۱۲۵۴۱۹۶
۶۹۳
۶۹۳
پ

کاش لیگ ایران هم متعلق به بین‌اسپورت بود!

اوایل تیرماه برخی رسانه‌ها گزارش دادند ایران حق پخش بازی‌های جام جهانی را نمی‌خرد و به این ترتیب پخش مستقیم مهم‌ترین رویداد ورزشی از تلویزیون ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

روزنامه اعتماد: اوایل تیرماه برخی رسانه‌ها گزارش دادند ایران حق پخش بازی‌های جام جهانی را نمی‌خرد و به این ترتیب پخش مستقیم مهم‌ترین رویداد ورزشی از تلویزیون ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. آن زمان گفته شد قطعا مسابقات در کشور پخش می‌شود، اما نه از شیوه معمول آن در جهان که از طریق راه‌هایی که صداوسیما در این سال‌ها یاد گرفته است.

با این حال اواخر وقت روز سه‌شنبه سفیر ایران در قطر از توافق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با مجموعه Bin Media Groupبرای پخش زنده مسابقات جام جهانی خبر داد. 

حمید دهقانی، سفیر ایران در توییتش نوشت: «بالاخره امروز بعد از چند هفته تلاش و دو روز مذاکره مستقیم، صدا وسیما و مجموعه « Bin Media Group» توافق کردند تا بازی‌های جام جهانی از صدا و سیما به صورت مستقیم پخش شود.»

به نظر می‌رسد صداوسیما برای اولین‌بار پس از سال‌ها تصمیم گرفته تا حق پخش این مسابقات را خریداری کند و فوتبال‌دوستان ایرانی می‌توانند سه دیدار تیم ملی در این تورنمنت را با بهترین کیفیت تماشا کنند.

در نهایت روز گذشته علی فروغی، مدیر شبکه سه نیز تایید کرد که چنین اتفاقی رخ خواهد داد. طبق اعلام مقامات این اتفاق پس از مذاکره با شبکه «بین اسپورت قطر» و خرید پخش کامل دیدارهای جام جهانی میسر شده است. به گفته فروغی این قرارداد در چند مرحله مذاکره مستقیم بررسی و پیش‌نویس آن صورت گرفته است و تمامی دیدارهای جام جهانی قطر پخش خواهد شد. در سال‌های گذشته فوتبال‌های اروپایی در لیگ‌های مختلف، جام‌های ملت‌های قاره‌ای و جام جهانی و رقابت‌های مقدماتی تورنمنت‌هایی که گفته شد، به صورت‌های مختلف پخش می‌شد که در نهایت منجر به شکایت‌های بین‌المللی از صدا و سیما می‌شد و پرونده‌های زیادی در این باره در عرصه بین‌الملل برای صداوسیما تشکیل شده بود و حتی بعضا منجر به جریمه‌هایی هم می‌شد.

بعد از از انتشار این توییت بسیاری از کاربران به طعنه نوشتند چه عجب بالاخره صداوسیما فهمید باید برای پخش مسابقات فوتبال پول پرداخت کند.  کنایه کاربران از این جهت بود که سال‌هاست مساله حق پخش مسابقات فوتبال در ایران تبدیل به یک معضل لاینحل شده و صداوسیما زیر بار پرداخت پول به باشگاه‌ها و سازمان لیگ برای پخش بازی‌ها نمی‌رود. در واقع سال‌هاست رسانه‌ها و اهالی فوتبال و هواداران تلاش کردند تا این مفهوم ساده را برای مدیران صداوسیما جا بیندازند که شما باید برای پخش بازی‌های فوتبال مثل همه جای دنیا هزینه کنید و این هزینه را از طریق درآمدهایی که از طریق تبلیغات به دست می‌آورید، جبران کنید و حتی به سود هم برسید. با این حال هیچ کس موفق به انجام چنین کاری نشد. 

حال به نظر می‌رسد فرصت جام جهانی فرصت مناسبی برای تبیین این موضوع ساده است. حالا که صداوسیما مثل همه جای دنیا رفته پای میز مذاکره و حق پخش مسابقات را خریداری کرده می‌توان از آنها پرسید که این وضعیت کی شامل حال تیم‌های باشگاهی ایرانی می‌شود؟ 

برخی کاربران نوشتند اینکه صداوسیما رفته مذاکره کرده و حق پخش را خریده یک نوع اجبار بوده وگرنه اگر می‌دانست می‌تواند بدون مشکل یا شکل‌گیری یک پرونده حقوقی دیگر این بازی‌ها را پخش کند اصلا حاضر نمی‌شد پای میز مذاکره بنشیند. اما از آنجایی که می‌داند شرکت بین اسپورت اصلا شوخی ندارد بی‌خیال پخش بازی‌ها بدون طی کردن مراحل قانونی آن شده. 

این نشان‌دهنده مظلومیت باشگاه‌های ایرانی است که رسما زورشان به صداوسیما نمی‌رسد. شاید اگر باشگاه‌های ایرانی هم ساز و کار درستی برای شکایت از صداوسیما داشتند، این نهاد نمی‌توانست سال‌ها حق پخش مسابقات را بگذارد توی جیبش و صرفا از قبل پخش مسابقات به سود برسد. در این شرایط است که می‌توان گفت کاش شرکت قطری می‌آمد و حق پخش مسابقات لیگ برتر ایران را خریداری می‌کرد آن وقت شاید صداوسیما مجبور می‌شد رفتار غیرقانونی‌اش را کنار بگذارد و همان‌طور که به قواعد بین‌المللی تن می‌دهد، حقوق تیم‌های ایرانی را هم رعایت کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج