۱۲۳۱۳۳۹
۳۸
۳۸
پ

لیگ ۲۲ هم کم‌گل است؟!

فقر گلزنی مهاجمان معضلی که در سال‌های اخیر بخش جدایی‌ناپذیری فوتبال ایران بوده است.

فرهیختگان: فقر گلزنی مهاجمان معضلی که در سال‌های اخیر بخش جدایی‌ناپذیری فوتبال ایران بوده است. با تصمیم مسئولان فدراسیون، لیگ فوتبال ایران از دوره سیزدهم دوباره بعد از ۷ فصل برگزاری با ۱۸ تیم با حضور ۱۶ تیم برگزار شد که در این ۹ فصل بهترین آمار آقای‌گل فوتبال ایران در لیگ‌های چهاردهم و بیستم رقم خورد که مهاجم برزیلی تیم تراکتور ادر لوسیانو ملقب به ادینیهو و مهاجم تیم سپاهان شهباززاده موفق شدند با به ثمر رساندن ۲۰ گل برترین گلزن فصل لقب بگیرند. در ۹ دوره اخیر لیگ برتر در ادوار سیزدهم، نوزدهم و بیست‌ویکم، برترین گلزن فوتبال ایران با به ثمر رساندن ۱۵ گل کمتر موفق به تصاحب کفش طلای فوتبال ایران شده است. بعد از بررسی آماری دوره‌های منتهی به لیگ بیست‌ودوم و توجه به دیدارهای دوستانه مدعیان قهرمانی فصل فوتبالی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ این نگرانی وجود دارد که در لیگ بعدی هم شاهد عملکرد ضعیف مهاجمان باشیم.

    امیدوار به حضور مهاجم خارجی

سپاهان تحت هدایت ژوزه مورایس که در نوک پیکان هجومی‌اش بازیکنانی همچون شهریار مغانلو و علیرضا صادقی را می‌بیند که تعداد کم مهاجمان و تشخیص سرمربی 56 ساله باعث شده است زردپوشان اصفهانی در روزهای آماده‌سازی پیش از فصل از بازیکنی همچون آریا یوسفی که تخصصش بازی در کناره‌های زمین است در خط حمله‌شان استفاده کنند. تیم رتبه سوم دوره گذشته مسابقات اردوی آماده‌سازی‌اش در ازمیت ترکیه برگزار شد؛ زردها در این مدت با برگزاری 3 دیدار تدارکاتی برابر داریکا اسپور ترکیه، استانبول اسپور ترکیه و میسمیر قطر که ماحصلش ثبت پیروزی روبه‌رو داریکا اسپور، تساوی مقابل استانبول اسپور و یک شکست برابر میسمیر بوده است خود را آماده حضور شایسته در فصل فوتبالی 1402-1401 کرده‌اند. شاگردان دستیار اسبق ژوزه مورینیو در 3 تقابل‌شان برابر نمایندگان کشورهای قطر و ترکیه توانستند 5 گل به ثمر برسانند که سهم مغانلو 2 گل بوده است و حسینی، علی‌نژاد و یوسفی یک بار دروازه حریف را گشوده‌اند.

    پرسپولیس؛ آمار قابل‌قبول با مهاجم مازاد!

پرسپولیس مدل 1402-1401 که به اعتقاد کارشناسان و هواداران سرخ دلش نیاز وافری به خرید مهاجمی خارجی دارد تا پیش از به وقوع پیوستن خواسته هوادارانش بار خط حمله‌اش بر دوش بازیکنانی مثل مهدی عبدی، شیرزاد تمیروف و حامد پاکدل است. تیم گل‌محمدی 4 دیدار دوستانه مقابل تیم امید پرسپولیس، پیکان، نساجی مازندران و مس کرمان برگزار کرد و آمار2 پیروزی برابر امیدهای پرسپولیس و پیکان و 2 تساوی مقابل مس کرمان و نساجی را ثبت و 9 مرتبه دروازه حریفان را باز کرد که سهم تمیروف، عالیشاه و ترابی هرکدام 2 گل و سهم عبدی، پورعلی‌گنجی و پاکدل هرکدام یک گل بوده است که شاید از حیث آماری عملکرد مهاجمان تیم تحت هدایت گل‌محمدی در زمره تیم‌های قابل قبول قرار گیرد اما طبق شنیده‌ها همچون فصل گذشته موقعیت‌سوزی مهاجمان حرف نخست را در اردوی قرمزها می‌زند. جالب اینکه تمیروف که در لیست مازاد قرار داشته بهترین گلزن قرمزها در مسابقات پیش‌فصل بود.

   استقلال؛ خشم سرمربی پرتغالی

مدافع عنوان قهرمانی که برخلاف حریفانش در کورس قهرمانی از حیث مهره در خط حمله با بهره گرفتن از کاوه رضایی، ارسلان مطهری، سجاد شهباززاده، پیمان بابایی و آرمان رمضانی غنی هستند در روزهای پیش از آغاز لیگ بیست‌ودوم به دیدار باشگاه‌های گنچلربیر ترکیه، فاتح کاراگومرک ترکیه، گچی اوزن گوجو ترکیه و سومقاییت آذربایجان رفتند که ماحصل آن ثبت 2 برد برابر فاتح کاراگومروک و سومقاییت، تساوی برابر گنچلربیر و شکست مقابل کچی اوزن گوجو بود. استقلال موفق شد 4 بار دروازه حریفان را باز کند که سهم صادقی 2 گل بوده و غلامی و مهدی‌پور هرکدام موفق شدند یک گل به ثمر برسانند که طبق شنیده‌ها عدم گلزنی مهاجمان آبی‌های پایتخت باعث ناراحتی و خشم ساپینتو شده است تا این روزها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آبی‌ها عدم گلزنی مهاجمان نامدارش باشد.

    تراکتور؛ هافبک‌های تاثیرگذار

تیم تحت هدایت پیرمرد کهنه‌کار متولد عشق آباد در خط حمله از حضور بازیکنانی همچون محمد عباس‌زاده، مرتضی خراسانی، امیر ابراهیم‌زاده و آریا برزگر سود می‌برد؛ قرمزهای استان آذربایجان شرقی در روزهای پیش از آغاز لیگ بیست‌ودوم برای رقم زدن اتفاقاتی بهتر نسبت به فصل گذشته برابر تیم‌های میسمیر قطر و لیبرتی پروفشانلز غنا قرار گرفتند که حاصل آن 2 پیروزی برابر نمایندگان کشورهای قطر و غنا بوده است. تراکتوری‌ها در این دیدارها توانستند 7 گل به ثمر برسانند که سهم واسعی و قنبری هرکدام 2 گل و دانایی، هاشم‌نژاد و صفا هادی هرکدام یک گل بوده است که این آمار ضعف مهاجمان تیم تحت نظر بردیف را در گلزنی نشان می‌دهد.

    فولاد؛ گستردگی بالای گلزنان

شاگردان جواد نکونام در تابستان 1401 موفق شدند علی قربانی و مجید علیاری را به جمع خود اضافه کنند تا در صورت لزوم در کنار ساسان انصاری، این 3 مهاجم خط آتش خوزستانی‌ها را تشکیل دهند. فولادی‌ها در اردوی پیش از فصل با برگزاری 4 دیدار تدارکاتی(قبل از بازی دیشب با آلومینیوم) مقابل پارس جنوبی، ‌ام‌صلال قطر، الشحانیه قطر و سایپا خود را آماده تقابل هفته نخست برابر صنعت نفت آبادان کردند و موفق به کسب 3 پیروزی برابر پارس جنوبی، ‌ام صلال و الشحانیه و کسب تساوی روبه‌روی سایپا شدند. تیم رتبه پنجم دوره گذشته مسابقات توانست 8 گل به ثمر برساند که باویه با 2 بار گلزنی موفق‌ترین شاگرد نکونام بود و عبدالله‌زاده، پهلوان، بوحمدان، قربانی، علیاری و خلعتبری توانستند هرکدام یک گل به ثمر برسانند.

    گل‌گهر؛ کم‌فروغ در گلزنی

تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی که در ابزارهایش در خط حمله به حضور یونس شاکری، کی‌روش استنلی، امیر شهیم و اریک باگناما خلاصه می‌شود و در صورت لزوم بازیکنانی مثل امین قاسمی‌نژاد و مرتضی تبریزی می‌توانند در خط حمله بار هجومی این تیم را بر دوش بکشند در اردوی پیش‌فصل به دیدار باشگاه‌های مس کرمان و مس رفسنجان که رقابت برابر نماینده فوتبال کرمان در اواخر به دلیل حواشی مختلف در وضعیتی که تیم تحت هدایت فرزاد حسین‌خانی از حریف سیرجانی‌اش  یک گل پیش بود نیمه‌تمام ماند؛ همچنین ارمغان شاگردان ژنرال روبه‌روی مس رفسنجان تساوی یک – یک بود که تبریزی گل تیمش را به ثمر رساند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج