۱۳۷۱۱۶۵
۳ نظر
۱۱۹۰
۳ نظر
۱۱۹۰
پ

۴ ایرانی در تیم پناهندگان جودو دنیا

وضعیت مهاجرت ورزشکاران ایران به سایر کشورها و درخواست پناهندگی مورد چندان جدیدی نیست. این موضوع از دیرباز وجود داشته و در مقطعی تبدیل به پاشنه آشیل ورزش ایران هم شده است.

روزنامه شرق: وضعیت مهاجرت ورزشکاران ایران به سایر کشورها و درخواست پناهندگی مورد چندان جدیدی نیست. این موضوع از دیرباز وجود داشته و در مقطعی تبدیل به پاشنه آشیل ورزش ایران هم شده است. البته که شدت مهاجرت در برهه‌ای کاهش و در برهه‌ای دیگر افزایش پیدا کرده است. جالب آنکه مهاجرت در برخی رشته‌های ورزشی شیب تندتری داشته و در تعدادی از رشته‌ها به‌سختی رقم خورده است. ناگفته پیداست که دلیل غالب مهاجرت ورزشکاران ایرانی به دیگر کشورها نداشتن امکانات لازم و البته دغدغه مالی است. هرچند این موضوع دلیل اصلی نیست و دلایل دیگری از جمله پشت خط ماندن در تیم ملی و موارد دیگر هم دخیل است. اگرچه پدیده مهاجرت در بیشتر وقت‌ها هزینه چندان زیادی برای مسئولان ورزش ایران نداشته ولی در مواردی، آنها را بدون گزند هم باقی نگذاشته است. مهاجرت سعید ملایی، جودوکا سرشناس تیم ملی ایران به آلمان و سپس درخواست پناهندگی به مغولستان و بعد هم عضوی از تیم جمهوری آذربایجان شدن، نمونه‌ای از این مورد است. او در مهاجرت از ایران علیه مسئولان وقت ورزش ایران در دادگاه شهادت داد و نتیجه شد آنکه جودوی ایران چهار سال از حضور در فعالیت‌های بین‌المللی محروم شد.

4 ایرانی در تیم پناهندگان جودو دنیا

حالا به غیر از سعید ملایی، تعدادی دیگر از جودوکاهای ایرانی دوباره خبرساز شده‌اند که یکی دو چهره آنها حسابی شناخته‌شده هستند. ماجرا مربوط به تشکیل تیم پناهندگان جودو و حضور آنها در رقابت‌های مختلف برای کسب سهمیه باز‌ی‌های المپیک 2024 پاریس است. این تیم پس از داستان سعید ملایی شکل گرفته و چندان جدید نیستند ولی افزایش تعداد ایرانی‌های این تیم تبدیل به یکی از سوژه‌های خبری شده است. تیم پناهندگان جودو که به‌طور رسمی با حمایت ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون بین‌المللی جودو، برای سهمیه المپیک پا به تورنمنت‌های مختلف می‌گذارند، با احتساب کادر فنی، هشت نفر هستند که در عین ناباوری 50 درصد آنها یعنی چهار نفر ایرانی هستند. محمد رشنونژاد، کاوان مجیدی، محبوبه بربری‌ژرفی و وحید سرلک، اعضای ایرانی این تیم را تشکیل می‌دهند. سه نفر نخست جودوکا و وحید سرلک، سرمربی تیم پناهندگان جودو است. در این بین نام وحید سرلک به عنوان سرمربی شناخته شده است. او سال‌ها قبل و در اعتراض به سیاست‌های مسئولان ورزش ایران، به آلمان مهاجرت کرد و از سال 2011 در این کشور امور مربوط به مربیگری را پیگیری کرده است. سرلک سال‌ها پس از مهاجرت همواره با سوژه‌های مختلف خبرساز شده بود.

مباحث او بر سر داستان انتخاب حسین کردمیهن به عنوان مشاور فرهنگی فدراسیون جودو ایران و البته حضورش در دادگاه عالی ورزش به همراه سعید ملایی و شهادت‌دادن علیه مسئولان ورزش ایران، اسم این جودوکای سابق را در رسانه‌ها در سال‌های اخیر بازتاب داده بود. به غیر از وحید سرلک، محمد رشنونژاد هم چهره شناخته‌شده‌ای است. او ملی‌پوش سابق ایران است که به‌وضوح از مشکلات مالی‌اش در زمان حضور در ایران گلایه کرده و حتی گفته بود قصد دارد مدال‌هایش را برای به‌دست‌آوردن خرج زندگی‌اش بفروشد. بی‌اعتنایی مسئولان وقت ورزش ایران به این جودوکای خوش‌آتیه نهایتا باعث شد رشنونژاد در سفر تیم ملی به هلند، هتل را ترک کند و دیگر برنگردد. او در همان هلند باقی ماند و این روزها در این کشور اروپایی زندگی می‌کند. رشنونژاد پیش از این توانسته برای تیم جودوی پناهندگان کسب مدال کند و یکی از چهره‌های پرامید این تیم محسوب می‌شود. به غیر از این دو نفر ولی این تیم هشت‌نفره که یک پزشک آلمانی و سه ورزشکار دیگر از افغانستان، سوریه و لبنان دارد، دو جودوکای ایرانی دیگر هم حضور دارند که اسم آنها، دست‌کم، چندان برای مخاطب عام در ورزش شناخته‌شده نیست. محبوبه بربری‌ژرفی، جودوکای وزن مثبت 78 کیلوگرم این تیم که این روزها در آلمان زندگی می‌کند، یکی از آنهاست. او سابقه دعوت‌شدن به تیم ملی جوانان ایران را در کارنامه دارد. محبوبه در معدود گفت‌وگوهایی که داشته، از این گفته که به دلیل تبعیض موجود بین زنان و مردان در ایران مهاجرت کرده است.

نفر آخر این تیم هم کاوان مجیدی است. در کارنامه او سابقه حضور در تیم ملی نوجوانان ایران دیده می‌شود. این ورزشکار مریوانی برخلاف سایر مهاجران که آلمان را انتخاب کرده در اسکاتلند حضور دارد و تلاش می‌کند تا شانسش برای رسیدن به کسب سهمیه المپیک را در تیم پناهندگان جست‌وجو کند. این تیم تا به الان در رقابت‌های مختلفی شرکت کرده ولی شانس کسب سهمیه را نداشته‌ است. البته که در این بازه زمانی با حمایت ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو، از انجام کارهایی که رنگ‌و‌بوی سیاسی هم داشته، غافل نمانده و سفری هم به اسرائیل داشته تا در تورنمنت جودو شرکت کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      وطن فروشا

    • ناشناس

      بهتربن کا رو کردن

    • ناشناس

      جماعت وطن فروش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج