اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۵۹۷۱۳
۲۲۳
۲۲۳
پ

سه هافبک دفاعی برای دیدار افتتاحیه؟

برگزاری آخرین دیدار تدارکاتی شاگردان کی‌روش برابر تیم ملی تونس فارغ از نتیجه به‌دست‌آمده برای یوزهای ایرانی بسیار اهمیت داشت چون تیم ملی موفق شد برخلاف اردوی اتریش با تمام نفرات مدنظرش برابر تیم سی‌ام رده‌بندی فیفا سنجیده شود تا سرمربی ۶۹ ساله با کمترین ابهام ممکن گام در تقابل برابر شاگردان گرت ساوت‌گیت بگذارد.

فرهیختگان: برگزاری آخرین دیدار تدارکاتی شاگردان کی‌روش برابر تیم ملی تونس فارغ از نتیجه به‌دست‌آمده برای یوزهای ایرانی بسیار اهمیت داشت چون تیم ملی موفق شد برخلاف اردوی اتریش با تمام نفرات مدنظرش برابر تیم سی‌ام رده‌بندی فیفا سنجیده شود تا سرمربی ۶۹ ساله با کمترین ابهام ممکن گام در تقابل برابر شاگردان گرت ساوت‌گیت بگذارد. بدون شک یکی از مناطقی که کی‌روش با ابهام و مشکل می‌تواند مواجه شود پست هافبک دفاعی و میانی است که البته علت آن را باید در کثرت گزینه‌های شایسته موجود و استراتژی‌های متغیر و منعطف انگلیس، ولز و آمریکا جست‌وجو کرد. اما بدون شک آنالیزها و اطلاعات استخراج شده چندسال اخیر سه‌شیرها، اژدهایان و یانکی‌ها می‌تواند راه تقابل با آنها را برای یوزها مشهود کند تا بر همین اساس تیم تحت هدایت کی‌روش به احتمال بسیار زیاد به پشتوانه چند ترکیب احتمالی در میانه میدان‌اش به دنبال خنثی کردن زهر تیم‌های پنجم، نوزدهم و شانزدهم رده‌بندی فدراسیون جهانی فوتبال باشد.

 مهره تعیین‌کننده نبرد

براساس شناخت از افکار سرمربی پرتغالی و ترکیب ایران برابر اروگوئه، سنگال و نیکاراگوئه به نظر می‌رسد تیم کی‌روش در جام‌جهانی پیش رو با آرایش 1-4-1-4 وارد مستطیل سبز ورزشگاه‌های خلیفه، احمدبن‌علی و الثمامه خواهد شد که البته در لحظات حمله به سیستم 3-3-4 تبدیل خواهد شود. سرمربی ایران در چهار سال حضورش روی نیمکت تیم ملی برای پست هافبک تدافعی همواره روی جواد نکونام و آندرانیک تیموریان حساب ویژه‌ای باز کرده بود که بعد از افت و خداحافظی شماره 6 و 14 اسبق بار سنگین این مسئولیت روی دوش سعید عزت‌اللهی گذاشته شد تا بر همین اساس حضور هافبک 26 ساله به‌عنوان بازیکن اصلی محتمل به نظر برسد.

در میان مهره‌های فعلی فوتبال ایران تنها دو بازیکن می‌توانند با عملکردشان اتفاقاتی را رقم بزنند تا جای خالی هافبک 190 سانتی‌متری احساس نشود؛ امید ابراهیمی به دلیل مصدومیت نتوانست شاگردان کی‌روش را در تورنمنت پیش رو همراهی کند. همچنین روزبه چشمی همواره در ذهن کی‌روش ایفاگر نقش یک مدافع وسط قابل اطمینان بوده تا مصدومیت سعید عزت‌اللهی و علی کریمی پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا 2019 باعث حضور چشمی در خط میانی شود که البته موضوع اشاره شده این روزها نیز صادق است و او می‌تواند کمی جلوتر از عزت‌اللهی در نقش یک هافبک میانی تخریب‌گر ظاهر شود.

 حربه‌ای برای کاهش زهر انگلیس

دیدار ابتدایی شاگردان کی‌روش در جام‌جهانی 2022 روی کاغذ سخت‌ترین تقابل آنهاست تا یکی از رازهای سربلند خارج شدن از مستطیل سبز در به حداقل رساندن تاثیرگذاری بازیکنانی همچون فیل فودن، جود بیلینگام، بوکایو ساکا، میسون مونت، جک گریلیش، رحیم استرلینگ و جوردن هندرسون دیده شود. اتفاقی که می‌تواند باعث روانه شدن با تدافعی‌ترین ترکیب ممکن به مستطیل سبز در میانه میدان یعنی سعید عزت‌اللهی، روزبه چشمی و احسان حاج‌صفی شود؛ نقشه‌ای که اگر هوشمندانه پیش برود بدون شک شاگردان گرت ساوت‌گیت را با مشکل مواجه می‌کند اما اگر پشت استراتژی اشاره شده تفکر و تعقل لازم نباشد به چند علت باعث ایجاد دردسر برای تیم تحت هدایت کی‌روش خواهد شد.

حضور عزت‌اللهی، چشمی و حاج‌صفی در کنار هم به دلیل خصوصیات خشن فوتبالی‌شان باعث بالا رفتن خطاهای پشت محوطه می‌شود. از سوی دیگر حاج‌صفی یکی از گزینه‌های اصلی دفاع چپ ایران است و هنوز در دیدارهای رسمی میلاد محمدی و ابوالفضل جلالی نتوانسته‌اند خیال سرمربی و هواداران تیم ملی را راحت کنند. همچنین این استراتژی تا لحظه پیش نیفتادن سه‌شیرها تاثیرگذار است و تلاش برای جبران نتیجه با بازیکنان فعلی وایله دانمارک، استقلال تهران و آ.ا.ک آتن یونان تاثیر خاصی ندارد علاوه‌بر موارد ذکر شده به دلیل بالا بودن فعالیت بدنی در این پست و شرایط فیزیکی و سنی حاج‌صفی، او نمی‌تواند بعد از بازی در پست هافبک میانی بقیه دقایق بازی را در دفاع چپ حضور یابد تا شاید بر همین اساس تیم ملی نیازمند دو تعویض همزمان باشد.

 توازن میانه میدان 

البته به‌طور قطع با توجه به شناخت افکار کی‌روش و ظرفیت‌های فنی ملی‌پوشان ایرانی قرار نیست یوزها در حداقل 270 دقیقه حضورشان در بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی در نقش تیمی واکنش‌گرا ظاهر شوند؛ موضوعی که احتمال حضور در مستطیل سبز را با ترکیبی معقولانه برابر انگلیس، ولز و آمریکا را زیاد خواهد کرد. طبق شواهد یکی از ترکیب‌های در دسترس که می‌تواند در راستای تفکر اشاره شده باشد حضور عزت‌اللهی، چشمی و نوراللهی در کنار یکدیگر است. قرار گرفتن شماره 6 و 15 با خصوصیات بارز تدافعی در کنار یک هافبک میانی خلاق قطعا باعث می‌شود شاگردان کی‌روش به راهبرد حمله و ضدحمله نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

البته یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کی‌روش در صورت سود بردن از این مثلث میانه میدان مجاب کردن نوراللهی برای یاری رساندن به مهره‌های تدافعی‌تر است؛ معضلی که دراگان اسکوچیچ و یحیی گل‌محمدی نتوانستند راهی برای آن پیدا کند. به‌طور قطع و یقین تنها هافبک میانی نسبتا هجومی ایران شماره 21 ایران در جام‌جهانی 2022 نیست و علی کریمی می‌تواند بعد از رفع ابهامات در مورد آمادگی‌اش با خصوصیات تدافعی‌تر نسبت به نوراللهی حضوری تعیین‌کننده در مستطیل سبز داشته باشد. همچنین وحید امیری و سامان قدوس نیز جزو بازیکنانی بودند که در جام‌جهانی 2018 با حضورشان در میانه میدان تاثیر غیرقابل انکاری در نتایج ایران داشتند که البته این روزها نمی‌توان با خوش‌بینی کامل در مورد اثرگذاری آنها در این پست صحبت کرد.

پارگی فیبر عضلانی سردار آزمون باعث بالا رفتن درصد حضور مهدی طارمی در نوک پیشانی حمله ایران شده است تا بازیکنانی مثل وحید امیری، مهدی ترابی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده و حتی احسان حاج‌صفی جزو گزینه‌های جایگزینی طارمی در وینگر چپ شوند. از سوی دیگر امیری نسبت به دوره گذشته این تورنمنت از نظر بدنی پیرتر شده است و حتی اگر از این نکته صرف‌نظر کنیم او به تازگی از بند مصدومیت رهایی یافته تا برهمین اساس شاید نتواند مهره‌ای مناسب برای محدود کردن فضا ستارگان ولز، آمریکا و انگلیس و توازن‌کننده ایران خصوصیات تدافعی و هجومی ایران باشد. علاوه‌بر موارد اشاره شده قدوس همچون اکثر هافبک‌های خلاق و بازی‌ساز کمک شایانی به هم تیمی‌هایش در امور دفاعی نمی‌کند تا حضورش به‌عنوان مهره فیکس یک رویکرد پر مخاطره باشد و هافبک 29 ساله برنتفورد را بتوان گزینه جایگزینی مناسب دانست.

 شهامت برای تاریخ‌ساز شدن

جسارت همیشگی کی‌روش و ابزارهای فنی فعلی فوتبال ایران باعث شده تیم بیستم رده‌بندی فدراسیون جهانی فوتبال در رقابت‌های پیش‌رو نیم‌نگاهی به صعود به جمع 16 تیم نهایی داشته باشد؛ اتفاقی که می‌تواند باعث دوری شاگردان کی‌روش از محافظه‌کاری و سود بردن از آرایش‌هایی همچون عزت‌اللهی- نوراللهی- حاج‌صفی، عزت‌اللهی- نوراللهی- کریمی، عزت‌اللهی- نوراللهی- امیری، عزت‌اللهی- کریمی- حاج‌صفی و چند آرایش دیگر دیگر شود. در نگاه اولیه تکیه سرمربی پرتغالی به شماتیک‌های اشاره شده کمی دور از انتظارات به نظر برسد اما اگر صعود ایران به مرحله یک‌هشتم نهایی به پیروزی برابر آمریکا گره بخورد بدون شک رویاپردازی مرد 69 ساله او را احتمالا مجاب به هجوم بیشتر کند که همین موضوع می‌تواند عیار استراتژی‌های ایران را مشخص کند چون کاستن از اثرگذاری کریتستین پولشیچ، وستون مک‌کنی، جیووانی رینا، برندن آرونسون و یونس موسی با مهره‌های اشاره شده کاری صعب و دشوار خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج