۱۲۴۲۱۱۸
۳۷۰
۳۷۰
پ

سایه‌روشن‌های کارلوس کی‌روش در ایران

همه چیز در فوتبال ایران تحت تاثیر انتخاب کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم ملی است.

ورزش سه: مهدی تاج در اولین و مهمترین تصمیمش به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال دراگان اسکوچیچ را با یک کارنامه نسبتا عالی از نظر ریاضی و آماری در ثبت نتیجه از کار برکنار و کارلوس کی روش نامدار را جایگزین او کرد تا به وعده انتخاباتی خود جامعه عمل بپوشد.

اسکوچیچ وارث تیم ورشکسته مارک ویلموتس بلژیکی بود؛ تیم ملی در آستانه یک حذف مفتضحانه از مرحله اول مقدماتی جام جهانی و لازم بود ۱۰۰٪ امتیازات کسب شود؛ این مهم انجام و در نهایت فوتبال ایران با سرمربیگری اسکوچیچ کروات در مرحله دوم، سریعترین صعود به جام جهانی را در تاریخ ثبت کرد، اما اینها برای قانع کردن منتقدان و مخالفان دراگان کافی نبود.

عمده نگرانی جامعه فوتبال نمایش متزلزل تیم اسکوچیچ مقابل تیم هایی بزرگتر از بحرین، عراق، لبنان، سوریه و امارات بود آنجا که در تهران با کره جنوبی رقیب سنتی فوتبال ملی ما که سالها با کارلوس کی روش کابوس آنها شده بودیم مساوی کردیم و در خاک این کشور به آنها باختیم.

نمایش ضعیف تیم ملی مقابل الجزایری که نتوانست جواز حضور در جام جهانی قطر را کسب کند، حضور در یکی از سه گروه مرگ جام جهانی که تیم ملی فوتبال ایران همگروه انگلیس، آمریکا و ولز شد، نبود یک فدراسیون مقتدر و وجود هرج و مرج مدیریتی، ضعف اسکوچیچ در کنترل رختکن و عبور بازیکنان از خطوط قرمز انضباطی کافی بود تا افکار عمومی هم نسبت به تغییر نفر اول کادر فنی تیم ملی اقبال نشان دهد، و این مهدی تاج بود تا برای کم کردن فشار فضای رسانه و مجازی بابت پرونده‌های قضایی اش حتی با وجود اختلافاتی که بین او و کی روش عصیانگر بود در نهایت با عقد یک قرارداد کوتاه مدت تا پایان جام جهانی برای سومین بار سکان کشتی فوتبال ملی را به این مربی با تجربه و رزومه دار سپرد.

مخالفان کی روش می گویند اینبار فوتبال ایران مربی پرتغالی را به جام جهانی می برد در حالی که او همراه با کلمبیا و مصر نتوانست جواز حضور در جام جهانی قطر را کسب کند ، اما نباید فراموش کرد از شش بار صعودمان به جام جهانی ۲ بار آن متعلق به مستر سی کیو  (mr CQ) است.

بارزترین ویژگی مثبت کارلوس کی روش، ایجاد نظم و انضباط در زمین و رختکن تیم ملی است قطعا با حضور این مربی که از مقبولیت بی نظیری بین بازیکنان شاخص تیم ملی برخوردار است دیگر شاهد هرج و مرج در رختکن و اسکواد تیم نخواهیم بود، استفاده از ترفند های انگیزشی با توجه به آشنایی کی روش با علم روانشناسی ورزشی یک جام جهانی هیجان انگیز را به مشتاقان تیم ملی نوید می دهد، هیجان و اشتیاقی که با دراگان اسکوچبچ کم رنگ شده بود.

در بحث فنی، فلسفه تاکتیکی کی روش دادن توپ به تیم های حریف و انتقال بازی از فاز دفاعی به هجومی و استفاده از ضد حملات و ضربات ایستگاهی و کسب نتیجه اقتصادی است، تیم ملی با کی روش حتی در آسیا هم با همین سبک و سیاق به مصاف رقبای خود می رفت و منتقدان و مخالفان که در بعضی مواقع تبدیل به دشمنان سرمربی پرتغالی تیم ملی می شدند تا می توانستند او را در رسانه ها و فضای مجازی می زدند.

باید پذیرفت در فوتبال این نتیجه هاست که می ماند و افکار عمومی ارائه بازی زیبا را که منجر به نتیجه گیری نشود خیلی زود فراموش می کند ، و نکته مهمتر این است که ما اساسا به دلیل وجود مشکلات فنی که ناشی از عدم وجود ساختار و برنامه ریزی علمی است در ارائه فوتبال مدرن جزء تیم های طراز اول دنیا نیستیم پس فلسفه کی روش می تواند برای خلق شگفتی و صعودی تاریخی از مرحله گروهی جام جهانی استراتژی مناسبی باشد؛ ما با همین مربی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در آستانه خلق شگفتی مقابل آرژانتینی بودیم که نایب قهرمان همان جام شد؛ در جام جهانی روسیه مقابل اسپانیا و پرتغالی نمایش جانانه ای ارائه دادیم و دومین پیروزی تاریخ فوتبال ایران در ادوار جام های جهانی را کسب کردیم حتی اگر با کمک گل به خودی مدافع تیم ملی مراکش عزیز بوحدوز کسب شده باشد.

کی روش به‌واسطه سالها حضور در فوتبال انگلستان به‌عنوان دستیار سِر الکس فرگوسن افسانه ای بهتر از هر مربی فوتبال تیم های بریتانیایی گروه مرگ را می شناسد و قطعا پِلَن و استراتژی مناسبی برای مهار فوق ستاره های این دو تیم خواهد داشت.  تجربه سرمربیگری در مترواستارز آمریکا در لیگ

اِم اِل اِس (MLS) و انجام پژوهش "کیو ریپورت" یا همان <گزارش کی روش / پروره ۲۰۱۰> ( Q-Report) که در آن کی روش با توجه به سابقه درخشانش در دَبِل قهرمانی با تیم ملی فوتبال جوانان پرتغال در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ برنامه ای را به کمک یک چهره دانشگاهی هم وطنش دنیل گاسپار مربی دروازه بانان اسبق تیم ملی فوتبال ایران نوشتند و در آن چالش های پیش روی فوتبال آمریکا برای رسیدن به عنوان قهرمانی جهان در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را ترسیم کردند.

پژوهشی که در نگاه کلی دست نیافتنی بود ولی راهنمای مسیری شد که منجر به صعود تیم ملی فوتبال آمریکا به رهبری باب بردلی از گروه خود و حضور در جمع ۱۶ تیم مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقا شد.

کارنامه کارلوس کی روش نکات منفی هم کم ندارد. برجسته ترین آنها از عدم نتیجه گیری در جام ملت های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ آسیا با تیم ملی فوتبال ایران؛ عدم راهیابی با تیم های ملی فوتبال کلمبیا و مصر به جام جهانی قطر؛ نتایج ضعیف همراه با رئال مادرید با کهکشانی از فوق ستاره های وقت جهان فوتبال، روحیه پرخاشگری کنار زمین و چالش های او با داوران و نیمکت تیم حریف حتی با وجود بهانه ایجاد جنگ روانی عامدانه در جهت برهم زدن تمرکز نیمکت و تیم حریف؛ درگیری های وقت و بی وقت با مربیان باشگاهی همراه با توهین و بیانیه نویسی که در صدر آنها جنگ نا تمام او با برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت پرسپولیس و مدیران وقت فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش، دخالت در امور پشتیبانی تیم ملی ، نگاه از بالا به پایین به همکاران خود در تیم های باشگاهی و ملی و... که باعث برهم خوردن آرامش در اطراف تیم ملی می شود.

با تمام این تفاسیر حالا فوتبال ایران همراه با کی روش با تجربه با یک رزومه قابل قبول قرار است در بزرگترین صحنه جهان فوتبال خودنمایی کند. انگیزه های تمام نشدنی این مربی ۶۹ ساله جسور و جاه طلب می تواند خالق بزرگترین دستاورد تاریخ فوتبال ایران شود که همان صعود از مرحله گروهی است. هدفی که اولین بار شخص کی روش برای ما در جام جهانی ۲۰۱۸ ترسیم کرد ولی در حد یک آرزو باقی ماند؛ تیم پر ستاره و لژیونر محور ایران پتانسیل این کار را دارد و باید دید آیا باز هم تیم ملی به رهبری مستر سی کیو (mr CQ) می تواند تصویر محترمانه ای از فوتبال ایران را به جهان فوتبال نشان دهد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج