۱۲۲۵۵۲۳
۲۴۰
۲۴۰
پ

خیال راحت سیتی و لیورپول، نگرانی چلسی و یونایتد

شاید تا چند سال قبل عبارت تاپ‌سیکس یا ۶ تیم برتر فوتبال انگلیس معنای بهتری داشت اما در چند فصل اخیر با فاصله گرفتن لیورپول و منچسترسیتی از دیگر مدعیان عملا در طول فصل تنها شاهد رقابت این دو تیم برای قهرمانی هستیم و فقط چلسی در این مدت توان نزدیک شدن به آنها را داشته است.

فرهیختگان: شاید تا چند سال قبل عبارت تاپ‌سیکس یا ۶ تیم برتر فوتبال انگلیس معنای بهتری داشت اما در چند فصل اخیر با فاصله گرفتن لیورپول و منچسترسیتی از دیگر مدعیان عملا در طول فصل تنها شاهد رقابت این دو تیم برای قهرمانی هستیم و فقط چلسی در این مدت توان نزدیک شدن به آنها را داشته است. بااین‌حال سه تیم دیگر شامل تاتنهام، منچستریونایتد و آرسنال هم درتلاشند دوباره با تقویت خود در نقل‌وانتقالات تابستانی بتوانند این فاصله را کاهش دهند اما در شرایط کنونی با خریدهایی که سیتی و لیورپول داشتند و تیم‌های پرستاره‌ای که در اختیار دارند، بعید است این تیم‌ها بتوانند در فصل آینده هم حرف زیادی برای گفتن داشته باشند و حتی چلسی هم با مالکان جدید خود و همچنین با استراتژی تازه خود در بازار نقل‌وانتقالات کار سختی برای حضور در کورس قهرمانی خواهد داشت اما فعلا نگاه‌ها به این ۶ تیم مدعی در فوتبال انگلیس است تا درنهایت مشخص شود آنها فرصت طلایی نقل‌وانتقالات را چگونه به پایان خواهند برد و آیا می‌توانند نقاط‌ضعف خود را برطرف کرده و همه بازیکنانی را که مدنظرشان است، به خدمت بگیرند یا نه. در ادامه به وضعیت نقل‌وانتقالاتی این باشگاه‌ها و همچنین نیازهای آنها در تابستان جاری و تا پیش از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات نگاهی می‌اندازیم.

خیال راحت سیتی و لیورپول، نگرانی چلسی و یونایتد

منچسترسیتی

کسب 4 عنوان قهرمانی در 5 فصل اخیر حاصل عملکرد بسیار خوب آنها در مهلت نقل‌وانتقالات پیش‌فصل است و در این سال‌ها به‌ندرت پیش آمده که بازیکنی مدنظر پپ گواردیولا قرار داشته باشد و منچسترسیتی در خرید او ناکام باشد. این فصل هم باید آنها را یکی از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی در لیگ بدانیم، به‌خصوص با توجه به خریدهای تابستانی آنها که تیمی بسیار خطرناک‌تر را تشکیل خواهند داد. در هر تابستان شاهد ریخت‌وپاش زیاد مدیران باشگاه برای تقویت تیم هستیم و این اتفاق در سال‌های اخیر با خریدهای گران‌قیمت ادامه داشته است. آنها فصل قبل 100 میلیون پوند برای خرید جک گریلیش به استون‌ویلا پرداختند، تابستان 2020 در ازای 64 میلیون پوند روبن دیاز را به خدمت گرفتند و در سال 2019 نیز برای خرید ژوائو کانسلو و رودری درمجموع 118 میلیون پوند هزینه کردند. درحقیقت آخرین باری که سیتیزن‌ها در تابستان کمتر از 50 میلیون پوند برای خرید بازیکن هزینه کردند، به 8 سال پیش برمی‌گردد. زمانی‌که در تابستان 2014 نفراتی چون ویلفرد بونی، الیاکوئیم مانگالا و باکاری سانیا را به ترکیب تیم خود اضافه کردند.

استراتژی سیتی در نقل‌وانتقالات خرید سریع بازیکنانی است که در لیست‌شان قرار دارند و با توجه به بودجه‌ای که برای خریدهای خود کنار می‌گذارند، بیشتر به‌راحتی باشگاه‌ها را برای فروش ستاره‌هایشان متقاعد می‌کنند. به همین دلیل آنها در همان روزهای ابتدایی نقل‌وانتقالات بخش مهمی از خریدهای خود را انجام می‌دهند. دقیقا مشابه اتفاقی که امسال رخ داد و حتی پیش از اینکه پنجره تابستانی باز شود آنها خرید 51 میلیون پوندی خود از دورتموند را رسمی کردند و ارلینگ هالند، شاه‌ماهی نقل‌وانتقالات اروپا را به خدمت گرفتند. دومین خرید مهم این تیم نیز در روزهای اخیر نهایی شد و کالوین فیلیپس، هافبک ملی‌پوش لیدز با قراردادی 42 میلیون پوندی به این تیم پیوست.

حالا به نظر می‌رسد گواردیولا و شاگردانش کاملا برای فصل جدید آماده هستند و تیم به‌خوبی تقویت شده است. آنها البته در خط حمله گابریل ژسوس را به آرسنال فروختند و احتمال رفتن رحیم استرلینگ به چلسی نیز وجود دارد. بااین‌حال گواردیولا فعلا در تیمش نیاز جدی به خرید جدید ندارد اما با جدایی احتمالی استرلینگ و همچنین ناتان آکه، که در خط دفاعی پشت‌سر دیاز و استونز مانده و کمتر به بازی گرفته می‌شود، شاید خریدهای دیگری نیز در راه باشد. از ژنان پیسینوویچ، مهاجم جوان و 17ساله آلمانی که از او به‌عنوان یکی از استعدادهای آینده فوتبال اروپا نام برده می‌شود، به‌عنوان یکی از خریدهای احتمالی سیتی یاد می‌شود. گواردیولا همچنین شرایط خرید مارک کوکورلا از برایتون را نیز تحت بررسی دارد و درصورتی‌که استرلینگ یا آکه به فروش برسند، بودجه لازم برای خرید این بازیکن از برایتون فراهم خواهد شد.

لیورپول

مدیران این تیم نیز تاکنون کار خود را در تابستان به‌خوبی انجام داده‌اند و به نظر می‌رسد طبق برنامه پیش می‌روند. آنها خط حمله خود را با خرید داروین نونز، گلزن جوان و اروگوئه‌ای در ازای 85 میلیون پوند که بیشترین مبلغ خرج‌شده در تاریخ باشگاه برای به خدمت‌گرفتن یک بازیکن بود، تقویت کردند و البته در کنار آن تا قبل از شروع تمرینات پیش‌فصل تکلیف سادیو مانه، مهاجم جدایی‌طلب خود را روشن کردند تا یورگن کلوپ تقریبا با وضعیتی مشخص برای آغاز اردوی تابستانی تیمش آماده شود. مانه مدتی بود که ساز جدایی کوک کرده و مشخص بود دیگر تمایلی به ادامه حضور در آنفیلد ندارد. به همین دلیل درنهایت با رفتن او به بایرن‌مونیخ موافقت شد و یکی از اعضای تاثیرگذار مثلث تهاجمی این تیم پس از چند سال موفق در این تیم باشگاه را ترک کرد. قرمزها در کنار نونز دو خرید دیگر هم داشتند و بازیکنان جوان و استعدادهای آینده‌داری چون فابیو کاروالیو و کالوین رمزی را به خدمت گرفتند. تاکومی مینامینو ژاپنی هم که خرید چندان موفقی نبود در ازای 15.5 میلیون پوند راهی موناکو شد.

یکی از مهم‌ترین اقدامات باشگاه در تابستان امسال به نتیجه‌رسیدن مذاکرات برای تمدید قرارداد محمد صلاح بود که بالاخره این وینگر چپ‌پای مصری برای تمدید قراردادی تا سال 2025 در ازای دستمزد هفته‌ای 400 هزار پوند به توافق رسید. در شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد فعلا خرید مهم دیگری در راه باشد و کلوپ با همین نفرات احتمالا تیمش را برای فصل جدید آماده خواهد کرد مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای در ادامه تابستان رخ دهد. تیم او در فاز دفاعی یکی از بهترین‌ها در فوتبال جزیره است و با زوج فن‌دایک- ماتیپ در قلب دفاع و الکساندر- آرنولد و رابرتسون در کناره‌ها ترکیبی کامل را در این بخش در اختیار دارد.

در فاز تهاجمی هم لوئیس دیاز که در ژانویه خریداری شد در کنار نونز، صلاح، دیه‌گو ژوتا و روبرتو فرمینیو خیال مرد آلمانی برای خط حمله را راحت کرده‌اند. شاید خرید یک هافبک طراح بتواند شرایط تیم در میانه زمین را بهتر کند. جرودن هندرسون 32ساله و جیمز میلنر 36ساله کمی برای تیمی که مدعی قهرمانی است، پیر به نظر می‌رسند و تیاگو هم هنوز نتوانسته بازیکنی ثابت در ترکیب این تیم باشد. البته در این بخش جوانانی چون هاروی الیوت و کورتیس جونز هم هستند که در کنار نبی کیتا و الکس اوکسلیدچمبرلین می‌توانند جانشینان خوبی برای هندرسون و تیاگو باشند. با توجه به اینکه دو مدافع کناری تیم در حملات نقش فعالی دارند هافبک‌های تیم باید دوندگی بالایی داشته باشند تا بتوانند پشت‌سر این دو بازیکن را پر کنند و شاید میلنر و هندرسون در این کار کمی با مشکل روبه‌رو شوند.

چلسی

اول رحیم استرلینگ و حالا هم کریس رونالدو. چلسی این روزها به‌دنبال خریدهای پرسروصدا و بزرگ برای تقویت خط حمله خود است و در پایان عصر رومن آبراموویچ و حضور مالکان جدید آمریکایی به نظر می‌رسد آنها به‌دنبال جلب رضایت هواداران با انجام خریدهای بزرگ هستند. آبی‌های لندن یکی از باشگاه‌هایی هستند که در صدر اخبار نقل‌وانتقالاتی قرار دارند و هر روز خبر جدید درباره آنها منتشر می‌شود. بااین‌حال فعلا مهم‌ترین اخبار درباره این باشگاه مربوط به نفراتی است که از جمع آنها جدا شده‌اند. چلسی با لوکاکو، رودیگر، کریستنسن و سائول نیگز خداحافظی کرده و برای فصل بعد این بازیکنان را دیگر در ترکیب خود نخواهد داشت. از طرف دیگر بازگشت کانر کالاگر، هافبک ملی‌پوش این تیم که فصل پیش به‌صورت قرضی در کریستال‌پالاس بازی می‌کرد و عملکردی فوق‌العاده داشت، باعث شده آنها تا حد زیادی از بابت خط میانی خود خیال‌شان راحت باشد.

یکی از مهم‌ترین معضلات تیم درحال‌حاضر بحران گلزنی در خط حمله است و توماس توخل به‌شدت نبود یک مهاجم هدف گلزن را در تیمش حس می‌کند. در هر سه فصلی که آنها طی سال‌های اخیر فاتح لیگ برتر شده‌اند، یک گلزن قهار در ترکیب این تیم حضور داشته است. در دو فصل 2017-2016 با آنتونیو کونته و 2015-2014 با ژوزه مورینیو آنها دیه‌گو کاستای اسپانیایی را در خط حمله داشتند که 20 گل در هر فصل زد و نقش مهمی در موفقیت آبی‌ها داشت. در فصل 2010-2009 هم که با کارلو آنچلوتی فاتح لیگ شدند، دیدیه دروگبای افسانه‌ای 29 گل برای آنها زد. فصل قبل بهترین گلزن آنها میسون مونت بود که تنها 11 گل زده بود و لوکاکو و ورنر به ترتیب با 8 و 4 گل فصل خوبی را نداشتند. کای هاورتز هم با زدن 8 گل مدتی به انتخاب اصلی توخل در خط حمله تبدیل شد اما او هم یک گلزن کامل نیست و نمی‌تواند از عهده این کار در طول یک فصل برآید. در خط دفاعی نیز آنها ماتیاس دلیخت را مدنظر دارند تا جای خالی رودیگر و کریستنسن را پر کند. چالوبا و مالانگ سار بازیکنانی آینده‌دار نشان داده‌اند؛ اما در راه قهرمانی نمی‌تواند روی این دو بازیکن جوان سرمایه‌گذاری کرد و از طرف دیگر تیاگو سیلوا 37ساله و سزار آزپیلیکوئتای 32ساله هم به سال‌های آخر فوتبال‌شان نزدیک شده‌اند و از نظر فیزیکی شرایط ایده‌آلی ندارند.

منچستریونایتد

یونایتد در این سال‌ها به تیمی معروف شده که خرج زیادی برای خریدهای جدید داشته اما کمتر بهره را از آنها برده است. آنها برای خرج از شرایط بد سال‌های اخیر دوباره به سراغ تغییرات روی نیمکت خود رفته‌اند و امیدوارند با اریک تن‌هاگ بتوانند روزهای خوش دوران فرگوسن را تکرار کنند. البته این روزها شرایط در لیگ جزیره کاملا تغییر کرده و در این وضعیت نخستین هدف مرد هلندی باید برگرداندن تیم به لیگ قهرمانان اروپا باشد. همین دو فصل پیش آنها با 12 امتیاز اختلاف نسبت به سیتی نایب‌قهرمان شدند اما از آن زمان تاکنون شاهد تغییراتی در تیم بوده‌ایم. مارکوس رشفورد سال قبل بدترین فصل خود با پیراهن یونایتد را تجربه کرد، مارسیال قرضی در سویا بازی کرد و پوگبا هم در پایان فصل از جمع شیاطین سرخ جدا شد. آنها برای برگشتن به کورس قهرمانی به چندین خرید جدید نیاز دارند و فعلا نفراتی چون فرانگی دی‌یونگ، جورین تیمبر و آنتونی در رادار آنها قرار دارند که خرید هیچ‌کدام قطعی نشده است. اریکسن نیز در آستانه حضور در اولدترافورد قرار دارد و با حضور او و دی‌یونگ خط میانی این تیم تغییرات مثبتی را تجربه خواهد کرد اما این پایان ماجرا نیست و آنها به یک مدافع میانی جدید نیز نیاز دارند.

فصل قبل واران و مگوایر در فرم خوبی قرار نداشتند و این تیم درطول فصل 57 گل خورد که در سال‌های اخیر سابقه نداشته است. به همین دلیل آنها به‌دنبال تقویت خود در این بخش هستند و تیمبر اصلی‌ترین گزینه آنها محسوب می‌شود. در روزهای اخیر بحث اصلی حول این تیم مربوط به شایعه جدایی احتمالی کریس رونالدو از این باشگاه است که سروصدای زیادی به‌ پا کرده است. ستاره پرتغالی در سه روز گذشته در تمرینات تیم حاضر نشده و گفته می‌شود با توجه به اینکه یونایتد در لیگ قهرمانان اروپا حضور ندارد می‌خواهد راهی باشگاه جدیدی شود. البته شاید تن‌هاگ هم از این اتفاق استقبال کند؛ چراکه سیستم او برپایه پرسینگ روی مدافعان حریف است که رونالدو در 37 سالگی کمتر می‌تواند در این کار موفق باشد و یک مهاجم جدید شاید بهتر بتواند خواسته‌های مرد هلندی را برآورده کند.

آرسنال

میکل آرتتا در نخستین گام خط حمله تیمش را با خرید گابریل ژسوس تقویت کرد و جالا به‌جای لاکازت بازیکنی در اختیار دارد که علاوه‌بر گلزنی می‌تواند نقش یک هافبک تهاجمی و بازیساز را نیز در تیم ایفا کند. کم‌تجربگی تیم باعث شد خیلی راحت در هفته‌های پایانی رتبه چهارم را از دست بدهند و از سهمیه لیگ قهرمانان محروم شوند. آنها فاصله بسیار زیادی با دو تیم مدعی دارند و بهترین هدف برای توپچی‌ها برای فصل بعد هم رسیدن به لیگ قهرمانان خواهد بود. با این حال این تیم با مهره‌هایی چون بوکایا ساکا، امیل اسمیت‌رو و گابریل مارتینلی که همگی زیر 21 سال هستند و جزء استعدادهای درخشان فوتبال اروپا محسوب می‌شوند می‌تواند به آینده امیدوار باشد.

آرتتا در خط میانی تیمش نیاز به خرید بازیکن دارد؛ چراکه در غیاب توماس پارتی فصل قبل لطمه زیادی دید و در فصل جدید اضافه‌شدن یک هافبک باتجربه می‌تواند برای آنها بسیار مفید باشد. البته آنها در نقل و انتقالات فابیو ویرا هافبک جوان پورتو که فصل گذشته در کنار مهدی طارمی بازی‌های درخشانی انجام داد را هم جذب کرده‌اند. در فاز دفاعی هم بازگشت ویلیام سالیبا که فصل قبل قرضی در مارسی بازی می‌کرد و عملکردی عالی داشت خیال آرتتا را در قلب خط دفاعی راحت می‌کند اما این تیم هنوز فاصله بسیاری با تیم‌هایی چون سیتی و لیورپول دارد و اگر می‌خواهد دوباره خود را به جمع مدعیان قهرمانی برساند باید به سراغ خریدهای بیشتری برود تا تیمی پرستاره‌تر را دراختیار داشته باشد.

تاتنهام

تیمی که فصل قبل موفق شد در کمال شگفتی بالاتر از آرسنال قرار گرفته و راهی لیگ قهرمانان شود حالا به آنتونیو کونته حتی نیم‌نگاهی به حضور در کورس قهرمانی لیگ نیز دارد. حضور دو ستاره گلزن و در کلاس جهانی در خط حمله این تیم باعث شده تاتنهام به فصل جدید امیدوارتر باشد. هری کین و سون هیونگ‌مین روی هم 40 گل در فصل قبل زدند و نقشی اساسی در چهارم‌شدن این تیم داشتند. استراتژی کونته در اسپرز این است که دفاعی مستحکم بسازد تا کین و سون در خط حمله آزادی عمل بیشتری برای طراحی ضدحملات داشته باشند. همان روشی که کونته 6 سال پیش در چلسی با آزارد و کاستا پیاده کرد و توانست قهرمانی لیگ را کسب کند. او فعلا ایوان پریسیچ و بیسوما را به جمع نفرات تیمش اضافه کرده که خریدهای خوبی به نظر می‌رسند. البته آنها هنوز در فاز دفاعی نیاز به تقویت دارند و یک مدافع وسط احتمال خرید بعدی کونته در این تیم خواهد بود.

یکی‌دیگر از تغییرات کونته در تابستان جاری اضافه‌شدن جیانی ویو، مربی متخصص در زمینه شروع مجدد و ضربات کاشته به کادر فنی این تیم است که نشان می‌دهد این مربی ایتالیایی فصل بعد در این زمینه برنامه‌های زیادی دارد. تاتنهام فصل پیش از روی ضربات شروع مجدد تنها 9 بار دروازه حریفان را باز کرد درحالی که این آمار برای سیتیو لیورپول به ترتیب 22 و 19 گل بود و کونته برای کاهش این فاصله یک متخصص در این زمینه را استخدام کرده است. ممفیس دپای یکی از نفراتی است که او در این تابستان مدنظر دارد و علاوه‌بر مدافع وسط تیمش به یک دفاع راست و همچنین هافبک طراح نیز نیاز دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج