adexo3
۱۶۱۲۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

دلهره در آستانه المپیک

وزارت ورزش چند ماه قبل از المپیک، سرپرستی برای فدراسیون کشتی انتخاب کرده است. کارشناسان می گویند این تغییرات آرامش این رشته مدال آور را به هم زده است

برترین ها به نقل از تماشا : وزارت ورزش چند ماه قبل از المپیک، سرپرستی برای فدراسیون کشتی انتخاب کرده است. کارشناسان می گویند این تغییرات آرامش این رشته مدال آور را به هم زده است.

کشتی مثل همه دوره های بازی های المپیک باز هم امید اول ایران برای مدال است. با این تفاوت که در المپیک لندن انتظار از کشتی گیران بیش از دوره های قبل است. کشتی فرنگی در حال حاضر بیشترین ستاره های تاریخ خود را در ترکیب دارد. کشتی فرنگی در مسابقات جهانی استانبول برای اولین بار روی سکو رفت.

برای اولین بار بود که در سنگین وزن هم ایران به مدال رسید. در کشتی آزاد هم با اینکه در سنگین وزن چهره مطمئنی دیده نمی شود، اما رد دیگر وزن ها امید زیادی به مدال است. در بیشتر مسابقات قهرمانی جهان که قبل از المپیک برگزار شده است، ایران نتایج قابل قبولی نگرفته بود، اما در جهانی ۲۰۱۱ دومی کشتی آزاد و سومی کشتی فرنگی نوید مدال های بیشتری را در ۲۰۱۲ لندن داد. با این حال شرایط فعلی کشتی نگران کننده به نظر می رسد.

۳۶ روز پیش وزارت ورزش تصمیمی گرفت که شاید مجبور شود تاوان سنگینی برای آن بپردازد. حکم ریاست چهارساله محمدرضا یزدانی خرم، رئیس سابق فدراسیون کشتی شش اسفندماه سال پیش به پایان رسیده بود، اما تا ۳۰ آبان ماه که وزارت ورزش حکم سرپرستی فدراسیون را برای حجت الله خطیبی صادر کند،

فدارسیون غیرقانونی اداره شده بود. با تشکیل وزارت ورزش و مشخص شدن وزیر، اعلام شد که مجامع انتخاباتی فدراسیون ها هم برگزار می شود. این اقدام وزارت ورزش با اعتراضات زیادی همراه بود چراکه تا تابستان سال آینده، زمان برگزاری المپیک، خیلی مانده و منتقان معتقدند که تغییر مدیریت در این برهه زمانی بیشترین لطمه را به رشته ای المپیکی می زند که قرار است مجمع انتخاباتی آنها برگزار شود.

در این شرایط به نظر می رسید بهترین راه برای مسئولان ورزش معرفی سرپرستی بی طرف برای فدراسیون های المپیکی باشد که علاقه ای برای حضور در انتخابات نداشته باشد. اما شاید جنگ قدرت مدیران ارشد، به تنها چیزی که توجه نداشت، بازی های المپیک بود.

معرفی خطیبی به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی، دور روز بعد از اینکه برای ریاست فدراسیون ثبت نام کرد، اتفاقی نبود که جامعه کشتی منتظر آن باشد. هرچند خود ثبت نام او هم با اعتراضاتی رو به رو بود، چراکه او بعد از پایان مهلت ثبت نام، برای نام نویسی به فدراسیون رفته بود.

در شرایط فعلی مهم نیست که خطیب می تواند مدیر خوبی برای ریاست یکی از مهم ترین فدراسیون ها و مدال آورترین رشته المپیکی باشد یا نه؛ مهم این است که تیم ملی و کشتی گیران می توانند در آرامش برای بازی های المپیک آماده شوند یا نه؟

رفتن یزدانی خرم از فدراسیون چند روزی کشتی را با خود درگیر کرد. اعتراضات مداوم او، دخالت های مجلس و ایرادهای بعضی از نمایندگان به این تصمیم وزارت ورزش و... چند روزی آرامش کشتی را به هم زد. در حال حاضر هم با اینکه به نظر می رسد یزدانی خرم قانون را پذیرفته است و کنار رفته، اما گفته می شود رقابت پنهانی او برای رسیدن به ریاست فدراسیون با خطیبی ادامه دارد. نزدیکان به یزداین خرم و آنهایی که حذف او را از ورزش باور ندارند، می گویند که او خارج از سیستم ورزش برای بازگشت به فدراسیون کشتی حمایت می شود. اما در مقابل او خطیب است که ظاهرا حمایت رسول نژاد،م عاون وزیر را پشت سرش دارد.

شاید با این حمایت هاست که او روزهای گذشته دست به تغییرات گسترده ای زده است. سرپرست فدراسیون افرادی را که یزدانی خرم روی کار آورده بود، کنار گذاشت. خطیب به کسانی سمت داده است که یا بیشتر مرود قبول جامعه کشتی یا به خود او نزدیک تر هستند. جالب است که خطیب در روزهای اولی که در فدراسیون حاضر شده بود، ادعا کرده بود که تصمیم ندارد در هیچ یک از بخش های فدراسیون تغییری ایجاد کند.

او روز آخر آبان ماه به ایسنا گفته بود: «وزارت ورزش مرا به عنوان کارمند خودش به عنوان سرپرست جدید فدراسیون منصوب کرد. قصد وزارتخانه نیز از این کار این بود که خلایی در کار کشتی به وجود نیاید و تا زمان تعیین رئیس فدراسیون کشتی کارها نخوابد، من تغییرات ندارم».

اما تغییراتی که خطیب داده است، به یکی دو مورد ختم نمی شود. در این یکی دو هفته فدراسیون کشتی با چند جا به جایی رو به رو بوده است: «قدرت پورکریمی در کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد جایگزین امیر توکلیان شد. مهدی خالدی به کمیته روابط بین الملل برگشت و کاپیتان میرروشن برکنرا شد. بیژن قاسم زاده جای حسن اسداللهی را در کمیته انضباطی گرفت. شکرالله بنار، حسین هدایتی و حسین علیمرادیان به عنوان اعضای کمیته اقتصادی و توسعه منابع مالی فدراسیون انتخاب شدند.

جعفر اولیا که سرپرستی همه تیم های کشتی را برعهده داشت، کنار گذاشته شد تا پرویز عالی، سرپرست تیم ملی، مجید ورزیده سرپرست جوانان و یعقوب نجفی جویباری، سرپرست تیم نوجوانان در کشتی آزاد شود. در کشتی فرنگی نیز حسام الدین جعفری سرپرست تیم ملی و موسی طباطبایی، سرپرست تیم جوانان شدند». بعضی از این تغییرات شاید مورد قبول جامعه کشتی با شد، اما ایراد بر این است که اگر قرار بود تغییری صورت پذیرد، چرا سرپرست خلاف این وعده داده بود. اما مهم تر اینکه کارشناسان کشتی بیش از هر چیزی نگران تیم ملی و مدال های المپیک هستند.

این تغییرات درگیری هایی را در فدراسیون در پی داشته است. درگیری هایی که طرفین آن می گویند به خاطر شرایط حساس کشتی فعلا سکوت می کنند. کارشناسان معتقدند که این تغییرات اتفاقات بدتری را در پی دارد و بیش از هر چیزی به تیم ملی لطمه می زند. گفته می شود دامنه این اختلاف به تیم ملی به خصوص تیم آزاد هم کشیده شده است و به طور حتم در برنامه های آینده تاثیرات خود را می گذارد. شاید اگر وزارت ورزش با کارشناسی بیشتری برای کشتی تصمیم می گرفت، حالا کشتی گیران و مربیانشان با خیال راحت تری برای المپیک آماده می شدند.


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

دلهره در آستانه المپیک

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج