۱۲۶۸۷۴۳
۱۰۹۸
۱۰۹۸
پ

با کابوس مسی و جانشین فغانی آشنا شوید

شیمون مارسینیاک داور ۴۱ ساله لهستانی امروز دیدار نهایی جام جهانی را قضاوت خواهد کرد. این دومین جام جهانی مارسینیاک به حساب می‌آید. 

روزنامه اعتماد: شیمون مارسینیاک داور ۴۱ ساله لهستانی امروز دیدار نهایی جام جهانی را قضاوت خواهد کرد. این دومین جام جهانی مارسینیاک به حساب می‌آید. 

داور لهستانی در شرایطی دیدار فینال قطر 2022 را در ورزشگاه لوسیل قضاوت می‌کند که پس از مشکلات جدی از لحاظ سلامتی بازگشت قابل‌توجهی به دنیای فوتبال داشت. 

مارسینیاک در ژانویه 1981 متولد شد و اولین‌باری که در یک بازی فوتبال از زمین بازی اخراج شد تصمیم گرفت داور شود!

او در صحبت با فیفا گفت: «ما بعد از بازی با هم صحبت کردیم (با داور). او یک جمله بسیار مهم به من گفت: اگر فکر می‌کنی این کار آسانی است برو و تلاش کن آن وقت خواهی دید. من با خودم فکر کردم چراکه نه! بنابراین بلافاصله به دوره داوری رفتم و قضاوت را شروع کردم.»

با کابوس مسی و جانشین فغانی آشنا شوید

مارسینیاک پس از طی مراحل مختلف برای اولین‌بار در سال 2009 به عنوان یک داور در لیگ برتر لهستان سوت زد. او دو سال بعد داور بین‌المللی شد. اکنون او داوری بزرگ‌ترین بازی فوتبال را برعهده دارد. 

این داور لهستانی در مصاحبه‌ای با فیفا گفت هر دو تیم بازیکنان شگفت‌انگیزی دارند. ما باید از لحظه اول تا آخرین لحظه تمرکز داشته باشیم. مارسینیاک گفت: «بازیکنان کاملا سرحال هستند. ما در وسط فصل هستیم. آنها می‌خواهند برنده شوند. شما آتش را در چشمان بازیکنان می‌بینید. من انتظار یک بازی سرعتی را دارم، بنابراین تمرکز! تمرکز! تمرکز! ما نباید حتی یک ثانیه آرام بگیریم.»

تیم مارسینیاک برای قضاوت فینال شامل دستیاران قدیمی او پاول سوکولنیک و توماش لیستکیوویچ خواهند بود. درحالی که اسماعیل الفت امریکایی داور چهارم است. یک لهستانی دیگر به نام توماش کویتکوفسکی کمک داور ویدیویی بازی است.  اینکه مارسینیاک امروز فینال را سوت می‌زند به خودی خود باور نکردنی است. او تقریبا یک سال پیش توانست دوباره به سطح اول داوری برگردد. 

این داور لهستانی یک سال و نیم پیش با دلیل تاکی کاردی یا همان ضربان قلب نامنظم حضور در مسابقات را از دست داد. این داور می‌گوید: «در ابتدا این مساله برای من خیلی سخت بود چون مجبور شدم داوری را متوقف کنم. من مسابقات قهرمانی اروپا را از دست دادم. احساس وحشتناکی بود.»

با این حال، او فصل گذشته به مستطیل سبز بازگشت و حتی برای قضاوت بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا بین لیورپول و ویارئال منصوب شد.

مارسینیاک برای اولین‌بار در سال 2009 قضاوت مسابقات لیگ برتر لهستان را آغاز کرد و در سال 2011 به عنوان داور بین‌المللی فیفا انتخاب شد.

او در رده‌های قاره‌ای و بین‌المللی سوت زد. اولین بازی مهم مارسینیاک در سال 2015 و در مسابقات قهرمانی اروپا زیر 21 سال به دست آمد؛ جایی که او فینال بین سوئد و پرتغال را قضاوت کرد.

فصل بعد، او قبل از اینکه سه مسابقه را در یورو 2016 سوت بزند داور فینال جام حذفی لهستان شد. اولین جام جهانی فوتبال او در سال 2018 بود، زمانی که او قضاوت دو بازی را برعهده گرفت. درخشش در آن بازی‌ها باعث شد او به قضاوت اولین فینال باشگاهی اروپایی خود راه پیدا کند. او سوپرکاپ یوفا 2018 بین رئال مادرید و اتلتیکو مادرید را سوت زد. 

اگرچه مارسینیاک یورو 2020 را از دست داد، اما اکنون به وضوح به آمادگی کامل بازگشته است. او تاکنون قضاوت دو بازی را در قطر 2022 برعهده داشته است و هر دو تیم فینالیست را در طول مسیر داوری کرده است - پیروزی 2-1 فرانسه مقابل دانمارک و پیروزی آرژانتین مقابل استرالیا با اختلاف مشابه. با وجود اینکه آرژانتین با قضاوت مارسینیاک استرالیا را شکست داد اما مسی به جز این بازی خاطرات خوبی از این داور لهستانی ندارد. مسی تاکنون با قضاوت این داور در رده باشگاهی دو شکست فوق‌سنگین را تجربه کرده است. اولین‌بار آنها مقابل پاری‌سن‌ژرمن در سال 2017 با حساب 4 بر صفر شکست خوردند هر چند در بازی بازگشت معجزه نیوکمپ را رقم زدند و با برد 6 بر یک به دور بعد رفتند. 

در مرحله بعد باز هم مارسینیاک داور بازی رفت بلوگرانا شد و آنها 3 -صفر به یوونتوس باختند و در بازی برگشت هم خبری از معجزه نبود. 

 برای ایرانی‌ها مارسینیاک به نوعی جانشین علیرضا فغانی به حساب می‌آید، چراکه پیش از شروع جام جهانی و حتی بعد از پایان دور نخست همه رسانه‌ها و کارشناسان متفق‌القول بودند که قضاوت فینال این جام جهانی حق علیرضا فغانی است اما اتفاقات رخ داده در بازی پرتغال-اروگوئه این رویای شیرین را از فوتبال ایران گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج