۱۳۱۵۳۶۷
۱۰۱۸
۱۰۱۸
پ

چرا ایران نتوانست از فرصت جام جهانی قطر بهره ببرد؟

سال گذشته جام جهانی در همسایگی ایران برگزار شد و کشور ما نتوانست از این فرصت استثنایی بهره ببرد؛ نه ورزشی و نه اقتصادی.

روزنامه اعتماد: سال گذشته جام جهانی در همسایگی ایران برگزار شد و کشور ما نتوانست از این فرصت استثنایی بهره ببرد؛ نه ورزشی و نه اقتصادی. این در حالی است که کشورهای همسایه قطر یعنی عربستان و امارات با پذیرش گردشگران خارجی هم به لحاظ برندینگ سود بردند و هم به لحاظ اقتصادی بهره‌مند شدند.

دکتر محمد توضیح می‌دهد که زمان قبول سمت در مناطق آزاد وضعیت زیرساخت‌های ورزشی و گردشگری با وجود وعده‌های دولت‌ قبل مبنی بر همکاری با قطر در برگزاری جام جهانی به چه صورت بود و در یک‌سال دوران مسوولیت ایشان به چه شکلی درآمد و در نهایت به این سوال پاسخ می‌دهد که چرا ایران از مشارکت در برگزاری جام جهانی «حذف» شد. خلاصه ای از این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:

*   قطری‌ها با وجود اینکه از ما درخواست کمک کردند در زمینه صدور هایا کارت کارشکنی کردند و عملا ایران از مشارکت در برگزاری جام جهانی حذف شد.

*   گل‌های آقای دایی را هر کسی ببیند به وجد می‌آید. حالا متاسفانه برخی خلقیات بد هست که می‌آییم این اسطوره‌های فوتبال و چهره‌های شاخص‌مان را که در دنیا شناخته شده‌اند و زحمت کشیدند و در جهان قبول‌شان دارند، تخریب می‌کنیم. این کار بد و اشتباهی است.

*   من می‌خواستم همه به کار گرفته شوند و کسی حس نکند فضا انحصاری است یا مثلا کسی فکر نکند با یک دیدگاه خاصی انتخاب‌ها صورت می‌گیرد. ما سعی کردیم فضا را در زمان خودمان باز کنیم ولی خب دو ماه مانده به مسابقات جام جهانی ما دیگر نبودیم. داشتیم یواش یواش آماده می‌کردیم که دیگر نشد. من خیلی دوست داشتم افراد شاخصی مثل آقای دایی و باقری بیایند و ورود کنند.

*   ما سرمایه‌گذارهای زیادی داریم. پول هم دست مردم زیاد است. خیلی از مردم نمی‌دانند پول‌شان را کجا سرمایه‌گذاری کنند برای همین هم مدام پول‌شان را می‌برند در بازارهای کاذب و روی سکه و ارز و طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

*   واقعیت این است که اقتصاد ورزش کمک می‌کند به اقتصاد کشور. این شکلی نیست که سربار باشد. متاسفانه به دلیل باورهای اشتباه ورزش شده سربار. دولت مدام باید پول بریزد در یکسری باشگاه‌ها. مدام از جیب مردم و بیت‌المال بردارد و بریزد در باشگاه‌ها. در صورتی که اگر درست فکر شود خود اینها می‌توانند درآمدزا باشند و به اقتصاد کشور کمک کنند.

*   عزیزی‌خادم آنقدر علاقه‌مند بود که مدام می‌رفت و می‌آمد و پیگیری می‌کرد. آنقدر که آدم رویش نمی‌شد همکاری نکند. وقتی می‌دید ایشان اینقدر با انگیزه و پشتکار موضوعات را پیگیری می‌کرد آدم به وجد می‌آمد که کمک کند.

*   یک‌بار بدون اینکه بدانم صنعت نفت با پرسپولیس بازی دارد، رفتم سر تمرین این تیم و فردایش همه تیتر زدند سعید محمد استقلالی است!

*   ورزش حرفه‌ای نمی‌کنم و فقط در منچ قهار هستم.

*   حاضر نیستم مدیرعامل استقلال و پرسپولیس بشوم.

*  فوتبال ایران می‌تواند بسیار درآمدزا باشد. هر کس خواست حاضرم در این زمینه رایگان به او مشورت بدهم.

*   زمانی که به عنوان دبیر مناطق آزاد مسوولیت گرفتم زیرساخت‌های ورزشی بسیار ضعیف بود.

*   دولت قبل هیچ کاری برای همکاری در زمینه میزبانی جام جهانی قطر نکرده بود.

*   کیش یک زمین فوتبال هم نداشت!

*   با همکاری فدراسیون در زمان آقای عزیزی‌خادم در کیش زمین هیبریدی ساختیم. همه می‌گفتند نمی‌شود ولی انجام دادیم.

*   از پرسپولیس و هم از استقلال دعوت کردیم بیایند در قشم. به آنها گفتیم ما به شما زمین می‌دهیم. به آنها گفتیم شما نیاز به یک کمپ دایم دارید. به جای اینکه هر بار کلی پول خرج می‌کنید، می‌روید ترکیه و امارات و قطر، بیایید اینجا یک‌بار هزینه کنید و کمپ بسازید. باشگاه استقلال از این موضوع استقبال کرد.

*   تعامل بین بخش‌های مختلف حکمرانی کشور و دولت با بخش ورزشی ضعیف است.

*   باشگاه‌ها تحت فشار هستند و عمده گیرشان همین تامین منابع مالی است. بعضی از تیم‌ها به یکسری جاهای خاص وصلند. مثلا فولادها وضع‌شان خوب است. پتروشیمی‌ها وضع‌شان خوب است. معادن وضع‌شان خوب است. ولی همه این شکلی نیستند. برخی تیم‌ها برای کوچک‌ترین هزینه‌کردشان گیر هستند.

*   در کشور ما به علم و دانش و تجربیات دیگران خیلی اهمیت داده نمی‌شود. همه دوست دارند چرخ را از اول خودشان اختراع کنند.

*   برای همکاری در جام جهانی ستادی تشکیل شد با ریاست معاون اول رییس‌جمهور آقای مخبر. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت راه و شهرسازی و وزارتخانه‌های زیادی عضو بودند. ما هم یک عضو بودیم. آنجا تقسیم کار شد و هر کدام از بخش‌ها یک حیطه را برعهده گرفتند. وزارت خارجه مسوولیت داشت که با کشور قطر در بحث هایا کارت (hayya card) ارتباط برقرار کند ولی متاسفانه تا دقیقه ۹۰ این اتفاق نیفتاد.

*   در زمان جام جهانی اتفاقاتی که در ۶ ماه دوم سال گذشته رخ داد واقعا باعث شد هر گردشگری بترسد که وارد کشور شود. طرف با خودش می‌گفت آنجا الان به هم ریخته و آشوب است. با خودش می‌گفت دارند آتش می‌زنند.

*   در بحث جام جهانی من فکر می‌کنم ما و کشور برد کردیم. یعنی زیرساخت‌ها را فراهم کردیم. این زیرساخت‌ها هست دیگر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج