اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۰۰۳۶۳
۱۵۲۲
۱۵۲۲
پ

پرسپولیس و استقلال شرایط گرفتن مجوز حرفه‌ای را ندارند!

شرایط حاکم بر دو باشگاه پرطرفدار پرسپولیس و استقلال همچنین وضعیت صدور یا عدم صدور مجوز حرفه‌ای برای این دو باشگاه و سایر مسائل پیرامون آنها که در روزهای اخیر بیش از گذشته در رسانه‌ها بازتاب داشته سوژه‌ای شد تا با عبدالصمد ابراهیمی یکی از حقوقدانان نام‌آشنای کشورمان که در زمینه ورزشی نیز تسلط دارد گفت‌وگویی انجام دهیم.

روزنامه اعتماد: شرایط حاکم بر دو باشگاه پرطرفدار پرسپولیس و استقلال همچنین وضعیت صدور یا عدم صدور مجوز حرفه‌ای برای این دو باشگاه و سایر مسائل پیرامون آنها که در روزهای اخیر بیش از گذشته در رسانه‌ها بازتاب داشته سوژه‌ای شد تا با عبدالصمد ابراهیمی یکی از حقوقدانان نام‌آشنای کشورمان که در زمینه ورزشی نیز تسلط دارد گفت‌وگویی انجام دهیم. توضیح اینکه در حال حاضر وضعیت باشگاه استقلال بسیار پیچیده‌تر از وضعیت پرسپولیس است! در آخرین گفت‌وگویی که وزیر ورزش درخصوص این باشگاه انجام داده ابراز امیدواری کرده که با رایزنی فدراسیون فوتبال پیگیری گرفتن مهلت از AFC صورت بگیرد. وزارت ورزش امیدوار است که جلوی حذف استقلال از آسیا را بگیرد اما نکته مبهم به بارگذاری سایر مدارک موردنظر در جهت اخذ مجوز حرفه‌ای در زمان مقرر برمی‌گردد که ظاهرا این اتفاق تا روز دهم فروردین که آخرین مهلت AFC بود از جانب مدیران استقلال صورت نگرفته و همین مساله ثابت می‌کند که شانس این باشگاه برای گرفتن مجوز نزدیک به صفر است و عملا آبی‌ها از بازی‌های آسیایی کنار گذاشته شده‌اند. با این حال وزیر ورزش امیدوارانه از آینده حرف می‌زند! در سوی دیگر درویش مدیرعامل پرسپولیس که از مدت‌ها قبل با رفع معایب و گرفتن رضایت از طلبکاران مدارک مورد نظر AFC را در زمان مقرر به این نهاد ارسال کرده امیدوار به گرفتن مجوز حرفه‌ای است. باید دید سرانجام باشگاه بزرگی از پایتخت موفق به گرفتن مجوز حرفه‌ای می‌شود یا آبروریزی دیگری برای فوتبال کشورمان در راه است! در ادامه ماحصل گفت‌وگو با عبدالصمد ابراهیمی را بخوانید.

   شرایط خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال از نظر شما صحیح بوده است ؟ 

به هیچ عنوان این انتقال صحیح نبود، به هیچ عنوان این وضعیت درستی برای خصوصی‌سازی نیست. اگر قرار باشد به زبان عامیانه در این باره صحبت کنیم ماجرا مانند این است که یک ساختمان ده طبقه داشتیم مالک به یک‌باره این ساختمان ده طبقه را به دویست طبقه افزایش داده و حالا ده درصد از آن دویست طبقه را به مردم فروخته است! در این بین مالکیت دولت نسبت به این دوباشگاه نه تنها کمتر نشد بلکه بیشتر هم شد .

   از چه لحاظ این‌طور می‌گویید؟ 

اولا ایراد عمده‌ای که در این بحث مطرح است دو باشگاه که از لحاظ تراز مالی کاملا زیان ده هستند و شاید بتوان گفت ورشکسته اقتصادی محسوب می‌شوند را با افزایش سرمایه مواجه کردند و بخشی از آن افزایش سرمایه‌ای که واقعی نیست را به هواداران این دو تیم واگذار کردند. این نوع خصوصی‌سازی ره به جایی نخواهد برد، این نوع خصوصی‌سازی فوتبال ما را به بن‌بست‌های بیشتری می‌کشاند و اگر در همین مسیر گام ‌برداریم مطمئن باشید هم استقلال و هم پرسپولیس راهی جز نابودی نخواهند داشت.

  معتقدید این روش خصوصی‌سازی صحیح نبوده؟ لطفا بیشتر توضیح دهید. 

باشگاه‌هایی که از نظر مالی بدهی‌های کلان دارند چگونه می‌توانند افزایش سرمایه داشته باشند؟ افزایش سرمایه در قانون تجارت به یکسری مبنا نیاز دارد: یا باید دارایی‌های باشگاه‌ها افزایش پیدا کند یا مطالبات باشگاه وصول شده باشد تا منجر به افزایش سهام یا همان افزایش سرمایه شود. ما فقط سهم اسمی باشگاه‌ها را افزایش دادیم و ده درصد آن را به هواداران این دو باشگاه واگذار کردیم. این یک سیاست غلط اقتصادی است که بعدها دامنگیر فوتبال ما و این دو باشگاه خواهد شد.

  در خصوص اتفاقاتی که پیرامون باشگاه استقلال رخ داد چه نظری دارید؟ 

باشگاه استقلال در شرایطی به سر می‌برد که در رسانه‌ها مطرح شده و بر اساس آن شرایط می‌توانم نظر بدهم. نظرم این است که هیچ نظارتی در دو دوره اخیر مدیریتی این باشگاه وجود نداشته. یعنی هم در دوره مدیریت قبلی و هم در دوره مدیریت فعلی هیات‌مدیره در جریان وضعیت صورت‌حساب‌های مالی نبوده یا اگر در جریان قرار داشتند به سادگی از کنار آن عبور کردند‌ تا منجر به وضعیتی شود که الان قربانزاده در تلویزیون اعلام می‌کند که ششصد میلیارد بدون اجازه کمیته مصارف در این باشگاه هزینه شده است. یا برای پرداخت چند فقره چک دو بار پرداختی داشتند؛ یک بار در سال ۹۳ و یک بار در همین اواخر.

   آیا این موضوع می‌تواند در دادگاه هم رسیدگی شود؟ 

قطعا می‌شود زیرا هر شرکتی که ۵۰ درصد از سهام آن متعلق به دولت باشد دولتی محسوب می‌شود و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس همچنان دولتی هستند، چون الان بیش از ۵۰ درصد از سهام آنها متعلق به دولت است و هر برداشت غیرمجاز و به نفع خود اشخاص دیگر از محل منابع مالی و دارایی آن اختلاس محسوب می‌شود و اختلاس هم جنبه کیفری و قابلیت پیگرد دارد.

  شاکی یا شاکیان چه شخصی یا اشخاصی می‌توانند باشند؟ 

ببینید، در بحث اختلاس به عنوان یک جرم دارای جنبه عمومی، دادستان به عنوان مدعی‌العموم هرکسی که گزارش‌دهنده باشد صرف یک گزارش هم که باشد باعث رسیدگی خواهد شد. حالا آقای قربانزاده و سازمان خصوصی‌سازی این گزارش را آماده کردند من دیدم دستور دادستان کل کشور را هم داشت و برمبنای این شکایت و این گزارش پرونده قابلیت رسیدگی را دارد.

  تکلیف پول‌های مردم چه می‌شود؟ 

پول‌های مردم ارتباطی به این ماجرا پیدا نمی‌کند. مردم پول دادند و سهامی را خریدند اگرچه آن سهام همان‌طور که قبلا هم عرض کردم سهام واقعی و درستی از نظر من نیست اما الان مردم اوراق سهام دارند و این سهام مانند این است‌ که شما پول دادید تا مساحتی از یک ملکی را خریداری کنید حالا فروشنده پول شما را حیف و میل کند یا هر اتفاقی برای آن پول بیفتد تاثیری در مالکیت شما ندارد. فروشنده پول مرتبط با خودش و سهمی که باید مدیریت می‌کرده را از بین برده اما مالکیت مردم نسبت به سهام پابرجا و مستقر است.

  به نظر شما این دوباشگاه می‌توانند مجوز بگیرند؟ 

واقعیت امر این است که فوتبال ما حرفه‌ای نیست. اگر قرار است براساس واقعیت‌ها باهم صحبت کنیم ما دو باشگاه کاملا ورشکسته و دو باشگاه کاملا مشکل‌دار و دو باشگاه دارای مالکیت مشترک و دوباشگاهی که همه مواردی که برای یک باشگاه حرفه‌ای مدنظر است را ندارند! از حیث سخت افزاری و نرم افزاری و در خیلی موارد این دوباشگاه با مشکل مواجه هستند. AFC حتی در سال‌های قبل از اینکه فوتبال ما استقلال و پرسپولیس را به آسیا بفرستد استقبال می‌کرد چون پتانسیل هواداران این دوباشگاه در جذب اسپانسر لیگ قهرمانان موثر بود و به همین خاطر مورد استقبال AFC بود اما الان و با توجه به اینکه خیلی از ستاره‌های جهان مثل کریستیانو رونالدو در آسیا حضور دارند و جاذبه‌های بسیار زیادی در فوتبال آسیا ایجاد شده AFC هرگونه اغماض و چشم‌پوشی از مشکلات فوتبال ما را کنار گذاشته است. اگر قبلا چشمان‌شان را در مقابل مشکلات پرسپولیس و استقلال می‌بستند الان دیگر چنین کاری نمی‌کنند. اعتقاد دارم اگر قرار باشد فوتبال ما یک بار برای همیشه وضعیت حرفه‌ای‌سازی این دوباشگاه را تعیین تکلیف کند چه بهتر که واقعی باشد اگر براساس واقعیت‌ها باشد این دو باشگاه از نظر من حرفه‌ای نیستند و مجوز حرفه‌ای نمی‌توانند دریافت کنند. به دلایل متعدد که الان جای بحث آن نیست و فرصت زیادی را لازم دارد. در کل خوشبین نیستم ‌نسبت به صدور مجوز حرفه‌ای برای هردو باشگاه چون ساختار معیوب و دولتی دامنگیر هر دو تیم ‌خواهد شد.

  صحبت پایانی؟ 

امیدوارم یک روزی درباره‌ داشته‌های‌مان ‌صحبت‌ کنیم‌ نه درباره چالش‌هایی که ناشی از نداشته‌های‌مان ‌است. این فوتبال با روشی که در پیش گرفته و تورم سرسام‌آور دستمزدها، چشم و هم چشمی در هزینه‌کرد و همچنین نابودی استعدادیابی در باشگاه‌ها و از بین بردن ارکان فوتبال پایه به نظرم دیر یا زود به ته خندق سقوط خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج