adexo3
۱۳۷۳۳۸۴
۴۵۶
۴۵۶
پ

فرکی: در فوتبال‌مان خیلی استعداد آینده‌دار نداریم

تیم ملی فوتبال ایران در اولین گام از سری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و مقدماتی جام‌ملت‌های ۲۰۲۷ موفق شد مقابل هنگ‌کنگ به یک پیروزی پرگل رسیده تا امیدوارانه برای کسب دومین سه امتیاز در مرحله دوم گروهی راهی تاشکند ازبکستان شود.

فرهیختگان: تیم ملی فوتبال ایران در اولین گام از سری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و مقدماتی جام‌ملت‌های ۲۰۲۷ موفق شد مقابل هنگ‌کنگ به یک پیروزی پرگل رسیده تا امیدوارانه برای کسب دومین سه امتیاز در مرحله دوم گروهی راهی تاشکند ازبکستان شود. این در حالی است که پیش از عزیمت تیم ملی به سمت ورزشگاه آزادی، حسین لطفی، مهدی حاج‌محمد، نصرالله عبداللهی، حسین فرکی، بهتاش فریبا و رضا رجبی، به‌منظور حمایت از تیم ملی در آغاز رقابت‌های مقدماتی جام‌‌جهانی در اردوی تیم ملی حاضر شدند و برای تیم ایران در این مسابقات آرزوی موفقیت کردند. پس از خوش‌آمدگویی نبی و قلعه‌نویی به این پیشکسوتان، پیراهن‌های تیم ملی به رسم یادگار به بازیکنان قدیمی فوتبال ایران هدیه شد. بر همین اساس و به همین بهانه این فرصت دست داد تا دقایقی با حسین فرکی، مربی سابق تیم ملی گفت‌وگویی را ترتیب بدهیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

فرکی: در فوتبال‌مان خیلی استعداد آینده‌دار نداریم

صحبت را از حضور در اردوی تیم ملی صبح روز بازی با هنگ‌کنگ آغاز کنیم. 

جمعه گذشته و در جریان دیدار نمادینی که در ورزشگاه شیرودی به‌منظور یادبود فریدون رادبوی، پیشکسوت فقید فوتبال ایران برگزار شد، آقای قلعه‌نویی از ما دعوت کردند تا با آغاز اردوی تیم ملی به بچه‌ها سری بزنیم. از آنجایی هم که این یک بحث ملی به شمار می‌رفت، وقتی تیم ملی به مجموعه پاس قوامین آمد بهترین فرصت ایجاد شد تا با این عزیزان دیدار داشته باشم. در این جلسه، دوستان، رفقا و امیر قلعه‌نویی را دوباره از نزدیک دیدیم و این بحث، بهانه‌ای شد برای دعوت از چند تن از پیشکسوتان در روز بازی با هنگ‌کنگ. این جلسه منجر به آن شد که از ما دعوت کنند تا به اتفاق چند پیشکسوت در روز بازی به خدمت‌شان برسیم تا در کنار تیم ملی باشیم. در این روز بازیکنان تیم ملی را از نزدیک دیدیم و دوستان هم محبت کردند و یک پیراهن تیم ملی را به پیشکسوتان از جمله بنده اهدا کردند تا یک روز خیلی خوب را در کنار ملی‌پوشان سپری کنیم. 

شاید برای اهالی فوتبال و مخاطبان، این موضوع که در جلسه دوستانه‌ای که به آن اشاره کردید، چه گذشته، جالب و جذاب‌تر باشد. در این جلسه چه صحبت‌هایی مطرح شده و به صورت جزئی‌تر چه اتفاقاتی افتاد؟

روزی که در تمرین تیم ملی حاضر شدم آقای قلعه‌نویی به من لطف داشته و با اظهاراتش من را شرمنده کرد. من هم طی صحبت‌هایی خطاب به آنها گفتم که خوشحالم یک مربی ایرانی بالا‌سر تیم ملی است. البته نه اینکه مربی خارجی را نفی کنم بلکه دلم این‌طور می‌خواهد اگر تیم‌ملی موفقیتی به دست می‌آورد با مربی ایرانی باشد چراکه این موضوع می‌تواند یک ‌انگیزه برای مربیان داخلی باشد که دارند زحمت می‌کشند. این صحبت را در حضور بازیکنان مطرح کردم که در ادامه نیز از برخی پیشکسوتان و ملی‌پوشان سابق دعوت کردند تا به اردوی تیم ملی برویم. 

در گذشته یادمان نمی‌آید پیشکسوتان و ملی‌پوشان سابق در اردوهای تیم ملی به‌منظور روحیه‌بخشی به ملی‌پوشان دور هم جمع شده باشند. این امر بیشتر در موارد باشگاهی در فوتبال ایران اتفاق افتاده است. 

درست است، من هم یادم نمی‌آید که در سطح ملی و در زمان حضور مربیان خارجی چنین اقدامی انجام شده باشد. این یکی از محسنات مربی ایرانی است که فرهنگ و روحیات را می‌شناسد و اینها می‌تواند پوئن‌های مثبتی باشد برای تصمیم‌گیرندگان که مربی ایرانی در بخش‌هایی از فوتبال ما ممکن است حرکت‌هایی را انجام بدهد که یک مربی خارجی اصلا به ذهنش هم نرسد یا آن را قبول نداشته باشد. اما دیدید که این اتفاق می‌تواند برای بازیکنان ما به نوعی موجب‌انگیزه شود. از این جهت فکر می‌کنم این کار نقطه عطفی در فوتبال ما باشد که چنین حرکات ارزشمندی تداوم داشته باشد تا هم از پیشکسوتان و ملی‌پوشان سابق قدرشناسی صورت گرفته و هم اینکه ملی‌پوشان ما بدانند کجای کار هستند و جای چه کسانی قرار گرفته‌اند که همه اینها باعث ‌انگیزه و روحیه بالا نزد آنها می‌شود. 

فضا و جو اردوی تیم ملی چطور بود؟ گفته می‌شود بین بازیکنان یک اتحادی به وجود آمده است. این امر ملموس بود؟

فضایی را شاهد بودم که تا حد زیادی در زمان خود ما یعنی سرمربیگری برانکو و حضور نفراتی مانند دادکان و همایون شاهرخی هم وجود داشت. من فضای نزدیکی و همدلی را بین بازیکنان دیدم. در زمان ما به‌عنوان دستیاران برانکو، تلاشی هم در این رابطه می‌شد تا از طریق خود ما که به بازیکنان خیلی نزدیک بودیم، چنین فضایی ایجاد شود. در آن زمان طوری با بازیکنان رفتار می‌کردیم که خوشبختانه هیچ مشکلی از جهت ارتباط با بازیکنان یا ارتباط خود آنها با همدیگر وجود نداشت. تاریخ تیم ملی ما تا قبل از ورود به سال 2006 بهترین دوران خودش را طی کرده و الان هم فکر می‌کنم فضا به شکلی است که انسجام، دوستی و رفاقت خوبی بین بازیکنان تیم ملی حاکم است. این موضوع می‌تواند خیلی به آنها کمک کند، ضمن اینکه برای بازی‌های پیش‌روی آنها می‌تواند اثرگذار باشد. مجموعه بازیکنان خیلی خوبی در تیم ملی داریم که باید فقط وحدت و انسجام و ارتباط خوبی با هم داشته باشند تا بتوانند در آینده کارهای بزرگی را انجام بدهند. 

بازی با هنگ‌کنگ چطور بود؟

همین روحیه اتحاد و همدلی که به آن اشاره کردم، موجب شد تا در این دیدار نتیجه‌ای که به دست آمد حاصل شود. جدا از نام هنگ‌کنگ، با حفظ این روحیه در مقابل تیم‌های بزرگ این وحدت، دوستی و همدلی می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند. قطعا کادرفنی تیم ملی این موضوع را به این شکل مدیریت می‌کند که بازیکنان به این شکل با هم نزدیک باشند. 

گفته می‌شود میانگین سنی تیم ملی بالاست و این تیم برای بعد از جام جهانی ۲۰۲۶ دچار مشکل خواهد شد. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

برایمان این مهم است که تیم ملی نتیجه لازم را بگیرد. یعنی در مقابل هر تیمی قرار می‌گیرد با برتری میدان را ترک کند. شاید این اتفاق بعضا هم رخ ندهد اما به هر حال هر مربی در هر مقطعی دوست دارد از بهترین نفراتش بهره بگیرد. ضمن اینکه چند بازیکن جوان و آینده‌دار توسط قلعه‌نویی به ترکیب تیم ملی اضافه شده‌اند. اگر یادتان باشد این کار توسط کی‌روش هم در مقدماتی جام‌ملت‌های 2015 رخ داد و تعدادی بازیکن جوان به این ترتیب برای جام‌جهانی آماده شدند. از آنجا بیشتر این بازیکنان به جام جهانی روسیه راه پیدا کردند تا جایی که تمامی آنها امروز از ارکان اصلی تیم ملی محسوب می‌شوند. الان هم همین کار توسط کادرفنی فعلی تیم ملی انجام شده اما باید اعتراف کنیم که در فوتبال داخلی‌مان آنچنان استعداد، نیروهای توانمند و بازیکنانی که بیایند و خودشان را نشان بدهند مثل گذشته کمتر داریم و این کار نیاز به زمان دارد. مطمئن هستم اگر قلعه‌نویی زمان کافی را داشته باشد می‌تواند این جایگزینی‌ها را داشته باشد اما در حال حاضر باید بپذیریم که این نفرات فعلی و ظرفیت‌های موجود، بازیکنان باتجربه و حرفه‌ای هستند که هنوز هم می‌توانند برای تیم ملی کارهای بزرگی انجام بدهند تا در آینده فضا برای جوانگرایی فراهم شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج