adexo3
۱۳۵۰۷۷۱
۱۷۱۵
۱۷۱۵
پ

چه کسانی مقصر نامتعادل بسته شدن پرسپولیس در تابستان هستند؟

کمتر از ۱۰ روز دیگر پرسپولیس باید اولین بازی خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را انجام دهد و این تیم همچنان درگیر جذب مهاجم خارجی است و در کنار این مساله نیز مصدومیت علیرضا بیرانوند باعث شده تا یحیی گل‌محمدی و دستیارانش در شرایطی بسیار پیچیده قرار بگیرند و این موضوع به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها بدل شده است.

فرهیختگان: کمتر از ۱۰ روز دیگر پرسپولیس باید اولین بازی خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را انجام دهد و این تیم همچنان درگیر جذب مهاجم خارجی است و در کنار این مساله نیز مصدومیت علیرضا بیرانوند باعث شده تا یحیی گل‌محمدی و دستیارانش در شرایطی بسیار پیچیده قرار بگیرند و این موضوع به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها بدل شده است. این اتفاق در حالی رخ داده است که سرخپوشان در تابستان زمان کافی برای بستن یک تیم ایده‌آل و از همه مهم‌تر بالانس داشتند. آن هم در شرایطی که پرسپولیس با وجود داشتن مهره‌های خوب و کافی در پست‌های مختلف نیازی نبود که در فصل نقل و انتقالات تابستانی خودش را چندان به آب و آتش بزند. شاید قرمزها در شرایط کنونی تاوان لج‌بازی سرمربی تیم و مدیریت باشگاه را می‌دهند که هر کدام در این هفته‌ها‌ تلاش داشتند تا حرف خود را به کرسی بنشانند. اما اینکه چه اتفاقاتی رخ داد که باعث شد پرسپولیس در آستانه شروع لیگ با این مشکلات مواجه شود را در ادامه مرور می‌کنیم. 

یحیی دیر لیست داد

یحیی گل‌محمدی بعد از قهرمانی تیمش در جام حذفی که با برد دو بر یک مقابل استقلال در فینال همراه بود در مقابل دوربین‌های تلویزیونی قهرمانی را به هواداران تیمش تبریک گفت اما 24 ساعت بعد در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که شاید تصمیم بگیرد از پرسپولیس جدا شود از این جهت که خیلی خسته است و می‌خواهد استراحت کند. همان موقع مجری تلویزیونی از او پرسید که امسال باید در لیگ قهرمانان شرکت کنید و الان زمان مطرح کردن این صحبت‌ها نیست که یحیی در پاسخ گفت: «مسلما اگر قرار باشد در تیم بمانم از همین فردا باید برای بستن یک تیم خوب برای حضور پرقدرت در لیگ قهرمانان استارت بزنیم و زمان استراحت نخواهیم داشت.» اما تا دو هفته بعد از این ماجرا یحیی سکوت اختیار کرد و وقتی بحث رفتن او از جمع سرخپوشان مطرح شد به‌یکباره اعلام کرد که لیست خریدش را به رضا درویش داده و خواستار تمدید قرارداد 4 بازیکن هم شده است. محمد حسین کنعانی‌زادگان، سعید عزت‌اللهی و شهریار مغانلو لیست اولیه یحیی بودند. ضمن اینکه او خواستار تمدید قرار داد گولسیانی، سرلک، صادقی و عیسی آل‌کثیر هم شد. در حالی که قرارداد امید عالیشاه و شیخ دیاباته هم به پایان رسیده بود. بماند که نظر یحیی در ادامه در مورد عالیشاه تغییر کرد. 

باشگاه پرسپولیس از همان آغاز فصل نقل و انتقالات با جدایی عجیب محمد محمدی، معاون ورزشی‌اش مواجه شد. معاونی که در تابستان گذشته نقش موثری در نقل و انتقالات داشت و به گواه خیلی از کارشناسان در آن مقطع پرسپولیس بهترین تیم ممکن را بست که نتیجه‌اش قهرمانی در دو جام بود. اینکه چه افرادی به چه نیتی به دنبال این بودند که وظیفه بستن تیم بر دوش خودشان باشد را خیلی به آن نمی‌پردازیم. به هر حال رضا درویش به همراه اطرافیانش تصمیم گرفتند خودشان در تابستان نقل و انتقالات فعالیت داشته باشند و اینکه حالا تیم خوبی بسته‌اند یا نه را هواداران قضاوت می‌کنند. 

ناکامی باشگاه در جذب ۲ بازیکن

باشگاه پرسپولیس تقریبا دو تا سه هفته زمان برد تا برای جذب بازیکنان مدنظر یحیی و تمدید قرارداد نفرات نامبرده اقدام کند. در این میان فقط کنعانی از لیست اولیه یحیی جذب شد و عزت‌اللهی و مغانلو چون تحت قرارداد باشگاه‌های خود بودند نتوانستند سرخپوش شوند. اتفاقی که با استقبال یحیی همراه نشد تا حدی که او با جمله‌ای کنایه‌آمیز گفت: «نمی‌دانم چرا فقط باید دنبال جذب بازیکن آزاد باشیم.» یحیی ضمن اشاره به این مساله که باشگاه باید بتواند راهی برای جذب بازیکنان تحت قرارداد هم پیدا کند تاکید کرد که تیمش در دو پست دروازه و خط حمله نیاز به تقویت دارد. 

جدایی ۶ بازیکن با ۲ جایگزین

پرسپولیس که با تاخیر تقریبا 9 روزه تمرینات آماده‌سازی خود را شروع کرده بود، 6 بازیکن را بر خلاف فصل گذشته در جمع نفراتش نمی‌دید. احمد گوهری، سیامک نعمتی، کمال کامیابی‌نیا، شیخ دیاباته، لئاندرو پریرا و عیسی آل‌کثیر در حالی از پرسپولیس جدا شدند که فقط در پست هافبک دفاعی مسعود ریگی جذب شد و در خط حمله هم با رفتن سه بازیکن، شهاب زاهدی به جمع سرخپوشان پیوست. در ادامه حتی یکی دیگر از مهاجمان پرسپولیس که مهدی عبدی باشد هم با نظر یحیی گل‌محمدی از پرسپولیس جدا شد و یاسین سلمانی در خط حمله جایگزین شد. این در حالی است که پست اصلی یاسین هافبک و وینگر است. 

تعلل بیش از حد 

اما با شروع تمرینات پرسپولیس که یک ماه تا شروع لیگ زمان باقی بود انتظار می‌رفت این باشگاه همه توان خود را برای جذب دروازه‌بان و مهاجم بگذارد که این اتفاق رخ نداد. در این میان درویش با حمایت از بازیکنان جوان در این دو پست اعتقاد داشت که تیمش نیاز به بازیکن خارجی برای این پست‌ها ندارد اما در سوی دیگر یحیی گل محمدی اصرار داشت که باید در این پست‌ها تقویت شوند. ننکا، مربی دروازه‌بان‌های پرسپولیس برای جانشینی گوهری، دروازه‌بانی همنام خود از برزیل به باشگاه معرفی کرد اما درویش، یحیی را متقاعد کرد که قید جذب دروازه‌بان 19 ساله خارجی را زده و به جوانان تیمش در این پست بسنده کند. برای خط حمله هم درویش ابتدا خیلی سعی کرد مانع رفتن عبدی شود اما بعد از جدایی او ناچار شد شرایط را برای حضور مهاجم خارجی با سقف قیمت 600 هزار دلار در تیمش فراهم کند. 

ترکیبی که تعادل ندارد

در حال حاضر که پرسپولیس فقط تا غروب سه‌شنبه وقت دارد تا لیست ارسالی خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا را اصلاح کند، این تیم در چند پست با کمبود بازیکن مواجه است اما در عوض در برخی پست‌ها با ترافیک شدید بازیکن روبه‌رو است. 

از خط دروازه که شروع کنیم، علیرضا بیرانوند تقریبا بدون رقیب است و اگر او به نخستین بازی تیم در لیگ قهرمانان نرسد، دو دروازه‌بان زیر 21 سال که سابقه یک دقیقه بازی در لیگ برتر را ندارند قرار است در بازی با النصر از دروازه سرخپوشان حراست کنند. جالب اینکه پرسپولیس در این پست احمد گوهری را داشت اما او را از دست داد تا بلکه با جذب محمدرضا خالدآبادی هم دروازه‌بان با کیفیت‌تری جذب کرده باشد و هم اینکه لیست بزرگسالانش را خالی کرده باشد که تعلل در جذب این دروازه‌بان باعث شد او راهی استقلال شود. در پست دفاع میانی نیز یحیی گل‌محمدی در حالی خواستار کنعانی‌زادگان شد که پورعلی‌گنجی و گولسیانی جزء بهترین زوج‌های فصل گذشته لیگ در خط دفاع بودند. ضمن اینکه علی نعمتی و فرشاد فرجی هم پست اصلی‌شان دفاع میانی است. اما برای پست دفاع چپ یحیی ترجیح داد به نعمتی (مدافع غیرتخصصی) و مهدی احمدی جوان بسنده کند. در پست دفاع راست نیز دانیال اسماعیلی‌فر و وحدت حنانوف به مانند فصل گذشته با هم رقابت خواهند داشت. 

نگرانی بابت سرلک برطرف شد

یکی از دغدغه‌های مربیان و هواداران پرسپولیس برای فصل جاری میلاد سرلک بود. بازیکنی که به خاطر شرایط سنی و فرا رسیدن زمان رفتن به خدمت سربازی با اما و اگر قراردادش را تمدید کرد. البته باشگاه پرسپولیس قبل از تمدید قرارداد او با استعلام از فدراسیون اطمینان پیدا کرد که سرلک ملی‌پوش خواهد ماند و این اتفاق هم درنهایت رخ داد و او توانست برای 6 ماه دیگر از نظام وظیفه مجوز بگیرد. اما بدون شک اگر سرلک در چهار هفته ابتدایی لیگ مصدوم می‌شد با از دست دادن پیراهن تیم ملی راهی جز رفتن به سربازی نداشت. پرسپولیس برای هافبک دفاعی مسعود ریگی و سینا اسدبیگی را هم در اختیار دارد. برای یک جلوتر از میلاد هم غیر از سروش رفیعی، سلمانی و امیری توانایی بازی در این پست را دارند که در واقع می‌توان گفت تعادل در خط میانی سرخپوشان خیلی خوب برقرار است. 

۷ وینگر و یک مهاجم نوک

اما بدسلیقگی مربیان پرسپولیس و دست‌اندرکاران این باشگاه را باید در جایی جست‌وجو کرد که این تیم در کناره‌ها‌ یکی دو جین بازیکن دارد اما فقط یک مهاجم نوک را در لیستش جا داده است. البته اگر شهاب زاهدی را ذاتا مهاجم بدانیم که آن هم مربیانش قبلی‌اش اعتقاد دارند که او مهاجم سایه است و باید پشت مهاجم نوک به میدان برود. اما سرخپوشان در کناره‌ها (وینگر چپ و راست) مهدی ترابی، امید عالیشاه، سعید صادقی، وحید امیری، محمد عمری، یاسین سلمانی و میلاد سورگی را در اختیار دارند. باز بین این نفرات نهایتا دو نفر می‌توانند در ترکیب اصلی باشند در حالی که هر یک توانایی ثابت بازی کردن را دارند. این در شرایطی است که شهاب زاهدی فعلا بدون رقیب در نوک خط حمله سرخپوشان به میدان می‌رود. در این میان کادرفنی پرسپولیس بعد از اینکه با انجام سه بازی از زاهدی ناامید شدند تصمیم گرفتند در بازی با فولاد تغییر تاکتیک داده و دو تا از وینگرهای خود را به خط حمله ببرند. تصمیمی که احتمالا یحیی قصد داشته باشد آن را در بازی با النصر هم اجرایی کند و به همین خاطر خواستار عدم حضور سلمانی در بازی‌های آسیایی هانگژو شد. 

سکوت عجیب یحیی

سابقه نداشته یحیی گل‌محمدی در مقابل مخالفت‌هایی که با تصمیماتش شده و بازیکنانی که خواسته جذب نشدند به این شکل آرام رفتار کند. او در سال‌های گذشته بارها به خاطر همین مسائل رودرروی مسئولان و مدیران باشگاهش قرار گرفت تا به نوعی تیمی که می‌خواهد را ببندد. قطعا در شرایط فعلی یحیی از تیمی که برای لیگ قهرمانان بسته رضایت ندارد، حتی اگر طی 48 ساعت آینده یک مهاجم خارجی به لیست سرخپوشان اضافه شود. به نظر می‌آید موضوع عدم ارائه پیشنهاد تمدید قرارداد به یحیی از سوی باشگاه پرسپولیس در سکوت این مربی در مقابل اتفاقات رخ‌داده بی‌تاثیر نبوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج