adexo3
۱۲۷۰۸۹۸
۶۸۶
۶۸۶
پ

تهدید و فرصت بزرگ برای تیم‌های ایرانی

با رفع تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران احتمالا تیم‌های ایرانی بتوانند در رقابت‌های آسیایی شرکت کنند.

روزنامه اعتماد: با رفع تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران احتمالا تیم‌های ایرانی بتوانند در رقابت‌های آسیایی شرکت کنند. رقابت‌هایی که بعد از یک سال غیبت استقلال و پرسپولیس به‌ طور کامل تغییر فرم داده و قرار است از دو سال آینده با شکل و شمایل جدیدی برگزار شود؛ وضعیتی که  هم یک تهدید به حساب می‌آید هم یک فرصت. 

طبق اعلام AFC فرمت جدید مسابقات باشگاهی فوتبال آسیا از سال ۲۰۲۵- ۲۰۲۴ در ۳ سطح متفاوت با حضور ۷۶ باشگاه برگزار خواهد شد. ۳ تورنمنت جدید AFC برای فوتبال باشگاهی آسیا به این شرح است: سطح یک: با حضور ۲۴ تیم (۱۲ تیم از غرب آسیا و ۱۲ تیم از شرق آسیا). سطح دو: با حضور ۳۲ تیم در ۸ گروه ۴ تیمی. سطح سوم: با حضور ۲۰ تیم در ۵ گروه ۴ تیمی. طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا به سطح یک فوتبال باشگاهی قاره کهن لیگ نخبگان گفته می‌شود. 

در لیگ نخبگان هر تیم چهار بازی خانگی و چهار بازی خارج از خانه مقابل هشت تیم مختلف در منطقه خود انجام می‌دهد. درنهایت هشت تیم برتر از هر منطقه (در مجموع ۱۶ تیم) به مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌ها صعود می‌کنند و بازی‌ها در این مرحله به‌صورت خانگی و خارج از خانه برگزار خواهد شد. هشت تیم برتر مرحله یک‌هشتم نهایی به مرحله یک‌چهارم نهایی راه خواهند یافت که از این مرحله به بعد تا دیدار فینال، بازی‌ها به صورت تک‌بازی در یک مکان متمرکز برگزار می‌شود. فرمت رقابت لیگ نخبگان خیلی شبیه به سوپرجامی است که چندی پیش فلورنتینو پرز و شرکایش می‌خواستند در اروپا راه‌اندازی کنند. 

حضور تنها ۱۲ تیم از غرب آسیا در این رقابت نشان می‌دهد رسیدن به آن کار سختی است. اینکه سهمیه هر کشور در این مسابقات که سطح یک آسیا 

به حساب می‌آید چند تیم است مشخص نیست و به نتایج تیم‌ها و وضعیت باشگاه‌های هر کشور طی دو سال آینده بستگی دارد. فعلا تنها می‌توان گفت که تیم‌های ایرانی رقبای بسیار سرسختی برای صرفا حضور در مسابقات دارند. 

تیم‌های باشگاهی کشورهای عربستان، امارات، قطر، ازبکستان و حتی عراق هر کدام جزو مدعیان حضور در لیگ نخبگان آسیا هستند. همچنین اگر شایعه پیوستن فوتبال روسیه به کنفدراسیون فوتبال آسیا کلید بخورد آن وقت احتمالا تیم‌های روسی هم مدعی خواهند بود. البته اینکه باشگاه‌های روسیه به منطقه غرب می‌روند یا شرق مشخص نیست.

گفته شده طبقه‌بندی مسابقات باشگاهی به منظور توزیع سهمیه در مسابقات از فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ براساس نتایج فدراسیون‌های داخلی در ۸ سال گذشته (با مقدار معینی برای هر سال) است و 

به گونه‌ای خواهد بود که عملکرد این فدراسیون‌ها را در این سال‌ها بهتر نشان دهد. مجموع امتیازات نهایی به میانگین عملکرد تمامی باشگاه‌ها در رقابت‌های باشگاهی کنفدراسیون از مرحله گروهی بستگی دارد و برای محاسبه مجدد امتیازات فدراسیون‌های ملی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به صورت ماسبق اعمال خواهد شد.

همچنین در مورد استفاده تیم‌ها از بازیکنان خارجی نیز مصوب شده که هیچ سقف خاصی درنظر گرفته نشود و باشگاه‌ها صرفا ملزم به رعایت کردن قوانین داخلی لیگ خودشان هستند. یعنی اگر عربستان می‌تواند از ۸ بازیکن خارجی استفاده کند، این امکان را دارد که در مسابقات آسیایی هم از هر ۸ نفر آنها بهره ببرد. 

فدراسیون فوتبال ایران و سیستم باشگاه‌داری کشور دو سال فرصت دارند ضعف‌های ساختاری را بررسی کنند تا تیم‌های ایرانی بتوانند از فرصت جدید به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند. به دست آوردن حداکثر سهمیه ممکن در لیگ نخبگان می‌تواند شرایط را به سمتی ببرد که هم لیگ داخلی ایران رشد کند هم باشگاه‌ها. اما اگر شرایط به همین صورت فعلی باقی بماند تنها می‌توان روی نیاز ای‌اف‌سی به هواداران فوتبال ایران در سطح یک فوتبال آسیا حساب باز کرد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج