جاباما
۱۲۵۶۷۱۳
۳۲۱
۳۲۱
پ

باید از دست کی‌روش عصبانی بود؟

اردوی تیم ملی فوتبال ایران بعد از پایان هفته یازدهم و البته دیدار سوپرجام، روز گذشته با حضور ۱۶ بازیکن داخلی شروع شد تا رسما کار تیم ملی برای بازی دوستانه با نیکاراگوئه شروع شود. در‌این‌بین کارلوس کی‌روش بازیکنان مدنظرش را هم به تیم فراخواند تا مشخص شود به طور تقریبا قطعی سه به‌علاوه یک بازیکن استقلال که در زمره ستاره‌های این تیم محسوب می‌شوند، شانسی برای حضور در جام جهانی نداشته باشند.

روزنامه شرق: اردوی تیم ملی فوتبال ایران بعد از پایان هفته یازدهم و البته دیدار سوپرجام، روز گذشته با حضور ۱۶ بازیکن داخلی شروع شد تا رسما کار تیم ملی برای بازی دوستانه با نیکاراگوئه شروع شود. در‌این‌بین کارلوس کی‌روش بازیکنان مدنظرش را هم به تیم فراخواند تا مشخص شود به طور تقریبا قطعی سه به‌علاوه یک بازیکن استقلال که در زمره ستاره‌های این تیم محسوب می‌شوند، شانسی برای حضور در جام جهانی نداشته باشند. کی‌روش بعد از بازی سوپرجام که با قهرمانی استقلالی‌ها در دیدار برابر نساجی رقم خورد، سه بازیکن استقلال یعنی سیدحسین حسینی، روزبه چشمی و ابوالفضل جلالی را به اردوی تیم ملی فراخوانده و قید استفاده از سه به‌علاوه یک بازیکن دیگر این تیم یعنی محمد محبی، صالح حردانی، مهدی مهدی‌پور و البته مهدی قایدی را زده است.

در بین بازیکنان استقلالی دعوت‌نشده به اردوی اخیر تیم ملی شاید کمترین حرف‌و‌حدیث درباره مهدی قایدی باشد. بازیکنی که فصل پیش راهی فوتبال امارات شد تا طعم لژیونربودن را بچشد؛ ولی آن‌قدر ضعیف کار کرد تا اماراتی‌ها مجبور شوند دوباره این بازیکن را با دریافت رقم درخوری به استقلال قرض دهند. قایدی از زمان بازگشت به ایران به غیر از اولین بازی‌اش برای استقلال، نمایش درخوری نداشته و حتی ریکاردو سا پینتو هم در بسیاری از بازی‌های تیمش در این فصل او را از زمین مسابقه بیرون کشیده و کمتر فرصت ۹۰ دقیقه بازی‌کردن به او داده است. پس تا به اینجا، نمی‌شود درباره مهدی قایدی خرده‌ای از کارلوس کی‌روش گرفت و از دست او برای این دعوت‌نکردن ناراحت بود. دیگر بازیکن آبی‌پوشی که شاید خط‌خوردنش از فهرست نهایی تیم ملی برای جام جهانی محتمل بود، صالح حردانی است.

بازیکنی که بعد از جدایی از فولاد، توانسته بود در ترکیب تیم استقلال فرهاد مجیدی خوش بدرخشد و به تیم ملی برسد، در تیم سا پینتو فرصت زیادی برای بازی‌کردن به دست نمی‌آورد. سا پینتو اعتقادی به استفاده از صالح حردانی در سمت راست خط دفاعی ندارد و بیشتر از کوین یامگا، بازیکنی که فصل پیش یکی از عناصر هجومی استقلال محسوب می‌شد، در این پست استفاده می‌کند. بدیهی است که نیمکت‌نشینی مداوم در استقلال شانسی به صالح حردانی برای حضور در فهرست تیم ملی نمی‌دهد؛ ولی درمورد دو بازیکن دیگر می‌شود بحث کرد و کارلوس کی‌روش را به چالش کشید. مهدی مهدی‌پور در زمره بازیکنان مؤثر استقلال بوده که هنوز هم نمایش قابل قبولی دارد؛ ولی به نظر می‌رسد کی‌روش از بین مهدی‌پور و روزبه چشمی یکی را پسندیده و با توجه به تجربه بیشتر روزبه چشمی، تصمیم گرفته فرصت را در اختیار این بازیکن قرار دهد. بیشترین بحثی که استقلالی‌ها درباره فهرست اخیر تیم ملی داشته و بیشترین گلایه را متوجه کارلوس کی‌روش کرده‌اند، دعوت‌نکردن از محمد محبی است.

محبی در این فصل از سانتاکلارای پرتغال به‌عنوان بازیکن قرضی به استقلال برگشته و این روزها به طرز شگفت‌آوری آماده‌ترین بازیکن تیمش محسوب می‌شود. محبی در عصری که مارک ویلموتس بلژیکی هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفته بود، به تیم ملی دعوت شد. او آن زمان بازیکن تیم سپاهان بود و بعد هم به قدری خوب کار کرد که مورد توجه سانتاکلارا قرار گرفت. حضور در سانتاکلارا چیزی نبود که بتواند محبی را راضی کند؛ به‌همین‌دلیل او برای اینکه شانس حضور در جام جهانی را داشته باشد، به استقلال برگشت تا با بازی بیشتر، بتواند نظر سرمربی تیم ملی ایران را جلب کند. او بخش نخست کارش را به‌خوبی انجام داده و مهره تأثیرگذار استقلال در فصل جاری است و گل‌های سه امتیازی حساسی هم برای تیمش زده است؛ ولی بخش دوم کار را که جلب توجه سرمربی تیم ملی باشد، فعلا انجام نداده است.

محبی از لحاظ فنی بازیکن سطح بالایی است و با توجه به فوتبال انرژیک و پویایی که به نمایش می‌گذارد، توانایی حضور در فهرست تیم ملی را دارد. تا به اینجا شاید بتوان از کارلوس کی‌روش خرده گرفت که چطور چنین بازیکن باکیفیتی فرصت حضور در اردوی داخلی را هم به دست نیاورده است. البته در نگاهی کلی‌تر، باز هم تصور این موضوع سخت است که محبی با وجود دعوت‌شدن به اردوی اخیر، شانس حضور در جام جهانی را داشته باشد. این یکی برگرفته از پست او و ترافیک شدید در تیم ملی است. محبی وینگر و هافبک هجومی است؛ از بخت بد، در پست او بازیکنان آماده و باتجربه زیادی در اختیار تیم ملی است. کی‌روش اگر سردار آزمون را برای جام جهانی در اختیار داشته باشد، از علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی به‌عنوان وینگر استفاده می‌کند. پس اگر محبی قرار باشد وینگر بازی کند، باز فرصتی نصیبش نمی‌شود. به‌عنوان بازیکن ذخیره در این پست هم که همواره اولویت با علی قلی‌زاده است. این موضوع منهای علاقه‌ کارلوس کی‌روش به سبک بازی وحید امیری، دیگر بازیکنی که توانایی بازی‌کردن در پست وینگر را دارد، لحاظ شده است.

ترافیک شدید در بین وینگرهای تیم ملی، فرصت عرض اندام از محبی را می‌گیرد. برای بازی در پست هافبک هجومی هم که تقریبا شرایط مشابه است. کی‌روش با توجه به تفکرات تدافعی‌تری که دارد، معمولا به طور هم‌زمان از احمد نوراللهی و سعید عزت‌‌اللهی استفاده می‌کند. در‌این‌بین اگر قرار باشد ترکیب هجومی‌تر انتخاب شود که شانس سامان قدوس بیش از هر گزینه دیگری است. دوباره در این پست‌ها هم باید به یکی، دو گزینه مطرح دیگر برگشت: یکی احسان حاج‌صفی و دیگری مهدی ترابی. بسته به سبکی که کی‌روش بخواهد بازی کند، ممکن است فرصتی نصیب این بازیکنان هم شود. اینجا درست همان نقطه‌ای است که شاید استقلالی‌ها را برای دعوت‌نکردن از محمد محبی ناراحت کرده است.

با توجه به بازی‌هایی که به‌تازگی در لیگ برگزار شده، مشخصا وضعیت محمد محبی در مقایسه با بازیکنی مانند مهدی ترابی مساعدتر است. او به مراتب از همتایش سرحال‌تر نشان داده و در مقایسه با بازیکنان داخلی، اکنون، وضعیت فنی بهتری در مقایسه با مهدی ترابی دارد. با این حال، کارلوس کی‌روش علاقه‌ای به ریسک در مقطع کنونی ندارد و ترجیح می‌دهد فرصت را به بازیکنانی بدهد که شانس تمرین‌کردن با آنها را داشته و حداقل می‌داند از لحاظ تجربی دست بالاتر را دارند. گو اینکه مهدی ترابی هم در سال‌های گذشته با وجود دعوت مکرر به تیم ملی، چندان فرصتی برای فیکس‌بازی‌کردن در ترکیب اصلی در بازی‌های رسمی به دست نیاورده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج