۱۲۳۹۸۱۳
۴ نظر
۲۴۷
۴ نظر
۲۴۷
پ

چرایی صدور رای دادگاه CAS علیه جودو

ادامه محرومیت جودو درست زمانی است که رئیس کمیته ملی المپیک ایران تغییر کرده و این یک چالش جدی برای رئیس جدید محسوب می شود.

خبرگزاری فارس: ادامه محرومیت جودو درست زمانی است که رئیس کمیته ملی المپیک ایران تغییر کرده و این یک چالش جدی برای رئیس جدید محسوب می شود.

چرایی صدور رای دادگاه CAS علیه جودو

4 سال پیش فدراسیون جهانی جودو در اقدامی جهت گیرانه فدراسیون جودو کشورمان را به مدت 4 سال به حالت تعلیق درآورد.

استدلال فدراسیون جهانی عدم به رسمیت شناختن ورزشکاران رژیم صهیونیستی از سوی کاروان ورزشی کشورمان در رقابت‌های مختلف بود تا جودوکاران کشورمان از حضور در تمامی مسابقات و رویدادهای بین‌المللی محروم شوند.

* دفاعیات تمام قد نتیجه نداد، محرومیت جودو ادامه یافت

پس از این اتفاق مسئولان ورزشی کشورمان در فدراسیون جودو و همین طور کمیته ملی المپیک با رایزنی‌های مختلف سعی در حل مشکل تعلیق داشتند. برهمین اساس بعد از رای فدراسیون جهانی جودو مبنی بر تعلیق، شکایت به دادگاه بین‌المللی ورزش (CAS) در دستور کار قرار گرفت. دادگاه بین‌المللی ورزش در اقدام نخست تاریخ 26 شهریور سال 1400 را جلسه رسیدگی به این شکایت اعلام کرد که تیم دفاع کننده ایران متشکل از آرش میراسماعیلی، مجید زارعیان، نصرالله سجادی، محمدرضا داورزنی و ساعد وکیل راهی لوزان شدند.

در حالی که در یک جلسه طولانی دفاعیات ایران ارائه شد، این دادگاه پیشنهاد کرد در مدت یک ماه فدراسیون جهانی جودو و ایران به توافق برسند اما این اتفاق صورت نگرفت. در حالی که فدراسیون جهانی محرومیت ایران را نهایی کرده بود اما دادگاه بین‌المللی ورزش این رای را شکست و آن را به کمیته انضباطی ارجاع داد تا رای جدیدی صادر شود که در رای جدید محرومیت 4 ساله برای ایران در نظر گرفته شد. فدراسیون جودو به رای جدید هم اعتراض کرد اما با وجود همه رایزنی‌ها و دفاعیات، درخواست ایران از سوی دادگاه بین‌المللی ورزش مورد تایید قرار نگرفت تا محرومیت جودوکاران از حضور در مسابقات تا شهریور سال آینده تمدید شود. صدور این رای 8 بار به تاخیر افتاد و درست زمانی به دست ایران رسید که دقیقا چند روزی از انتخابات کمیته ملی المپیک می‌گذشت.

* حل مشکل برای شرکت در مسابقات کسب سهمیه المپیک

سیدرضا صالحی‌امیری رئیس سابق کمیته ملی المپیک کشورمان با مسعود سلطانی‌فر وزیر وقت ورزش و همین طور حمید سجادی در سفرهای متعدد به لوزان و دیدار با مقامات بین‌المللی جهانی و المپیک سعی در حل این مشکل و تعلیق داشتند که در جریان همین مذاکرات اعلام شد جودو می‌تواند در بازی‌های کشورهای اسلامی شرکت کند. با تعویق بازی‌های آسیایی هانگژو به مهرماه سال آینده و پایان تعلیق جودو، ورزشکاران کشورمان این فرصت را خواهند داشت تا در مسابقات شرکت کنند اما مسئله اصلی حضور در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس است.

فدراسیون جودو برای حل این مشکل نیز برنامه داشت چرا که رئیس فدراسیون جودو در همین خصوص با مسئولان جهانی و همین طور کمیته بین‌المللی المپیک رایزنی لازم را داشته و البته این رایزنی ادامه پیدا خواهد کرد. این طور که از شواهد پیداست پیشنهاد ایران این است که جودوکاران با پرچم المپیک بتوانند در مسابقات کسب سهمیه شرکت کنند تا در این یکسالی که سهمیه المپیک توزیع می‌شود فرصت برای ورزشکاران کشورمان از دست نرود. بنابراین به نظر می‌رسد جودو برای حضور در المپیک پاریس مشکلی نخواهد داشت.

* اتفاقات عجیب بعد از انتخابات کمیته ملی المپیک

نکته عجیب ماجرا در صدور رای پرونده جودو مربوط به امضای یک ایرانی در این اتفاق است. احمد رضا براتی، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و یکی از داوران ایرانی در دادگاه عالی ورزش (CAS) نامه محرومیت جودوی کشورمان را امضا کرده اما جالب اینجاست در طول صدور رای او هیچ ارتباطی با نمایندگان کشورمان نداشته و آنها را در جریان این اتفاق نگذاشته است. سوالی که در اینجا مطرح است اینکه این نامه محرومیت برای اینکه به امضای همه داوران برسد حداقل یک ماه زمان برده چرا در این مدت براتی هیچ تماسی با مسئولان فدراسیون جودو نداشته است؟

سوال دیگر اینکه چرا نامه تعلیق درست بعد از برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک ارسال شده است؟ چرا که همین موضوع چالش اساسی برای محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک محسوب می‌شود که در ابتدای راه باید با آن دست و پنجه نرم کند. در جریان صدور نامه محرومیت جودو پروسه طولانی طی شده که بیشترین آسیب را به ورزشکاران زده است. حالا این سوال مطرح می‌شود چه دست‌هایی پشت پرده بود تا اتفاقات عجیب در این روزها رخ دهد آن هم با امضای یک ایرانی؟

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خیلی هم خوبه ، همه ورزش ایران باید تعلیق بشه

    • ناشناس

      تعجب نداره ایرانی وطن فروش کم نداریم کیسه کش ها

    • ناشناس

      ورزش ایران کلا باید تعلیق بشه همش فساد وباند بلزی

    • بدون نام

      وقتی جزیره ای عمل کنیم نتیجه همین هست .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج