۱۲۲۲۰۶۴
۱ نظر
۱۷۰
۱ نظر
۱۷۰
پ

قربانی: کار امسال استقلال خیلی سخت است

یکی دو نفر از دوستان پرسپولیسی مصاحبه کرده بودند که چرا همه مربیان استقلالی هستند، این درحالی است که این موضوع را دیگر کسی نمی‌تواند تعیین کند. مربی شدن پروسه‌ای دارد که باید طی شود. من به این صحبت‌ها احترام می‌گذارم اما فرهنگ دو باشگاه از گذشته تا حالا ثابت کرده تیم استقلال مربیان بیشتری تحویل فوتبال ایران داده که این امر بدی نیست.

فرهیختگان: بعد از حدود ۳ هفته رایزنی سرانجام تکلیف نیمکت استقلال برای فصل جدید رقابت‌ها مشخص شد و هدایت قهرمان فصل گذشته رقابت‌های لیگ‌برتر به یک مربی پرتغالی رسید. برهمین اساس روز گذشته نیز مراسم معارفه ساپینتو برگزار و مقرر شد این مربی بعد از جلسه با باشگاه برنامه‌های خود برای آغاز تمرینات و نحوه آن را اعلام کند. درست در چنین روزهایی در سال ۹۸ و در روز معارفه استراماچونی ایتالیایی یک مربی ایرانی نیز به همراه وی معرفی شد اما در همان ابتدا عطای کار با سرمربی ایتالیایی را به لقایش بخشید و از استقلال رفتنی شد. پیروز قربانی در این سال‌ها به‌عنوان یک مربی استقلالی در لیگ دسته اول به تجربه‌اندوزی پرداخت و می‌خواهد در یک پروسه پنج، شش ساله با یک برنامه مدون به کار خود ادامه بدهد؛ هرچند از عدم‌همکاری با سرمربی سابق ایتالیایی استقلال هم پشیمان نیست و می‌گوید کار درستی انجام داده تا شأن مربیان ایرانی حفظ شود؛ هرچند باشگاه را مقصر آن ماجرا می‌داند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با قربانی را در ادامه می‌خوانید.

از رایکا چه خبر؟ قصد ادامه همکاری ندارید؟

قصه رایکا به انتها رسید.

برای فصل جدید چه برنامه‌ای دارید؟

صحبت‌های لازم درحال انجام است و هنوز مشخص نشده. ان‌شاءالله یک جایی کار کنیم که برای کارشان ساختار و هدف داشته باشند و من هم بتوانم برای آینده‌ام شرایط و کارنامه مطلوبی رقم بزنم.

رایکا چنین شرایطی را نداشت، تا جایی که در این مدت خیلی از اوضاع شاکی بودید؟

رایکا ماجرا زیاد داشت. یک‌سری دلایل برای بازگشت داشتم که نمی‌توانم بگویم؛ اما کلا تجربه خوب برای سال‌‌های آینده خیلی سخت بود. شاید یکی از سخت‌ترین سال‌های فوتبالی‌ام بود.

هنوز تجربه‌اندوزی در لیگ دسته اول به پایان نرسیده که به لیگ برتر برسید؟

همه‌چیز تجربه نیست. در هرصورت ورود به لیگ برتر خیلی سخت است. یک‌سری با ارتباط می‌آیند و یک‌سری هم براساس شایستگی؛ من هم سعی می‌کنم براساس شایستگی به جایی برسم که به بالاترین سطح فوتبال ایران ورود کنم، درغیر این‌صورت ورود از لحاظ ارتباطی کار من نیست. یک‌سری دوستان با رابطه وارد می‌شوند اما من می‌خواهم از دروازه شایستگی وارد شوم تا ببینم در آینده چه پیش می‌آید.

تعداد زیاد مربیان استقلالی در رقابت‌های لیگ برتر به سود استقلال است یا به ضرر این باشگاه؟

اتفاقا این موضوع نکته خوبی به شمار می‌رود. یکی دو نفر از دوستان پرسپولیسی مصاحبه کرده بودند که چرا همه مربیان استقلالی هستند، این درحالی است که این موضوع را دیگر کسی نمی‌تواند تعیین کند. مربی شدن پروسه‌ای دارد که باید طی شود. من به این صحبت‌ها احترام می‌گذارم اما فرهنگ دو باشگاه از گذشته تا حالا ثابت کرده تیم استقلال مربیان بیشتری تحویل فوتبال ایران داده که این امر بدی نیست. در یک جمع سرخابی اگر تعدادی مربی بتوانند خود را به سطح مطلوب مربیگری برسانند دیگر آنجا به شایستگی‌شان بستگی دارد که به مدارج بالا برسند یا نرسند. امیدوارم روزی باشد که همه براساس شایستگی‌های فنی به عرصه مربیگری رسیده و ارتباط‌ها دخیل نباشد.

به استقلال این فصل برسیم. در روز معارفه ریکاردو ساپینتو یاد روز معارفه استراماچونی با حضور شما به‌عنوان دستیار ایرانی وی افتادیم. از آن روزها حرف ناگفته‌ای باقی مانده؟ چه اتفاقی افتاد که این همکاری در همان چند روز کوتاه به پایان رسید.

چیزی نشد. اتفاقا بعد از آن هم علیه من خیلی موضع‌گیری‌ها شد که چرا با تیم ایتالیایی کار نکردم اما من دوست داشتم شأن و شخصیت مربی ایرانی حفظ شود و حس کردم چنین اتفاقی نمی‌افتد و انصراف دادم. همین! دیگر نمی‌دانم چرا بعدش این‌همه هجمه علیه من شد که چرا قربانی با استرا کار نکرد و... . آنجا سعی کردم شأن و شخصیت مربی ایرانی را حفظ کنم. این‌که بقیه چه نظری داشتند و دارند برای من اصلا اهمیتی ندارد و کاری را که در آن برهه زمانی تشخیص دادم درست است، انجام دادم و هنوز هم پای آن تصمیم هستم.

هنوز که کار شروع نشده بود. چه استنباطی کردید که شأن شما حفظ نخواهد شد؟

بالاخره یک‌سری مسائل مشخص بود و ناهماهنگی‌های زیادی هم بین باشگاه و استراماچونی وجود داشت. آن بنده خدا هم اصلا در جریان نبود و طی صحبت‌هایی که کرده بود هم اصلا مربی ایرانی نمی‌خواست و باشگاه انگار روی این موضوع اصرار داشت. من هم دیدم اصلا در شأن من نیست که بخواهم این وسط گوشت قربانی بشوم؛ که یکی بگوید باشد و یکی بگوید نباشد، و درنهایت گفتم خداحافظ!

یعنی جدایی شما هیچ پشت‌پرده دیگری نداشت؟

کل داستان همین بود و هیچ‌چیز دیگری نبود. حالا اگر هرکسی جبهه‌گیری کرده و از دید خود نظر می‌دهد نظرش برای خودش محترم است اما برای من اصلا مهم نیست، چون باز هم تاکید می‌کنم کاری را که به نظرم درست بود، انجام دادم.

پس باشگاه در این مورد ناهماهنگ عمل کرده و استرا نقشی نداشت؟

باشگاه با من صحبت کرده بود و بنده خدا استرا هم اصلا گناهی نداشت و از سر ناهماهنگی باشگاه این ماجراها رقم خورد.

باشگاه یعنی آقایان فتحی و خطیر؟

هرکسی که آن زمان مسئولیت داشت. کاری به آن روزها ندارم.

بعد از آن هرگز پشیمان نشدید که چرا در کادر مربی ایتالیایی نیستید؟

به هیچ‌عنوان. تصمیمم را گرفته بودم. این تصمیم که چیز مهمی نبود و برایم خیلی کوچک و ناچیز بود. من تصمیماتی در زندگی فوتبالی‌ام گرفته‌ام که هرکسی بداند، فکر می‌کند فقط یک آدم دیوانه می‌تواند چنین تصمیماتی را گرفته باشد اما من در آن شرایط شأن و شخصیتم را حفظ کردم چون این موضوع برایم اولویت بیشتری داشت که آن تصمیم را گرفتم و الان هم پای تصمیمم هستم. شاید ضرر هم کرده باشم اما مهم این است چیزی که برایش ارزش قائل هستم، حفظ شده است.

الان هم صحبت از حضور یک دستیار ایرانی در کادرفنی سرمربی جدید پرتغالی استقلال شنیده می‌شود. امری که می‌تواند برخلاف مربیان خارجی باشد؛ چراکه آنها ترجیح می‌دهند با تیم خود کار کنند و از سوی دیگر شاید به مربیان ایرانی به چشم نفوذی نگاه کنند.

خود شما اگر به‌عنوان یک مربی به یک شهرستان بروید بالاخره از آن شهر یک مربی با خود در کادرش می‌آورد تا بتواند با فرهنگ آن شهر و شرایطی که در آن شهرستان برقرار است، آشنا بشود. الان هم ساپینتو از یک کشور دیگر آمده و طبیعتا حضور یک مربی ایرانی که با شرایط فوتبال ایران، لیگ برتر، بازیکنان و وضعیت تیم آشنا باشد می‌تواند خیلی به او کمک کند. حالا دیگر طرز فکر این سرمربی است که آیا این فرد جاسوس یا نفوذی باشگاه است یا خیر. این موضوع به نگاه سرمربی برمی‌گردد اما از لحاظ منطقی و عقلانی یک مربی و دستیار ایرانی می‌تواند به او کمک کند.

شما را بخواهند حاضرید به این مربی پرتغالی کمک کنید؟

من برای خودم برنامه‌ریزی دارم و ترجیح می‌دهم براساس این برنامه‌ریزی حرکت کنم.

یعنی کار فی‌البداهه انجام نمی‌دهید؟

خیر، به این شکل نیست. من برای 5 تا 6 سال آینده برنامه‌ام را ریخته‌ام و ترجیح می‌دهم براساس آن برنامه حرکت کنم.

روزی که اسم ساپینتو برای سرمربیگری استقلال مطرح شد، خیلی از هواداران و پیشکسوتان نسبت به این انتخاب گارد گرفتند و نسبت به این انتخاب معترض شدند. حتی تیتر «جوان اما باتجربه، بهتر از استراماچونی» نیز با انتقادهای زیادی همراه شد.

من شناختی از ایشان ندارم و این درحالی است که خود استراماچونی هم قبل از اینکه به استقلال بیاید کارنامه آنچنان درخشانی نداشت اما آمد و بعد از مدتی که تیم روی غلتک افتاد، نتیجه‌گیری استقلال هم آغاز شد و درنهایت آن ماجراها پیش آمد. در اوایل تیم استراماچونی هم خوب نتیجه نمی‌گرفت اما در فرصتی که به او دادند توانست تفکراتش را پیاده کند و تیمش را شکل بدهد. ساپینتو را هم فقط از دوران بازی‌اش می‌شناسم و از مربیگری‌اش شناختی ندارم، طبیعتا الان نمی‌توانم قضاوتی هم داشته باشم. با این حال وقتی یک مربی خارجی از یک فرهنگ دیگر به تیمی مثل استقلال می‌آید نیاز به زمان دارد تا اگر تفکری دارد، بتواند آن را پیاده کند. امیدوارم این فرصت از جانب باشگاه و هواداران در اختیار این سرمربی هم قرار بگیرد.

فکر می‌کنید اگر زمان لازم داده شود، این مربی هم می‌تواند تیمی مقتدر بسازد؟

تازه وقتی زمان در اختیارش قرار بگیرد، اگر خودش چیزی داشته باشد، طبیعتا می‌تواند از آن استفاده کرده و خودش را تجهیز کند در غیر این صورت آن زمان می‌توانیم بگوییم که انتخاب اشتباهی بوده است اما الان به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانم قضاوتی درباره عملکرد فنی ایشان داشته باشم.

ساپینتو هر جا بوده فوتبالی مالکانه ارائه داده و تیم‌هایش هجومی بازی کرده‌اند و بیشترین گل‌ها را زده‌اند. نمی‌توانید با این تفاسیر پیش‌بینی داشته باشید؟

اینها سبک یک مربی است و شاید یک سبک در جایی جواب بدهد و جایی دیگر جواب ندهد. پارسال استقلال با سبکی بازی کرد و قهرمان شد که شاید خیلی‌ها نسبت به آن خرده می‌گرفتند اما در هر صورت استقلال قهرمان شد. حالا این مربی می‌خواهد سبک را عوض کند که این موضوع نیاز به زمان و یک‌سری بازیکنان دارد که به سبک ساپینتو بخورد. بنابراین باید صبر کنیم و ببینیم ایشان چطور  از یک مجموعه بازیکن که در اختیارش هستند، می‌تواند استفاده کند. با توجه به اینکه این مربی هم شناختی از بازیکنان ایرانی ندارد، به همین منظور باشگاه می‌تواند با مشاوره‌هایی که در اختیار وی قرار می‌دهد به او نسبت به شناختش از بازیکنان بسیار کمک کند. شاید خیلی از بازیکنانی که پارسال در استقلال بودند و خیلی هم خوب بازی کردند به سبک این مربی پرتغالی نخورند. ساپینتو این مسائل را هرچه سریع‌تر حل کند و یک تیم خوب بسازد.

می‌توان به قهرمانی مجدد با این سرمربی پرتغالی امیدوار بود؟

امیدوارم این اتفاق بیفتد اما کار بسیار سختی به‌شمار می‌رود.

در این مدت برخی این‌طور مطرح کرده‌اند که این مربی برف تهران را نمی‌بیند و از هفته‌های میانی فصل حیا کن رها کن علیه این مربی آغاز می‌شود.

امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد. باید به او زمان لازم را بدهند، چون فوتبال خم رنگرزی نیست و نیاز به زمان دارد و امیدوارم این زمان در اختیارش قرار بگیرد اما کار استقلال برای فصل جدید به نظر من کار خیلی سختی است.

به‌عنوان آخرین سوال؛ گابریل پین هم قطع همکاری خود را با استقلال اعلام کرد. برخی بر این عقیده‌اند که فصل گذشته پین استقلال را قهرمان کرد و بیشترین تاثیر را در این موفقیت داشت.

پین تاثیر خیلی زیادی داشت اما فرهاد مجیدی پین را به کادر استقلال آورد. این سرمربی درست است که از استقلال رفته اما نباید تاثیر او را کمرنگ کنیم. تیم فنی مجیدی استقلال را درحالی قهرمان کرد که در رأس آنها او قرار داشت، هرچند پین هم تاثیر خودش را در فاز دفاعی تیم گذاشت اما در هر صورت سرمربی استقلالی که قهرمان شد فرهاد مجیدی بود و اینکه بخواهیم تاثیر او را کمرنگ کنیم به نظر من ناجوانمردانه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عباس نوروزی کرج

      آقای‌فیروزقبربانی‌رادست‌یارمربی‌پرتقالی‌کنید.وسلام‌خلاص

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج