جاباما
۱۲۳۰۰۹۷
۳۸۹
۳۸۹
پ

در صورت انتخاب تاج، بازگشت کی‌روش قطعی است؟

بسیاری بر این باورند که در انتخابات روز هشتم شهریور فدراسیون فوتبال، مهدی تاج از بالاترین شانس برای تکیه زدن به کرسی ریاست برخوردار است و باز همان گروه عقیده دارند ممکن است با حضور تاج در این مسند، بار دیگر کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران مشغول به‌کار شود.

روزنامه همشهری: بسیاری بر این باورند که در انتخابات روز هشتم شهریور فدراسیون فوتبال، مهدی تاج از بالاترین شانس برای تکیه زدن به کرسی ریاست برخوردار است و باز همان گروه عقیده دارند ممکن است با حضور تاج در این مسند، بار دیگر کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران مشغول به‌کار شود. حقیقت آن است که تاج همکاری خوبی با کی‌روش داشت و بسیاری از معایب فدراسیون او پشت موفقیت‌های نسبی، یا دست‌کم ژست نظم و دیسیپلین مربی پرتغالی پنهان می‌ماند. با این معادلات و با توجه به شناخت قبلی کی‌روش از فوتبال ایران، بعید نیست که او درصورت پیروزی در انتخابات سراغ کارلوس برود. با این حال بخش کمتر دیده شده ماجرا این است که تاج و کی‌روش آنقدرها هم با هم صمیمی نبودند و این اواخر رابطه آنها شکرآب شده بود.

کی‌روش بعد از آنکه هدایت تیم ملی کلمبیا را پذیرفت، حمله آتشینی به مهدی تاج انجام داد. او در بخشی از این مصاحبه که با محوریت مطالباتش از فدراسیون فوتبال ایران انجام شده بود، گفت: «مهدی تاج عوام‌فریبی می‌کند تا از اشتباهات و مسئولیت‌هایش شانه خالی کرده و فرار کند. در یک کلمه بخواهم خلاصه کنم مهدی تاج به همه دروغ می‌گوید.» او بعدها بیانیه دیگری علیه رئیس وقت فدراسیون فوتبال صادر کرد و در بخشی از آن نوشت: «آقای تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران من را مجبور کرد تا پرونده شکایت از این فدراسیون را در بخش حقوقی فیفا باز کنم و از فدراسیون ایران شکایت کنم. آقای تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران احترامی برای حرف‌هایش قائل نبود و پشت حرف‌ها و افتخاراتی که کسب شد خود را پنهان کرد.» این بیانیه بسیار تند و طولانی بود و شامل چندین بند دیگر هم می‌شد که در ابتدای همه آنها عبارت «آقای تاج، رئیس فدراسیون فوتبال» به چشم می‌خورد.

در مقابل این حملات مکرر، نهایتا تاج هم مدعی شد فدراسیون فوتبال ایران به شکل متقابل از کی‌روش به فیفا شکایت خواهد کرد، اما این اتفاق رخ نداد و مربی پرتغالی حتی پاداش ۲۰۰هزار دلاری مخصوص پیروزی در بازی رده‌بندی جام ملت‌های آسیا (مسابقه‌ای که اصلا وجود نداشت و برگزار نشد!) را هم از ایران گرفت. در نتیجه روی دوستی تاج و کی‌روش خیلی هم نباید حساب کرد، هرچند مربی پرتغالی همیشه نشان داده در مقابل پیشنهاد مالی بالا انعطاف خیره‌کننده‌ای دارد!

در صورت انتخاب تاج، بازگشت کی‌روش قطعی است؟

قلب‌ها برای که درد می‌کنند؟

به بهانه بهبود ناگهانی مهدی تاج؛ مروری بر چند بیماری مشابه که خیلی زود خوب شدند

نام‌نویسی مهدی تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال سر و صدای بسیار زیادی به‌پا کرده است. عمده انتقادات از او به‌خاطر پرونده حیرت‌انگیز مارک ویلموتس است که هزینه بسیار سنگین فنی و مالی به فوتبال ایران تحمیل کرد. این اما همه داستان نیست. اقدام اخیر مهدی تاج به دلایل دیگری هم زیر سؤال است. او که سابقه ریاست فدراسیون فوتبال را دارد، در حالی این پست را ترک کرد که در موردش می‌گفتند قلب‌درد دارد. در حقیقت خود فدراسیون فوتبال در بیانیه‌ای از بیماری قلبی تاج خبر داد و اینگونه مدعی شد او توانایی ادامه کار را ندارد. با این اوصاف عجیب است بعد از چند سال که طبیعتا تاج مسن‌تر هم شده، او حالا شرایط جسمی کار در این منصب را در خودش می‌بیند! برخی به شک افتاده‌اند که شاید قلب‌درد تاج «مصلحتی» بوده است. ما که عقل‌مان به جایی قد نمی‌دهد اما فقط همین قدر می‌دانیم که از این قلب‌دردهای مرموز در فوتبال ایران کم نداشته‌ایم!

داریوش مصطفوی

فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی است و طبیعتا هر نوع مداخله دولت در امور آن با برخورد شدید فیفا همراه می‌شود. به همین دلیل هم گاهی روسای فدراسیون‌ها ناچار می‌شوند بیماری مصلحتی پیدا کنند و طوری کنار بکشند که فیفا حساس نشود! گویا این اتفاق در زمان مصطفوی رخ داده بود و داریوش‌خان که از طرف دولت تحت فشار بود، به بهانه قلب درد از سمت خودش استعفا داد. عجیب اینکه او هم سال‌ها بعد به فوتبال برگشت و حتی در مقطعی مدیرعامل پرسپولیس شد؛ پستی که افراد کاملا سالم را هم به زانو درمی‌آورد، چه برسد به قلب‌های بیمار! خود مصطفوی بعدا در مورد استعفایش گفته بود:«اتفاقا از فیفا با من تماس گرفتند و پرسیدند اگر برکناری شما سیاسی است، فورا فوتبال ایران را تعلیق کنیم! من منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دادم. تیم ملی کشورم باید به جام‌جهانی ۱۹۹۸ می‌رفت و نمی‌توانستم باعث تعلیق فوتبال ایران شوم؛ بنابراین به فیفا هم گفتم بیماری قلبی دارم!»

یحیی گل‌محمدی

از دیگر مشاهیر قلب‌درد گذرا در فوتبال ایران، سرمربی فعلی پرسپولیس است. یحیی گل‌محمدی که دوره دوم حضورش روی نیمکت سرخ‌ها را پشت سر می‌گذارد، دوره اول برای رسیدن به این صندلی داغ از حربه قلب‌درد استفاده کرد. نیم‌فصل اول لیگ دوازدهم او سرمربی صبای قم بود و اتفاقا بد هم نتیجه نمی‌گرفت، اما اواسط کار به بهانه ناراحتی قلبی استعفا داد و مدت کوتاهی پس از آن دستیار مانوئل ژوزه در پرسپولیس شد! عجیب اینکه روابط ژوزه و یحیی هم جوش نخورد و بین 2 نیم‌فصل با جدایی مربی پرتغالی، یحیی به‌عنوان سرمربی در راس هرم کادرفنی قرار گرفت. از آن به بعد گل‌محمدی متصل در حال کار بوده و خدا را صد هزار مرتبه شکر، دیگر هم از ناحیه قلب احساس ناراحتی نکرده است.

رضا چلنگر

این مترجم قدیمی و دوست‌داشتنی فوتبال ایران در ابتدای حضور برانکو روی نیمکت پرسپولیس کنار او قرار گرفت و کار ترجمه را آغاز کرد، اما بعد از مدتی به شکلی عجیب جای خودش را به یک مترجم دیگر داد. قطع همکاری با چلنگر از این نظر که او دوست صمیمی برانکو است و تسلط خوبی هم روی مفاهیم فوتبالی دارد واقعا عجیب بود، اما گفته شد این مترجم به‌خاطر مشکلات قلبی‌اش ناچار به کناره‌گیری است و نمی‌تواند اینقدر مستقیم درگیر مسابقات فوتبال باشد. با این حال مدتی بعد کرانچار فقید سرمربی سپاهان شد و چلنگر را به‌عنوان مترجم برگزید! گویا آن زمان از داخل باشگاه پرسپولیس دوست نداشتند کسی که اینقدر به برانکو نزدیک است نقش مترجم او را بازی کند.

افکار عمومی، ژست پیروزی در پرونده ویلموتس را سرکوب کرد

در روزهایی که مهدی تاج برای بازگشت به فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کرده و از قضا صلاحیت او هم تأیید شده است، یکی از اعضای حقوقی سابق فدراسیون فوتبال از احتمال بالای شکسته شدن حکم مارک ویلموتس خبر داد؛ به این ترتیب که گویا دادگاه عالی ورزش حکم 6میلیون یورویی فیفا را به 3میلیون یورو کاهش داده است. فردی که این خبر را رسانه‌ای کرد و اصرار هم داشت که منبعش موثق است، از آن به‌عنوان یک پیروزی حقوقی و اقتصادی بزرگ یاد کرد و شاید اینطور به‌نظر می‌رسید که چنین اتفاقی خشم افکار عمومی در مورد «ویلموتس‌گیت» را کاهش بدهد، اما اتفاقی که در عمل رخ داد چیز دیگری بود. رصد واکنش‌های گسترده و یکدست مردم و رسانه‌ها در مورد این اظهارنظر نشان می‌دهد موضوع خیلی هم به سود تاج تمام نشد و بلکه بدتر، درست در روزهای بازگشت احتمالی او به فوتبال، داغ آن پرونده کذایی را تازه کرده است. مردم به درستی پرسیده‌اند چرا باید پرداخت بیش از 5میلیون یورو به سرمربی بلژیکی بابت 5بازی و 2شکست حیثیتی و تلخ را جشن بگیریم؟ البته که امیدواریم رأی دادگاه عالی ورزش همین باشد، اما حتی در این صورت هم اتفاق چندان شکوهمندی رخ نداده که لازم به جشن و پایکوبی باشد. حقیقت آن است که گاف ویلموتس تا ابد از کارنامه تاج پاک نخواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج