۱۲۲۰۵۳۳
۴ نظر
۱۰۲۲
۴ نظر
۱۰۲۲
پ

بازنده بزرگ جنگ نقل‌وانتقالاتی مدعیان لیگ

با شروع رسمی زمان نقل‌وانتقالات تابستانی لیگ بیست‌ودوم از ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ باشگاه‌های مدعی و برنامه‌محور فوتبال ایران به‌صورت محسوس و غیرمحسوس فعالیت‌های خود را برای رفع نقاط‌ضعف و بهبود نقاط‌قوت خود دنبال می‌کنند تا در مسابقات پیش رو به برنامه‌های مدنظر خود برسند.

فرهیختگان: با شروع رسمی زمان نقل‌وانتقالات تابستانی لیگ بیست‌ودوم از ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ باشگاه‌های مدعی و برنامه‌محور فوتبال ایران به‌صورت محسوس و غیرمحسوس فعالیت‌های خود را برای رفع نقاط‌ضعف و بهبود نقاط‌قوت خود دنبال می‌کنند تا در مسابقات پیش رو به برنامه‌های مدنظر خود برسند. یکی از باشگاه‌هایی که تا این لحظه حضور پررنگی در فصل نقل‌وانتقالات داشته است، باشگاهی نیست جز پرسپولیس که با جذب علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمدمهدی احمدی، دانیال اسماعیلی‌فر و سروش رفیعی برای حل معضلات و نقص‌های چندین پست تعیین‌کننده خود خریدهای شاخص و نامدار انجام داده است؛ همچنین قرمزهای پایتخت در روزهای گذشته تلاش‌های زیادی برای جذب بازیکنانی همچون سجاد شهباززاده، امید نورافکن، میلاد زکی‌پور، محمد خدابنده‌لو، گئورگی گولسیانی، سعید صادقی، امیر شهیم، مهدی هاشمی‌نژاد، عرفان شهریاری، کاسیانو، عرفان باقری و چند بازیکن دیگر انجام داده‌اند که به‌احتمال بسیار زیاد در روزهای آینده بخشی از این نفرات به جمع قرمزهای پایتخت خواهند پیوست.

یکی از جذابیت‌های نقل‌وانتقالات جاری پیوستن چند بازیکن تاثیرگذار فصل گذشته سپاهان به جمع قرمزهای تهرانی است؛ قهرمان لیگ‌های شانزدهم، هفدهم، هجدهم، نوزدهم و بیستم که در فصل فوتبال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ گوی رقابت را به رقیب سنتی‌اش استقلال تحت فرهاد مجیدی واگذار کرد برای حضوری شایسته‌تر در سال آتی سراغ دانیال اسماعیلی‌فر و سروش رفیعی رفت و آنها را قرمزپوش کرد؛ همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره شد بازیکنانی همچون سجاد شهباززاده، گئورگی ولسیانی و امید نورافکن شانس پوشیدن لباس قرمزها را در لیگ بیست‌ودوم پیش روی خود می‌بینند که همین موضوع احتمال تضعیف سپاهان و بهبود سطح کیفی پرسپولیس لیگ بیست‌ودوم را بالا خواهد برد.

در ۲۱ دوره برگزارشده مسابقات لیگ برتر بازیکنانی همچون رحمان احمدی، شهاب گردان، محمدرضا خلعتبری، جواد کاظمیان، ادموند بزیک، مهرداد میناوند، جلال اکبری، داوود سیدعباسی، شجاع خلیل‌زاده، شایان مصلح، سعید آقایی و ژاک الونگ الونگ، مهدی شریفی، عادل کلاه‌کج، رضا محمدی، میثم سلیمانی و محمدرضا مهدوی بعد از جدایی از نمایندگان تهران یا اصفهان به جمع تیم مقابل پیوستند اما چند نقل‌وانتقال بین ۲ تیم قیمتش بسیار گزاف برای تیم مبدا بود و بسیار در سرنوشت پرسپولیس و سپاهان تاثیر گذاشت.

دفاعی که دیگر رخنه‌ناپذیر نبود

پرسپولیس بعد از 4 سال ناکام در کسب قهرمانی لیگ برتر راه برگشت خود به کورس بزرگان را خریدهای پرطمطراق و پرزرق‌وبرق دید و در نقل‌وانتقالات تابستانی لیگ دوازدهم با جذب روبرتو سوسا، حسین ماهینی، کریم انصاری‌فرد، نیلسون کوریاجونیور، محمد قاضی و شهاب گردان سعی در حل مشکلات داشت اما 2 خرید از تیم سپاهان به شاکله دفاعی این تیم ضربه اساسی زد و منجر به بهبود شرایط دفاعی متزلزل قرمزهای پایتخت شد. محسن بنگر که پیش از پیوستن به جمع شاگردان مانوئل ژوزه تجربه پوشیدن لباس شموشک نوشهر و سپاهان را داشت در مدت 8 سال حضورش در دیار نصف جهان افتخارات بزرگی همچون نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا 2007، 3 قهرمانی متوالی در لیگ برتر ایران و قهرمانی در نوزدهمین و بیستمین دوره جام حذفی را تجربه کرد.

همچنین سیدجلال حسینی که پیش از پیوستن به پرسپولیس کهکشانی لیگ دوازدهم پیراهن باشگاه‌های ملوان بندرانزلی، سایپا و سپاهان را بر تن کرده بود یکی از افراد تاثیرگذار دفاعی زردپوشان برای پایان دادن به حسرت 7 سال عدم قهرمانی در لیگ برتر و 3 فصل قهرمانی متوالی این تیم بود که تا قبل از دستیابی سپاهان به این افتخار هیچ باشگاه فوتبال ایران موفق به کسب این تجربه جذاب نشده بود. سپاهان تحت‌هدایت زلاتکو کرانچار برای جایگزینی این 2 مدافع تعیین‌کننده سراغ فرشید طالبی، محمد علی احمدی و میلان سوشاک رفت اما این مدافعان نتوانستند شرایط دفاعی نماینده فوتبال سپاهان را که بعد از جدایی هادی عقیلی در لیگ یازدهم تا حدودی متزلزل و بعد حضور بنگر و حسینی در پرسپولیس کاملا دگرگون شده بود، سروسامان دهند. جدایی مدافع اهل مازندران و گیلان خیلی زود اثر خود را نشان داد و نماینده فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا که در مرحله گروهی موفق به ثبت 1 برد و 1 تساوی برابر الاهلی عربستان شده بود در مرحله یک‌چهارم نهایی در دیدار برگشت مقابل نماینده اهل شهر جده با نتیجه 4 بر 1 شکست خورد و از دور مسابقات حذف شد.

حضور بنگر و حسینی جذابیت‌های رقابت سپاهان و پرسپولیس را نیز بالا برد و در دیدار نسبتا پرموقعیت دو تیم در دور برگشت لیگ دوازدهم پرسپولیس تحت‌هدایت یحیی گل‌محمدی با اتکا به حضور سیدجلال حسینی و محسن بنگر مقابل خط حمله زهردار زردپوشان که متشکل از جواهیر سوکای و محمدرضا خلعتبری بود، مقاومت کرد و با گل دقیقه 2+90 هادی نوروزی هفتمین باخت فصل را به سپاهان تحمیل کرد. البته سپاهان تحت‌‌هدایت مرد کروات در فینال بیست‌وششمین دوره جام حذفی انتقام این شکست را در حضور نزدیک به 100هزار هوادار قرمزپوش از پرسپولیسی‌ها گرفت. اما همان شکست دور برگشت زردپوشان و حضور حسینی و بنگر در جمع شاگردان ژوزه و گل محمدی نوار 3 دوره قهرمانی سپاهان را پاره کرد و این تیم که در لیگ‌های نهم تا یازدهم به ترتیب با دریافت 30، 29 و 27 گل قهرمان شده بودند در فصل فوتبالی 1392-1391 با دریافت 33 گل در جایگاه سوم مسابقات قرار گرفت.

تیمی که از زهر حملاتش کاسته شد

پرسپولیس تحت‌هدایت افشین قطبی که به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی قدم در هشتمین دوره لیگ برتر گذاشت، بعد از جدایی بازیکنانی همچون حسن رودباریان، ماته دراگه چوویچ، شیث رضایی، فرزاد آشوبی، حسین کعبی، محمد نصرتی و عباس آقایی با جذب علی کریمی، مازیار زارع، ایوان پتروویچ، رحمان رضایی، میثاق معمارزاده، فرانک آتسو و ابراهیم توره خود را تقویت کرد اما اتفاقات باب میل هواداران، کادرفنی و مدیران پرسپولیس پیش نرفت و در پایان فصل با کسب 55 امتیاز در جایگاه پنجم ایستادند. یکی از بازیکنان تاثیرگذار پرسپولیس لیگ هشتم ابراهیم توره سنگالی بود که درمجموع مسابقات لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا 13 لیگ برای تیم تحت‌هدایت افشین قطبی، افشین پیروانی و نلو وینگادا زد اما او در لیگ نهم تصمیم گرفت پیراهن زرد سپاهان را بر تن کند و به تیمی بپیوندد که با هدایت امیر قلعه‌نویی و جذب بازیکنانی مثل سیدجلال حسینی، مهدی رحمتی، مهدی کریمیان و احمد آل‌نعمه در راه قهرمانی قدم برمی‌داشت.

ماحصل دستاورد ابراهیم توره در 2 فصل حضورش در جمع سپاهانی‌ها 44 گل به‌ثمر رساند و روزهای خوبی را در اصفهان تجربه کرد. اما شرایط در اردوی قرمزپوشان بسیار متفاوت بود و این تیم در روزهایی که محسن خلیلی را به‌دلیل مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی به‌همراه نداشت و بازیکنانی همچون اشپیتیم آرفی، وسلی برازیلیا و هادی نوروزی بار هجومی سرخپوشان را به‌دوش بکشند با 46 گل زده در جایگاه چهارم لیگ برتر قرار گرفت و با پیمودن مسیر کوتاه جام حذفی جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرد.

عجز قرمزها در خرید جایگزین مناسب مغانلو

پرسپولیس لیگ بیستم بعد از جدایی علی علیپور و کریستین اوساگونا در پایان فصل 1399-1398 تلاش کرد با جذب عیسی آل‌کثیر و آرمان رمضانی جای این مهاجمان حس نشود اما شادی گل جنجالی شماره 72 قرمزپوشان تمام معادلات کادرفنی سرخپوشان را بر هم ریخت و آنها ناچار شدند تا نقل‌وانتقالات زمستانی راه پرپیچ‌وخم لیگ بیستم را با آرمان رمضانی و مهدی عبدی بپیمایند؛ قرمزهای پایتخت برای تقویت خط هجومی خود در نقل‌وانتقالات زمستانی سراغ شهریار مغانلو رفتند که در لیگ نوزدهم با به‌ثمر رساندن 13 گل به جایگاه دوم برترین گلزنان لیگ برتر تکیه زده بود. اما در فصل 2021-2020 توفیق دلچسبی در سانتاکلارا کسب نکرد و همین موضوع منجر به حضورش در جمع پرسپولیس شد.

دستاورد او در 22 رقابتی که با لباس قرمزهای پایتخت به میدان رفت ثبت 8 گل و 3 پاس گل بود که منجر به قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر و صعود این تیم به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا 2021 شد اما با پایان لیگ بیستم پرسپولیس موفق نشد در جنگ نقل‌وانتقالاتی برابر سپاهان به پیروزی برسد و این بازیکن به جمع شاگردان محرم نویدکیا پیوست و درمجموع دیدارهای لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا 11 گل به ثمر برساند. اما در اردوی قرمزپوشان پایتخت شرایط باب میل قرمزها پیش نرفت و این تیم در روزهای بعد از جدایی مغانلو با حضور مهدی عبدی، عیسی آل‌کثیر، حامد پاکدل و شیرزاد تمیروف نتوانست اتفاقات شیرین گذشته را تکرار کند و فصل را بدون کسب حتی یکی از جام‌های لیگ برتر، جام حذفی، لیگ قهرمانان آسیا و سوپرجام به اتمام رساند.

کار سخت سپاهان برای پایان دادن به حسرت ۷ ساله

بعد از بررسی روند سپاهان به نظر می‌رسد زردپوشان اصفهانی برای خرید جایگزین مناسب برای سروش رفیعی و دانیال اسماعیلی‌فر کار سختی پیش روی خود دارند و این اتفاق زمانی حادتر می‌شود که قهرمان 5 دوره لیگ موفق نشود بازیکنانی همچون گئورگی گولسیانی، محمد نژادمهدی، یاسین سلمانی، جلال‌الدین علی‌محمدی، رضا میرزایی، سجاد شهباززاده و کریستوفر کنت را برای تمدید قرارداد متقاعد کند، البته این تیم می‌تواند برای تضعیف نشدن، جایگزینی بازیکنان ازدست‌رفته و تلافی اقدام سرخ‌های پایتخت با جذب بازیکنانی مثل سعید آقایی، رامین رضاییان، رضا اسدی، محمد شریفی، احسان پهلوان و علی شجاعی اهداف خود را در لیگ بیست‌ودوم دنبال کند و حساسیت‌های ورزشی بین دو تیم تهرانی و اصفهانی را افزایش دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      پرسپولیس از حول حلیم افتاده تو دیگ این اسامی فقط به درد پرسپولیس می خوره

    • مصطفی

      حالا که هرچی بازیکن خوبه دارن تقدیم میکنن به تیمه لنگ بقیه تیما امسال حواسشون باشه امسال باید لنگ رو قهرمانش کنن طرفدارا ناراحتن
      تیمه حکومتی همینه...

    • ناشناس

      سوزشتون زیاده

    • ناشناس

      لنگیا که پول اب معدنی نداشتن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج