جاباما
۱۲۷۱۸۳۹
۶۸۶۵
۶۸۶۵
پ

سه ادعا درباره خانواده علی دایی

داستان جدید علی دایی حالا دیگر مورد چندان پنهانی نیست؛ در واقع اگر در ساعت‌های اولیه خبرش فقط معطوف به رسانه‌های داخلی بود، حالا بسیاری از رسانه‌های خارجی و معتبر هم در جریان قرار گرفته‌اند و این خبر بُعد جهانی پیدا کرده است. ماجرا مربوط به پرواز روز دوشنبه هواپیمایی ماهان از تهران به مقصد دوبی است.

روزنامه شرق: داستان جدید علی دایی حالا دیگر مورد چندان پنهانی نیست؛ در واقع اگر در ساعت‌های اولیه خبرش فقط معطوف به رسانه‌های داخلی بود، حالا بسیاری از رسانه‌های خارجی و معتبر هم در جریان قرار گرفته‌اند و این خبر بُعد جهانی پیدا کرده است. ماجرا مربوط به پرواز روز دوشنبه هواپیمایی ماهان از تهران به مقصد دوبی است. پروازی که همسر و دختر علی دایی هم در آن حضور داشتند. این پرواز حوالی ظهر دوشنبه انجام شد، ولی عصر خبر رسید که هواپیما به ایران برگردانده شده، همسر و دختر علی دایی را در کیش پیاده کرده و سپس پرواز از سر گرفته شده است. خود همین خبر به اندازه کافی بحث‌برانگیز است. اینکه چرا یک هواپیما با آن همه سرنشین باید به خاطر همسر و دختر علی دایی بازگردانده شده و در فرودگاه کیش وادار به نشستن شود، کلی سروصدا به همراه داشته است. برای توضیح چرایی‌اش رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا دست‌به‌کار شده و با نوشتن دلایلی، سعی در شرح ماجرا داشته‌اند. ابتدا خبرگزاری تسنیم بود که نوشت این پرواز برای ممانعت از خروج همسر علی دایی از ایران صورت گرفته است. نکته بحث‌برانگیز ماجرای شرح داده‌شده این بود که ادعا شده خانواده علی دایی از دوبی قصد سفر به آمریکا داشته‌اند. موضوع دوم انتشار خبری منتسب به قوه قضائیه است که در آن یکی، دو موضوع مهم شرح داده شده بود: «در پی ممانعت نسبت به خروج همسر و دختر علی دایی از کشور، پیگیری‌ها حاکی از آن است در پی اقدامات اخیر خانواده علی دایی «صاحب یک گالری بزرگ طلا و جواهر» در همراهی با گروه‌های ضد انقلاب و اغتشاشگران و دعوت به اعتصاب، همسر علی دایی متعهد شده بود قبل از قصد خروج از کشور نهادهای ذی‌ربط را از تصمیم خود مطلع کند. بر همین اساس، پس از اطلاع نهادهای مربوطه از پرواز حامل همسر علی دایی، با هماهنگی صورت‌گرفته پرواز یادشده در فرودگاه کیش فرود آمده و همسر و دختر علی دایی از هواپیما خارج شده‌اند».

اتفاق بعدی انتشار اخباری بود که خبر از بازداشت همسر و دختر علی دایی می‌داد؛ موضوعی که البته از سوی رسانه‌ها تکذیب شد و حتی در همان بیانیه منتسب به قوه قضائیه هم به آن اشاره شد که «ادعای بازداشت همسر و دختر علی دایی صحت ندارد و تنها از خروج آنها از کشور ممانعت شده است».

ابهام درباره اقدام انجام‌شده به قدری بود که خبرش به سرعت پیچید و علی دایی خیلی زود به آن واکنش نشان داد. اسطوره فوتبال ایران ابتدا در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، نسبت به چنین رفتاری، متحیر بود و گفت: «واقعا نمی‌دانم دلیل این کارها چیست؟ آیا می‌خواستند تروریست بازداشت کنند؟ همسرم و دخترم برای یک سفر چندروزه قرار بود به دوبی بروند و برگردند. حتی دوشنبه هفته آینده زمان پرواز برگشت آنها بود. چیزهایی در زندگی‌ام می‌بینم که باورش برایم خیلی سخت است. آنها کاملا قانونی از محل بررسی پاسپورت عبور کرده‌اند و سوار هواپیما شده‌اند اما از دوبی این‌ همه مسافر را برگرداندند تا همسر و دختر من را پیاده کنند. اگر مشکلی بوده چرا آنها را بازداشت نکردند؟ اگر مشکلی نیست چرا آنها را برگردانده‌اند؟».

پرسش علی دایی درباره اینکه «آیا می‌خواستند تروریست بازداشت کنند؟» اشاره به اتفاقی تاریخی دارد که دست بر قضا آن هم بر کسی پوشیده نیست. ماجرای این یکی مربوط به اسفند ۱۳۹۸ است که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران در اقدامی خبرساز هواپیمایی دوبی به قرقیزستان را در بندرعباس به زمین نشاندند؛ در آن پرواز عبدالمالک ریگی حضور داشت که بعد از بازداشت، به اوین برده شد و سرانجام هم به دار آویخته شد. بعد از آن تا به الان، مشابه اتفاق مذکور، اینکه بخواهند هواپیمایی را به زمین بنشانند، رخ نداده یا اینکه اگر رخ داده، خبرش رسانه‌ای نشده است.

با این حال برگرداندن خانواده علی دایی از دوبی به کیش و ممانعت از خروج آنها از ایران، همچنان ابهامات زیادی دارد. در این بین ولی چند ادعای مهم مطرح شده که شاید یافتن پاسخ برای آنها بتواند تا حدودی به حل این داستان عجیب که حالا خبرش با سرعت بیشتری در رسانه‌های دنیا در حال مخابره‌شدن است، کمک کند. درباره علت برگرداندن خانواده دایی، ادعا شده که به دلیل دعوت آنها به اعتصاب است. این یکی مربوط به اتفاقات آبان‌ماه است که گالری جواهرات نور، متعلق به همسر دایی، در استوری‌ای اینستاگرامی خبر داد که به مدت سه روز تعطیل است و فعالیتی ندارد. اندکی بعد از انتشار همان خبر بود که خبر رسید این گالری مثل رستوران «۱۰ فوراور» که متعلق به علی دایی است، پلمب شده است. از اینجا به بعد، می‌شود به بررسی اولین ادعاها درباره خانواده علی دایی پرداخت. در بیانیه منتسب به قوه قضائیه عنوان شده است که همسر علی دایی تعهد داده در صورتی که قصد خروج از کشور را داشته باشد، باید این موضوع را با نهادهای ذی‌ربط در میان بگذارد. اینجا دو موضوع قابل بحث است: اول اینکه همسر علی دایی قاعدتا باید ممنوع‌الخروج شده باشد و دوم اینکه او تعهدی به مسئولان بابت عدم خروج از کشور داده باشد.

اتفاق عجیب اینکه هر دو ادعا تکذیب شده است. درباره دلیل اول که نیاز به واکاوی چندانی نیست؛ در واقع اگر خانواده علی دایی، ممنوع‌الخروج شده بودند، کلا باید هنگام بررسی پاسپورت آنها در فرودگاه این موضوع مشخص می‌شد. چه شده که در صورت ممنوع‌الخروجی، پاسپورت آنها مهر شده و به همسر و دختر علی دایی اجازه سوارشدن به هواپیما را داده‌اند؟ این پرسشی است که خود علی دایی هم دارد؛ او در گفت‌وگویی که با تابناک داشته در مورد شایعه ممنوع‌الخروجی خانواده‌اش می‌گوید: «اصلا و ابدا چنین موضوعی صحت ندارد. اینکه همسر بنده ممنوع‌الخروج بوده و باید پیش از اقدام به سفر این مطلب را اطلاع می‌داده کذب محض است. نه برای من نه برای همسرم تا امروز از قوه‌ قضائیه ابلاغ یا پیامک با این مضمون که ممنوع‌الخروج هستیم، نیامده است. همسرم طبق تمام قوانین جمهوری‌اسلامی برای سفر به خارج از کشور اقدام کرد و مثل همه مردم پشت باجه کنترل گذرنامه پلیس ایران در فرودگاه ایستاد و پس از تأیید مجوز خروجی قانونی اقدام به سوارشدن به هواپیما کرد. همان‌طورکه من پس از سفر ترکیه در فرودگاه امام(ره) متوجه ممنوع‌الورودبودن خودم شدم و گذرنامه‌ام ضبط شد، اگر همسرم مشکل ممنوع‌الخروجی داشت، پلیس کنترل گذرنامه فرودگاه گذرنامه‌اش را ضبط می‌کرد و اجازه سوارشدن به هواپیما و خروج از مرز هوایی را به او نمی‌دادند».

ادعای دوم هم همان بحث تعهدی است که عنوان شده همسر علی دایی به مسئولان ذی‌ربط داده است. این یکی را هم خود علی دایی تکذیب کرده است: «این خبر واقعیت ندارد. همسرم هیچ تعهدی مبنی بر مطلع‌کردن مقامات یا نهادها و ادارات قبل از انجام سفر خارجی نداده است».

ادعای سوم ولی ابهام و جنجال بیشتری دارد؛ اینکه گفته شده مقصد نهایی همسر و دختر علی دایی آمریکاست و آنها قصد داشته‌اند از طریق دوبی به آمریکا بروند. اینجا سند جدیدتری منتشر شده که نشان می‌دهد خانواده علی دایی از همان تهران اقدام به تهیه بلیت رفت و برگشت کرده‌اند و قرار بوده روز دوشنبه آینده برگردند. علی دایی با تکذیب این ادعا می‌گوید اگر خانواده‌اش قصد سفر به آمریکا را داشته، از هواپیمایی ماهان استفاده نمی‌کردند. «این هم کذب محض و دروغی است که عنوان کرده‌اند. بلیت‌های همسرم و دخترم موجود است و مردم می‌توانند تاریخ صدور و تاریخ رفت و برگشت آنها را ببینند. اینکه حالا عنوان می‌کنند که پس از ماجری امروز برنامه سفرشان به آمریکا را به تعویق انداخته‌اند، یک سناریوسازی غیرواقعی است. تمام مراحل سفر همسر و دخترم کاملا مطابق قوانین جاری کشور صورت گرفته بود. تاریخ رفت و برگشت بلیت‌ها نیز ثابت می‌کند که آنها روز دوشنبه به دوبی می‌رفتند و دوشنبه هفته آینده به ایران بازمی‌گشتند. همسرم اگر قصد سفر به آمریکا را داشت از پرواز داخلی (هواپیمایی ماهان) استفاده نمی‌کرد. آن رسانه‌ای که این اخبار و اطلاعات کذب را منتشر کرده است، نمی‌دانم چه هدفی را دنبال می‌کرده! همسر و دختر من به طور کاملا قانونی و از مبدأ قانونی کشور اقدام به مسافرت کردند و مرتکب هیچ رفتار و عمل غیرقانونی نشدند».

البته که در این گیرودار خبری هم منتشر شد که موضوع ممنوع‌الخروجی فقط مرتبط با همسر علی دایی بوده و دخترش مشکلی برای خروج از ایران نداشته است؛ موردی که باز هم با واکنش علی دایی همراه شده و او گفته بعد از خروج همسرش از هواپیما خواسته‌اند تا دخترش دوباره سوار هواپیما شود که به بهانه بسته‌شدن درهای هواپیما مانع از سوارشدن مجدد او شده‌اند.

این همه ابهام به اندازه کافی یک بخش ماجراست چون در اقدامی عجیب‌تر روز گذشته قوه قضائیه بیانیه‌ای منتشر کرد و کلا بیانیه‌ای را که منتسب به این نهاد بود، تکذیب کرد. این تکذیبیه در شرایطی رخ داده که خبرگزاری ایرنا، متعلق به دولت، به نقل از قوه قضائیه، بیانیه مذکور را روی خروجی سایتش گذاشته بود.

به هر روی، این اولین بار نیست که رفتار با علی دایی، اسطوره فوتبال ایران خبرساز می‌شود. پیش‌تر و زمانی که او قصد ورود به ایران از استانبول را داشت، در فرودگاه مورد بازخواست قرار گرفته و پاسپورتش ضبط شده بود. انتشار آن خبر در رسانه‌های بین‌المللی و البته رسانه‌های داخلی باعث شد مسئولان مربوطه با اشاره به جایگاه علی دایی از شتاب‌زدگی درباره این چهره ورزشی خبر دهند و بگویند پاسپورت به او برگردانده شده است. علی دایی از زمان مرگ مهسا امینی و مرگ دانش‌آموز اردبیلی و در کنارش حمایت از اعتراضات بیشتر مورد توجه قرار گرفته و چندباری بابت فعالیت در فضای مجازی مورد انتقاد تند از سوی رسانه‌های طیف اصولگرا قرار گرفته است. موردی که هم‌زمانی‌اش با شایعاتی مربوط به اینکه دایی قرار است دوباره سرمربی تیم ملی ایران شود، یک دوگانگی عجیب و غریب را شکل داده است. به هر حال، این ساعات همسر و دختر علی دایی در تهران کنارش هستند و او خوشحال است که اتفاق بدتری نیفتاده است. این موردی است که خودش به صراحت به آن اشاره می‌کند: «خدا را شکر می‌کنم که در سلامت هستند و در تندرستی کامل در کنارم نشسته‌اند. می‌توانست اتفاقات بدتری رقم بخورد. خداوند را شاکرم».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج