جاباما
۱۱۷۸۶۴
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

تغییر سبک زندگی در گرمای تابستان

تابستان در استان‌های جنوبی ایران بیش از سایر نقاط کشور قابل لمس است و این نکته به خودی خود جنبه‌های مختلفی از زندگی افراد از جمله تغذیه، پوشش، کار و... را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به شیوع بیماری‌های مختلف منجر می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: تابستان در استان‌های جنوبی ایران بیش از سایر نقاط کشور قابل لمس است و این نکته به خودی خود جنبه‌های مختلفی از زندگی افراد از جمله تغذیه، پوشش، کار و... را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به شیوع بیماری‌های مختلف منجر می‌شود.

با آغاز فصل تابستان روال عادی زندگی مردم بومی نیز تغییر می‌کند، گرمای هوا بسیاری از مشاغل را مختل کرده و در نوع پوشش و تغذیه‌ی افراد تأثیر می‌گذارد از این‌رو رعایت برخی مسائل می‌توانند در کاهش گرما اثرگذار باشد.

در طول فصل گرما بدون در نظر گرفتن میزان فعالیت مقدار مایعاتی که مصرف می‌کنید را افزایش دهید، در هر ساعت دو تا چهار لیوان مایعات مصرف کنید. نوشیدنی‌هایی با میزان قند زیاد مصرف نکنید چون باعث می‌شود مقدار بیشتری از آب بدن خود را از دست دهید و سبب انقباض عضلات شکم می‌شود. هم‌چنین تعرق شدید باعث از میان رفتن نمک و مواد معدنی بدن می‌شود، این مواد برای بدن ضروریست و باید جایگزین شوند.

در تابستان باید ساعت‌های بیرون رفتن خود را به صبح و عصر محدود کنید، گرم‌ترین ساعت‌های روز میان ۱۱ تا ۳ ظهر است، اگر گرما سبب شدت تنفس و افزایش ضربان قلب می‌شود همه‌ی فعالیت‌های خود را متوقف کنید و خود را به مکانی خنک یا حداقل سایه برسانید. بخصوص اگر حس گیجی، ضعف یا غش داشتید، دوش آب سرد بگیرید و تا جای ممکن کمتر از اجاق و دیگر وسائلی که موجب گرم شدن هوا می‌شود در خانه استفاده کنید.

شایع‌ترین عارضه‌ای که در تابستان رخ می‌دهد گرمازدگی است، علائم گرمازدگی عبارتند از سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، ضعف عضلانی و رنگ پریدگی است، اگر این موارد درمان نشوند به غش ناگهانی منجر می‌شود، به خاطر داشته باشید که گرمازدگی می‌تواند به مرگ منجر شود. اما در این میان افراد مسن و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند چون توانایی بدنی کمتری نسبت به سایر افراد دارند پس از فعالیت در فضای باز مثل ورزش یا باغبانی بپرهیزید.

علاوه بر گرمازدگی بیماری‌های ویروسی نیز در فصل تابستان بسیار فراگیر هستند، چون ویروس‌ها و باکتری‌ها در گرما رشد بیشتری دارند. هم‌چنین اسهال، استفراغ(به علت شیوع مواد غذایی مسموم)، بیماری|‌های دستگاه گوارش، آنفلوآنزا، درد چشم و معده نیز در این فصل بیشتر به چشم می‌خورند.

هم‌چنین در تابستان وقتی برای فرار از گرما به دریا و استخر پناه می‌بریم بیماری‌های پوستی و بیماری‌هایی که از آب‌های آلوده ناشی می‌شود به راحتی به سراغمان می‌آیند و می‌توان گفت پس از گرمازدگی بیماری‌های پوستی بسیار در این فصل شایع هستند.

اما در مورد تغذیه افراد باید گفت در تابستان باید از مواد غذایی که به خنک شدن بدن منجر می‌شود استفاده کرد، توجه داشته باشید، بسیاری از میوه‌ها، انواع توت‌ها، سبزیجات، سالاد، مارچوبه، خیار، نخود فرنگی، لوبیا سبز، کدو، ذرت، گوجه فرنگی، و...، را می‌توانید به‌صورت خام مصرف کنید.

در آخر نوع پوشش خود را تغییر دهید، لباس‌های سبک، رنگ روشن و گشاد بپوشید، اگر مجبور به بیرون رفتن شدید برای محافظت از پوست از کلاه لبه پهن، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب با SPF ۱۵ یا بالاتر استفاده کنید چون آفتاب سوختگی سبب از دست رفتن آب بدن می‌شود هم‌چنین به پوست آسیب می‌رساند. در نهایت با رعایت این نکات می‌توانید از گرمای هوا اندکی در امان باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج