۱۲۲۳۷۵۱
۳۷۹
۳۷۹
پ

از تراکتور نه قهرمانی بخواهید نه سهمیه!

بردیف هنوز قراردادش را رسمی نکرده است. او و باشگاه تراکتور مدعی به همکاری شدند ولی تا زمانی که به ایران نیاید و قراردادش را رسمی نکند، این نگرانی وجود دارد که شاید زیرقولش بزند و برنگردد. جالب است بدانید حضور این مربی نامدار روسی با واکنش‌های زیادی در کشورش همراه شد و رسانه‌ها به‌شدت به این موضوع پرداخته و حتی به برخی مسئولان فوتبال روسیه به‌دلیل از دست دادن چنین نعمتی انتقاد شد.

فرهیختگان: آنچه موجب نگرانی هواداران تیم تراکتور است رقابت داغ دیگر تیم‌ها در فصل نقل‌وانتقالات و واکنش منفعل باشگاه تراکتور در این شرایط حساس است. این درحالی است که برخی منابع نزدیک به باشگاه مدعی هستند تراکتوری‌ها مذاکراتی را آغاز کرده و لیست اولیه قربان بردیف را در دست دارند. آنها اما چطور درحال مذاکره هستند که توافقی حاصل نمی‌شود؟ نگرانی هواداران تراکتور در شرایطی که زنوزی چندشب قبل قول تیمی رویایی به هواداران داده بود طبیعی است؛ چراکه مالک این باشگاه، با وعده‌های خود توقعات را پیش از شروع فصل بالا برد اما هنوز اندر خم یک کوچه بوده و کاری از پیش نبرده است.

آنچه مسلم است تراکتور هنوز از فصل قبل زخم‌هایی بر تن دارد که بهبود نیافته است. این باشگاه برای برخاستن از این وضع و بهبود شرایط باید هرچه سریع‌تر وارد عمل شود و راهکاری برای رسیدن به آرامش پیدا کند. راهکاری که جز با جذب بازیکن در شرایط فعلی و رقابت با تیم‌هایی چون پرسپولیس، فولاد، سپاهان، استقلال و حتی مس میسر نمی‌شود. تراکتور به ثبات نیاز دارد و این ثبات قبل از هر چیز آشتی زنوزی و هواداران را می‌طلبد. مالک تراکتور مدعی است بودجه خوبی در اختیار دارد از این رو باید با حضور خیره‌کننده در نقل‌وانتقالات دل آنها را به‌دست آورد. زنوزی که روزی هواداران برای آوردن او تلاش کردند حالا با بلاهایی که بر سر این تیم آورد به منفورترین چهره تبریزی‌ها تبدیل شده است. با این ‌حال او تلاش خود را می‌کند تا این هویت ازدست‌رفته را برگرداند اما این هواداران قصد آشتی با او را ندارند. آنها نگران تیم‌شان هستند. نگران آمدن و رفتن کوتاه قربان بردیف و بی‌خبری از او. آنها به زنوزی اعتماد ندارند. از این رو نگرانند همچون فصول قبل بار دیگر تصمیمات اشتباه این مالک خصوصی به تیم مردمی تراکتور لطمه بزند. شکاف عمیق بین هواداران و مسئولان این باشگاه درحال‌حاضر بزرگ‌ترین مشکل این تیم است. آنقدر بزرگ که حاضر نیستند به او فرصتی دوباره بدهند تا تیم را طبق وعده‌هایش از نو بسازد.

در چنین شرایطی با توجه به اتفاقات موجود در «فرهیختگان» به آنچه این روزها حوالی باشگاه تراکتور می‌گذرد، می‌پردازیم.

 بردیف کی می‌آید؟

بردیف هنوز قراردادش را رسمی نکرده است. او و باشگاه تراکتور مدعی به همکاری شدند ولی تا زمانی که به ایران نیاید و قراردادش را رسمی نکند، این نگرانی وجود دارد که شاید زیرقولش بزند و برنگردد. جالب است بدانید حضور این مربی نامدار روسی با واکنش‌های زیادی در کشورش همراه شد و رسانه‌ها به‌شدت به این موضوع پرداخته و حتی به برخی مسئولان فوتبال روسیه به‌دلیل از دست دادن چنین نعمتی انتقاد شد. این بازی‌های رسانه‌ای هرچند همه‌جای دنیا مثل هم است اما برای هوادارانی که جز به تیم‌شان فکر نمی‌کنند، نگران‌کننده است. آنها نگرانند با بازگشت بردیف به کشورش حالا پیشنهاد‌های دیگری به او مطرح شود و او را از بازگشت به ایران منصرف کند.

جای نگرانی اما نیست. بردیف با تراکتور قرارداد بلندمدت بسته و قرارداد قیمت بالایی دارد. چیزی که بردیف را مجبور به همکاری با تراکتور کرد، نه‌فقط اصرارهای آزمون و صحبت‌های این بازیکن فوتبال که مبلغ درشت قرارداد او بود. از این رو نباید نگران او باشیم. طبق آنچه از نزدیکان باشگاه تراکتور شنیدیم، او با آنها در ارتباط بوده و خواسته‌های خود را از باشگاه مطرح کرده است. از این رو باشگاه درحال برآورده‌ کردن نیازهای اوست تا وقتی به ایران می‌آید بی‌دغدغه برای بستن تیمی سطح بالا اقدام کند.

به این ترتیب قربان بردیف طبق قرارداد ۱۲تیر راهی ایران شده و بعد از دوجلسه پیوسته در باشگاه تراکتور و بررسی امور، تمرینات را از ۱۵تیر آغاز می‌کند. او خواهان اردویی فشرده برای تیم شده و زمان اردو را برای وقتی که 70 درصد تیم جذب و آماده تمرین هستند، در نظر گرفته است. به او کشور ترکیه را برای برپایی اردو پیشنهاد دادند. این مربی اما هنوز نپذیرفته و حتی اعتقاد دارد بعد از بررسی شاید اردو را در ایران برگزار کند. از این رو تصمیم‌گیری در این مورد را به همان جلسه قبل از شروع تمرینات موکول کرده است.

 مسئولیت‌های بردیف و برنامه ۵ ساله

برای قربان بردیف روس طی قراردادی که با تراکتور بسته برنامه‌ای سه تا پنج‌ساله دارند. این مربی باید در مدتی که با تراکتور همکاری می‌کند، نه‌تنها مسئولیت فنی تیم بزرگسالان را برعهده بگیرد که مسئول آکادمی این باشگاه نیز هست.

براساس این تصمیمات با نظارت بردیف، باشگاه تراکتور اقدامات لازم در راستای اصول حرفه‌ای را در دستورکار دارد، به‌شکلی که با کمک این مربی از روند باشگاه‌داری حرفه‌ای در سطح جهانی الگوبرداری کرده و با ایجاد امکانات زیرساختی تیم‌های پایه، آکادمی این باشگاه را رونق دهد و حتی از این طریق در سال‌های آینده علاوه‌بر بهره‌برداری درآمدزایی کند.

در شرایطی که قیمت بازیکنان افزایش یافته و باشگاه تراکتور در این مارکتینگ کم آورده است، ساخت آکادمی برای درآمد می‌تواند از بهترین اولویت‌ها باشد. همین حالا تراکتوری‌ها از یکی از دروازه‌بان خود به اسم حسین پورحمیدی که فصل قبل دروازه‌بان تیم آلومینیوم بود، بهترین بهره را برده و به مس کرمان برای جذب او رضایتنامه‌ای ۱۱میلیاردی پیشکش کردند، پس امیدوارند بتوانند بازیکن‌سازی کنند و بیش از این بازیکن پولساز تحویل دهند.

از این رو است که بردیف را نه به‌عنوان سرمربی، بلکه به‌عنوان مسئول و مدیرفنی باشگاه تراکتور معرفی کردند. او علاوه‌بر آماده‌سازی تیم بزرگسالان تراکتور در لیگ برتر، روی تمامی فعالیت‌های فوتبالی این باشگاه در تمام سطوح نظارت و مسئولیت دارد. از این رو زمان کافی به او داده خواهد شد تا در این برنامه نسبتا بلندمدت زیرساخت‌های این باشگاه را برای رسیدن به باشگاهی حرفه‌ای تقویت کند. این به آن معناست که آنها از بردیف توقع قهرمانی یا کسب سهمیه در لیگ پیش رو را ندارند، بلکه می‌خواهند به اموری مهم‌تر از موفقیت‌های آنی دست‌ یابند. از این رو از هواداران‌شان خواستند در رسیدن به این امور صبوری کرده، آنها را همراهی کنند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا زنوزی با آن تصمیمات آنی می‌تواند ناهمواری‌های این مسیر را تحمل کند یا قرار است بردیف را هم قبل از اینکه دستاوردی برای این باشگاه داشته باشد به خانه بفرستد و مارکوپلوها را جانشین‌شان کند؟

 تراکتور منفعل در نقل‌وانتقالات

وقتی زنوزی به‌خاطر فصل قبل عذرخواهی می‌کند و قول بودجه و جذب بازیکنان خوب می‌دهد، ناخودآگاه توقع‌ها را از خود و همکارانش بالا می‌برد. بعد از آمدن بردیف به‌لطف سردار آزمون، نام‌هایی چون کریم انصاری‌فرد و احسان حاج‌صفی که هر دو ازجمله خوب‌های فوتبال ایران هستند، سر زبان‌ها افتادند و خیلی زود به گزینه‌های اصلی تراکتور تبدیل شدند. اخیرا از رایان تفضلی نام برده می‌شود و حتی اسم برخی ستاره‌های دیگر مطرح است که همین حالا گزینه استقلال و پرسپولیس در آن سوی آب‌ها هستند. در این بین اما تراکتور فقط با رضا شکاری مذاکره کرده و به‌دلیل مبلغ درخواستی بالا به نتیجه نرسیده است.

در چنین شرایطی است که تراکتور از مارکتینگ جذب بازیکن خارج می‌شود و حتی پای میز مذاکره با دیگری هم نمی‌نشیند. به‌واقع از میان نام‌هایی که این چندوقت حوالی این باشگاه شنیده شد با کدام‌یک مذاکره صورت گرفته است، به‌جز شکاری که ۱۳ میلیارد خواست و تراکتوری‌ها فقط به ۹ میلیارد راضی شدند، کدام گزینه حتی پای میز مذاکره نشست؟ اینجاست که این سوال پیش می‌آید که زنوزی با کدام بازیکن می‌خواهد مذاکره کند، وقتی سقف بیش از آن است که سازمان لیگ اعلام کرده است؟

از همه بدتر اینکه برخی بازیکنان که قراردادشان تمام شده مثل پیمان بابایی که جزء گرانقیمت‌ترین بازیکنان ایرانی بوده است، ساز جدایی کوک کردند و اگر برخی دیگر تاکنون سکوت کرده‌اند به‌دلیل فرصت کوتاهی است که تا آمدن بردیف باقی مانده است. اینها از آن زرنگ‌های فوتبال هستند و با وجود پیشنهاد‌هایی که دارند می‌خواهند اول از بردیف رونمایی ‌شده، سنگ‌های خود را با او وا‌بکنند و بعد اسم تیم دیگر را ببرند؛ چراکه در غیر این صورت دیگر شعار تعصب دادن بی‌فایده است.

نکته جالب دیگر اینکه این باشگاه نیم‌نگاهی به جذب بازیکن خارجی دارد. البته نه آن بازیکنانی که تاکنون آمده‌اند و رفته‌اند و پول به جیب زده‌اند. این بار تراکتور با توجه به افزایش قیمت دستمزدها در ایران و عدم توان رقابت با تیم‌های دولتی تصمیم گرفت بازیکنان خارجی ارزان‌تر از بازیکنان ایرانی جذب کند. آنها امکان استفاده از ۴ خارجی و ۷ داخلی را دارند و با توجه به نیاز تیم‌شان به بازیکن قطعا از هر ۱۱ سهمیه استفاده می‌کنند. اولویت این باشگاه اما ۴ خارجی است و انرژی، وقت و هزینه خود را ابتدا جذب این ۴ بازیکن می‌کنند و بعد برای خرید دیگر گزینه‌ها اقدام خواهند کرد. ازجمله برنامه‌های این باشگاه طبق خواسته بردیف جذب بازیکنان فیزیکی است. او خیلی به بازیکنان تکنیکی علاقه نشان نمی‌دهد و با توجه به تفکرات خاصش به بازی فیزیکی علاقه‌مند است، از این رو در جذب بازیکنان روی این موضوع تاکید کرده است.

شاید این‌طور به‌نظر برسد که در این فاصله خوب‌های داخلی گلچین شده‌اند و بازار پر از بنجل خواهد شد، اما جالب است بدانید که تراکتور روی بازیکنان جوان و آینده‌دار برنامه دارد. همان‌طور که خواندید امسال تراکتوری‌ها از بردیف توقع قهرمانی ندارند و از هواداران هم صبوری طلب کردند. درنتیجه به‌نظر می‌رسد می‌خواهند با جذب برخی بازیکنان جوان و کم‌هزینه کردن تیم پول خود را صرف خرید چند ستاره کنند و در عوض با جوان‌ها به کارشان ادامه دهند. از این رو محمد نصرتی در خفا مذاکراتی را با برخی بازیکنان انجام می‌دهد. او بیشتر به‌دنبال بازیکنان جوان لیگ آسیا ویژه است تا به این ترتیب بتواند پشتوانه خوبی برای تراکتور بسازد. از نصرتی به‌عنوان دستیار ایرانی تراکتور نام برده می‌شود و باشگاه درحال همکاری با اوست، از این رو باید منتظر ماند تا بردیف بیاید و ببینیم نصرتی را که در پشت‌صحنه با تراکتور همکاری می‌کند، به‌عنوان دستیار خود می‌پذیرد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج