۱۲۵۲۸۱۹
۲۵۲
۲۵۲
پ

آمارها بزرگ‌ترین دشمن فریبنده پرسپولیس

رقم زدن ۶ پیروزی، ۳ تساوی و ۱ شکست در ۱۰ دیدار ابتدایی به منزله ثبت بهترین شروع فصل پرسپولیس در ۵ فصل اخیر است

فرهیختگان: رقم زدن ۶ پیروزی، ۳ تساوی و ۱ شکست در ۱۰ دیدار ابتدایی به منزله ثبت بهترین شروع فصل پرسپولیس در ۵ فصل اخیر است؛ قرمزها پیش از این در ادوار بیست‌ویکم، بیستم، نوزدهم و هجدهم با هدایت یحیی گل‌محمدی، گابریل کالدرون و برانکو ایوانکوویچ به ترتیب موفق به کسب ۱۹، ۱۵، ۱۹ و ۲۰ امتیاز شده بودند. 

فارغ از توجه به نکات آماری که در دنیای امروز روشن‌کننده بخش عمده‌ای از نقاط تاریک و ابهامات است ثبت رکورد اشاره‌شده جذاب توسط تیم تحت هدایت سرمربی ۵۱ساله به منزله عملکرد کاملا مقتدرانه و بدون مشکل پرافتخارترین تیم لیگ سراسری در فصل فوتبالی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نیست و عملکرد قرمزها در ۹۰۰ دقیقه اخیر سرشار از نکات تیره و روشن بوده است؛ نکاتی که تکرارعینی آن را قرمزها در ورزشگاه سیروس قایقران انزلی برابر ملوانی‌ها به نمایش گذاشتند تا بیش از گذشته بتوان روی فرضیه سایه انداختن آمارها و نکات جذاب روی تزلزل‌ها تفکر کرد. 

 سرمربی سردرگم

با گذشت یک‌سوم از راه پرپیچ‌وخم بیست‌ودومین دوره لیگ برتر سرمربی قرمزهای پایتخت هنوز موفق نشده تیم تحت هدایتش را با ترکیبی متوازن راهی میدان نبرد کند. طلایی‌ترین روزهای سرخپوشان از حیث موقعیت‌سازی در تقابل برابر آلومینیوم اراک، صنعت نفت آبادان و هوادار رقم خورد که پرسپولیس به پشتوانه شرح وظایف بیشتر سروش رفیعی در امور تدافعی و حضور میلاد سرلک موفق شد خط ارتباطی بین 50 متر دفاعی و 50 متر هجومی را متصل کند. البته هر چقدر این آرایش در هجوم مطلوب سرخپوشان بود در لحظات مواجه شدن با ضدحملات نفس آنها در سینه حبس کرد تا بر همین اساس گل‌محمدی بعد از مصدومیت امید عالیشاه، بی‌اعتمادی به مهره‌های جایگزین و ناتوانی در رفع مشکل ناچار شود قید استراتژی اشاره‌شده را بزند و با حضور 2 هافبک دفاعی در تقابل برابر تراکتور، سپاهان، مس رفسنجان و ملوان راهی به جز دست‌وپنجه نرم کردن با معضل ناتوانی در موقعیت‌سازی را پیش روی خود نبیند. 

 گل‌محمدی نفر اول و آخر امور فنی

بدون شک یکی از بزرگ‌ترین افرادی که می‌تواند بازگشایی کور گره‌های طول بازی را برای نفر نخست امور تسهیل کند شخصی نیست به جز دستیار اول سرمربی که این نقش تاثیرگذار در پرسپولیس مدل 1402-1401 به اوسمار لاوس ویرا سپرده شده است اما مرد همواره در سایه سرخپوشان نتوانسته همچون گابریله پین، سرتن چوک و آندره پانادیچ که اهل هیاهو و جنجال‌های متداول مربیان شاغل در فوتبال ایران نبوده‌اند نقش تاثیرگذارش را در تیم قرمز پایتخت به نمایش بگذارد. ناتوانی مربی 47ساله در راه تزریق افکار تعیین‌کننده جدید که شاید با مقاومت گل‌محمدی نیز برای تغییر استراتژی‌هایش همراه شده است تا این لحظه باعث شده علاقه‌مندان لیگ داخلی به تماشای همان نقشه‌های فنی سالیان گذشته پرسپولیس بنشینند. 

بدون شک سعید صادقی را می‌توان در زمره جذاب‌ترین صید سرخپوشان پیش از آغاز لیگ قرار داد؛ بازیکنی که زیر نظر گل‌محمدی موفق شده بود به پشتوانه 46 بار حضور در مستطیل سبز آمار 2 گل زده و 6 پاس گل را ثبت کند اما به‌طور قطع شکوفایی او در بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر در لباس گل‌گهر رقم خورد. صادقی زیر نظر امیر قلعه‌نویی که افکاری کاملا متمایز با گل‌محمدی دارد توانست 7 گل به ثمر رساند و زمینه‌ساز 13 گل سیرجانی‌ها شود اما تا این لحظه طبق شواهد تمام تلاش سرمربی قرمزها صرف شبیه‌سازی سعید صادقی با افکار و استراتژی‌های مدنظر خودش شده است، اتفاقی که باعث می‌شود قرمزهای پایتخت نتوانند از مهارت و صلابت مرتضی پورعلی‌گنجی، گئورگی گولسیانی، یورگن لوکادیا، شیخ دیاباته و علی نعمتی در نبردهای هوایی به اندازه کافی سود ببرند. به نظر می‌رسد قرمزپوشان حتی در استفاده از توپ‌های هوایی از وضعیت بی‌برنامگی وارد فاز بدبرنامگی نیز شده‌اند. 

از سوی دیگر شاگردان گل‌محمدی حتی به پشتوانه حضور بازیکنانی همچون سعید صادقی، مهدی ترابی، میلاد سرلک، دانیال اسماعیلی‌فر تلاش نکردند با حربه شوت‌های دقیق بر تیم‌هایی مثل ذوب‌آهن و فولاد خوزستان که دفاعی چندلایه دارند غلبه کنند و ترجیح دادند با پاس‌های کوتاه و کم‌رمق از سد دفاع و پرس تیم تحت هدایت تارتار و نکونام بگذرند که طبیعتا با حاصل خوشایندی همراه نشد. 

 آماری فریبنده

تیم گل‌محمدی طبق آمار تا پیش از تقابل برابر مس کرمان تنها 3 بار دروازه‌اش فرو ریخته است که در مقایسه با مدت مشابه تنها پرسپولیس لیگ شانزدهم آماری مشابه دارد اما نمی‌توان به ضمانت ثبت 7 کلین‌شیت از کنار سلسله اشتباهات مدافعان و هافبک‌های سرخپوشان در 10 دیدار گذشته به‌راحتی عبور کرد، نکته‌ای که در برابر ملوان با پاس اشتباه سعید صادقی شروع و با عدم پوشش مرتضی پورعلی‌گنجی و گئورگی گولسیانی کاملا مشهود شد. فارغ از ضعف در خلق موقعیت بزرگ‌ترین چالش پیش روی گل‌محمدی به طراحی تمرینات مناسب در روزهای تعطیلی لیگ برتر برای به حداقل رساندن اشتباهات فردی سرخپوشان در یک‌سوم تدافعی برمی‌گردد. امری که بدون شک به دلیل سفر احتمالی مرتضی پورعلی‌گنجی و وحید امیری به قطر کار دشواری است که همین موضوع می‌تواند عیار سرمربیگری گل‌محمدی را بار دیگر به سنجش بگذارد. 

 بازیکنی که به اندازه کافی دیده نشد

پرسپولیس هر چقدر در برخی لحظات عملکردش درون زمین متزلزل و غیرقابل دفاع باشد به‌طور قطع نسبت به فصول گذشته تغییری سرنوشت‌ساز را در خود اعمال کرده تا دست‌رنجش تا پیش از برگزاری دیدار هفته یازدهم کسب 21 امتیاز باشد. بعد از گذشت 10 دیدار از فصل فوتبالی 1402-1401 به نظر می‌رسد اصرار چندین ساله گل‌محمدی بابت جذب اسماعیلی‌فر رویکردی هوشمندانه بوده است. مدافع 29ساله به‌طور قطع یک مدافع راست ایده‌آل برای پوشش تمام نقاط ضعف یک‌سوم دفاعی نیست و سبک بازی و نوع تاثیرگذاری‌اش زیبایی‌های بصری بازیکنی همچون رامین رضاییان را ندارد اما توانایی بالایی او در زوج‌سازی با سعید صادقی و ارسال پاس‌های کات‌بک تعیین‌کننده برابر نفت مسجدسلیمان، ملوان و هوادار باعث شده تغدیه مناسبی به یورگن لوکادیا برسد که هر لحظه مترصد گلزنی است. پرسپولیس با زوج اسماعیلی‌فر و صادقی توانسته به خواسته چندین‌ساله‌اش یعنی توازن سمت راست و چپ هجومی‌اش برسد و حتی می‌توان با اطمینان اعلام کرد این روزها سمت راست پرسپولیس بیش از قسمت مخالف برای حریفان دردسرساز شده است. 

 نکته متمایز پرسپولیس نسبت به حریفان پرسپولیس تحت هدایت گل‌محمدی فارغ از بازیکن‌های باکیفیت که فصل گذشته در ترکیب خود نمی‌دید به 2 دلیل یکی از مدعیان اصلی قهرمانی است. بخش عمده‌ای از بازیکنان تاثیرگذار این تیم همچون علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلیگنجی، امید عالیشاه، یورگن لوکادیا، سروش رفیعی، وحید امیری و مهدی ترابی به‌خوبی راز پیروزی در روزهای فراز و نشیب را درک کرده‌اند. از سوی دیگر یحیی گل‌محمدی نیز به دلیل بیش از یک دهه فعالیت در لیگ برتر ایران ایران می‌تواند خیلی زودتر از مربیانی همچون ساپینتو، مواریس و بردیف که با فضای فوتبال هنوز تطبیق داده نشده‌اند و جواد نکونام که هنوز عیار مربیگری‌اش صیقل داده نشده است راز مدیریت تیم در روزهای ضعف را در تیمش پیاده کند. رصد راه قهرمان‌های دوره گذشته فوتبال ایران به علاقه‌مندان این رشته اثبات می‌کند تیم‌هایی که مدیریت بحران را آموخته‌اند شانس بیشتری نسبت به حریفان برای قهرمانی دارند، نکته‌ای که نمونه ملموس آن در راه و سبک قهرمانی استقلال با فرهاد مجیدی برای فوتبال‌دوستان بیش از گذشته درک شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج