۱۲۲۸۶۴۳
۲۷۰
۲۷۰
پ

AFC می‌تواند لیگ را تعلیق کند

رقابت‌های لیگ‌برتر درحالی حدود یک‌ماه دیگر آغاز می‌شود که بعد از حذف استقلال و پرسپولیس از دوره گذشته لیگ قهرمانان آسیا و البته وقفه یک‌ساله این رقابت‌ها، مسابقات فصل آینده لیگ برتر از حساسیت خاصی برخوردار خواهد بود؛ چراکه می‌تواند تکلیف نمایندگان ایران در دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا را مشخص کند.

فرهیختگان: رقابت‌های لیگ‌برتر درحالی حدود یک‌ماه دیگر آغاز می‌شود که بعد از حذف استقلال و پرسپولیس از دوره گذشته لیگ قهرمانان آسیا و البته وقفه یک‌ساله این رقابت‌ها، مسابقات فصل آینده لیگ برتر از حساسیت خاصی برخوردار خواهد بود؛ چراکه می‌تواند تکلیف نمایندگان ایران در دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا را مشخص کند. این درحالی است که یک مشکل بزرگ بر سر راه رقابت‌های داخلی قرار گرفته که اگر فکری به‌حال آن نشود مطمئنا این موضوع می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیر دیگری را به پیکره فوتبال ایران وارد کند. اتفاقی که به نظر می‌رسد مدیران وقت فدراسیون خصوصا اعضای هیات‌رئیسه نسبت به آن کاملا بی‌توجه هستند و تمام تمرکزشان روی انتخابات پیش‌رو و لابی‌های معمول است. عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای معتقد است که با تعلیق این کمیته، باشگاه‌ها از کسب مجوز ملی نیز عاجز خواهند ماند و این بحث می‌تواند به تعلیق رقابت‌های لیگ‌برتر هم بینجامد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با کاظم اولیایی در این خصوص را در ادامه می‌خوانید.

از کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های ایران که فعلا تعلیق است چه خبر؟ گویا در این خصوص اخبار نگران‌کننده‌ای به گوش می‌رسد.

در وهله اول اینکه طبق اساسنامه جدید که در سال 99 ابلاغ شد و طبق آن عزیزی‌خادم و اعضای هیات‌رئیسه انتخاب شدند؛ اگر این اساسنامه را برای تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها ملاک قرار بدهیم، ماده 58 آن می‌گوید مجوز حرفه‌ای یعنی اجازه شرکت در مسابقات. حالا این مسابقات می‌تواند داخلی باشد چه آسیایی و در بحث داخلی هم هر لیگی می‌تواند مدنظر باشد. این مجوز حرفه‌ای با نام حرفه‌ای به مسابقات بین‌المللی و قاره‌ای اطلاق می‌شود که عدم صدور آن برای استقلال و پرسپولیس در سال گذشته باعث حذف آنها از لیگ قهرمانان آسیا شد. از سوی دیگر مسابقات لیگ برتر حرفه‌ای درحالی برگزار می‌شود که باشگاه برای حضور در این رقابت‌ها به استناد ماده 58 به مجوز ملی نیاز دارد. در مجوز ملی که باشگاه‌ها نیاز دارند یک‌سری استاندارد‌ها و شاخصه‌ها برای باشگاه‌ها تعریف شده است تا بتوانند این مجوز را کسب کنند. این موضوع فقط به لیگ برتر اختصاص پیدا نکرده و حتی برای رقابت‌های زیرگروه ازجمله رقابت‌های لیگ دسته اول تا سوم استانداردهایی تعریف شده است. بنابراین اگر باشگاه‌ها مجوز ملی نداشته باشند خود لیگ به‌صورت کلی از نظر مرجع بالادستی فدراسیون فوتبال ایران، یعنی کنفدراسیون فوتبال آسیا زیرسوال می‌رود و اینجا دیگر باشگاه‌ها موردلحاظ قرار نگرفته و هر اتفاقی می‌تواند برای رقابت‌های لیگ بیفتد؛ چراکه امکان دارد باشگاه‌ها بدون کسب مجوز ملی در این رقابت‌ها شرکت کرده باشند.

در این خصوص چه کسی باید پاسخگو باشد؟

مسئولان فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشند چون آنها مجری قوانین اساسنامه هستند و باید در این مورد تکلیف را روشن کرده و هرچه سریع‌تر درباره موارد لازم به تصمیم‌گیری بپردازند. در هر صورت مسئولیت اجرایی فدراسیون فوتبال با رئیس و هیات‌رئیسه است.

به نظر می‌رسد سر این دوستان به‌خاطر دعوا بر سر پست و منصب و لابی‌های قبل از انتخابات خیلی شلوغ‌تر از این صحبت‌ها باشد.

به نظرم شاید این اتفاقات از سر ناآگاهی باشد. اگر ماده 58 را بررسی کنید بر سر همین مجوز ملی یا حرفه‌ای می‌توان یک تحول در فوتبال باشگاهی کشور ایجاد کرد. هر اتفاق مثبتی که در فوتبال ایران بخواهد رخ بدهد حتما در این ماده لحاظ شده است. این ماده می‌تواند تغییرات عمده‌ای را در فوتبال کشور به وجود بیاورد. از سوی دیگر هر نوع تضمینی درخصوص بدهی‌ها، پرداختی‌ها به مربیان و بازیکنان، پرداختی‌های مالیاتی، خدمات به هواداران و رسانه‌ها و همه مسائل مرتبط در این ماده 58 آمده و همه اینها در مجوزی که باشگاه‌ها می‌گیرند جمع شده است. درواقع این مجوز مانند پروانه کسب‌وکار برای مشاغل مختلف می‌ماند.

درباره تبعاتی که امکان دارد دامنگیر رقابت‌های داخلی ازجمله مسابقات لیگ برتر شود بیشتر توضیح می‌دهید؟

اگر مسابقات شروع شود و برای کنفدراسیون فوتبال آسیا مسجل شود که باشگاه‌ها پروانه یا مجوز ملی ندارند، قطعا لیگ‌مان زیرسوال رفته و می‌تواند تا تعلیق این رقابت‌ها را هم به همراه داشته باشد، حالا دیگر کنفدراسیون آسیا چه برخوردی داشته باشد و چه تبعاتی دامنگیر این داستان می‌شود من نمی‌دانم. صدور این مجوز به‌عهده کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها بود که فعلا این کمیته تعلیق است و باید درباره رفع‌تعلیق آن هم صبر کنیم.

درباره علت تعلیق این کمیته صحبت‌های زیادی مطرح شده بود. یک‌بار دیگر علت تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای را می‌توانیم از زبان شما بشنویم؟

وقتی قرار شد در یک نامه چهل‌وسه‌بندی، مشکلات زمان ریاست عزیزی‌خادم رئیس قبلی فدراسیون لیست شود؛ یکی از این ایرادها این بود که اعضای این کمیته بدون مصوبه هیات‌رئیسه انتخاب و منصوب شده‌اند. این در حالی است که در گذشته اعضای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای توسط رئیس فدراسیون به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد داده و در ادامه کنفدراسیون آسیا این اعضا را تایید یا رد می‌کرد اما بعد از تصویب اساسنامه جدید مقرر شده است تا اعضای این کمیته توسط رئیس به هیات‌رئیسه معرفی شده و بعد از تصویب هیات‌رئیسه باید کنفدراسیون آسیا اسامی را تایید یا رد کند. در این بین باید روال اداری این کار محقق می‌شد که البته بحث روال اداری به رئیس فدراسیون ارتباطی نداشته و باید توسط سیستم اداری انجام می‌شد که این کار انجام نشده و هیات‌رئیسه این موضوع را به‌عنوان یکی از ایرادها و نواقص مدیریتی عزیزی‌خادم در زمان ریاست وی تلقی کردند و نوشتند که این کار انجام نشده و چون این امر محقق نشده بود، کنفدراسیون آسیا هم این کمیته را تعلیق کرد تا بعدا در هیات‌رئیسه این اعضا تایید و تصویب بشود. درحال حاضر هم که هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال از اکثریت و به‌تبع آن از صلاحیت افتاده و نمی‌تواند فعلا تشکیل جلسه بدهد.

پس چطور برای برکناری یا ابقای اسکوچیچ تشکیل جلسه می‌دهند؟

در هر صورت دستور جلسات و برگزاری جلسات‌شان رسمیت ندارد. خودشان هم این موضوع را می‌دانند. باید 8 نفر باشند که فعلا 7 نفر هستند.

درباره رفع‌تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای چه اقداماتی انجام شده است.

در این خصوص باید فدراسیون فوتبال پاسخگو باشد و این دوستان باید پیگیر باشند. در ابتدا آنها باید به اکثریت برسند و در جلساتی مستقل این موضوع را تعیین‌تکلیف کنند. ضرورت این موضوع را در ابتدا باید فدراسیون احساس کند و علت تعلیق را بپرسد و سپس رفع‌اشکال کند.

شنیده می‌شود یکی از شروط کنفدراسیون آسیا این است که اعضای قبلی این کمیته برکنار شوند تا مقدمات رفع‌تعلیق فراهم شود.

این موضوع اصلا صحت ندارد. البته شاید آقایان با برخی نفرات به مشکل خورده‌اند، چنین چیزی را مطرح کرده باشند اما ‌ای‌اف‌سی اصلا چنین موضوعی را مطرح نکرده و فقط اعلام کرده این اسامی به تصویب هیات‌رئیسه برسد؛ هرچند قبل از کنفدراسیون آسیا، ماده 58 اساسنامه خودمان نیز این موضوع را می‌گوید.

احساس نمی‌کنید در ماجراهای اخیر با حیثیت ریش‌سفیدهای فوتبال و افرادی مانند خود شما یا داریوش مصطفوی و سعید عباسی و... بازی شده باشد.

بالاخره ماجراهایی پیش آمد و الان هم اصلا وضعیت مطلوبی نداریم و در ابتدا باید به سمت وضعیت مطلوب برویم. در این خصوص باید همه دست به دست هم داده و کمک کنیم تا این اتفاق بیفتد. برای برگزاری مسابقات هنوز باشگاه‌ها مجوز ملی به‌منظور شرکت در مسابقات را ندارند و این موضوع بسیار مشکل بزرگی در برهه زمانی فعلی محسوب می‌شود.

خود شما از برخوردهای این چند ماه اخیر حس بدی پیدا نکردید؟

خیر این‌طور نیست، چون ما کارمان را درست انجام دادیم و با افتخار هم پای آن ایستاده‌ایم. وقتی آقایان به‌خاطر نقص سیستم اداری، اسامی را در هیات‌رئیسه مطرح نکرده و مصوبه نگفتند و بعدا هم نقص خودشان را به‌عنوان نقص دیگران به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کردند این کار جالب بود. درواقع مشکلی که خود آقایان به وجود آوردند را به‌عنوان مشکل اصلی به کنفدراسیون آسیا اعلام کردند که این اسامی را هیات‌رئیسه تصویب نکرده است، این درحالی است که به‌خاطر نقص سیستم اداری این اتفاق افتاد و بعدا همین موضوع را علم کردند تا ایراد خودشان را گردن دیگران بیندازند.

پس همچنان اعتقاد دارید مقصر این مسائل و حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا کمیته صدور مجوز حرفه‌ای نبود؟

نه اصلا ما مقصر نبودیم. چه تقصیری شامل حال ما می‌شد؟ من صددرصد عرض می‌کنم که ساختار اجرایی و روندی که باید اتفاق می‌افتاد، توسط آقایان درست انجام نشد یعنی وقتی عزیزی‌خادم اعضا را مطرح کرد هیات‌رئیسه آنها را تصویب نکردند، این درحالی است که خود آقایان این موضوع را به هیات‌رئیسه نبردند تا آن را تصویب کنند. بعدا هم از رئیس برکنارشده ایراد گرفتند که چرا اسامی را در هیات‌رئیسه مطرح نکرده، درحالی که این کار باید اتوماتیک‌وار در سیستم اداری قرار می‌گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج