اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۹۴۴۴۵
۴۵۸
۴۵۸
پ

آشوبی: با از کار انداختن خط هافبک ژاپن بازی را بردیم

تیم ملی فوتبال کشورمان موفق شد در یک بازی جذاب و تماشایی از سد ژاپن بگذرد تا به جمع چهار تیم برتر جام ملت‌های آسیا صعود کند‌.

روزنامه اعتماد: تیم ملی فوتبال کشورمان موفق شد در یک بازی جذاب و تماشایی از سد ژاپن بگذرد تا به جمع چهار تیم برتر جام ملت‌های آسیا صعود کند‌. شاگردان قلعه‌نویی در نیمه اول عملکرد ضعیفی داشتند، اما در نیمه دوم متحول شدند و با دو گل محبی و جهانبخش سامورایی‌ها را در بهت و حیرت فرو بردند و اگر کمی خوش شانس بودند حتی می‌توانستند به پیروزی پرگلی برسند. با این حال، باید پرونده خوشحالی با ژاپن را بست و به فکر تقابل با میزبان مسابقات بود، چراکه قطر به عنوان قهرمان دوره پیش بازی‌ها نشان داده رقیب قدرتمندی است و نباید این تیم را دست‌کم گرفت . اما یک روز پس از بازی با ژاپن با فرزاد آشوبی، بازیکن سابق پرسپولیس و استقلال و سرمربی فعلی جوانان پرسپولیس تماس گرفتیم تا نظرش را در خصوص این بازی و در کل مسابقات جویا شویم. در ادامه گفت‌وگو با آشوبی که سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را هم در کارنامه دارد، می‌خوانید.

آشوبی: با از کار انداختن خط هافبک ژاپن بازی را بردیم

تیم ملی مقابل ژاپن دو نیمه متفاوت داشت. علت اینکه در نیمه اول پر اشتباه بازی کردیم، اما در نیمه دوم دگرگون شدیم، چه بود؟

در نیمه اول یک فرمی بازی کردیم که هنوز در آن مهارت و کیفیت لازم را نداریم. اگر ایده ژاپن این است که از انتهای زمین بازی‌سازی انجام دهد به این علت برمی‌گردد که سال‌هاست با این روش و سبک جلو می‌رود و صاحب مهارت و کیفیت شد ما هنوز فاصله داریم تا با این مهارت کار کنیم و اصرار بازی با این سبک مقابل ژاپنی که می‌تواند پرس قوی داشته باشد، نمی‌تواند کمکی کند. در مقابل پرس از جلوی هنگ‌کنگ هم مشکل داشتیم چه برسد به ژاپن، پس لزومی نداشت مثل همان نیمه اول بازی کنیم. اما در نیمه دوم متفاوت بازی کردیم که همان بازی مستقیم و استفاده از اشتباهات حریف بود. با انجام بازی مستقیم خط هافبک ژاپن که یکی از نقاط بسیار قوت آن تیم است را از بازی خارج کردیم و بازی را بردیم به سمت کیفیت فردی بازیکنان. با حضور سردار، محبی و جهانبخش و قدوس در کنار دو هافبک قلدر و نگه دارنده شانس خودمان را برای بردن هم توپ‌های اول و هم توپ‌های سوم بالا بردیم و توانستیم با همین روش ژاپنی‌ها را خیلی بیشتر تحت فشار قرار بدهیم و نتیجه هم گرفتیم.

محبی جانشین طارمی شده بود. عملکرد او را چطور ارزیابی می‌کنید؟

محمد محبی با خصوصیات خوبی که دارد برای این بازی انتخاب خیلی منطقی بود‌. اگر به نداشته‌های‌مان فکر می‌کردیم داشته‌های‌مان را از دست می‌دادیم که اصلا هم کار منطقی نبود. یک تیم یا یک گروه در اختیار کادرفنی است که در این مسیر پیش می‌آید که بازیکن یا بازیکنانی را به دلایلی در اختیار نداشته باشند، اما نباید باعث از دست رفتن کیفیت فنی تیم یا ناامیدی سبب شود تیم تحت تاثیر قرار بگیرد. محبی انتخاب خیلی خوبی بود و عملکردش این موضوع را اثبات کرد.

ژاپن تا قبل از این مسابقات چند تا تیم بزرگ را شکست داده بود، فکر می‌کنید چه بر سر این تیم آمد که در این مسابقات هم به ما و هم به عراق باخت؟

نه، این‌طور نیست! ممکن است در بازی دوستانه عملکرد فوق‌العاده‌ای از خودشان به نمایش گذاشته باشند که به مفهوم این نیست که در مسابقات رسمی هم این اتفاق رخ دهد. الان تیمی در مسابقات هست به نام اردن که به جمع چهار تیم رسید و این کار را خیلی باکیفیت و قشنگ انجام دادند! قبل از بازی هم باور داشتم شانس برابری با ژاپن را داریم که دیدیم یک نیمه فوق‌العاده را پشت سر گذاشتند و نتیجه خوبی هم گرفتند.

بهترین بازیکن تیم ما مقابل ژاپن کی بود؟

همه در سطح بالا کار کردند‌ به خصوص محمد محبی، چون این بازیکن معمولا به عنوان بازیکن جانشین به زمین می‌آمد، اما در این بازی مهم از ابتدا بازی کرد و هم در کار دفاعی کمک کرد و با او فضا را از بازیکنان و تکنیکی و خلاق ژاپن گرفتیم و در بخش هجومی هم با آن کیفیت فیزیکی و فنی‌اش خیلی خیلی به درد تیم ملی خورد. من برای او خیلی خوشحالم و با احترام به تمام بچه‌های تیم که عالی کار کردند، محمد محبی بهترین بازیکن زمین بود.

در طول تورنمنت به بعضی از بازی‌های تیم ملی انتقاد می‌شد مثل بازی با سوریه یا هنگ‌کنگ. این انتقادات بحق بود؟

واقعیت این است که در مقابل سوریه یک نیمه خوب بودیم و در نیمه دوم اذیت شدیم یا در مقابل هنگ‌کنگ که سبک بازی حریف پرس از بالا بود خیلی اذیت شدیم.باید در این زمینه‌ها پیشرفت کنیم ما باید متفاوت از آنچه رقیبان عمل می‌کنند، کار کنیم. به قولی پلنB داشته باشیم برای بازی‌های‌مان و انتقادات را نمی‌شود غیرمنطقی دانست.

فکر می‌کنید می‌توانیم قطر را هم ببریم؟

به لحاظ کلی در مقابل قطر کاملا دست بالاتر را داریم، اما فوتبال به این شکل تعریف نمی‌شود و قطعا ما باید با برنامه‌ریزی دقیق و بستن نقاط قوت این تیم و مهار بازیکنان خلاق و تاثیرگذارشان به زمین برویم. در این شرایط به لحاظ نفری در مجموع برتری خوبی نسبت به آنها داریم و باید بتوانیم از این برتری خودمان استفاده کنیم.

با توجه به میزبانی قطر اگر ازبکستان ‌برنده بازی با این تیم ‌می‌شد و به مصاف ازبک‌ها می‌رفتیم برای ما بهتر نمی‌شد؟

ازبکستان تیم بهتری نسبت به قطر نشان داد و به نظر من بازی با قطر بهتر است.

در صورت پیروزی مقابل قطر به احتمال فراوان به مصاف کره خواهیم رفت. عملکرد کره جنوبی را چطور دیدید؟

کره که در این جام واقعا فوق‌العاده بوده و زیباترین و باکیفیت‌ترین بازی‌ها را بین تمام تیم‌های این جام به نمایش گذاشته، اما اردن خیلی ترسناک است. شاید اردن نامی نباشد که خیلی روی آن حساب کنند، اما فرمت بازی این تیم و اشتیاقی که بازیکنان آنها برای مبارزه کردن و رسیدن به برتری نشان دادند من را مردد کرده که کره بتواند خیلی راحت برنده شود. به نظر من بازی سخت و پیچیده‌ای خواهد بود مگر اینکه کره بتواند خیلی زود به گل برسد یا اختلاف گل به شکلی پیش برود که حاشیه امن ایجاد کنند وگرنه تیمی که من از اردن دیدم در مقابل هیچ حریفی به سادگی تسلیم نمی‌شود.

نگران احتمال مغرور شدن بچه‌ها مقابل قطر نیستید؟

قاعدتا نباید این اتفاق رخ دهد و از این برد شیرینی که با شایستگی هم به دست آمد، انگیزه بیشتری بگیرند برای رسیدن به جام. کاملا هم قهرمانی در دسترس است و فکر نمی‌کنم بچه‌ها مغرور شوند و سطح کیفی آنها دچار افت فاحش شود.

قبل از شروع بازی‌ها گفته بودید در صورت قهرمانی هم تغییری در فوتبال ما شکل نمی‌گیرد. هنوز هم‌ روی حرف خودتان هستید؟

روی حرفم هستم. ما اگر قهرمان شویم یک اتفاق خیلی بزرگی برای فوتبال ما رقم خورده، اما ساختار فوتبال ما تغییری نخواهد کرد، چون شکل‌گیری ساختار، پروسه‌ای نیست که با یک قهرمانی به دست بیاید. ساختار باید تغییر کند و فلسفه جاری شود و تغییرات به مرور رخ دهد. الان تیم ملی ما تمایل دارد بازی‌سازی را از خط دفاع انجام دهد، اما به محض اینکه پرس می‌شود این بازی‌سازی عقیم می‌ماند! کی می‌تواند این اتفاق رقم بخورد که مثل کره و ژاپن و حتی عربستان تیمی شویم که در صورت پرس حریف هم‌ بتوانیم از دفاع بازی‌سازی کنیم؟ این در تیم ملی حل نمی‌شود و در سطوح پایه‌ها و در نهایت در باشگاه‌ها باید انجام شود تا در سطح ملی قابلیت بروز داشته باشد. معتقدم در صورت قهرمانی هم اشکالات بزرگی خواهیم داشت که کماکان با ما خواهد بود مگر اینکه تغییرات ساختاری رخ دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج