۱۲۳۰۱۰۳
۴۹۳
۴۹۳
پ

سیدجلال – وریا؛ دو کاپیتان، دو سرنوشت

هواداران استقلال و پرسپولیس در تابستان جاری یک اتفاق مشترک را تجربه کردند؛ جدایی کاپیتان محبوب‌شان. و

روزنامه شرق: هواداران استقلال و پرسپولیس در تابستان جاری یک اتفاق مشترک را تجربه کردند؛ جدایی کاپیتان محبوب‌شان. وریا غفوری و سیدجلال حسینی در فصل آینده دیگر در جمع آبی‌ها و قرمزها حضور نخواهند داشت. بااین‌حال، بین این دو جدایی تفاوت‌های زیادی وجود دارد؛ جلال حسینی کفش‌ها را آویخت و از این به بعد در کادر فنی پرسپولیس فعالیت خواهد کرد، اما همتای او در استقلال، وریا غفوری، سرنوشتی نامعلوم پیش‌روی خود می‌بیند.

نقطه پایان در ۴۰‌سالگی

سیدجلال حسینی سرانجام تصمیم گرفت به دوران پرافتخار خود در زمین فوتبال در 40‌سالگی پایان دهد. او با 9 قهرمانی در لیگ برتر، پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران در رده باشگاهی محسوب می‌شود. رکوردی که بعید است کسی بتواند به آن نزدیک شود. بازی تا 40‌سالگی آن هم در این سطح نشان‌دهنده کیفیت فنی بالای این مدافع مستحکم بود. بازیکنی که حضور او در یک تیم می‌توانست موفقیت آن تیم را تضمین کند. پرسپولیس فصل گذشته پس از پنج قهرمانی متوالی، جام قهرمانی را به رقیب دیرینه‌اش استقلال واگذار کرد؛ فصلی که حضور جلال حسینی در ترکیب پرسپولیس مانند قبل نبود.

کاپیتان قرمزها مانند گذشته به بازی گرفته نشد و چندین بار هم به دلیل مصدومیت دیدارهایی را از دست داد. حسینی با این حال هرگز در طول فصل صحبت از بازنشستگی نکرد. به نظر می‌رسید او به توانایی‌های خودش ایمان دارد و می‌خواهد ادامه دهد. سه سناریو را در پایان فصل برای کاپیتان پرسپولیس که سابقه بیشترین بازی در تاریخ لیگ برتر ایران را دارد، پیش‌بینی می‌کردند؛ بازنشستگی، تمدید قرارداد با پرسپولیس، حضور در ملوان و بازنشستگی با پیراهن تیم زادگاهش؛ ولی جلال گزینه اول را انتخاب کرد.

او که در اوایل دهه 80 دو سال در پرسپولیس توپ زده بود، پس از دو سال جدایی در سال 1395 به جمع قرمزها بازگشت و سرانجام پس از شش فصل پرافتخار به کار خود در این تیم پایان داد. برخورد باشگاه هم با این بازیکن از نظر خیلی‌ها متناسب با جایگاهش بود؛ از او تقدیر شد و او را به کادر فنی تیم اضافه کردند.

وریا؛ حذف پشت حذف

جلال حسینی در واقع از باشگاه پرسپولیس جدا نشده و فقط موقعیتش عوض شده است؛ او از بازیکن به مربی تغییر پست داد. چند کیلومتر آن طرف‌تر برای کاپیتان استقلال اتفاقاتی متفاوت رقم خورد. وریا غفوری هم مانند حسینی در سال 1395 با تیم فصل قبلش قرارداد بست. او در ششمین فصل حضورش در استقلال موفق به قهرمانی در لیگ شد. قهرمانی پس از یک وقفه 9‌ساله، شیرین‌ترین اتفاق برای استقلالی‌ها محسوب می‌شد، اما آبی‌ها پس از قهرمانی بدون باخت در لیگ بیست‌و‌یکم با اتفاقاتی تلخ روبه‌رو شدند؛ ابتدا جدایی سرمربی تیم و سپس وداع با کاپیتان. قرارداد وریا غفوری با استقلال در انتهای فصل به پایان رسید، درست است که وریا در طول فصل آن بازیکن ثابت و بدون جانشین فصول قبل نبود، اما کیفیت این بازیکن 34‌ساله نشان می‌داد توانایی چند فصل دیگر حضور در استقلال را دارد.

هواداران منتظر تمدید قرارداد کاپیتان محبوب‌شان بودند. چند روز از پایان فصل گذشت و خبری از تمدید قراداد با غفوری نشد و کار به جایی رسید که خودش در‌این‌باره صحبت کرد. وریا عنوان کرد که حتی با بازیکنان جوان تیم هم برای تمدید قرارداد تماس گرفته شده، اما خبری از تماس با او نیست. سیاست باشگاه استقلال هم در قبال این صحبت کاپیتان و اعتراض و تجمع هواداران سکوت بود و سکوت. جدایی سرانجام فرارسید؛ وریا خداحافظی کرد و باشگاه استقلال تنها به یک آرزوی موفقیت ساده بسنده کرد. خیلی‌ها رفتار استقلال با وریا غفوری را همراه با ناسپاسی دانستند و از آن انتقاد کردند. رفتار دو باشگاه با کاپیتان‌های جداشده‌شان با هم مقایسه شد و استقلال مورد انتقاد قرار گرفت.

سرنوشت وریا چه خواهد شد

سرنوشت وریا غفوری همچنان در فضای ورزشی و حتی غیرورزشی ایران یک علامت‌سؤال بزرگ است. کم نیستند کسانی که برخورد با وریا را غیرورزشی می‌دانند. غفوری چهره‌ای بوده که در این سال‌ها بارها به اتفاقات اجتماعی واکنش نشان داده است. آخرین واکنش مهم او به صحبت‌هایش پس از مسجل‌شدن قهرمانی استقلال برمی‌گردد؛ جایی که او با انتقاد از شرایط اقتصادی کشور عملکرد مسئولان را زیر سؤال برد. اتفاقاتی که بعد از این صحبت‌ها رخ داد باعث شد تا خیلی‌ها نسبت به وریا غفوری حساس شوند. تلویزیون در همان روزها در عکس تیمی استقلال، وریا غفوری را حذف کرد. اقدام عجیبی که با واکنش تند فرهاد مجیدی، سرمربی وقت استقلال، همراه شد. خیلی‌ها حذف غفوری از استقلال را هم شبیه همان حذف می‌دانند و تأکید دارند تمدیدنشدن قرارداد غفوری دلیل ورزشی نداشته است.

اتفاقاتی که در روزهای پس از جدایی غفوری از استقلال هم رخ داد، فرضیه برخورد غیرورزشی با این بازیکن سنندجی را قوی‌تر کرد. حذف ناشیانه نام او از برنامه «خندوانه» از یک طرف و بدون تیم ماندن این بازیکن در فصل نقل‌و‌انتقالات در طرف دیگر. بازیکنان زیادی در هفته‌های گذشته جذب باشگاه‌های مختلف شدند، اما هنوز تکلیف وریا غفوری مشخص نشده است. بدون تیم ماندن بازیکنی با کیفیت این بازیکن چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ به‌ویژه اینکه چند تیم لیگ‌برتری در پست دفاع راست کمبود بازیکن داشتند. از سپاهان به‌عنوان مقصد غفوری نام برده شد؛ جذب رامین رضاییان از سوی سپاهان اما نشان داد وریا مسیر اصفهان را پیش نخواهد گرفت. از فولاد هم به‌عنوان مشتری جدی وریا نام برده شد.

در شرایطی که جواد نکونام، سرمربی فولاد خوزستان، به‌صراحت اعلام کرد که در صورت جدایی غفوری از استقلال این بازیکن را به خدمت می‌گیرد، هنوز این انتقال هم نهایی نشده است. شنیده می‌شود توافق بین دو طرف مدت‌هاست صورت گرفته، اما مشخص نیست چرا این توافق به قرارداد رسمی منجر نشده است. همین موارد باعث ایجاد ابهام بیشتر درباره وضعیت کاپیتان سابق استقلال می‌شود. کمتر از 20 روز تا شروع فصل جدید لیگ باقی مانده است و اگر در این مدت وریا با باشگاهی قرارداد نبندد، همچنان وضعیت او یکی از مباحث جدی فضای رسانه‌ای کشور خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج