۱۲۳۷۲۹۵
۵۳۱
۵۳۱
پ

سرنوشت شاهرودی و جباری در انتظار اللهیار؟

اللهیار صیادمنش در چند سال اخیر پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته و به‌سرعت مشغول طی‌کردن پله‌های ترقی است تا خود را به‌عنوان ستاره‌ای درخشان از فوتبال ایران مطرح کند.

فرهیختگان: اللهیار صیادمنش در چند سال اخیر پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته و به‌سرعت مشغول طی‌کردن پله‌های ترقی است تا خود را به‌عنوان ستاره‌ای درخشان از فوتبال ایران مطرح کند. مهاجم سابق استقلال که به نظر می‌رسید انتقالش به فنرباغچه مسیر درستی نبوده خیلی زود اشتباهش را تصحیح کرد و به لیگ اوکراین رفت و در آنجا درخشید تا خیلی زود توجه تیم‌های حاضر در لیگ‌های بهتر را به خود جلب کند. درنهایت این هال‌سیتی بود که در ژانویه او را به‌صورت قرضی به خدمت گرفت و در همین مدت کوتاه با نمایش خوبی که در لیگ چمپیونشیپ داشت، مدیران باشگاه را برای قطعی کردن قراردادش متقاعد کرد. او فصل جدید را هم به‌عنوان یکی از بازیکنان اصلی هال‌سیتی آغاز کرد اما هفته قبل در جریان دیدار تیمش برابر برنلی که با تساوی یک – یک هم به پایان رسید دچار مصدومیت از ناحیه همسترینگ شد تا در دقیقه ۵۵ بازی تعویض شود.

درحالی که در ابتدا شوتا آرولادزه، سرمربی تیم عنوان کرد که درمان آسیب‌دیدگی این ستاره جوان ایرانی بین ۵ تا ۶ هفته طول می‌کشد اما حالا یکی از رسانه‌های نزدیک به باشگاه اعلام کرده شاید صیادمنش حدود سه‌ماه از میادین دور باشد و به این ترتیب حضورش در جام‌جهانی قطر به خطر خواهد افتاد. اگر مصدومیت اللهیار کمتر از سه ماه هم طول بکشد در شرایطی که در فاصله‌ای کم تا جام‌جهانی آماده بازگشت به میادین خواهد شد، شاید سرمربی تیم ملی برای بردن او به قطر ریسک نکند و نفر دیگری را جانشین او کند. صیادمنش اگرچه با توجه به حضور آزمون و طارمی در خط حمله جزء نفرات اصلی تیم ایران به‌شمار نمی‌رود اما امیدوار بود با درخشش در فصل جدید و همچنین بازی در پست وینگر و هافبک چپ بتواند یکی از نفرات تیم ایران برای رویارویی با رقبایی چون انگلیس، آمریکا و ولز باشد.

در ادامه نگاهی به فهرست بازیکنانی خواهیم داشت که در آستانه جام‌جهانی به‌دلیل مصدومیت فرصت بازی در ترکیب تیم ملی ایران را از دست دادند و حسرت بازی در این تورنمنت مهم در دل‌شان باقی ماند.

محمدرضا عادلخانی

مهاجم تیم فوتبال تاج که سابقه بازی برای بایرن‌مونیخ را نیز در کارنامه داشت و امیدوار بود در نخستین حضور ایران در جام‌جهانی بتواند یکی از نفرات حاضر در فهرست تیم حشمت مهاجرانی باشد اما یک اتفاق عجیب پیش از آن مسابقات باعث شد تا فرصت بازی در آرژانتین 1978 را از دست بدهد. او در منزل خود به همراه دختر یک‌ماهه‌اش می‌خواست از پله پایین برود که پایش لغزید و برای اینکه فرزندش آسیب نبیند خودش دچار مصدومیتی شدید از ناحیه کمر و لگن شد و به این ترتیب رویای بازی در جام‌جهانی برایش به پایان رسید. عادلخانی که در آن زمان در آمادگی خوبی قرار داشت مدتی بعد از تیم ملی و همچنین فوتبال خداحافظی کرد.

غلامحسین مظلومی

یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایران که پیش از انقلاب اسلامی جزء ستاره‌های تیم ملی ایران بود و هم در ترکیب تیم استقلال (تاج آن زمان) و به‌دنبال آن در شهباز هم جزء خوب‌های لیگ ایران بود. مظلومی در دیدارهای ملی هم یکی از نفرات تاثیرگذار ما بود که مهاجرانی حساب ویژه‌ای روی او برای حضور در جام‌جهانی باز کرده بود اما در اواسط فصل 1356 مصدومیتی شدید از ناحیه مینیسک پا باعث شد نه‌تنها ادامه لیگ را از دست بدهد بلکه فرصت بازی در جام‌جهانی را نیز پیدا نکرد و مجبور شد در تهران به مداوای پای آسیب‌دیده‌اش بپردازد. آقای گل سه دوره لیگ ایران در سال‌های آخر فوتبالش راهی امارات شد و نهایتا در سال 1358 فوتبال را کنار گذاشت و وارد دنیای مربیگری شد. مظلومی در سال 1393 بر اثر ابتلا به سرطان معده درگذشت.

رضا شاهرودی

ایران پس از جام‌جهانی 78 به مدت 20 سال در حسرت صعود دوباره به این رقابت‌ها باقی ماند و درنهایت برای جام جهانی 98 فرانسه با صعودی دراماتیک این طلسم را با نسل طلایی خود شکست. بازیکنان ایران عطش زیادی برای بازی در جام‌جهانی داشتند و رضا شاهرودی که در سمت چپ دفاع و هافبک ایران بازیکنی تاثیرگذار محسوب می‌شد هم یکی از این نفرات بود اما تنها یک روز پیش از نخستین بازی ایران برابر یوگسلاوی در این تورنمنت دچار مصدومیت شد و در اوج بدشانسی فرصت بازی برای تیم ایران را از دست داد. شاهرودی که در جام ملت‌های 96 نیز به‌دلیل تاخیر در تمرین از سوی مایلی‌کهن خط خورده بود این‌بار در جریان آخرین تمرین تیم ایران وقتی به همراه حمید استیلی برای ضربه‌زدن به توپ به هوا پریده بود در زمان فرود مچ پایش پیچ خورد و به‌دنبال آن هم استیلی روی پایش افتاد تا عملا کار او برای بازی در جام‌جهانی به پایان برسد. این آسیب‌دیدگی باعث شد او شانس لژیونر شدن را نیز از دست بدهد.

ستار زارع

ایران پس از حضور در 98 فرانسه دوباره 8 سال از جام‌جهانی دور بود و این‌بار با هدایت برانکو ایوانکوویچ صعودی کم دردسر و راحت را به جام جهانی 2006 آلمان تجربه کرد. برانکو که در آن زمان از دستیاری بلاژویچ مشهور در سال 2002 به سرمربیگری تیم ایران رسیده بود، علاقه جالبی به برخی بازیکنان آن زمان فوتبال ایران داشت که شاید از نظر بعضی از فوتبال‌دوستان چندان منطقی به نظر نمی‌رسید. یکی از نفرات محبوب او در فوتبال ایران که در تیم ملی از او هم زیاد استفاده می‌کرد ستار زارع بود که در آن زمان در تیم برق شیراز بازی می‌کرد. زارع با توجه به محبوبیتی که نزد مربی کروات داشت، امید زیادی داشت تا در ترکیب تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 به میدان برود اما او هم به جمع ملی‌پوشان بدشانس فوتبال ایران اضافه شد که در فاصله کمی تا جام‌جهانی مصدوم شدند. زارع در جریان یکی از تمرینات تیم ملی در آلمان آسیب دید و برانکو هم مجبور شد محرم نویدکیا را جانشین او کند و به این ترتیب زارع که در دوران فوتبالش هیچ‌گاه در باشگاه‌های بزرگ ایرانی بازی نکرد نتوانست جام‌جهانی را نیز تجربه کند.

مجتبی جباری

در جام‌جهانی 2006 زارع تنها غایب بزرگ تیم ایران نبود و مجتبی جباری جوان که خود را به‌عنوان هافبکی خلاق و باهوش در فوتبال ایران مطرح کرده بود هم در اردوهای تدارکاتی تیم ایران دچار مصدومیتی شدید شد و به این ترتیب در اوج آمادگی از تیم ملی خط خورد. جباری در آن زمان تازه از ابومسلم به استقلال پیوسته بود و در میانه زمین عملکردی چشم‌نواز داشت اما زمانی‌که تیم ملی برای اردوی آماده‌سازی خود به سوئیس رفت، جباری در یکی از تمرینات دچار پارگی رباط صلیبی شد و درحالی که انتظار می‌رفت یکی از نفرات ثابت ایران در آن رقابت‌ها باشد نه‌فقط جام‌جهانی بلکه بخش عمده‌ای از فصل بعد و همچنین لیگ قهرمانان را نیز از دست داد. جباری در آن زمان می‌توانست با درخشش در جام‌جهانی حتی مسیر حضورش در لیگ‌های معتبر اروپایی را نیز هموار کند.

جباری البته یک‌بار دیگر هم شانس حضور در جام‌جهانی را داشت که این‌بار با تصمیم خودش پیش از جام‌جهانی 2014 برزیل از تیم ملی کنار رفت و با انتشار نامه‌ای خداحافظی‌اش را اعلام کرد که کارلوس کی‌روش هم به‌سرعت آن را پذیرفت.

هاشم بیک‌زاده

تیم ملی ایران با کارلوس کی‌روش موفق شد پس از یک دوره غیبت دوباره حضور در جام‌جهانی را تجربه کند و این‌بار این هاشم بیک‌زاده بود که در بدترین زمان ممکن آسیب دید تا در برزیل 2014 غایب باشد. او یکی از نفرات منتخب کی‌روش برای این رقابت‌ها بود و در فهرست نهایی تیم هم قرار داشت اما 10 روز قبل از شروع این مسابقات و در جریان دیدار برابر مونته‌نگرو دچار گرفتگی شدید عضله پا شد تا مجبور به ترک زمین شود و همین مصدومیت هم درنهایت باعث شد نتواند تیم ملی را در سه دیدار برابر آرژانتین، نیجریه و بوسنی همراهی کند. البته مصدومیت در اردوی اتریش آخرین بدبیاری این هافبک استقلالی نبود؛ چراکه یک سال بعد و در آستانه جام ملت‌های آسیا در استرالیا نیز او در جریان برخوردی که در یکی از تمرینات با اشکان دژاگه داشت، دچار شکستگی از ناحیه دست شد و یکی از غایبان این تورنمنت لقب گرفت.

علی کریمی

هافبک میانی تیم ملی پیش از جام‌جهانی 2018 روسیه یکی از نفراتی بود که امید داشت در فهرست نهایی نفرات کارلوس کی‌روش قرار گیرد. کریمی که پس از بازگشت از دیناموزاگرب در خط میانی سپاهان عملکرد قابل‌قبولی داشت، در اواخر فصل دچار مصدومیتی نسبتا شدید از ناحیه کمر شد و درنهایت پس از حضور در اردوی تیم ملی ایران به تشخیص پزشکان از فهرست تیم خط خورد. او که بعدها به استقلال هم پیوست جام ملت‌های 2019 امارات را نیز دوباره به‌دلیل مصدومیت از دست داد و در سال‌های اخیر هم بارها با آسیب‌دیدگی‌های مختلف روبه‌رو بوده است. بااین‌حال در این فصل پس از حدود یک‌سال درمان دوباره در فهرست نفرات تیم کایسری‌اسپور ترکیه به میدان می‌رود و امیدوار است بتواند بالاخره در جام‌جهانی 2022 شانس بازی پیدا کند و طلسم غیبتش در تورنمنت‌های بزرگ شکسته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج