۱۲۵۲۱۲۵
۲۰۳
۲۰۳
پ

۵ تقابل به یادماندنی ملوان – پرسپولیس

در آستانه دیدار ملوان با پرسپولیس، ۵ مصاف به یادماندنی این تیم مرور شده است.

فوتبال ۳۶۰: جدال پرسپولیس با ملوان یکی از کلاسیک‌ترین و قدیمی‌ترین تقابل‌های تاریخ فوتبال ایران است. نبرد دو تیم از دهه ۵۰ آغاز شده ولی با سقوط ملوان به لیگ یک در پانزدهمین دوره لیگ برتر، وقفه‌ای ۲۳۸۵ روزه در آن ایجاد شد. به بهانه رویارویی مجدد این دو تیم، ۵ نبرد به یاد ماندنی ملوان و پرسپولیس مرور شده است.

قدرت‌نمایی ملوان با گل‌های «قایقران»

ملوان با 3 قهرمانی یکی از پرافتخارترین تیم‌های تاریخ جام حذفی است. در سال‌های دهه 60 که برگزاری لیگ متوقف شده بود، ملوان قدرت بلامنازع جام‌حذفی  بود و در 5 دوره متوالی فینالیست شد. آخرین قهرمانی این تیم در جام‌حذفی در سال 69 به دست آمد که در نیمه‌نهایی جام‌حذفی پرسپولیس را از پیش رو برداشت. پرسپولیس در بازی رفت 2 بر یک در تهران به پیروزی رسید ولی در دور برگشت در انزلی ملوان با 2 گل سیروس قایقران برنده شد و به فینال راه یافت و در دیدار نهایی هم در ضربات پنالتی بر استقلال غلبه کرد.

پیروزی در یک روز برفی

پرسپولیس در جام آزادگان در سال 74 رقابت نفس‌گیری با بهمن داشت. پرسپولیس در هفته‌های پایانی میزبان ملوان بود و با توجه به امتیازهایی که بهمن از دست داده بود بُرد در این مسابقه می‌توانست گام بزرگی برای قهرمانی پرسپولیس باشد. بارش شدید برف، بیش از هر چیز این مسابقه را تحت تاثیر قرار داده بود و این مسابقه با توپ رنگی برگزار شد. در آغاز بازی صحنه جنجالی داوری رقم خورد و نیما نکیسا دروزاه‌بان پرسپولیس به خاطر خطا روی مهاجم ملوان باید اخراج و پنالتی به نفع این تیم اعلام می‌شد که این صحنه از چشمان داور دور ماند. بازی تا دقایق پایانی بدون گل دنبال شد تا اینکه علی دایی با شلیک تماشایی دروازه حریف را باز کرد و پرسپولیس با همین یک گل به پیروزی رسید. شاگردان استانکو پوکله‌پوویچ در شرایطی که در اواسط فصل بیش از 10 امتیاز از بهمن عقب بودند در پایان به قهرمانی در لیگ رسیدند.

شاهکار «رهبری‌فرد»!

پرسپولیس در لیگ چهارم در شرایطی که راینر زوبل را به عنوان سرمربی و علی پروین را در نقش مدیرفنی در اختیار داشت روزهای خوشی را تجربه نمی‌کرد و کسب 3 امتیاز مقابل ملوان در تهران برای این تیم بسیار حیاتی بود. پرسپولیس در همان ابتدای بازی  توسط سامبو جوجی از حریف پیش افتاد. در اوایل نیمه دوم، ملوان با گل به خودی بهروز رهبری‌فرد بازی را به تساوی کشاند و در ادامه مقابل حریف به برتری رسید. در اواخر بازی، روی خطایی که به روی پژمان جمشیدی در محوطه جریمه اتفاق افتاد، پرسپولیس صاحب ضربه پنالتی شد و بهروز رهبری‌فرد این فرصت را داشت که اشتباه خود را جبران کند ولی این بازیکن در گل کردن پنالتی ناکام ماند و در پایان ملوان موفق به غلبه بر پرسپولیس شد.

آغاز دوران مربیگری «یحیی» با قاطع‌ترین پیروزی

یحیی گل‌محمدی برای نخستین بار در فصل 92-1391 عهده‌دار هدایت پرسپولیس شد. اولین بازی این مربی در مرحله یک شانزدهم نهایی جام‌حذفی و مقابل ملوان بود. پرسپولیس در این بازی به قاطع‌ترین نتیجه‌ای که در تقابل 2 تیم اتفاق افتاده دست یافت و حریف را با نتیجه 6 بر صفر مغلوب کرد. کریم انصاری‌فرد در این مسابقه موفق به هت‌تریک شد. یکی از حاشیه‌های این مسابقه به رویارویی مازیار زارع با هواداران پرسپولیس باز می‌گردد. این بازیکن تا فصل قبل در پرسپولیس بازی می‌کرد و در تقابل با هواداران پرسپولیس استقبال خوبی از او نشد. نمایش ضعیف زارع باعث شد تا این بازیکن تعویض و سعید عزت اللهی با تنها 16 سال سن جانشین او در زمین شد.

برد فراموش‌نشدنی با مهار «زارع»

پرسپولیس و ملوان در لیگ چهاردهم در دور برگشت در حالی به دیدار هم رفتند که شاگردان حمید درخشان در 3 بازی قبلی خود باخته بودند و وضعیت این تیم بحرانی بود. در سمت مقابل، ملوان قعرنشین جدول بود و 2 هفته قبل از این دیدار فیروز کریمی را برای فرار از سقوط به خدمت گرفت. 

ملوان در دقایق ابتدایی بازی با گل پژمان نوری مدیرعامل فعلی این تیم از حریف پیش افتاد. پرسپولیس در ادامه سراپا حمله بود تا اینکه در اواخر بازی ایمان صادقی سنگربان آن روزها و حال حاضر ملوان، محسن بنگر را به خطای پنالتی متوقف کرد و از بازی اخراج شد. مشکل ملوان تنها به پنالتی برای حریف و 10 نفره شدن ختم نمی‌شد و با توجه به اینکه ملوان هر 3 تعویض خود را انجام داده بود، یکی از بازیکنان حاضر در زمین باید درون دروازه مقابل ضربه پنالتی قرار می‌گرفت. با این شرایط به نظر می‌رسید که کفه ترازو کاملاً به نفع پرسپولیس سنگینی خواهد کرد و این تیم در ادامه بازی برنده شود ولی شگفتی بزرگ اتفاق افتاد و مازیار زارع سرمربی فعلی ملوان درون دروازه ایستاد و موفق به مهار ضربه پنالتی فرناندو گابریل هافبک برزیلی پرسپولیس شد. ملوان در ادامه دروازه خود را بسته نگه داشت و برنده از زمین خارج شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج