۱۲۲۹۵۵۲
۳ نظر
۴۳۱
۳ نظر
۴۳۱
پ

بررسی عملکرد دستیار برزیلی و جدید گل‌محمدی

پرسپولیس فصل قبل پس از ۵ سال قهرمانی پیاپی از رسیدن به ششمین جام متوالی خود بازماند و هواداران این تیم یکی از علل این اتفاق را عدم تقویت کادرفنی این تیم می‌دانستند.

فرهیختگان: پرسپولیس فصل قبل پس از ۵ سال قهرمانی پیاپی از رسیدن به ششمین جام متوالی خود بازماند و هواداران این تیم یکی از علل این اتفاق را عدم تقویت کادرفنی این تیم می‌دانستند. آنها معتقد بودند که یحیی گل‌محمدی برای اینکه دوباره تیمش را به‌عنوان مدعی فتح جام روانه مسابقات کند باید دستیاران بهتری داشته باشد و همین اعتراضات و همچنین برخی اتفاقات دیگر درنهایت باعث شد تا کادرفنی تیم هم در نقل‌وانتقالات تابستانی دچار تغییر شود. حمید مطهری که از مدت‌ها قبل از تمایلش برای حضور به‌عنوان نفر نخست نیمکت در تیمی دیگر سخن گفته بود بالاخره از پرسپولیس جدا شد و هدایت نساجی مازندران را برعهده گرفت.

در چنین شرایطی گل‌محمدی ابتدا خوزه آگوستو لوسادا بنیتز را به‌عنوان مربی بدنساز و ولسلی ننکا را به‌عنوان مربی گلرها به کادرفنی تیمش اضافه کرد و در این مدت تلاش زیادی داشت تا یک دستیار اول خارجی را هم به کادرفنی تیمش اضافه کند که همانند خرید مهاجم خارجی روند آن بسیار طولانی و پرماجرا دنبال شد. پس از منتفی شدن حضور چندین گزینه مختلف بالاخره دیروز اعلام شد که یک مربی برزیلی به نام اوسمار لوس ویرا قرار است در فصل جدید دستیار اول گل‌محمدی باشد. این مربی ۴۷ ساله که بیشتر به‌عنوان کمک‌مربی در تیم‌های مختلف کار کرده قرار است نخستین تجربه‌اش در یک تیم خارج از فوتبال برزیل را در پرسپولیس داشته باشد و باید دید آیا می‌تواند در این راه موفق باشد یا نه.

 سرمربی هم‌تیمی آزمون

لوس کارش را در 33 سالگی آغاز کرد و در نخستین قرارداد رسمی خود به‌عنوان یکی از اعضای کادرفنی تیم خوونتود در دسته B برزیل مشغول به کار شد و مدتی هم هدایت این تیم را برعهده داشت که پس از زمان کوتاهی از این سمت کنار رفت. جوونتود در آن سال در رتبه هفدهم لیگ قرار گرفت و نتوانست فصل خوبی را سپری کند.

حدودا 4 سال طول کشید تا او پیشنهاد مربیگری در تیم دیگری را دریافت کند و این بار به باشگاه معروف و سرشناس کورینتیانس برزیل رفت تا هدایت تیم زیر 20 ساله‌های این باشگاه را برعهده بگیرد. یکی از معروف‌ترین شاگردان او در این تیم مالکوم بود که بعدها راهی تیم‌های رم و بارسلونا هم شد و هم‌اکنون در زنیت روسیه بازی می‌کند. مالکوم که مدتی هم با سردار آزمون هم‌تیمی بود در اوایل سال 2014 با درخششی که در تیم زیر 20 ساله‌ها داشت به تیم اصلی کورینتیانس هم راه پیدا کرد و از جمع شاگردان اوسمار لوس ویرا جدا شد. لوس حدود دو سال هدایت این تیم را برعهده داشت و عملکرد نسبتا خوبش با این تیم جوان سبب شد تا پیشنهاد همکاری با یک تیم دیگر برزیلی را دریافت کند.

در آوریل سال 2015 باشگاه براگانتینو که در آن زمان در سری B حضور داشت این مربی را به خدمت گرفت تا فصل جدید را با او آغاز کرده و شرایط بهتری پیدا کند. لوس از ابتدای فصل جدید کارش را در این باشگاه آغاز کرد اما تنها پس از 11 هفته از این تیم جدا شد. 4 برد، یک تساوی و 6 باخت حاصل عملکرد او در این دیدارها بود که سه باخت پیاپی باعث شد تا مدیران باشگاه تصمیم به ایجاد تغییرات در کادرفنی جوان خود گرفته و از شرایط بد ابتدای فصل خارج شوند. به این ترتیب لوس ویرا دوباره به کورینتیانس برگشت و کارش را به‌عنوان سرمربی تیم زیر 20 ساله‌های این باشگاه برای حدود یک سال‌ونیم دیگر ادامه داد.

در ژانویه سال 2017 فابیو کاریله جوان که پیش از این به‌عنوان دستیار مشغول به کار بود هدایت تیم بزرگسالان کورینتیانس را برعهده گرفت و باتوجه به شناختی که از عملکرد لوس در تیم‌های پایه باشگاه را داشت او را به‌عنوان دستیار خود به این تیم برد. فصل برای لوس و کورینتیانس بسیار خوب پیش رفت و آنها در پایان فصل عنوان قهرمانی لیگ را به دست آوردند.

 مربیگری در تیم اصلی

کسب همین قهرمانی کافی بود تا پیشنهادهای خوب برای کاریله از راه برسد و او در ابتدای فصل بعد هدایت الوحده عربستان را برعهده گرفت و بعدها هم در الاتحاد عربستان، سانتوس و اتلتیکو پارانائنزه برزیل مربیگری کرد و این روزها هم هدایت ناگاساکی در دسته دو ژاپن را برعهده دارد.

با جدایی کاریله، مدیران کورینتیانس تصمیم گرفتند لوس را به‌عنوان جانشین او منصوب کنند و به این ترتیب از هفته هفتم او هدایت تیم را برعهده گرفت اما پس از 19 بار حضور روی نیمکت این تیم در رقابت‌های مختلف دوباره به‌عنوان دستیار در این تیم مشغول به کار شد. لوس در این 19 بازی توانست 6 برد، 4 تساوی و 9 شکست کسب کند و نهایتا در هفته بیست‌ودوم سران باشگاه که حتی خطر سقوط را حس می‌کردند ترجیح دادند تا فرد دیگری را جانشین او کنند و جایر ونتورا، پسر جرزینیو مشهور به‌عنوان سرمربی تیم منصوب شد. کورینتیانس اگر چه در ادامه فصل نتوانست نتایج درخشانی کسب کند اما نهایتا در آن فصل سیزدهم شد. ونتورا در پایان فصل از این تیم جدا شد و پس از حضور به‌عنوان مربی در تیم‌هایی چون اسپورت رسیف، چاپکوئنزه و خوونتود درحال حاضر هدایت تیم گویاس را برعهده دارد.

با جدایی ونتورا، لوس هم تصمیم گرفت به حضورش در کورینتیانس پایان داده و دوباره راهی سری B شود  تا این بار هدایت گوارانی را برعهده بگیرد. او در اواخر سال 2018 هدایت این تیم را برعهده گرفت اما پیش از آغاز فصل جدید ترجیح داد از این باشگاه جدا شود و به این ترتیب بدون اینکه در هیچ مسابقه رسمی هدایت تیمش را برعهده داشته باشد. البته دلیل این تصمیم پیشنهادی بود که از تیم ویتوریا در سری B دریافت کرده بود. لوس این بار هم هدایت تیم را از ابتدای فصل برعهده نداشت و تیمی را تحویل گرفت که بسته شده بود و 4 مسابقه نیز در لیگ انجام داده بود.

به این ترتیب دستیار گل‌محمدی از هفته پنجم در این باشگاه مشغول به کار شد اما عملکردش به‌عنوان سرمربی در این تیم هم چندان خوب نبود و با 2 برد، 2 تساوی و 6 باخت روند ناامیدکننده‌ای را در این تیم داشت. به این ترتیب حضورش در ویتوریا هم حتی تا نیم‌فصل هم ادامه نداشت و در هفته چهاردهم از سمتش برکنار شد. این باشگاه هم با تغییراتی که در کادر فنی خود ایجاد کرد توانست در ادامه فصل عملکرد بهتری داشته باشد و نهایتا دوازدهم شد.

لوس پس از چند ماه دوری از دنیای مربیگری دوباره با پیشنهاد کار در تیم‌های پایه به کورینتیانس برگشت و مدیریت آکادمی باشگاه را برعهده گرفت. او حدود یک سال این سمت را برعهده داشت تا اینکه مجددا با پیشنهادی وسوسه‌کننده برای دستیاری در یکی دیگر از تیم‌های مطرح برزیلی از این باشگاه جدا شد. آبل براگا، سرمربی باتجربه برزیلی که سابقه حضور در تیم‌هایی چون ریو آوه، فامالیکائو و بلننزه پرتغال، مارسی فرانسه، فلامنگو، فلومیننزه، کروزیرو و واسکودوگامای برزیل و الجزیره امارات را در کارنامه دارد پس از اینکه به‌عنوان سرمربی جدید اینترناسیونال منصوب شد از لوس دعوت کرد تا به‌عنوان دستیارش در این تیم مشغول به کار شود.

 از دست رفتن قهرمانی در هفته‌های آخر

براگا که از اواسط مسابقات هدایت این تیم را برعهده گرفته بود در 23 بازی باقی‌مانده تا پایان فصل توانست 11 برد، 5 تساوی و 7 باخت به همراه این تیم به دست آورد اما در دو هفته پایانی با باخت برابر فلامنگو و توقف مقابل کورینتیانس تنها با یک امتیاز کمتر از فلامنگو عنوان قهرمانی را از دست دادند و در سکوی دوم قرار گرفتند. این ناکامی برای هواداران اینترناسیونال خاطره تلخی را به جای گذاشت و براگا هم ترجیح داد تا از این تیم جدا شود.

برای فصل بعد این میگوئل آنخل رامیرز جوان بود که سکان هدایت تیم را در دست گرفت اما او هم ترجیح داد تا لوس را به‌عنوان دستیارش در این تیم حفظ کند و به این ترتیب او یک فصل دیگر هم فرصت همکاری با اینترناسیونال را به دست آورد. رامیرز کارش را در این تیم با حضور در لیگ ایالتی گائوچو آغاز کرد که موفق شد با عملکردی خوب تیمش را به فینال این تورنمنت هم برساند اما در دیدار نهایی برابر گرمیو شکست خورد و از رسیدن به جام قهرمانی بازماند. در جام لیبرتادوس نیز موفق شد در مرحله گروهی تیمش را به‌عنوان صدرنشین گروه دوم راهی مرحله بعد کند که بعدها این تیم در یک‌هشتم نهایی به تیم الیمپیا پاراگوئه باخت و حذف شد که البته در آن زمان دیگر رامیرز هدایت تیم را برعهده نداشت. این مربی جوان تنها با گذشت دو هفته از فصل جدید و به دنبال دو شکست سنگین پیاپی در لیگ و جام حذفی از سمتش برکنار شد و لوس برای دو هفته موقتا هدایت تیم را برعهده داشت تا باشگاه با جانشین رامیرز به توافق برسد.

اینترناسیونال برای ادامه فصل با دیه‌گو آگیره اروگوئه‌ای و با تجربه قرارداد همکاری امضا کرد تا این مربی هدایت تیم را برعهده بگیرد. آگیره پیش از حضور در این باشگاه در تیم‌های مختلفی ازجمله پنارول اروگوئه، آلیانز لیما پرو، تیم‌ملی زیر 20 سال کشورش، الریان و الغرافه قطر، سائوپائولو و اتلتیکو مینیرو و همچنین اینترناسیونال مربیگری کرده بود و او هم ترجیح داد با توجه به شناختی که لوس از این تیم دارد با او به‌عنوان دستیار همکاری کند. اگر چه آگیره تا انتهای فصل در این سمت باقی ماند اما نتایج چندان خوبی به همراه تیمش کسب نکرد و نهایتا اینترناسیونال فصل را با عنوان دوازدهمی به پایان برد.

در ابتدای این فصل او هدایت تیم سیانورته در لیگ ایالتی پارانائنزه را برعهده گرفت اما با وجود اینکه تنها در 5 بازی هدایت این تیم را برعهده داشت که حاصل آن 2 برد، یک تساوی و 2 شکست بود به نظر می‌رسد با پیشنهادی که از پرسپولیس دریافت کرده ترجیح داده برای نخستین بار کار در خارج از کشورش را تجربه کند و به این ترتیب چالش جدیدی را در فوتبال آسیا پیش رو خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      همش باخته که

    • فرهاد خاقانی

      با این رزومه آوردنش که چیکار کنه؟

    • ناشناس

      هر وقت یحیی خرید کرده چشم بازار رو دراورده....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج