۱۲۶۰۵۲۸
۱۵۸۶
۱۵۸۶
پ

همه‌چیز درباره بازی افتتاحیه جام جهانی قطر

امروز و از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آغاز می‌شود و در دیدار افتتاحیه میزبان به مصاف اکوادور خواهد رفت. 

روزنامه اعتماد: امروز و از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آغاز می‌شود و در دیدار افتتاحیه میزبان به مصاف اکوادور خواهد رفت. 

مسابقه آغازین جام جهانی ۲۰۲۲ یکی از کم‌کیفیت‌ترین بازی‌های افتتاحیه تاریخ ادوار جام جهانی است. به‌طوری که اگر این بازی در چارچوب جام جهانی و به عنوان بازی افتتاحیه مطرح نبود شاید غیر از مردم قطر و بخشی از مردم اکوادور کسی نه این بازی را می‌دید نه به نتیجه‌اش اهمیتی می‌داد، چرا که قطر یکی از تیم‌های درجه دوی آسیاست که به جز قهرمانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ افتخار دیگری در کارنامه ندارد و تازه برای اولین‌بار آن‌هم به لطف میزبانی دارد طعم حضور در بالاترین سطح فوتبال دنیا را تجربه می‌کند. اکوادور هم گرچه تیم سرشناس‌تری از رقیب به حساب می‌آید اما نه آنقدر ستاره دارد و نه افتخار که بتواند مخاطب زیادی جذب کند. این مشکل در دوره پیش جام جهانی هم وجود داشت. بازی افتتاحیه بین روسیه و عربستان برگزار می‌شد که چندان جذابیتی برای مخاطبان فوتبال به عنوان شروع یک تورنمنت بزرگ نداشت. 

ایده افتتاحیه مسابقات با رقابتی که یک سر آن میزبان است در ادوار گذشته جام جهانی یعنی در دهه ۶۰ میلادی در قرن بیستم شکل گرفت. در جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد، میزبان در بازی نخست به مصاف مکزیک رفت و برنده هم شد. از جام جهانی ۱۹۷۴ فرمت بازی آغازین مسابقات تغییر کرد و به جای میزبان این قهرمان دوره قبل بود که در اولین بازی جام به میدان رفت. این سنت تا جام جهانی ۲۰۰۲ ادامه پیدا کرد. در آن جام جهانی که به صورت مشترک در دو کشور کره و ژاپن برگزار می‌شد فرانسه قهرمان دور قبل در دیدار افتتاحیه برابر سنگال قرار گرفت و با یک گل شکست خورد تا نخستین شگفتی جام در همان روز اول رقم بخورد. 

در جام جهانی ۲۰۰۶ قاعده عوض شد و میزبان مسابقات را آغاز کرد. در آن سال آلمان به مصاف کاستاریکا رفت. روندی که تا امروز ادامه پیدا کرده و باعث شده بازی‌های افتتاحیه جام جهانی به جز سال ۲۰۱۴ که برزیل میزبان در بازی نخست به میدان رفت، تبدیل به بازی‌های بی‌کیفیتی شوند. نمونه‌اش جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی که با بازی میزبان و مکزیک شروع شد. 

قطر در شرایطی امروز در بازی اول خود در جام جهانی با اکوادور رویارویی می‌کند که ممکن است تبدیل به دومین تاریخ شود که با وجود میزبانی نمی‌تواند از گروهش صعود کند. در ۲۱ دوره قبلی جام جهانی تنها یک بار میزبان نتوانسته راهی دور حذفی جام جهانی شود و آن هم برمی‌گردد به جام جهانی ۲۰۱۰ که آفریقای جنوبی در گروه خود سوم شد. قطر برای اینکه تبدیل به دومین استثنای قاعده صعود میزبان‌ها به مرحله حذفی نشود باید با اکوادور و سنگال و هلند مصاف بدهد.  روز جمعه امجد طاها، کارشناس امور استراتژیک سیاسی، مدیر منطقه‌ای مرکز مطالعات و تحقیقات خاورمیانه با انتشار خبری اختصاصی، اعلام کرد قطر برای فرار از حذف در دور گروهی به اکوادوری‌ها رشوه داده تا در بازی افتتاحیه شکست بخورند. 

طاها با انتشار پیامی قطر را متهم به پرداخت رشوه سنگین به هشت بازیکن اکوادور کرد تا بازی افتتاحیه به سود میزبان به پایان برسد. طاها نوشت: «قطر به هشت بازیکن اکوادور ۷،۴ میلیون دلار رشوه داد تا بازی افتتاحیه را شکست بخورند (۱-۰ در نیمه دوم). پنج عضو قطری و اکوادور این موضوع را تایید کردند. امیدواریم که دروغ باشد. ما امیدواریم که به اشتراک‌گذاری این بر نتیجه تاثیر بگذارد. جهان باید با فساد فیفا مخالفت کند.»

این توییت موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشت و با وجود اینکه توسط هیچ مقام و رسانه معتبر دیگری تایید نشد ولی به دلیل سابقه قطری‌ها و مخصوصا شکل به دست آوردن میزبانی خیلی‌ها آن را باور کردند. 

داور بازی افتتاحیه جام جهانی دانیله اورساتو است. داور سرشناس ایتالیایی که پیش از این در جام‌های جهانی سوت نزده بود حالا این شانس را دارد که دیدار نخست این تورنمنت را قضاوت کند. اورساتو یکی از داوران برتر فیفاست و حتی برخی تصور می‌کردند با توجه به نبود ایتالیا ممکن است او قضاوت دیدار فینال را هم برعهده بگیرد. تا به امروز دو بار سابقه داشته که یک داور هم افتتاحیه را سوت بزند هم فینال را. یکی در جام جهانی ۲۰۰۶ که هوراسیو الیزوندو داور آرژانتینی به چنین افتخاری رسید و یکی در جام جهانی قبل که هم‌وطن الیزوندو یعنی نستور پیتانا هم افتتاحیه را سوت زد هم فینال را. 

دو تیم قطر و اکوادور تاکنون تنها یک بار در تاریخ با هم روبه‌رو شدند آن‌هم در یک بازی دوستانه مربوط به سال ۲۰۱۸ که قطری‌ها موفق شدند با نتیجه ۴ بر ۳ و با ۲ گل معز علی به همراه گل‌های اکرم عفیف و حسن الهیدوس به برتری دست پیدا کنند. هر سه این بازیکنان در بازی امروز مقابل اکوادور در لیست قطر حضور دارند. اما از میان گلزنان اکوادور در آن بازی تنها انر والنسیا مهاجم فعلی فنرباغچه در ترکیب این تیم حضور دارد. 

بازی افتتاحیه جام جهانی در ورزشگاه البیت منطقه الخور قطر برگزار می‌شود. ساخت این ورزشگاه طبق گفته کمیته‌های حقوق بشری بیشترین قربانی را از میان کارگران گرفته است. معماری این استادیوم شبیه به خیمه‌های عربی است و یکی از پیشرفته‌ترین استادیوم‌های دنیا به حساب می‌آید که مجهز به سیستم خنک‌کننده با انرژی خورشیدی است. 

هر دو تیم قطر و اکوادور اگر می‌خواهند شانسی برای صعود به دور بعدی جام جهانی داشته باشند باید برنده از زمین بازی خارج شوند. از دست دادن امتیاز با توجه به دو رقیب دیگر که در این گروه حضور دارند، یعنی هلند و سنگال به معنای خداحافظی زودهنگام با جام جهانی است. فلیکس سانچز باس سرمربی اسپانیایی قطر که از سال ۲۰۰۶ در این کشور حضور دارد به خوبی می‌داند قطری‌ها این همه هزینه و تبلیغات صرف نکردند تا تیم‌شان در مرحله گروهی جام جهانی آن‌هم در شرایطی که در گروه نسبتا آسانی قرار دارند حذف شود. با این حال سرمربی فوتبال بلد عنابی‌ها به خوبی می‌داند تا اینجا هرقدر پول توانسته بود کارها را برای قطری‌ها پیش ببرد، از اینجا فقط یک بازی ۹۰ دقیقه‌ای در مستطیل سبز نتیجه را رقم خواهد زد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج