیم ملی بود در مقطعی گفتم من نیاز دارم سرپرست تیم باشی؟ می گفت: باشه! می گفتم: مدیر فنی باش؟ می گفت: چشم! سرمربی باش! می گفت:چشم . از همه با ارزش تر اون روزی بود که او سرمربی تیم ملی بود. همه به باشگاهها می آیند که بتوانند به مربیگری در تیم ملی برسند. در آن زمان من به او زنگ زدم که آقای پورحیدری الان دستم خالی هست و نیاز دارم که شما سرمربی استقلال باشی و آمد. شما از این وفا بالاتر جایی دیدید.

*در مورد مرحوم حجازی چه توصیفی دارید؟

_ناصرخان حجازی واقعا آدم صادقی بود. خیلی کار کردن با ناصرخان سخت بود چون آدم بزرگی بود. ولی ناصر خان پشت و رو نداشت. یعنی وقتی ناراحت بود شما کاملا می فهمیدی. وقتی از دستت عصبانی بود شما کاملا می فهمیدی که عصبانی هست. اینطور آدمی نبود که وقتی پیشت می آید آنقدر تعظیم کند که  شدت چاپلوسی سرش به میز بخورد  و زمانی که از اینجا بیرون برود، طور دیگری رفتار کند. همان بود که نشان می داد. مظلومی هم همینطور بود با اون کسوت با ادب و دلسوز باشگاه بود. من فکر می کنم شانس من بود که توانستم با آنها کار کنم همه می گفتند با این اسمها کار نکن ولی من صد بار هم به عقب برگردم باز همین انتخابها را می کنم.

* در مقاطعی بود که بخاطر برکناری این مربیان مخصوصا در دوره ناصر حجازی،پیکان انتقادات به سمت شما رفت.

_ آخه به من می گفتند که ناصرخان آمده پس چرا برود؟ خب فوتبال همین است جای آمدن و رفتن ها هست. باید ببینید که اگر او از استقلال رفته چه روحیه ای داشته است. آخرین روزی که ناصرخان در استقلال در بدترین زمان ممکن ما در تلویزیون بودیم. من فقط یک مدیر عامل هستم و به جز من ۵ نفر دیگر در هیات مدیره بودند. در این شرایط ناصر حجازی که از تیم محبوبش کنار گذاشته شده بود در تلویزیون گفت تنها حامی من علی فتح الله زاده بوده. بعد یک عده می گفتند چرا حجازی را بیرون کردی؟ ظلم کردی! چه ظلمی؟ ناصر حجازی سه بار به استقلال آمد که  هر سه دفعه در زمان مدیریت من بود.

فتح‌اله‌زاده: ثبات فرهاد از قهرمانی مهم‌تر است!

* منتقدان معتقد بودند که استقلال به ناصر حجازی زمان کافی نداده است؟

_شما مطمئن باشید که من اگر باشگاه خصوصی داشتم سال‌های سال با ناصر حجازی کار می کردم. شما بدانید که من اگر باشگاه خصوصی برای خودم داشتم. این سه نفر مادام العمر با من بودند. پورحیدری، حجازی و مظلومی. با وجود اینکه استقلال یک باشگاه دولتی بود هم البته آنها همراه من بودند.

* اسمی از امیر قلعه نویی نیاوردید، در این گروه بندی جای نمی گیرد؟

_ اتفاقا در مورد قلعه نویی هم همین کار را می کردم. شما می بینید که متاسفانه یک عده الان به قلعه نویی توهین می کنند. ما باید بدانیم که احترام کسی که به ما خدمت کرده، واجب است.

* بعد از وفات مرحوم حجازی و پورحیدری انگار استقلال بزرگتر ندارد. کسی که حرف بزند و مشکلات را مرتفع کند؟

_ ما در استقلال بزرگتر داریم ولی متفرق شدند. ما سلطان علی جباری را داریم که خدا نگهشان دارد. یا حسن روشن ولی چقدر به آنها بها می دهیم. ما باید یاد بگیریم که اجازه ندهیم به گذشته توهین شود. آقای قلعه نویی برای استقلال کار کرده و افتخار آفرین بوده حالا اگر نمی خواهیم ازش حمایت کنیم، اشکالی ندارد نباید او را تخریب کنیم.

*  در تاریخ یک باشگاه اسم‌های زیادی وجود دارند در این میان ممکن است اسمی هم مورد علاقه ما نباشد ولی نمی توان منکر آن شد

_ درست هست. امروز فرهاد مجیدی آمده استقلال همه باید کمک و حمایتش کنیم، ولی نباید به گذشته توهین کنیم. این در مرام و مکتب استقلال نیست. ناصر حجازی به لحاظ سنی و اسطوره بودن خیلی از من جلوتر بود ولی یک جا نبود که از من جلوتر حرکت کند. ناصرخان کسی نبود که از کسی دستور بگیرد او آدم آزاده ای بود. من گاهی ازش می خواستم که جلوتر باشد می گفت: نه شما رئیس باشگاه هستی اگر احترامت حفظ نشود، احترام من هم شکسته می شود.

ما صاحب این سبک و کلاس بودیم. هرکس در استقلال هست مثل نگینهای الماس یک انگشتر هست هر کس در جای خودش است. نمی توانیم بگوییم الماس جدید اصل و بقیه تقلبی هستند. شما درست می گویید من خودم هم در این بحث مقصر هستم ما باید بیاییم جلو آدمها را یکی کنیم و با هم باشیم.

* چه کسی باید این سازماندهی را انجام دهد؟

_ همه ما باید اینکار را کنیم حتی آن کودک ۱۰ ساله ای که کانال دارد و در فضای مجازی صحبت می کند. باید خانواده بودن و اتفاق نظر استقلال پوشش داده شود. در این چند سال یک سری مدیر به استقلال آمدند که خیلی ضعیف بودند و یک عده هم که اصلا در حد استقلال نبودند، ولی هیچ وقت نمی بینید که من به آنها توهین کنم. نظرم هم با فرد خاصی نیست که فوری یک نفر بگوید منظورش با من بود، بحث من کلی است. یعنی توان آن افراد همانقدر بوده پس نباید به آنها حمله کنیم. به آن کسی که ضعیف بوده باید احترام گذاشت و از فردی که نتایج خوبی گرفته، حمایت شود.

*اختلافاتی بین منصوریان و مجیدی پیش آمد. من هرگز چنین رفتارهایی را از ناصرحجازی یا منصور پورحیدری ندیدم. آنها همیشه با احترام با هم رفتار می کردند و هر وقت استقلال آنها را صدا می زد ، بزرگی می کردند؟

_ میوه هر چه پر بار تر باشد سرش به زیرتر است. من کلی صحبت می کنم. ما در استقلال شاید ۱۰ هزار بازیکن داشتیم ولی چرا همیشه فقط می شنویم ؛ ناصرحجازی و منصور پورحیدری؟ چون این رفتارها است که در ذهنها می ماند. این ادب است که می ماند. بچه های استقلال باید این دو نفر را الگو قرار بدهند. کار مدیریت خیلی سخت هست، ما یک خانواده هستیم. مثلا من بین پورحیدری، حجازی، مظلومی، روشن، جباری، قلعه نویی و فرهاد مجیدی و نکونام فقط یک نفر را می توانستم انتخاب کنم. ولی اگر قرار بود هوادارهای بقیه به من حمله کنند که ساختار بهم می ریزد. باید از بقیه در جاهای دیگر استقاده کنیم. اگر ناصرخان سرمربی بود، منصور پورحیدری مدیر فنی بود، مظلومی سرپرست بود. ما در باشگاه آنقدر جا داریم که می توانیم از همه پیشکسوت ها استفاده کنیم.

* به نظر من استقلال در زمینه سازمان دهی پیشکسوت ها ضعیف عمل کرده؟

_ این حرف را می پذیرم، امیدوارم خدا عمر بدهد که این خانواده با شکوه و پر افتخار را دور هم جمع کنیم.

* فرهاد مجیدی در دوران بازی و مربیگری در مقاطع حساس از استقلال جدا شده، شایعاتی در مورد خداحافظی او از استقلال وجود دارد، لطفا در این مورد صحبت کنید.

_سن آدمها را پخته می کند. الان دیگر فرهاد تجربیات خوبی بدست اورده است. هرچند که این تجربه ها هم به خودش لطمه زد و هم به ما لطمه خورد، ولی الحمدلله الان خوب شده است. امسال خیلی بهش فشار آمد. نه از لحاظ مدیریت باشگاه بلکه حاشیه ها خیلی به او فشار آورد، ولی تحمل کرد. جشن قهرمانی من امروز با هوادارها متفاوت است، آنها برای جام خوشحال هستند و من برای ثبات فرهاد مجیدی خوشحالم که امسال تیم را ول نکرد و در استقلال ایستاد. اگر فرهاد مجیدی تجربه امروز را داشت سال قبل و حتی قبل تر از آن هم قهرمان بود.

فتح‌اله‌زاده: ثبات فرهاد از قهرمانی مهم‌تر است!

اگر فرهاد این بزرگی و صبری را که امسال داشت در گذشته داشت الان از لحاظ جام گرفتن با امیر قلعه نویی که یکی از پرافتخارترین مربیان استقلال هست، برابری می کرد. خب با آن تجربیات الان امیدوارم در استقلال بماند و ادامه بدهد. من پیشنهاد ریاست فدراسیون، سپاهان و تراکتور و همه تیم‌های لیگ پیشنهاد داشتم می بینید بسیاری از بزرگهای پرسپولیس هم حتی به جاهای دیگر می روند، ولی برای من فقط استقلال اولویت است، از بقیه هم عذرخواهی می کنم.

* به نکته خوبی اشاره کردید. اتفاقا گفته می شود آقای آجرلو هم قصد دارد تا به عنوان رئیس به فدراسیون فوتبال برود.

_البته این حق اقای اجرلو هست که برود در انتخابات ریاست فدراسیون شرکت کند. ولی به عنوان یک دوست قدیمی به او می گویم که جایگاه استقلال دو برابر فدراسیون فوتبال هست. شاید در آنجا ارتباط‌های بین المللی زیادی هم با اینفانتینو و بن همام داشته باشد. ولی آیا ارتباطت با آنها با ارزشتر از هوادارهای ما است؟ هوادارهای استقلال عشق هستند، آن رفاقتها زودگذر هست ولی ارتباط با هوادارهای استقلال ابدی هست. به عنوان یک دوست به آقای آجرلو می گویم اگر این فکر را دارد نرود چون عشق استقلال بیشتر از فدراسیون فوتبال است. بماند همینجا و زحماتش را کامل کند تا استقلال ستاره سوم را بگیرد.

* یک سوال برای خود من پیش آمده چرا در گذشته شما و سایر مدیران استقلال بحث حرفه‌ای‌سازی را شروع نکردید که حالا کار به جایی برسد که تیم از آسیا حذف شود؟

_متاسفانه دولت‌ها به استقلال و پرسپولیس چنگ زدند و نمی گذارند آنها کار خودشان را انجام دهند. مثل این مساله خصوصی سازی. به نظر من اینکار اسمش خصوصی سازی نیست. باید تمام سهام این باشگاهها را در اختیار مردم قرار بدهند تا خودشان تصمیم بگیرند. تمام ارزش و اعتبار این دو تیم به هوادارانش است اگر آن را از تیم‌ها بگیرند دیگر چیزی ندارند. هویت و برند پرسپولیس هم بخاطر هوادارانش هست. در سال‌های گذشته ما خیلی گرفتار حل مشکلات مالی بودیم. یادم هست در زمانی که ما بازی آسیایی داشتیم و می خواستیم با کشورهای عربی بازی کنیم، هیچ کمکی به ما نمی شد. تیم حریف ما یک بازیکن را گرفته بود ۲۲ میلیون یورو یعنی هزینه ۵ سال باشگاه استقلال،  این ظلم هست. در حالی که اگر این باشگاهها آزاد بودند می توانستند درآمدزایی کنند. الان بهترین موقع  است که تیمهای استقلال و پرسپولیس ستاره سوم را بگیرند.

چون قبلا ما با شرق و غرب بازی می کردیم ولی الان برنده غرب با شرق بازی می کند و فرصت مناسبی است تا قهرمان شوند.

*تیمهای باشگاهی ایران معمولا جلوی نمایندگان شرق مشکل دارند و هر دو دفعه‌ای که پرسپولیس نایب قهرمان آسیا شده هم مقابل نمایندگان شرق مغلوب شد؟

_ بله ولی در گذشته ما با چند نماینده از شرق باید بازی می کردیم الان تبدیل به یک نماینده شده‌ است که در فینال با آن روبرو می شویم.

* فکر می کنید بزرگترین اشتباه مدیریتی علی فتح الله زاده در استقلال چه بوده، چیزهایی که در ذهن مانده مثل بمب نقل و انتقالات یا برادر خواندگی با بایر لورکوزن که ثمری نداشت؟

_ما خیلی در زمینه مدیریتی قوی عمل کردیم. زمانی که ما بازیکنها را به بایرلورکوزن فرستادیم این تیم در یوفا، حذفی و لیگ فینالیست بود. در نقل و انتقالات هم خوب عمل کردم و بهترین مهره پرسپولیس را به استقلال آوردیم. در قهرمانی هم آمار خوبی داریم، در طی  ۹ سال ۷ قهرمانی برای استقلال آوردیم. در کنار آن هم دوبار سوم آسیا شدیم. یک نایب قهرمانی داشتیم. فوتسال ما ۷ سال در ایران قهرمان بود، وحید شمسایی و حیدریان بازیکنان جهانی شدند، کشتی گیر استقلال آقای رنگرز جهانی شد. بانوان فعال بود. ما دوران طلایی در استقلال داشتیم ولی یکدفعه می دیدی زمانی که ما می خواهیم حرکت بکنیم یکدفعه مدیر عوض می شود. الان هم شرایط بدتر شده. دولت باید به فوتبال کمک کند که خصوصی سازی واقعی انجام دهد و باز هم از آنها حمایت کند در انگلیس که تراز مالی همه باشگاهها مثبت است بازهم دولت بسته های مالیاتی را برای باشگاهها در نظر می گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج