اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۴۹۸۹۰
۶۸۱
۶۸۱
پ

عجیب‌ترین اتفاق تاریخ بازی‌های تیم ملی ایران

نخستین تورنمنت بزرگ بین‌المللی که تیم ملی فوتبال ایران در آن شرکت کرده است، مسابقات المپیک ۱۹۶۴ توکیو است.

ورزش سه: حسرت حضور تیم ملی فوتبال ایران در المپیک از مسابقات ۱۹۷۶ مونترال به این سو بر دل فوتبال‌دوستان ایرانی باقی مانده است. این در شرایطی است که دوازده سال قبل از آن، تیم ملی ایران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو برای اولین بار راهی این مسابقات شد.

تیم ملی فوتبال ایران که در آن دوره با محمدبیاتی، حسن حبیبی، منصور امیرآصفی، نادر لطیفی، مصطفی عرب، غلامحسین نوریان، کامبیز جمال‌اف، پرویز قلیچ خانی، علی میرزایی، عبدالله ساعدی، داریوش مصطفوی، کرم نیرلو، جلال طالبی، فریبرز اسماعیلی، داود فنایی، عزیز اصلی و حسین خداپرست به سرمربیگری حسین فکری در توکیو حاضر شده بود، در مرحله گروهی با آلمان شرقی، مکزیک و رومانی هم‌گروه بود.

عجیب‌ترین اتفاق تاریخ بازی‌های تیم ملی ایران
این تصویر تاریخی از مرحوم قاسم فارسی نیز به یکی از بازی‌های تدارکاتی تیم ملی پیش از آغاز المپیک توکیو مقابل دینامو مسکو روسیه مربوط می‌شود که ستارگانی چون کنستانت داویدخانیان، علی میرزایی، عزیز اصلی، فرامرز ظلی، پرویز قلیچ‌خانی، مصطفی عرب، حسن حبیبی، فریبرز اسماعیلی، غلامحسین نوریان، نادر لطیفی و اکبر افتخاری در آن حاضر هستند.

درگیری‌های رایج درون‌اردویی آن زمان فوتبال ایران در نهایت منجر به غیبت شش بازیکن شاهینی شامل بیوک وطن‌خواه، حمید جاسمیان، محراب شاهرخی، همایون بهزادی، حمید برمکی و حمید شیرزادگان شد که به شدت قدرت تیم ملی را در آن تورنمنت کاهش داد.

عجیب‌ترین اتفاق تاریخ بازی‌های تیم ملی ایران
این تصویر مربوط به چندماه قبل از المپیک توکیو و با حضور تمام ستارگان آن زمان فوتبال ایران است. ایستاده از راست: حسن حبیبی، محراب شاهرخی، نادر لطیفی، مصطفی عرب، محمد رنجبر، منصور امیرآصفی
نشسته از راست: حمید برمکی، حمید شیرزادگان، عزیز اصلی، همایون بهزادی، جلال طالبی

ایران در اولین مسابقه خودش در آن سال مقابل تیم ملی آلمان با نتیجه چهار بر صفر مغلوب شد تا از همان ابتدا امیدها برای صعود حسابی کمرنگ شود. اما دومین مسابقه ایران برابر مکزیک که اولین گل تاریخ ایران در المپیک را هم به همراه داشت، یک حاشیه بسیار جالب در بر داشت. ایران که در آن مسابقه با پنالتی دقیقه شش کرم نیرلو از حریف پیش افتاده بود، بخت‌های صعود را با پیروزی برابر مکزیک جستجو می‌کرد که گونزالس دروازه عزیز اصلی را باز کرد.

اما سوژه جذاب این مسابقه، خالی شدن یک‌باره زمین بازی بود که داریوش مصطفوی، ستاره آن روزهای فوتبال ایران که برترین بازیکن تیم ملی در آن مسابقه هم بود با خوش‌شانسی از یک مصدومیت حتمی فرار کرد. درحالی که مصطفوی بازیکن مکزیک را از پیش رو برداشته بود و درحال حرکت به سمت دروازه حریف بود، ناگهان زیر پای او خالی شد و یک چاله بزرگ در زمین ایجاد شد.

عجیب‌ترین اتفاق تاریخ بازی‌های تیم ملی ایران

 

این اتفاق در شرایطی رخ داد که ابتدا بازیکنان حاضر در زمین فکر کردند آنجا یک چاله‌ای بوده که در آن لحظه آنها متوجه وجودش شدند اما بعدتر دیدند که مرتبا درحال عمیق‌تر شدن است و حفره خالی‌تر می‌شود. بعد از وقفه‌ای چند دقیقه‌ای در نهایت این چاله پر شد و بازیکنان به مسابقه ادامه دادند.

عجیب‌ترین اتفاق تاریخ بازی‌های تیم ملی ایران
استادیوم ملی توکیو در این دوره از مسابقات به همراه زمین‌های مجاورش میزبان مسابقات فوتبال المپیک ۱۹۶۴ بود. در نهایت مجارستان قهرمان این مسابقات لقب گرفت.

از دیدارهای ایران در این مسابقات عکس‌های کمی وجود دارد که دیدن آنها اصلا خالی از لطف نیست. در ادامه دو عکس خاطره‌انگیز از بازی ایران مقابل آلمان را می‌بینید.

عجیب‌ترین اتفاق تاریخ بازی‌های تیم ملی ایران
عکسی تاریخی از بازی ایران برابر آلمان شرقی و رویارویی منصور امیر‌آصفی با ابرهارد ووگل، ستاره آن روزهای فوتبال آلمان که ۱۴ سال در تیم ملی کشورش حاضر بود.
عجیب‌ترین اتفاق تاریخ بازی‌های تیم ملی ایران
این هم یک عکس تماشایی دیگر از بازی ایران برابر آلمان که توسط هربرت کرونفیلد، عکاس نشریه بیلد ثبت شده است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج