جاباما
۱۲۸۹۸۹۳
۳۶۰۳
۳۶۰۳
پ

گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران با قول فیفا

در شرایطی که اسامی چند مربی داخلی برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران مطرح شده، فدراسیون گزینه‌های خارجی را هم در نظر دارد و امیدوار است با قولی که از فیفا گرفته، منابع مالی آن را تامین کند.

مهر: در شرایطی که اسامی چند مربی داخلی برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران مطرح شده، فدراسیون گزینه‌های خارجی را هم در نظر دارد و امیدوار است با قولی که از فیفا گرفته، منابع مالی آن را تامین کند.

از حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و بلاتکلیفی نیمکت این تیم نزدیک به سه ماه می‌گذرد و سرمربی جدید از سوی فدراسیون فوتبال انتخاب و معرفی نشده است.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در هفته‌های گذشته بارها تاکید کرده است که برای انتخاب سرمربی جدید، عجله‌ای ندارد اما به صورت مخفیانه اقداماتش را برای تعیین جانشین کارلوس کی روش پیش می‌برد.

در حالی که بحث انتخاب سرمربی خارجی یا داخلی برای تیم ملی هم مدتهاست که به یکی از سوژه‌های رسانه‌ها و بحث کارشناسان و پیشکسوتان تبدیل شده است، فدراسیون در هر دو بخش برنامه‌هایی مدنظر داشته است.

در شرایطی که پیش از این مذاکرات فدراسیون فوتبال با امیر قلعه نویی و توافق با این سرمربی که در حال حاضر در تیم گل گهر سیرجان کار می‌کند تایید شده بود، حالا خبر می‌رسد فدراسیون از چند گزینه داخلی دیگر هم برنامه خواسته است.

گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران با قول فیفا
فرهاد مجیدی که فصل قبل با استقلال قهرمان لیگ ایران شد

جواد نکونام سرمربی مستعفی فولاد، حسین فرکی که سال‌ها بدون تیم بوده است، فرهاد مجیدی سرمربی تیم اتحادکلبا امارات و مهدی تارتار سرمربی ذوب آهن نفراتی هستند که فدراسیون از آنها برنامه خواسته است.

البته ترکیب این مربیان داخلی نشان می‌دهد فدراسیون تمایل و برنامه جدی برای سپردن نیمکت تیم ملی به گزینه داخلی ندارد چرا که در این لیست حتی نام یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس که با این تیم در سال‌های اخیر به عناوین و افتخارات زیادی رسیده و همچنین علی دایی دیده نمی‌شود.

علاوه بر این فدراسیون قصد دارد از ساکت الهامی سرمربی تیم هوادار و حمید مطهری از تیم نساجی هم برای تیم ملی برنامه بگیرد که این موضوع گمانه زنی‌ها از جدی نبودن گزینه داخلی را تشدید می‌کند.

به موازات این جریان، مهدی تاج مذاکره با مربیان خارجی را هم پیش می‌برد. البته تاج تجربه بسیار تلخی از انتخاب «مارک ویلموتس» بلژیکی در دوره گذشته مدیریتش در فدراسیون داشت و شاید یکی از دلایلی که باعث شده در انتخاب سرمربی جدید عجله نداشته باشد، همین مسئله است.

گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران با قول فیفا
ژوزه مورایس که با سپاهان صدرنشین لیگ ایران است

تجربه ویلموتس البته می‌تواند روی تصمیم تاج هم تاثیرگذار باشد چرا که احتمالاً رئیس فدراسیون را به سمت یک گزینه «امتحان پس داده» در ایران و حداقل در فوتبال آسیا سوق بدهد.

به همین دلیل است که «ژوزه مورایس» سرمربی پرتغالی سپاهان و «پاکو خمز» سرمربی اسپانیایی تراکتور که این فصل به فوتبال ایران اضافه شده‌اند، در لیست فدراسیون قرار دارند.

از سوی دیگر امروز بحث «فلیکس سانچز» سرمربی اسپانیایی و سابق تیم ملی فوتبال قطر هم برای نیمکت ایران به میان آمد؛ گزینه‌ای که به خوبی با فوتبال آسیا و به ویژه غرب قاره آشنایی دارد و با قهرمانی در جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا کارنامه پرافتخاری برای خود رقم زده است؛ هرچند که در جام جهانی ۲۰۲۲ در خانه قطر نتوانست با این تیم به توفیقی برسد.

سانچز در حالی یکی از گزینه‌های ایران است که کارلوس کی روش سرمربی سابق تیم ملی ایران به جای او هدایت تیم ملی قطر را بر عهده گرفته است و در صورت انتخاب سانچز، تقابل تیم‌های ملی ایران و قطر در رویدادهای پیش رو بیش از گذشته حساس و جذاب خواهد شد.

گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران با قول فیفا
فلیکس سانچز که با قطر قهرمان سال ۲۰۱۹ آسیا شد

البته فدراسیون فوتبال که برای جذب مربی جدید با مشکلات مالی مواجه است، روی قول فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برای تامین بخشی از هزینه‌های مربی جدید حساب کرده است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که فیفا به مهدی تاج قول پرداخت بخشی از مطالبات و درآمدهای ایران در فدراسیون جهانی را داده است و شاید از طریق همین مبلغ که می‌تواند برای انجام مذاکرات نهایی با گزینه‌های خارجی گره گشا باشد، کار انتخاب مربی را نهایی کرد.

علاوه بر این سه مربی از کشورهای اسپانیا و پرتغال، فدراسیون ایران بررسی برنامه‌های سه تا چهار گزینه خارجی دیگر را هم مدنظر دارد و باید دید در روزهای آینده این مذاکرات به کدام سو کشیده می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج