۱۲۲۶۹۶۹
۱ نظر
۲۶۶
۱ نظر
۲۶۶
پ

تاج؛ مردی‌ که‌ دوستان و حامیانی در «بالا» دارد

فروردین امسال علی کفاشیان، رییس اسبق فدراسیون فوتبال در مورد مهدی تاج که با هم رابطه پوتین-مدودوف داشتند گفت: «او رابطه خوبی با مسوولان بالا داشت و حمایت می‌شده.»

روزنامه اعتماد: فروردین امسال علی کفاشیان، رییس اسبق فدراسیون فوتبال در مورد مهدی تاج که با هم رابطه پوتین-مدودوف داشتند گفت: «او رابطه خوبی با مسوولان بالا داشت و حمایت می‌شده.» کاملا مشخص بود منظور کفاشیان از مسوولان بالا چیزی فراتر از وزارت ورزش و بدنه دولت است. حالا که مهدی تاج دو سال و نیم پس از فاجعه ویلموتس گیت دوباره سودای ریاست بر فوتبال به سرش زده این جمله معنای ویژه‌تری پیدا می‌کند.

مهدی تاج کیست؟ در نگاه اول او یک فعال اقتصادی است که به قول یاشار سلطانی خبرنگار از تدریس درس پرورشی در مدرسه شروع کرد. مدیری که سابقه حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کارنامه‌اش دیده می‌شود. او از اوایل دهه هفتاد در کنار بیزینس وارد ورزش شده و تقریبا همه رده‌های مدیریتی فوتبال را تجربه کرده است. از مدیرعاملی باشگاه تا ریاست فدراسیون و نایب‌رییسی ای‌اف‌سی.

در آن روی سکه مهدی تاج یک گزینه ناشناخته است که معلوم نیست با چه پشتوانه‌ای توانسته مدارج موفقیت را به صورت آسانسوری طی کند و در عرض ۲۰ سال از حضور در هیات‌مدیره باشگاه ذوب‌آهن به بالاترین کرسی فوتبال کشور برسد. سوال مهم‌تر این است که تاج چطور توانسته بعد از همه اتفاقی که در سال ۹۸ رخ داد، برگردد و برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کند؟ آن‌هم در شرایطی که همه منتظر اعلام حکم او توسط قوه قضاییه و سازمان بازرسی در رابطه با پرونده ویلموتس و استقراض از شستا بودند.

برای پیدا کردن جواب این سوال می‌توان به دو مورد مشخص در دوران ریاست تاج بر فدراسیون فوتبال اشاره کرد؛ اول ماجرای بازنشستگی او و دوم حضورش در برنامه بیست‌وسی.

یکی از چالش‌های مهدی تاج در دوران ریاست بر فدراسیون فوتبال بحث بازنشستگی او بود. سال ۹۷ قانون منع به کارگیری بازنشستگان ابلاغ شد. در آن برهه سر اینکه آیا این قانون شامل حال فدراسیون فوتبال هم می‌شود بحث بود. مجلس قویا اصرار داشت که فدراسیون به دلیل دریافت بودجه از دولت باید تابع قوانین داخلی باشد و رییس بازنشسته آن یعنی مهدی تاج باید کنار برود. تاج هم با کمک دوستان رسانه‌ای‌اش پروپاگاندای «تعلیق فدراسیون» در صورت دخالت مجلس را راه انداخت و حتی بازی تا به آنجا کشیده شد که وقتی اینفانتینو به تهران آمد عادل فردوسی‌پور در گفت‌وگو با رییس فیفا مشخصا از او سوال کرد آیا امکان تعلیق فدراسیون در صورت فشار مجلس برای استعفای تاج هست یا نه؟

درگیری مجلس و مهدی تاج به حدی شدید بود که کسی باور نمی‌کرد. در اردیبهشت سال ۹۸ و بعد از اتفاقات بازی پرسپولیس و سپاهان که منجر به درگیری هواداران و کشته شدن یک تماشاگر شد احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس که دشمن درجه یک تاج به حساب می‌آمد در توییتی معنی‌دار نوشت: «فاجعه بزرگ در بازی پرسپولیس-سپاهان، یک مرگ و ۲۹۵ زخمی. به گفته هر دو تیم، فدراسیون فوتبال توانایی مدیریت و برگزاری بازی‌های بزرگ را ندارد. آقایان جهانگیری، سلطانی‌فر و صالحی امیری هنوز هم پای حمایت از تاج ایستاده‌اید؟! این بازی خونین کی به پایان می‌رسد؟»

در آن مقطع این‌طور به نظر رسید که فقط دولت روحانی پشتیبان مهدی تاج است و نوع روابط خاص این شخص با وزیر ورزش و  وول خوردن آقازاده‌های ورزشی در اطراف فدراسیون و توانایی آنها برای تاثیرگذاری در فرآیند انتخاب‌ها دلیل حمایت‌هاست. با این حال زمان ثابت کرد ماجرا فراتر از بدنه دولت بوده است، چراکه مجلس هر چه کرد به در بسته خورد و مهدی تاج توانست صندلی‌اش را حفظ کند. مجلسی که سال گذشته با انگشت گذاشتن روی پرونده شهاب‌الدین عزیزی خادم به راحتی نسخه او را پیچید و اتفاقا یکی از افراد دخیل احسان قاضی‌زاده هاشمی بود. پس می‌توان گفت تنها تفاوت مهدی تاج با عزیزی خادم که هر دو با مجلس به مشکل خوردند این است که عده‌ای نمی‌خواستند مهدی تاج برود. همان عده‌ای که گفتند عزیزی خادم باید از فدراسیون فوتبال حذف شود.

اینکه آن عده چه کسانی بودند تاحدودی مشخص است. از مجموعه اظهارات مقامات اسبق و چند سال گذشته فدراسیون فوتبال می‌توان به راحتی یک پازل چید و به حل معما دست پیدا کرد. بزرگ‌ترین کلید هم مصاحبه‌ای است که مهدی تاج با علی رضوانی خبرنگار بیست‌وسی انجام داد. مدتی بعد از رسوایی ویلموتس گیت و ضرر ۸ میلیون دلاری فوتبال ایران و در شرایطی که هیچ رسانه‌ای حتی جرات یک خط دفاع از عملکرد مهدی تاج را نداشت پخش خبری بیست‌وسی مصاحبه‌ای اختصاصی با رییس فدراسیون فوتبال که به تازگی از مشکل قلبی فارغ شده بود ترتیب داد و در آن به هر شکلی که می‌توانست از مهدی تاج دفاع کرد. علی رضوانی با تریبون دادن به تاج و پرسیدن سوال‌های آبکی به شکلی کاملا زیرپوستی جوری وانمود کرد که اتفاق رخ داده در مورد پرونده ویلموتس یک اتفاق عادی است و بیشتر مربوط می‌شود به تحریم‌های امریکا نه سوءمدیریت تاج. این اتفاق درحالی رقم خورد که همه می‌دانستند و می‌دانند خط‌مشی پخش خبری بیست‌وسی به چه شکلی است و وابسته به کدام نهادها می‌باشد. حمایتی که از مهدی تاج در برنامه بدون تعارف بیست‌وسی شد از هیچ چهره ورزشی و مخصوصا فوتبالی کشور نشده است.

نیمه دوم سال ۹۸ بالاخره مسعود سلطانی‌فر و مهدی تاج راهی مجلس شدند تا در مورد پرونده ویلموتس توضیح دهند. این درحالی بود که تاج در آخرین اعلام نظرش در یک برنامه تلویزیونی در مورد دعوت مجلس برای ادای توضیح گفته بود نمایندگان مجلس اگر پاسخ می‌خواهند پای همین برنامه بنشینند! در مجلس بحث‌های مفصلی صورت گرفت که هرگز خروجی واضحی از آن منتشر نشد اما بعد از آن بود که در دی ماه مهدی تاج با اعلام اینکه ریاست فدراسیون فوتبال برای سلامتی‌اش مضر است از سمت خود استعفا داد. یکی از دلایلی که برای استعفای تاج مطرح شد این بود که برخلاف همیشه علاوه بر مجلس، پای قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور هم به پرونده او باز شده و حامیان او به این نتیجه رسیدند که حمایت از چنین گزینه‌ پردردسری فعلا به صلاح نیست.

حالا دو سال و نیم بعد از آن استعفای قلبی تاج برگشته. فردی که هنوز تکلیف پرونده‌اش مشخص نشده. خودش می‌گوید با همان نهادهایی که لازم بوده هماهنگی‌ها را انجام داده و «اوکی» گرفته است. حامیانش تصور کرده‌اند داستان ویلموتس گیت مشمول گذر زمان شده و آنقدر اتفاق عجیب و غریب در این دو سال در فوتبال رخ داده که خیلی‌ها بمب ساعتی شش میلیون دلاری را فراموش کرده‌اند. با این حال واکنش مردم و اصحاب رسانه به ثبت‌نام مهدی تاج ثابت کرد داستان او نه فراموش شده و نه با گذشت زمان با عفو عمومی روبه‌رو شده. سوال هنوز همان سوال اصلی سال ۹۸ است. آقای تاج! داستان ویلموتس چه بود؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اریایی

      تاج یه وقت قلبش نگیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج