adexo3
۱۲۳۷۰۰۳
۲۳۹
۲۳۹
پ

تفاوت‌های سیستم مجیدی با سیستم ساپینتو

تیم فوتبال استقلال درحالی دو هفته از رقابت‌های لیگ برتر در فصل جدید را پشت سر گذاشته که در همین ابتدای کار سرمربی پرتغالی این تیم در ۱۸۰ دقیقه سپری شده، به دفعات ترکیب، سیستم و روش بازی این تیم را دگرگون کرده است تا به آن چیزی که در ادامه برای ساختن تیمی قدرتمند می‌خواهد، هرچه سریع‌تر برسد.

فرهیختگان: تیم فوتبال استقلال درحالی دو هفته از رقابت‌های لیگ برتر در فصل جدید را پشت سر گذاشته که در همین ابتدای کار سرمربی پرتغالی این تیم در ۱۸۰ دقیقه سپری شده، به دفعات ترکیب، سیستم و روش بازی این تیم را دگرگون کرده است تا به آن چیزی که در ادامه برای ساختن تیمی قدرتمند می‌خواهد، هرچه سریع‌تر برسد. در این بین بعد از قبول سکان هدایت آبی‌پوشان توسط ریکاردو ساپینتو، این مربی پرتغالی در ابتدا ترجیح داد دست به تغییر سیستم نزند و استقلال را در فصل جدید هم با همان سیستمی که فصل گذشته بدون شکست قهرمان شده بودند، به میدان بفرستد. سیستمی که باعث شد استقلالی‌ها بدون شکست عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را از آن خود کنند.

این درحالی است که مجیدی تیمش را بعضا با سیستم ۳-۵-۲ یا ۳-۶-۱ روانه میدان می‌کرد اما تا به امروز ساپینتو در هر دو دیدار ابتدای فصل کار را با سیستم ۳-۴-۳ آغاز کرده است که این سیستم طی ۲ هفته ابتدایی لیگ نتیجه نداده، به‌طوری‌که در هفته نخست منجر به شکست خانگی ۲ بر صفر مقابل سپاهان شد و در نیمه اول دیدار مقابل ملوان نیز که این تیم با سیستم ۳ دفاعه به میدان رفت با یک گل مغلوب ملوان شد.

استقلال در نیمه اول مقابل ملوان با سه مدافع بازی کرد و از حریف خود عقب افتاد و چند فرصت دیگر هم به ملوانی‌‌ها داد، اما ساپینتو در نیمه دوم خیلی زود تغییر سیستم داد و با تغییر آن به ۴-۳-۳ از غلامی و سیلوا به‌عنوان مدافع مرکزی استفاده کرد و چشمی را به میانه میدان فرستاد تا در کنار تعویض‌های خوب و به لطف بازیخوانی مناسبش، استقلال طلسم ۱۲ ساله را در انزلی شکسته و با ۳ امتیاز راهی تهران شود. بر همین اساس به نظر می‌رسد استقلالی‌ها در آینده و در دیدارهای بعدی از همین سیستم ۴ دفاعه در دیدارهای خود استفاده کنند و این درحالی است که اگر قرار باشد باز هم این تیم با سیستم ۳ دفاعه به میدان برود، به‌طور حتم روزبه چشمی یکی از نفرات عقب زمین را تشکیل نخواهد داد ضمن اینکه با توجه به حضور مردامند و یزدانی منطقی است که آبی‌ها از سه دفاع میانی استفاده کنند و استفاده از دو دفاع وسط باعث می‌شود دو دفاع دیگر(غیر از چشمی) نیمکت‌نشین شوند که می‌تواند باعث دردسر برای ساپینتو شود.

 سیاوش و مرادمند معادلات را تغییر می‌دهند؟

ساپینتو درحال حاضر از 4 مدافع وسط تخصصی به اضافه روزبه چشمی برای استفاده از خط دفاعی بهره می‌برد. در این میان و در دو هفته ابتدایی که استقلال با 3 دفاع به مصاف حریفانش رفت برای این تیم چشمی در عقب زمین و غلامی و سیلوا به‌عنوان راس‌های وی به میدان رفتند. اما در نیمه دوم بازی با ملوان این سیستم کاملا به‌هم ریخته و چشمی به مرکز زمین رفت تا استقلال با دو دفاع میانی بازی کند. پیش از این در «فرهیختگان» نوشته بودیم که چشمی حسابی چشم ساپینتو را گرفته تا به‌عنوان یک فرمانده تحت هر شرایطی در زمین برای استقلال نقش موثری را ایفا کند. البته کندی این مدافع در حین هر دو دیدار در برابر مهاجمان حریف، مشهود بود و با فرصت‌هایی که به حریفان رسید؛ همگان احساس می‌کردند این بازیکن حداقل در انزلی در نیمه دوم تعویض می‌شود اما به خاطر همان قدرت رهبری، چشمی همچنان در زمین باقی ماند تا به‌عنوان یک سوئیپر با بازی چشم‌نواز خود در میانه میدان مقدمات پیروزی آبی‌ها را فراهم کند.

به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده و با رسیدن سیاوش یزدانی و حسین مرادمند به مرز آمادگی مطلوب و با اضافه شدن احتمالی آنها به ترکیب، معادلات خط دفاعی استقلال در هر حالت و سبک و روشی که ساپینتو بخواهد تیمش را راهی میدان کند، تغییر کند. در این بین سیلوا در دیدار اول و غلامی در دیدار دوم استقلال تا حد زیادی متزلزل نشان دادند و هیچ بعید نیست که دو سرباز بازگشتی استقلال خیلی زودتر از موعد مقرر به ترکیب این تیم اضافه شوند.

 چرا ساپینتو همچنان هافبک می‌خواهد؟

وضعیت استقلال در میانه زمین از لحاظ نیروی انسانی آنقدر‌ها هم بد نیست که گفته می‌شود، هرچند در قیاس با سایر پست‌ها، می‌توان این‌طور وانمود کرد که آبی‌ها در وسط زمین بالانس نیستند و تا حد زیادی لنگ می‌زنند. استقلال اگرچه با خرید نفراتی مانند میرزایی، بابایی، محبی، قایدی و با داشتن بازیکنانی مانند یامگا و صادقی در کناره‌ها در فاز هجومی تقویت شده است اما در مرکز زمین با وجود بازیکنانی مانند چشمی، مهدی‌پور، نیک‌نفس، رضاوند و آمانوف، ساپینتو همچنان اعلام نیاز خود به یک هافبک را مطرح کرده است و در این بین نیز چشم امید دوخته است تا تحت هر شرایطی سعید عزت‌اللهی به ترکیب این تیم طی روزهای آینده اضافه شود.

در این خصوص یکی از اعضای نزدیک به کادرفنی استقلال به «فرهیختگان» گفت: «سیستم 3 دفاعه‌ای که فرهاد مجیدی برای این تیم تدارک دیده بود به‌طور کلی با سیستم 3 دفاعه ساپینتو، تفاوت‌های اساسی دارد؛ چراکه مجیدی سعی می‌کرد با نگه داشتن پیستون‌های خود در فاز دفاعی این سیستم را به 5 دفاعه تبدیل کند و به همین دلیل هم استقلال در زمان مربیگری او به سختی گل می‌خورد و حتی بدون شکست کار را به پایان رساند، اما درحال حاضر ساپینتو که به‌صورت کلی به کارهای هجومی و بازی مالکانه علاقه‌مند است، دو بازیکن کناری استقلال را در زمین آزاد گذاشته تا بیشتر به سمت دروازه حریف متمایل باشند که به این ترتیب تیم‌های حریف هم با آنالیز بازی استقلال، سعی می‌کنند تا از فضای خالی پشت این بازیکنان زهر خود را به استقلال بریزند؛ یعنی دقیقا مانند زمانی که هر دو گل سپاهان به ثمر رسیده یا زمانی که ملوان در نیمه دوم بازی با استقلال چندین موقعیت خطرناک را ایجاد کرد.»

بنابراین به همین منظور ساپینتو یک هافبک تخریبچی و جنگنده مانند امید ابراهیمی را در میانه میدان می‌خواهد تا به واسطه حضور این فرد، قدرت بازیسازی در میانه میدان از حریفان سلب شده تا به این ترتیب زهر آنها نیز برای حمله به استقلال گرفته شود.

درحال حاضر سرمربی پرتغالی هیچ‌کدام از این نفرات فعلی که در استقلال هستند را برای حضور در چنین پستی مناسب نمی‌بیند و در صورتی که تلاش‌ها برای آبی‌پوش شدن عزت‌اللهی بی‌ثمر بماند، احتمالا استقلالی‌ها با یک سهمیه خارجی آزاد در ادامه فصل جای چنین بازیکنی را پر خواهند کرد، البته همه اینها منوط به خالی شدن یک جای دیگر در لیست بزرگسالان استقلال است که در غیر این صورت خرید چنین هافبکی هم به نیم‌فصل موکول خواهد شد.

بنابراین با وجود آنکه گفته می‌شد استقلال در وسط زمین به یک هافبک خلاق یا پلی میکر نیاز دارد اما با توضیحات فوق به نظر می‌رسد ساپینتو بیشتر از خلاقیت، در میانه میدان تیمش به تخریب و جنگندگی و قدرت فرماندهی بالا نیازمند است تا کسی که بخواهد برای مهاجمان تیمش فرصت‌سازی کند. او اعتقاد دارد به لطف بازیکنی مانند رضاوند و قدرت حفظ و حمل توپ و بازی تکنیکی وینگرها و مهاجمانش، استقلال می‌تواند در جلوی زمین کار را درآورد و باید یک نفر در مرکز به خط دفاعی این تیم کمک کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج