۱۲۵۹۷۱۶
۲۵۸
۲۵۸
پ

مهاجرانی: کی‌روش، انگلیس را خوب می‌شناسد

تیم ملی فوتبال ایران در دیدار ابتدایی خود در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر باید به مصاف انگیس برود این در حالی است که کارلوس کی‌روش در دو جام‌جهانی قبلی هم نشان داد که بازی اول تیم ملی در جام‌جهانی برای او و تیم ملی اهمیت زیادی دارد و حالا هم تمام تمرکز و ذهنیت خود را برای دیدار اول مقابل انگلیس معطوف کرده است.

فرهیختگان: تیم ملی فوتبال ایران در دیدار ابتدایی خود در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر باید به مصاف انگیس برود این در حالی است که کارلوس کی‌روش در دو جام‌جهانی قبلی هم نشان داد که بازی اول تیم ملی در جام‌جهانی برای او و تیم ملی اهمیت زیادی دارد و حالا هم تمام تمرکز و ذهنیت خود را برای دیدار اول مقابل انگلیس معطوف کرده است. همین موضوع باعث شد تا به سراغ حشمت مهاجرانی سرمربی اسبق تیم ملی و اولین سرمربی ایرانی همراه با تیم ملی در جام‌جهانی برویم و درباره اهمیت دیدار اول جام از وی سوالاتی را مطرح کنیم. این چهره سرشناس نیز همیشه دیدار اول تیم‌ها را راه‌گشا و تعیین‌کننده می‌داند هرچند مقایسه شرایط فعلی با حدود ۴۴ سال پیش از نظر وی خیلی قابل قبول و منطقی نیست. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مهاجرانی را در زیر می‌خوانید.

از نحوه آماده‌سازی تیم ملی شروع کنیم، در این خصوص و تا راه رسیده به جام‌جهانی قطر، کی‌روش گلایه‌هایی داشت و در چند برهه زمانی آنها را مطرح کرد.

کی‌روش شرایط تیم ملی را به خوبی می‌دانست و از چند و چون کار اطلاع داشت البته این هم جزء نوادر فوتبال در دنیاست که تیمی با یک مربی دیگر به جام‌جهانی صعود می‌کند و با یک مربی دیگر به این رقابت‌ها می‌رود. در هر صورت به نظرم کی‌روش باید به جای گلایه، قدردان هم باشد چون او می‌دانست در چه شرایطی تیم ملی را تحویل گرفته است و از وضعیت این تیم به خوبی آگاهی لازم را داشت. او همه برنامه‌ها و مشکلات و روند کاری طی شده را می‌دانست و نباید بعد از اینکه ابلاغ گرفته و سپس سوار کار شد از شرایط گلایه کند. قبل از اینکه شرایط و هدایت تیم ملی را قبول کند باید این حرف‌ها را می‌زد نه حالا که صاحب تیم شده و با این تیم در آستانه رقابت‌های جام‌جهانی قرار گرفته است. من خودم به شخصه از این بابت که کی‌روش به جای اسکوچیچ آمد از این به‌عنوان یک جایگزینی عقلانی و منطقی یاد کردم و گفتم خوب شد که ایشان آمد اما دیگر نباید با توجه به شرایط مثل سابق از فوتبال ما طلبکار باشد. ضمن اینکه در این مدت کوتاه، مهم کی‌روش است که برنامه می‌دهد و فدراسیون فوتبال باید انجام بدهد. در هر صورت من فکر می‌کنم توافقی که بین تاج و کی‌روش بوده و نبی هم در این بین نقش واسطه را ایفا کرده است؛ طبیعتا چیزهایی که کی‌روش می‌خواهد اگر در حد توان فدراسیون فوتبال باشد برایش محقق می‌کنند. بقیه مسائل دیگر حرکات و کارهای خاص خود کی‌روش است.

به صورت کلی ارزیابی‌تان از حضور تیم ملی در جام‌جهانی چیست؟ این تیم به نظر شما در قطر چه نتایجی خواهد گرفت؟

به سوال شما این‌طور پاسخ می‌دهم که بدون شک همه اقرار دارند که هیچ زمان تیم ملی تا این اندازه بازیکنانی که تجربه میادین بین‌المللی داشته باشند را تا پیش از این نداشته است و لژیونرهای ما هیچ‌وقت به اندازه حالا در تیم‌های خود تاثیرگذار نبوده‌اند ضمن اینکه هیچ‌وقت اندازه الان اصلا لژیونر خارجی در ترکیب تیم ملی نداشته‌ایم. پس از نقطه نظر نیروی انسانی نسبت به ادوار قبلی که به جام‌جهانی رفتیم غنی‌تریم و همین موضوع یعنی غنی‌تر بودن باعث می‌شود تا توقعات از تیم ملی بالا رفته تا جایی که امیدوار به صعود به دور دوم رقابت‌ها باشیم.

واقعا چنین امر تاریخی برای اولین بار برای تیم ملی در جام‌جهانی محقق می‌شود؟

در هر صورت راه‌مان بسیار مشکل و سخت است. تیم‌های آمریکا، ولز و انگیس هر کدام تیم‌های بسیار خوبی هستند ضمن اینکه حوادث فوتبال پیش‌بینی نشده است و باید به حوادث و اتفاقاتی نگاه کنیم که بازیکنان در زمین رقم می‌زنند. البته اگر تیم ملی بخواهد با روش دفاعی مقابل حریفان به میدان برود کار سخت می‌شود چون اگر در فوتبال امروز بازیکنان بیشتری در زمین حریف داشته باشید شانس گل زدن‌تان بیشتر است این در حالی است که اگر بازیکنان کمتری در زمین رقیب داشته باشید و برتری عددی‌تان کم باشد طبیعتا گل زدن هم مشکل می‌شود.

درباره پلن بی ‌تیم ملی صحبت کنید؛ اینکه اگر کار در زمین گره بخورد چقدر می‌توانیم در پلن بی‌ جلوی رقبا موفق عمل کنیم؟

ما از نقطه نظر فوتبالی به قدری قوی هستیم که در کنار پلن اصلی مان پلن بی‌ هم برای پیاده کردن مقابل رقبا داریم. امیدوارم پلن‌هایی که کی‌روش پیاده می‌کند بتواند به نحوه بازی تیم ملی کمک کند و بتوانیم درنهایت نتیجه مطلوبی را در قطر مقابل حریفان به دست بیاوریم.

درباره بازی با انگلیس صحبت کنید. برای این بازی می‌شود به‌طور کلی امیدوار باشیم. برخی عقیده دارند که در همین گام اول شکست سنگینی را متحمل خواهیم شد.

فاصله قدرت‌های فوتبال در سطح جهان با یکدیگر خیلی کم شده است و دیگر مثل سابق نیست که اگر بخواهیم با تیم‌هایی مانند برزیل، فرانسه یا آرژانتین بازی کنیم شکست‌های سنگینی را متحمل ‌شویم و گل‌های زیادی بخوریم. الان فاصله تیم‌ها خیلی کم شده است و نتایج بازی‌ها بستگی به مسائل روحی و روانی و فرآیندهای ذهنی بازیکنان در درون زمین دارد. در واقع خصوصیات حریف نشان می‌دهد که باید کادرفنی تیم ملی چه روش‌ها و تاکتیک‌هایی را در بازی اول مقابل انگلیس اتخاد کند. طبیعتا کی‌روش و همکارانش به خوبی انگلیس را آنالیز کرده‌اند و به‌خصوصیت تک‌تک بازیکنان این تیم برای کی‌روش مشخص خواهد کرد که در این دیدار چه بازیکنانی باید با چه روشی مقابل این تیم به میدان بروند. من فکر نمی‌کنم شکست سختی را از انگلیس متحمل شویم اما در اینکه فوتبال انگلیس از ما غنی‌تر و قوی‌تر است شکی ندارم.

تنها تیمی هستیم که با ۲۵ بازیکن به جام‌جهانی رفتیم درحالی‌که بقیه تیم‌ها حداکثر نفرات یعنی ۲۶ بازیکن را با خود به قطر بردن. ضمن اینکه از معدود تیم‌هایی هستیم که چهار گلر را دعوت کردیم. به نظر شما بهتر نبود کی‌روش مثل بقیه تیم‌ها ۲۶ بازیکن با سه گلر انتخاب می‌کرد؟

بله ما هم می‌توانستیم که با 26 بازیکن به قطر برویم و در این شک نکنید که هیچ لطمه‌ای هم نمی‌خوردیم ضمن اینکه نفر بیست‌وششمی که دعوت می‌شد پول خوبی را نصیب باشگاهش می‌کرد. بیشتر تیم‌ها با سه گلر به جام‌جهانی رفته‌اند این در حالی است که به صورت کلی برای سه بازی که در پیش داریم و حتی اگر یک مرحله هم صعود کنیم، اگر بازیکنی مصدوم نشود یا کارت قرمز نگیرد به صورت حداکثری با 16 بازیکن می‌توان جام را تمام کرد. 

نمی‌خواهم شرایط را با جام‌جهانی 1978 آرژانتین مقایسه کنم بلکه از همین جام جوانان را با خودم بردم تا آینده فوتبال را تضمین کنیم نه اینکه حواسم به سهمیه‌بندی‌ها باشد یا بخواهیم هوای همدیگر را داشته باشیم.

فکر می‌کنید در این جام هم شاهد بازی بسته و دفاعی از تیم ملی ایران باشیم یا یا اینکه کی‌روش پلن دیگری را انتخاب می‌کند؟ 

من فکر می‌کنم در این دیدار مقابل انگلیس برای ضدحمله زدن به حریف میدان برویم. ضمن اینکه زمانی که توپ را از دست می‌دهیم باید همه بازیکنان‌مان در زمین خودمان باشند و در زمین خودی جمع شوند. ما مقابل انگلیس بازی سختی را در پیش داریم. زمانی که صحبت از استایل فوتبال آمریکای جنوبی می‌شود اولین چیزی که در ذهن مجسم می‌شود برزیل و آرژانتین و تکنیک بازیکنان آنهاست بر همین اساس وقتی صحبت از استایل فوتبالی بریتانیا می‌شود اولین چیزی که مجسم می‌کنیم قدرت و فیزیک بدنی آنها و به نظر من تکنیک می‌تواند مقهور قدرت و سرعت شود. این در حالی است که کی‌روش حواسش جمع است و از آنجایی که سال‌ها در منچستر کار کرده است، فوتبال انگلستان را هم به خوبی می‌شناسد و خودش هم آنالیزور خوبی به شمار می‌رود اما با همه این تفاصیل باید یک بالانسی در خط دفاعی تیم ملی برای این رقابت‌ها داشته باشیم و نمی‌توانیم و نباید در این جام مقابل حریفان دفاع مطلق بکنیم.

در مقایسه با الان، زمان شما هلند قدرت اول جهان بود و حالا هم انگلیس چنین شرایطی دارد. برای کی‌روش بازی اول همیشه اهمیت زیادی داشته است. برای شما هم بازی اول مقابل هلند تا این اندازه اهمیت داشت؟

همیشه بازی اول می‌تواند جواب سوالات خیلی‌ها را بدهد. بازی اول می‌تواند راه‌گشا باشد. بازی اول می‌تواند دری را باز کند و پنجره‌ای را برای مراحل بعدی و موفقیت‌های بیشتر بگشاید. بازی اول از نقطه‌نظر روحی و روانی خیلی خوب می‌تواند روی بازیکنان، کادر فنی و مجموعه تیم تاثیرگذار باشد. آن زمان هم که ما با هلند بازی کردیم قدرت اول جهان بود و حالا هم که با انگلیس بازی می‌کنیم، زمان و مکان و شرایط و خصوصیات بازیکنان و نحوه بازی تیم‌ها با هم فرق کرده است. ما هیچ موقع نمی‌توانیم هلند سال 1978 و بازی اول با این تیم را با هلند کنونی و با بازی اول تیم ملی مقابل انگلیس مقایسه کنیم اما به هر حال بازی اول برای مربی و هر تیمی اهمیت خاص خودش را دارد و می‌تواند تعیین‌کننده و راه‌گشا باشد.

چه تیم‌هایی شانس قهرمانی در این جام را دارند یا شما دوست دارید، چه تیمی قهرمان جام‌جهانی شود؟

سوابق فوتبال و قدرت‌های فوتبالی با شما سخن می‌گویند. بر همین اساس فکر می‌کنم از آمریکای جنوبی برزیل شانس اول است و در وهله بعدی آرژانتین شانس زیادی برای فتح جام دارند. از قاره اروپا نیز فرانسه، انگلیس، هلند یا بلژیک می‌توانند جزو چهار تیم نهایی جام باشند. من تعصب به تیم خاصی ندارم و هر تیمی که لیاقت و شایستگی‌اش را داشته باشد و تیمی که فوتبال بازی کند مورد تایید همگان است و قهرمانی چنین تیمی مطمئنا می‌تواند مقبولیت بیشتری هم داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج