۱۳۰۳۷۹۸
۷۷۹
۷۷۹
پ

VAR کی می‌آید، فدراسیون فوتبال هم نمی‌داند!

تجهیزات کمک داور ویدئویی کی به استادیوم های ایران می آید و شاهد کاهش اشتباهات داوران خواهیم بود؟ این سوالی است که پاسخش را کسی نمی داند.

ورزش سه: شب گذشته در برنامه فوتبال برتر یکی از سوالاتی که میثاقی از منصور قنبرزاده، نایب رئیس فدراسیون فوتبال پرسید همین بود اما پاسخ روشن و شفافی به آن داده نشد و به نظر می رسد، فدراسیون فوتبال و باشگاه ها هنوز بر سر چگونگی خرید آن به اجماع نرسیده اند! چه رسد به اینکه در این خصوص گام های مثبتی برداشته باشند.

خرید تجهیزات کمک داور ویدئویی تکلیفی بود که ابتدا فدراسیون فوتبال برای باشگاه ها تعیین کرد و در ادامه با اعتراضات باشگاه ها قرار است فدراسیون فوتبال برای ورود این تکنولوژی از دولت کمک بخواهد. در حالی که به خوبی می دانیم به جز یکی دو باشگاه از جمله تراکتور و نساجی بقیه باشگاه ها در لیگ برتر ایران دولتی هستند و از بودجه های وزارتخانه ها ارتزاق می کنند. دقیقا به همین دلیل است که هیچ گاه حق پخش در فوتبال ایران به نتیجه نمی رسد. صدا و سیما از دولت بودجه می گیرد و باشگاه ها هم از دولت!

یکی از دلایلی که توسط نایب رئیس فدراسیون فوتبال در برنامه فوتبال برتر مطرح شد، این بود که استادیوم ها در اختیار باشگاه ها نیستند. استادیوم ها اجاره تیم های لیگ برتری هستند و این برای اجرای کمک داور ویدئویی در استادیوم ها مشکل ایجاد کرده است. سوال اساسی و مهم اینجاست، آیا باشگاهی که استادیوم را برای برگزاری دیدارهای خانگی اجاره می کند، این اجازه را ندارد تجهیزات کمک داور ویدئویی را در آن نصب کند؟ آنهم تجهیزاتی که به خوبی می دانیم قابل جابجایی هستند. در حالی که در خیلی از شهرها استادیوم ها در حال واگذاری طولانی مدت به باشگاه ها هستند. نمونه اش در اصفهان استادیوم نقش جهان اداره اش به باشگاه سپاهان واگذار شده است. یا در قائمشهر اداره کل تربیت بدنی استان مازندران استادیوم شهید وطنی را به تیم نساجی واگذار کرده است.

پیاده کردن کمک داور ویدئویی در استادیوم های اجاره ای به طور حتم یک الگوی جهانی دارد. اگر قرار است هزینه خرید این تجهیزات از سوی باشگاه ها پرداخت شود، این باید الزام شود و تجربه ثابت کرده در فوتبال ایران تا چیزی الزام نشود، باشگاه ها به اجرای آن تن نمی دهند. به خوبی به یاد داریم در فصلی فدراسیون فوتبال اجرای لیگ برتر را به تاخیر انداخت تا باشگاه ها برخی از الزامات را رعایت کنند و همین هم شد. اکنون هم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برخی از تیم ها الزاماتی تعیین کرده است. از جمله برای استقلال و پرسپولیس که یکی از الزامات مشترک نبودن مالکیت هاست. همین موضوع وزارت ورزش و جوانان را به تکاپو انداخته که مالکیت این دو باشگاه را روشن کند. در مورد VAR هم اگر این الزام از سوی فدراسیون فوتبال تعیین شود، براحتی قابل اجرا خواهد بود اما به نظر می رسد فدراسیون فوتبال خیلی علاقمند نیست برای اجرای این پروژه به دل مشکلات برود و هر از گاهی تنها در خصوص این تکنولوژی مصاحبه می کند. قرار بود نیم فصل، قرار بود انتهای فصل. پس کو؟ با این روندی که فدراسیون فوتبال در مورد اجرای این پروژه در پیش گرفته، بعید است حالا حالاها شاهد حضور VAR در استادیوم های ایران باشیم. در حالی که به خوبی می دانیم این امروز یکی از الزامات مهم در فوتبال ایران است. چرا که خیلی از اشتباهات و خیلی از تنش ها و از همه مهمتر تضییع حق تیم ها را کمتر می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج