۱۲۲۱۳۹۴
۱ نظر
۷۴۸
۱ نظر
۷۴۸
پ

مغز متفکر بعدی گل‌محمدی کیست؟

تیم پرسپولیس تهران بعد از ۵ فصل قهرمانی با مربی‌هایی همچون برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی در دوره بیست و یکم لیگ برتر در راه ثبت عدد محبوب خود یعنی کسب ششمین قهرمانی متوالی اقتدار و کم‌نقصی لیگ‌های شانزدهم تا بیستم را نداشت و جام را دست حریف سنتی خود دید.

تیم پرسپولیس تهران بعد از ۵ فصل قهرمانی با مربی‌هایی همچون برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی در دوره بیست و یکم لیگ برتر در راه ثبت عدد محبوب  خود یعنی کسب ششمین قهرمانی متوالی اقتدار و کم‌نقصی لیگ‌های شانزدهم تا بیستم را نداشت و جام را دست حریف سنتی خود دید. همین ناکامی منجر به آغاز زودهنگام فعالیت نقل و انتقالاتی این تیم و جذب علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، دانیال اسماعیلی فر، سروش رفیعی، گئورگی گولسیانی و محمدمهدی احمدی شد. قرمزهای پایتخت برای رقم خوردن اتفاقاتی خوشایند در فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱

به تغییرات درون مستطیل سبز اکتفا نکردند و بعد از قطع همکاری با مظاهر رحیم‌پور به سراغ په په لوساندا اسپانیایی رفتند تا امور بدنسازی این تیم در لیگ بیست و دوم را برعهده گیرد. همچنین پرافتخارترین تیم لیگ سراسری فوتبال بعد از جدایی داوود فنایی مربی دروازه بان های خود در لیگ بیست و یکم با آلن دینکا که از میانه لیگ نوزدهم وظیفه بهبود سطح سنگربان تراکتور را داشت به پای میز مذاکره نشست و طبق گفته‌های مسئولان باشگاه پرسپولیس این مربی ۴۱ ساله شانس بسیار بالایی برای حضور در کادرفنی تحت هدایت یحیی گل‌محمدی دارد. اما به نظر می‌رسد تغییرات اعضای کادرفنی این تیم تنها مختص به جدایی رحیم‌پور و فنایی نیست و باید قرمزپوشان پایتخت به دنبال یک دستیار اول مطمئن برای جایگزینی حمید مطهری باشند.

 بازیکن بدشانسی که با اصول مربیگری پیش رفت

مطهری 48 ساله فوتبال خود را از تیم وحدت آغاز کرد و سپس به تیم‌های سپاهان اصفهان، کشاورز و پرسپولیس پیوست اما مشکل تنگی کانال نخاع و دیسک کمر یکی از استعدادهای برتر فوتبال ایران را در 24 سالگی به خط پایان رساند که همین اتفاق منجر به تمایل زودهنگام او به سمت دنیای مربیگری و آغاز فعالیت به‌عنوان آنالیزور در تیم تحت هدایت مجید جلالی یعنی پاس ابتدای دهه ۸۰ شد. مطهری در این سال‌ها با مربیانی همچون مجید جلالی، ارنی برندتس، رسول کربکندی، مهدی تارتار، افشین پیروانی و یحیی گل‌محمدی در باشگاه‌هایی همچون پاس، سایپا، پیکان، نساجی مازندران، راه‌آهن، سنگ‌آهن بافق یزد، صبای قم و پرسپولیس همکاری کرده است و حالا طبق گمانه‌زنی‌ها و صحبت‌های مسئولان باشگاه نساجی، مطهری که قبلا در کنار مجید جلالی حضور در اردوی نساجی را تجربه کرده است به‌عنوان گزینه نخست مدیران این تیم برای قبول هدایت این تیم راه نه‌چندان دشواری برای حضور روی نیمکت قهرمان سی‌وپنجمین دوره جام حذفی دارد.

او البته قبلا در سال 1392 به‌عنوان سرمربی  هدایت تیم امید پرسپولیس را برعهده داشت اما این تجربه از نظر سختی و فشردگی شباهتی به سرمربیگری تیم امید پرسپولیس ندارد. البته جدایی دستیارهای یحیی گل‌محمدی و تبدیل شدن به سرمربی برای اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد و گل‌محمدی 51 ساله که در رزومه مربیگری خود 2 قهرمانی لیگ برتر، 2 قهرمانی جام حذفی، 2 قهرمانی سوپرجام و نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را می‌بیند با تکیه به افرادی همچون مجتبی حسینی، ساکت الهامی، اکبر محمدی، حمید مطهری، حسن استکی، جواد منافی  و کریم باقری به افتخارات چشمگیر و قابل‌توجهی دست پیدا کرد که این موضوع نشان‌دهنده سود بردن این مربی از دستیارانی باهوش و خبره است که مجتبی حسینی و ساکت الهامی در قامت سرمربیگری این موضوع را اثبات کردند.

 دستیاران موفق دیروز سرمربیان پیروز امروز

مجتبی حسینی که در تیم‌های تربیت یزد، نساجی مازندران، صبای قم، نفت تهران، پرسپولیس و ذوب‌آهن به‌عنوان دستیار اول و مغز متفکر، یحیی گل‌محمدی را همراهی می‌کرد بعد از کسب 1 برد، 3 تساوی و 3 شکست گل‌محمدی که منتهی به جدایی گل‌محمدی از ذوب‌آهن شد هدایت این تیم اصفهانی را برعهده گرفت و با کسب برد مقابل سپاهان، پرسپولیس، فولاد خوزستان و تساوی برابر نفت تهران و پرسپولیس آمار 11 برد، 7 تساوی و 5 شکست را ثبت کرد که منجر به کسب جایگاه چهارم این تیم شد. البته ذوب‌آهن به لطف قهرمانی در بیست و نهمین دوره جام حذفی در فصل 2017 لیگ قهرمانان آسیا حاضر بود که کسب 2 پیروزی برابر بنیادکار ازبکستان، 1 تساوی مقابل العین و 2 شکست برابر الاهلی عربستان و 1 باخت مقابل العین برای صعود از مرحله گروهی کافی نبود و این تیم با کسب 7 امتیاز در جایگاه سوم گروه ایستاد.

قدم گذاشتن مجتبی حسینی در حیطه مربیگری به معنای پایان همکاری با یحیی گل‌محمدی نبود و این دو شخص بار دیگر در تراکتور همکار شدند که البته برخلاف همکاری قبلی‌شان در ذوب‌آهن موفقیت‌آمیز نبود و ارمغان مجتبی حسینی در دستیاری زیرنظر یحیی گل‌محمدی و ارطغرل ساغلام 8 پیروزی، 10 تساوی و 12 شکست و ایستادن در جایگاه دهم جدول، حذف در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی و 4 شکست، 2 تساوی و ایستادن در جایگاه چهارم گروه نخست لیگ قهرمانان آسیا 2018 بود. بعد از این تجربه ناموفق مجتبی حسینی تصمیم گرفت بار دیگر در نقش سرمربی ظاهر شود و با قبول هدایت گل ریحان البرز این تیم را در پایان فصل در جایگاه سوم لیگ آزادگان قرار داد. او فصل بعد نیز کار خود را در لیگ آزادگان دنبال کرد اما کسب 17 برد، 12 تساوی و 5 شکست برای صعود مس کرمان به لیگ برتر کافی نبود و این نماینده فوتبال کرمان پایین‌تر از مس رفسنجان و آلومینیوم اراک در جایگاه سوم ایستاد.

در شروع لیگ بیستم ماجرا برای مجتبی حسینی متفاوت رقم خورد و این مربی با قبول هدایت نفت مسجدسلیمان تیم‌های بزرگی همچون سپاهان و فولاد را شکست داد و مقابل تیم‌های تراکتور، پرسپولیس، استقلال و گل گهر با کسب تساوی مستطیل سبز را ترک کرد. این مربی موفق در نیم‌فصل دوم  لیگ بیستم تصمیم گرفت بار دیگر هدایت ذوب‌آهن را برعهده گیرد که ماحصل آن کسب 4 برد، 3 تساوی و 8 شکست بود که اگر نتایج ضعیف‌تر سایپا رقم نمی‌خورد نتایج ضعیف ذوب‌آهن ارمغانی جز سقوط به لیگ آزادگان نداشت. مجتبی حسینی در لیگ بیست و یکم هدایت پیکان را برعهده داشت که اعتماد او به جوانان و بازیکنان آینده دار در 12 هفته پایانی با برد همراه نبود و این تیم در پایان فصل 1401-1400 با کسب 36 امتیاز در جایگاه نهم لیگ برتر ایستاد.

دیگر شخصی که بعد از دستیاری یحیی گل‌محمدی تبدیل به یک سرمربی موفق شد شخصی نیست به‌جز ساکت الهامی که پیش از همکاری با این مربی تجربه حضور در کادرهای فنی ابومسلم مشهد، استقلال اهواز، راه‌آهن، استقلال، مس کرمان، صبای قم، پیکان و سرمربیگری باشگاه‌هایی همچون اتکا گلستان و نساجی را تجربه کرده بود اما حضور او در کادرفنی زیر نظر یحیی گل‌محمدی منجر به رقم خوردن 16 پیروزی، 8 تساوی، 6 شکست، تکیه به جایگاه چهارم و کسب سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا شد.

ساکت الهامی بعد از قطع همکاری با یحیی گل‌محمدی در پایان لیگ هجدهم در فصل 1399-1398 دستیاری رسول خطیبی در ماشین‌سازی را تجربه کرد و بعد از جدایی مصطفی دنیزلی به‌عنوان سرمربی هدایت دیگر تیم شهر تبریز را برعهده گرفت و با ثبت آمار 9 برد، 5 تساوی و 4 شکست جایگاه چهارمی را برای این تیم به دست آورد و با پیروزی مقابل مس کرمان، نفت مسجدسلیمان و استقلال تهران دومین قهرمانی تاریخ تراکتور در جام حذفی را برای تبریزی‌ها رقم زد. او بعد از اتمام محرومیتش در نقش منجی ظاهر شد و نساجی را با کسب 23 امتیاز در لیگ برتر حفظ کرد و در فصل فوتبالی 1401-1400 اولین قهرمانی نماینده فوتبال مازندران را در جام حذفی به دست آورد.

 نگاه متمایز گل‌محمدی به اعضای کادرفنی

بعد از بررسی سبک و سیاق کادرهای زیر نظر یحیی گل‌محمدی متوجه خواهیم شد این مربی فارغ از هوش و استعداد بالایش بسیاری از افتخاراتش را مرهون دستیارهای باکیفیت خود است که البته همین موضوع نیز رویکرد متفاوت گل‌محمدی را نشان می‌دهد که دستیار اول باکیفیت را به چشم تهدید نمی‌پندارد و با انتخاب افراد مجرب خود را صاحب لقب موفق‌ترین مربی داخلی 10 سال اخیر فوتبال ایران کرده است.

به نظر می‌رسد با توجه به سختگیری‌ها و نکته‌سنجی‌های همیشگی یحیی گل‌محمدی برای انتخاب افراد حاضر در کادرفنی زیر نظرش، پرسپولیسی‌ها کار دشواری برای انتخاب یک دستیار ایرانی گره‌گشا و تعیین‌کننده پیش روی خود می‌بینند که همین موضوع احتمال حضور یک دستیار خارجی را در این تیم بیش از سنوات گذشته خواهد کرد که در صورت رقم خوردن این اتفاق پرسپولیس با یک کادرفنی متحول شده به سمت موفقیت قدم خواهد برداشت که باید دید این تغییرات منجر به مقصود موردنظر هواداران، کادرفنی و مدیران این تیم خواهد شد اما طبق شواهد و قرائن مدیران و یحیی گل‌محمدی راه غلبه بر ناکامی را در تزریق خون جدید به پیکره کادرفنی و بازیکنان خود دیده‌اند.

با اعلام رضا درویش مدیرعامل قرمزها، قرار است در فصل جدید سیدجلال حسینی کاپیتان پرافتخار پرسپولیس هم به کادر فنی این تیم اضافه شود اما طبعا نمی‌تواند جایگزین خوبی برای مطهری باشد و باید دید یحیی این بار چه کسی را به‌عنوان دستیار اول خود انتخاب می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین فتحی

      ۶امتیاز اسنپی دیگه واسه لنگ کنار گذاشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج