جاباما
۱۲۲۳۸۵۷
۴۵۴
۴۵۴
پ

کنجکاوی و پیش‌بینی؛ دل‌شیر یا قلب سرد؟

مورایس مکار و ساپینتوی عجیب و غریب

به نظر می‌رسد دو سرمربی مطرح و مشهور فوتبال پرتغال، شرایط لیگ برتر ایران را در فصل جدید دگرگون سازند.

ورزش سه: به نظر می‌رسد دو سرمربی مطرح و مشهور فوتبال پرتغال، شرایط لیگ برتر ایران را در فصل جدید دگرگون سازند.

دو سرمربی جوان استقلال و سپاهان یعنی فرهاد مجیدی و محرم نویدکیا، در پایان فصل و به دلایلی مختلف از این دو تیم جدا شدند و ریکاردو ساپینتو و ژوزه مورایس به‌ترتیب هدایت آبی‌های تهران و طلایی‌پوشان اصفهان را به عهده گرفتند. مورایس رفیق صمیمی ژوزه مورینیو، سرمربی بزرگ فوتبال پرتغال بوده و ساپینتو نیز یک مربی با مختصات رفتاری خاص و البته تاکتیک‌های هجومی نام دارد. حالا مصاحبه‌ای با ژوگو هلیو، خبرنگار نشریه اُجوگو در مورد حضور دو سرمربی پرتغالی روی نیمکت دو تیم مطرح فوتبال ایران و البته عملکرد ستاره‌هایی مانند مهدی طارمی و پیام نیازمند در لیگ پرتغال داشته‌ایم.

سرمربی جدید سپاهان- مثل برادر مورینیو

ژوزه مورایس از طرفداران فوتبال سازمان‌یافته و با حمایت بازیکنان خط دفاعی است و دوست دارد تاکتیک‌های تیمش را با سبک بازی حریف تطبیق دهد. همچنین استراتژی‌ بازی تیم او داشتن مالکیت توپ و برتری مقابل حریف با این روش است. رابطه ژوزه مورایس با مورینیو برادرانه و دوستانه بوده و سرمربی مشهور پرتغالی بارها دیدگاه مورایس در مورد فوتبال را ستوده و او را تشویق کرده تا به‌عنوان سرمربی حرفه‌ای کار کند.

زمانی که مورینیو مربیگری تیم دوم بنفیکا را به عهده داشت با ژوزه مورایس ملاقات کرد. اما او دعوت مورینیو برای رفتن به اسپورتینگ را رد کرده و در آن مقطع احساس می‌کرد هنوز آماده این کار نیست، اما در نهایت ژوزه مورایس در سال 2009 و در اینتر به آقای خاص پیوست. ژوزه مورایس در حال حاضر نزدیک به بیست سال تجربه کار در خارج از کشور داشته، اما او هنوز رویای یک پروژه در پرتغال را در سر می‌پروراند. این سرمربی اخیرا یک سکته را از سر گذرانده و خوش شانس بوده که دوباره به زندگی بازگشته است.

مورایس مکار و ساپینتوی عجیب و غریب

مورینیو سرمربی تیم اصلی بنفیکا بود و ژوزه مورایس مربی تیم دوم. سپس ژوزه راهی اسپورتینگ شده و او از مورایس دعوت کرد تا با مورینیو به این باشگاه برود. اما مورایس اعلام کرد که آمادگی کمک به مورینیو را نداشته و این موضوع را به خود او نیز اطلاع داد. پس ژوزه به مورایس گفت که یک روز ما دوباره با هم کار می‌کنیم. تو آنقدر مرد بودی که اعتراف می‌کردی که آماده نیستی. و این اتفاق در نهایت رخ داد.

سازماندهی، طرز تفکر، آرامش، شجاعت، عمل گرایی برای کسب پیروزی، نحوه ارتباط او با بازیکنان به‌منظور آگاه ساختن آنها از اهمیت تعهدشان و ... چیزهایی است که مورایس از مورینیو آموخت. در عین حال کار کردن با مورینیو لذت بخش است. فوتبال حرفه و علاقه مورایس بوده است و برای کسب درآمد وارد این حرفه نشده است. او در تاریکی قرار داشته و نمی‌دانسته که قرار است بازیکن شود یا مربی. او در گذشته روزگاری را با 300 یورو سپری کرده و البته در مقطعی بیش از 100 هزار یورو در ماه نیز درآمد داشت.

مورایس مکار و ساپینتوی عجیب و غریب

سرمربی استقلال؛ مردی با دل شیر

ساپینتو فوتبال انفجاری و تهاجمی را دوست دارد، اما مورایس محتاط تر و روشمندتر است. از جنبه رفتار شخصی، ساپینتو احساساتی‌تر بوده و او اعتراض می‌کند که این همیشه و به خصوص هنگام تحت فشار گذاشتن داوران، ویژگی خوبی نیست. ساپینتو شخصیت خاصی داشته و که از دوران بازی‌اش و زمانی که بازیکن تیم ملی پرتغال بود نیز تبدیل به ویژگی منحصربه فرد او شده است. او شخصیتی جنجالی داشته و ‌گاهی اوقات حساسیت برانگیز ‌است. هیچ‌کدام از این دو سرمربی سیستم واحدی برای بازی کردن ندارند، اما ساپینتو علاقه‌مند به دو روش بازی 3-4-3 و 2-5-3 است.

ریکاردو سا پینتو سبک بازی تیمش را بر اساس عملکرد بازیکنان خط میانی بنا کرده و پویایی سه بازیکن خط میانی، چه در دفاع و چه در حمله برای تیمش بسیار مهم است. یک هافبک با کیفیت، با توانایی موقعیت سنجی برای ایجاد تعادل بین تیم در تمام دقایق بازی، برای سبک بازی این سرمربی مهم است.

داستان ریکاردو ساپینتو در زمین بسیار جالب بود، مردی همیشه آماده عصبی شدن و ایجاد جنجال. اما بیش از هر اتفاقی ناشی از شخصیت عجیب و غریب ساپینتو، در خاطره بسیاری از هواداران کاریزما، فداکاری، اشتیاق و قدرتی که او همیشه در طول 17 سال زندگی حرفه‌ای خود نشان داد، باقی مانده است. در آلوالاده رابطه او با هواداران به گونه‌ای بود که ساپینتو تبدیل به یک اسطوره و شیر ابدی شد، یا بهتر است بگوییم، مردی با دل شیر.

مورایس مکار و ساپینتوی عجیب و غریب

دو ستاره ایرانی با دو سرنوشت متفاوت در پرتغال

*مهدی طارمی؟ ایرانی‌هایی که در لیگ پرتغال بازی می‌کنند همگی مورد توجه هستند. طارمی نیز بابت گلزنی و عملکردش در تیم قهرمان یعنی پورتو مورد توجه قرار می‌گیرد. سبک حرکات او کاملا مورد پسند سرجیو کونسیسائو است و البته این سرمربی سبک بازی طارمی را از بسیاری جهات اصلاح کرده است. مهدی طارمی بازیکنی قدرتمند در نوک خط حمله، حرکات مورب و البته تمام کنندگی است.

او در عین حال در خدمت تیم بازی کرده و پاس گل‌های زیادی داده است (16 پاس گل که رکورد بزرگی است). ترک پورتو که پیش از این تعدادی از بازیکنان خود را از دست داده (فابیو ویرا به آرسنال و احتمالا ویتینیا به پاری سن ژرمن) بسیار دشوار خواهد بود، اما همانطور که می‌دانیم در فوتبال رخ دادن هر اتفاقی ممکن بوده و پای و میلیون‌ها پول در میان است. طارمی یک اسطوره برای هواداران و یکی از بازیکنان مهم و اصلی پورتو است.

مورایس مکار و ساپینتوی عجیب و غریب

*پیام نیازمند: همچنان مورد توجه برخی باشگاه‌های ایران قرار گرفته، اما به نظر نمی‌رسد پورتیموننسه در حال حاضر به فکر کنار گذاشتن این سنگربان ملی باشد، به خصوص از این بابت که وضعیت ساموئل همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برای توضیح بهتر باید بگوییم که این سنگربان برزیلی که در دو فصل اخیر در ترکیب ثابت بوده، مورد توجه اودینزه قرار گرفته و اگر شاید با او مذاکره و توافق حاصل شود، آلگاروه بخواهد پیام را حفظ کند.

در صورت ماندن ساموئل، شرایط این دروازه‌بان ایرانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و امکان انتقال احتمالی نیز فراهم خواهد شد. همچنین پیام می‌خواهد برای قرار گرفتن در لیست تیم ملی ایران و در نتیجه حضور در جام جهانی قطر، به‌صورت منظم بازی کند. با توجه به حضور ساموئل تقریبا در اغلب مسابقات در ترکیب اصلی، پیام تنها پنج بازی انجام داده، اما پائولو سرجیو پیش از این چندین بار از او تمجید کرده و روی این سنگربان حساب باز می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج