۱۲۳۴۱۵۲
۱۰۲
۱۰۲
پ

حاجی‌پور: تفکر لیگ امسال، اروپایی است

سپاهان بعد از چند سال ناکامی این‌بار بیش از هر زمان دیگری هزینه کرده و به‌نظر می‌رسد خیز بلندی برای قهرمانی برداشته است.

فرهیختگان: سپاهان بعد از چند سال ناکامی این‌بار بیش از هر زمان دیگری هزینه کرده و به‌نظر می‌رسد خیز بلندی برای قهرمانی برداشته است. در دو فصل اخیر این تیم با محرم نویدکیا و محمدرضا ساکت چیزی برای قهرمانی کم نداشت اما درنهایت نتوانست به این مهم برسد. همین موضوع باعث شد مدیران متمول این باشگاه صنعتی این‌بار فراتر از هرسال دیگری در آرامش سرمربی انتخاب کنند، بازیکن به خدمت بگیرند و تیم را برای قهرمانی تجهیز کنند. آنچه سپاهان در پیش‌فصل انجام داد بدون‌شک تیمی قدرتمند از آنها خواهد ساخت و قطعا فوتبال‌دوستان با این حجم از تلاش جز به قهرمانی این تیم راضی نمی‌شوند. نظر بازیکن اسبق سپاهان هم همین است. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با افشین حاجی‌پور را در ادامه می‌خوانید.

بازی هفته اول لیگ بین استقلال و سپاهان را چطور می‌بینید؟

بازی جذابی خواهد بود؛ چراکه دو مربی صاحب‌سبک و پرتغالی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند و این می‌تواند با توجه به کارنامه‌ای که دارند عالی باشد. قطعا حضور چنین نفراتی لیگ ایران را جذاب‌تر می‌کند و امیدوارم این بازی خوب به‌لحاظ فنی دوستداران فوتبال را راضی کند. با این حال نباید توقع را بالا ببریم، زیرا اغلب تیم‌ها در دوران بدنسازی بودند و هنوز خیلی آماده مسابقه نیستند و شاید بتوان از هفته پنجم به بعد بهتر درمورد مسائل فنی نظر داد. از طرفی هواداران باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند؛ چراکه هر نتیجه دور از انتظاری ممکن است برای این بازی رقم بخورد چون شناخت‌ها کمتر است. در شرایطی که سپاهان بازیکنان خارجی زیادی جذب کرده تقریبا می‌توان گفت آنالیز مشخصی از این تیم در دست استقلال‌ نیست درحالی که سپاهان اشراف بیشتری روی استقلال دارد چون تقریبا نفرات فصل قبل را حفظ کرده است. با همه احترامی که برای هر دو تیم قائلم اما درنهایت دوست دارم استقلال برنده این بازی باشد.

یارگیری خوب سپاهان درطول فصل به آنها کمک خواهد کرد و می‌تواند به ناکامی‌های چند سال اخیر پایان دهد؟

قبلا هم گفتم و درمورد پرسپولیس هم متذکر شدم که جذب نفرات خوب صرفا به‌معنی موفقیت آن تیم نیست. سپاهان فصل قبل هم یکی از بهترین تیم‌ها بود اما محرم جوان با همه تلاشی که کرد نتوانست از این تیم خوب استفاده کند. شاید باید به او فرصت بیشتری می‌دادند. امسال هم سپاهان با بودجه خوبی که دارد تیم خوبی بسته و کادرفنی و مدیران با توجه به هزینه زیادی که کردند باید جوابگو باشند.

مورایس قطعا با محرم قابل مقایسه نیست. فکر می‌کنید او هم نمی‌تواند از پس ستاره‌هایی که دور خودش جمع کرده بربیاید؟

لیگ نشان می‌دهد که آیا این توانایی را دارد یا نه. درنتیجه این سرمربی است که باید بتواند و پاسخگو باشد. نکته مهم این یارگیری‌ها این است که لیگ جذابی در انتظار هواداران فوتبال است، چون اغلب باشگاه‌ها بازیکنان خوبی جذب کردند و همه تقریبا به شکل مساوی بازیکن خوب دارند و مربیان هم همه توانا هستند. سپاهان با مورایس می‌تواند از آنچه تا حالا بوده فاصله بگیرد. او مربی بزگی است و با بهترین‌ها کار کرده و در باشگاه‌های بزرگی حضور داشته است. تفکرات غالب لیگ امسال اروپایی است.

سپاهان در لیگ امسال مغانلو را در خط‌حمله دراختیار دارد که پشت‌سرش احمدزاده و کامسوبا حضور دارند. می‌توانیم این خط‌حمله را آتشین بدانیم؟

احمدزاده و کامسوبا مهاجم صدرصد نیستند و از نظر من لازم است یک نفر دیگر مثل مغانلو در سپاهان حضور داشته باشد. او به‌تنهایی برای سپاهان کم است.

فصل قبل شهباززاده کمک مغانلو بود اما موفق نبودند و نوعی تضاد در بازی این دو وجود داشت!

اعتقاد مربی خیلی مهم است. رقابت در هر پستی حساسیت را بالا می‌برد. فوتبالیست باید 6روز در تمرینات بجنگد تا در پایان هفته بهترین شده و در ترکیب قرار بگیرد. با این حال باید احساس خطر وجود داشته باشد و به این شکل انگیزه ایجاد کند. احساس خطر اینکه ممکن است نفر بعدی جای او را پر کند، مخرب نیست بلکه انگیزه ایجاد می‌کند و در بالا رفتن کیفیت کار تاثیرگذار است. اینکه چه اتفاقی برای مغانلو و شهباززاده افتاد را نمی‌دانم اما از نظر من این دو بد کار نکردند. مخصوصا در آسیا خوب بودند. عمدا مشکل سپاهان در خط‌دفاع بود . محرم بازیکن بزرگ ولی مربی جوانی بود و باید ابتدا به‌عنوان دستیار کار می‌کرد. با اتفاقاتی که رخ داد تنها سرمایه فوتبالی اصفهان سوخت. این بلا سر مربیان جوان قبلی هم آمده بود.

خط‌دفاعی سپاهان با وجود رضائیان و نورافکن در کناره‌ها و دانشگر و داسیلویرا به‌عنوان دفاع‌های آخر، مستحکم به‌نظر می‌رسد. ضمن اینکه آنها جونیور برزیلی را هم در این پست به‌تازگی جذب کردند. به این ترتیب مشکل سپاهان در خط‌دفاعی برطرف می‌شود؟

 اعتقاد دارم نباید به اسم‌ها و گذشته اطمینان کرد. ما آینده را نگاه می‌کنیم. این خط‌دفاع با این اسامی می‌تواند بهترین خط‌دفاعی لیگ پیش‌رو باشد. مطمئن هستم که مربی بزرگی روی نیمکت سپاهان نشسته و در تمام خطوط تیم خوبی راهی مسابقات خواهد کرد. از این جهت می‌گویم لیگ ناشناخته و جذابی را در پیش داریم که مشخص نیست چه عملکردی از آنها خواهیم دید. همین خارجی‌ها که هندوانه دربسته هستند می‌توانند از بهترین‌ها باشند و لیگ را متحول کنند؛ هرچند خارجی‌هایی هم آمدند که خوب نبودند. گومزی که فصل قبل به فولاد آمد بازیکن بزرگی بود اما انتظارات را برآورده نکرد. از خدایمان است این بازیکنان به‌اندازه تبلیغانی که می‌شود باکیفیت باشند و همه از تماشای لیگ برتر لذت ببرند. با هزینه‌های هنگفتی که شده کمتر از این هم توقع نمی‌رود.

مورایس هم هزینه زیادی روی دست سپاهان گذاشت و برای جذب او انرژی زیادی صرف شد. حضورش می‌تواند روی کیفیت لیگ ایران تاثیر بگذارد؟

به اعتقاد من این مربی که یکی از کمک‌های مورینیو بود قیمت بالایی دارد. اینها به‌خاطر دلار راهی لیگ‌های سطح پایین می‌شوند. او در تیم‌های بزرگی کار کرده و می‌تواند به فوتبال ایران و حتی پیشرفت فوتبال ملی کمک کند. ما پیش از این تاثیر مربی‌ای چون استراماچونی را هم در لیگ‌مان تجربه کردیم. وقتی مربی با تیم‌های بزرگ کار کرده باشد کیفیت فنی بالایی دارد و تاثیرگذار عمل می‌کند.

با لغو قانون منع استفاده از بازیکنان و مربیان خارجی به‌نظر می‌رسد بازهم شاهد پویایی در لیگ خواهیم بود و این انگیزه را بین حاضران در لیگ افزایش می‌دهد؟

لیگ ما در این 15سال اخیر در یک دایره خاص اسیر است. متاسفانه برخی مربیان چرخشی از این تیم به آن تیم دست‌به‌دست می‌شوند و همیشه همین‌ها بین تیم‌های لیگ برتری می‌چرخند. امسال اما شرایط کمی تغییر کرده و شاهد حضور برخی مربیان نام‌آشنا که روی نیمکت تیم‌های بزرگ نشستند، هستیم. این را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم انقلابی در فوتبال ایران رخ دهد. امسال لیگ جذاب و اکتیوی خواهیم دید. همین‌طور که بازیکنان ایرانی با بازی در اروپا سطح فوتبال‌شان تغییر کرد قطعا حضور مربیان و بازیکنان سطح بالا در لیگ ایران هم می‌تواند سطح لیگ برتر را بالا ببرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج