۱۳۰۵۷۶۰
۶۹۰۰
۶۹۰۰
پ

خبر بدی که یحیی می‌داند، هواداران پرسپولیس نمی‌دانند!

عمر موفقیت در فوتبال بیش از اندازه کوتاه است: حس تلخی که ریکی ساپینتو و ژوزه مورایس تجربه کردند.

ورزش سه: سپاهان از همان دقیقه یک بازی با ملوان نمایش درخشانی داشته و موقعیت های گلزنی فراوانی روی دروازه این تیم خلق کرد. در نهایت و در اوایل نیمه دوم بود که ارسال های متعدد رامین رضاییان به بار نشست و شهریار مغانلو توانست با یک ضربه سر محکم دروازه ملوان را باز کند. با این برتری، صدرنشینی سپاهان ادامه یافته و این تیم در آستانه کسب قهرمانی قرار می گرفت، اما یک غفلت غیرمنتظره در دقایق پایانی سه امتیاز این تیم را به یک امتیاز تبدیل کرده و آنها را پشت سر پرسپولیس در رده دوم قرار داد. جالب اینجاست در همان دقایق کوتاه بعد از دریافت گل بود که گزارشگر اصفهانی به انتقاد از تصمیمات ژوزه مورایس پرداخته و مدعی شد شاید تعویض های این سرمربی بوده که نقش مهمی در از دست رفتن این دو امتیاز مهم ایفا کرده است.

خبر بدی که یحیی می‌داند، هواداران پرسپولیس نمی‌دانند!

خود این سرمربی پرتغالی نیز اینقدر از نتیجه تیمش عصبانی بود که بر خلاف همیشه، حتی در نشست خبری بعد از بازی نیز شرکت نکرد و ترجیح داد خیلی زود راهی خانه شود. احتمالا مورایس بعد از بازی بارها موقعیت های متوالی و از دست رفته تیمش را مرور کرده و دوباره حسرت خورده است. نکته مهم اینجاست که این سرمربی باتجربه تا 24 ساعت قبل موفق ترین مرد فوتبال ایران بوده و در اوج قرار داشت، اما حالا شرایط به کلی برای مورایس عوض شده و احتمال دارد او در اولین فصل حضور در ایران حتی موفق به فتح یک جام نیز نشود.

اوضاع برای ریکاردو ساپینتو نیز چندان متفاوت نیست. از اوایل فصل زمستان و بعد از شکست در اصفهان مقابل سپاهان بود که روزهای درخشان این سرمربی در ایران آغاز شد و به جز یک تساوی در خانه نساجی، استقلال تحت هدایت ساپینتو به هیچ حریفی رحم نمی کرد. برتری فوق العاده با شش گل مقابل هوادار باعث شد تیم او بخت اول کسب پیروزی در دربی لقب گیرد، اما بازی مقابل پرسپولیس به بدترین شکل ممکن برای آبی پوشان پیش رفت و شکست برابر رقیب دیرینه، شانس قهرمانی استقلال را تا حد قابل توجهی تقلیل داد.

خبر بدی که یحیی می‌داند، هواداران پرسپولیس نمی‌دانند!

حالا کمتر از یک هفته از برتری های درخشان استقلال و سپاهان سپری شده و اوضاع چندان بر وفق مراد دو سرمربی پرتغالی نیست. اما همه چیز برای یحیی گل محمدی به شکل عجیبی تغییر یافته است. تیم او که با شکست در اسفند ماه مقابل سپاهان به شدت مورد انتقاد قرار داشت، حالا در اوج بوده و بخت اول فتح هر دو جام محسوب می شود. پیروزی های متوالی و فروردینی تیم گل محمدی در لیگ برتر، برتری در دربی مهم مقابل استقلال و البته غفلت عجیب سپاهان در اصفهان برابر ملوان، باعث شد همه چیز به سود یحیی و تیمش رقم بخورد و بعد از چند ماه، آنها دوباره در صدر جدول قرار گرفته اند.

مرور این روند نشان می دهد عمر موفقیت و ستایش و تمجید در فوتبال بیش از اندازه کوتاه است. یحیی که زیر تیغ انتقادات قرار داشت، حالا دوباره تبدیل به امپراطور هواداران پرسپولیس شده و در سوی دیگر مورایس و ساپینتو که به شدت مورد تمجید هواداران قرار می گرفتند، حالا شرایط چندان خوبی را تجربه نمی کنند. همین وضعیت ممکن است هفته بعد به شکل متفاوتی تکرار شود و مثلا احتمال دارد تزلزل پرسپولیس مقابل گل گهر، دوباره معادله قهرمانی را تغییر دهد.

به همین علت است که برای سنجش میزان موفقیت یک سرمربی، تنها نباید نتایج او را مورد بررسی قرار داد و باید عمیق تر ماجرا را بررسی کرد. به عنوان مثال یورگن کلوپ در سال های اخیر بارها در لیگ برتر و در هفته های پایانی جام را به منچسترسیتی واگذار کرده و در یک دهه اخیر سه بار نیز در فینال لیگ قهرمانان مغلوب شده است.

اگر در آخرین گام نتایج دیگری رقم می خورد، شاید کلوپ حالا عنوان موفق ترین سرمربی تاریخ فوتبال را از آن خود کرده بود، اما در شرایط فعلی نیز نمی توان او را ناکام توصیف کرد و بی تردید او یکی از قوی ترین لیورپول های تاریخ را ساخته است. همین طرز تفکر در مورد مربیانی مانند ساپینتو، مورایس و یحیی نیز صادق است. به هر حال در نهایت یکی از این سه نفر در پایان فصل جام قهرمانی را بالای سر می برد و این به معنای ناکامی دو نفر دیگر نیست.

خبر بدی که یحیی می‌داند، هواداران پرسپولیس نمی‌دانند!

این سه سرمربی موفق به رقم زدن احتمالا جذاب ترین کورس قهرمانی تاریخ فوتبال ایران شده اند و از این بابت باید مورد تمجید قرار بگیرند. امیدواریم هم یحیی، هم مورایس و هم ساپینتو فصل بعد نیز بر مسند کار مانده و در کنار خمس و مربیان دیگر، یک کورس قهرمانی و تماشایی دیگر را رقم بزنند.

در این 48 ساعت همه چیز به بهترین شکل ممکن برای یحیی گل محمدی پیش رفته، اما او آنقدر تجربه دارد که به خوبی بداند که این شرایط همیشگی نیست و یک اشتباه کوچک می تواند معادلات را به کلی در مسیر قهرمانی تغییر دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج