adexo3
۱۷۳۴۶
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

سعیدلو و علی آبادی نامزد ریاست فدراسیون فوتبال نمی شوند

کفاشیان: سجادی هم بیاید، کنار نمی کشم

هرچه به انتخابات فدراسیون فوتبال نزدیک می شویم هم صحبت شدن با علی کفاشیان دشوارتر می شود. پی بردن به برنامه های رئیس فدراسیون فوتبال و سیاست هایش برای انتخابات کار چندان ساده ای نیست.

کفاشیان: سجادی هم بیاید، کنار نمی کشم


برترین ها به نقل از تماشا: هرچه به انتخابات فدراسیون فوتبال نزدیک می شویم هم صحبت شدن با علی کفاشیان دشوارتر می شود. پی بردن به برنامه های رئیس فدراسیون فوتبال و سیاست هایش برای انتخابات کار چندان ساده ای نیست.

او این روزها در حال بررسی شرایط انتخابات است و چراغ خاموش اوضاع را رصد می کند. خودش می گوید که هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته و منتظر است ببیند چه کسانی برای انتخابات پا پیش می گذارند. در فرصت کوتاهی که برای صحبت با کفاشیان نصیب ما شد بخشی از سوال های روز را از او پرسیدیدم.

*در این روزها که چندان برای مصاحبه رغبت ندارید، روزی چندبار تلفن همراهتان زنگ می خورد؟

از وقتی که تصمیم گرفته ام کمتر صحبت کنم زنگ خور تلفنم به مراتب کمتر شده است. الان به طور میانگین روزی ۷۰-۶۰ بار، اما قبل از برگزاری مجمع یا در آستانه انتخابات به روزی ۲۰۰ زنگ هم می رسید.

*هنوز هم تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات نگرفته اید؟

نه، گذاشته ام در همان روزهای ثبت نام تا ببینم چه کسانی در انتخابات حاضر خواهند شد.

*یعنی اینکه چه کسانی برای انتخابات می آیند برای شما اهمیت دارد؟

بله، مهم است. باید ببینیم چه پیش می آید. باید این احساس را داشته باشیم که در آن هنگام وجودم به نفع فوتبال است یا نه.

*الان یکی مثل آقای عزیزمحمدی می گوید اگر آقای تاج برای ریاست ثبت نام کند من نمی آیم. آنها برای خودشان اسامی ای را درنظر دارند. آیا شما هم اسم خاصی دارید که اگر در انتخابات ثبت نام کرد، شما پا پیش نگذارید؟

نه، الان اسم کسی در ذهنم نیست. شاید یک فردی برای حضور در انتخابات جلو بیاید، آن وقت در هیئت رئیسه بحث می کنیم که آیا این فرد از من قوی ترا ست یا نه، که اگر قوی تر باشد من حاضرم حتی کمکش کنم.

*ظاهرا به محمد عباسی، وزیر ورزش اطلاع داده بودید که یکی از اهداف فدراسیون برای عقب انداختن انتخابات، آماده کردن شرایط برای حضور سعیدلو است. به همین خاطر بود که وزارت ورزش دستور داد انتخابات زودتر برگزار شود؟

سعیدلو و علی آبادی در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت نمی کنند. ضمن اینکه برای ما فرقی نمی کرد انتخابات چه زمانی برگزار شود. تازه زودتر برگزار شدن انتخابات برای ما مزایا هم داشت، اعضای هیئت رئیسه می گفتند زودتر انتخابات برگزار شود برود پی کارش!

به هر حال هرکسی می خواهد نظراتش را بگوید. من در این یکی دو ماه نه به این خاطر با کسی تماس داشته ام و نه لابی انجام داده ام.

*نشنیده اید از اهالی سیاست چه کسی در انتخابات ثبت نام می کند؟ اگر به فرض وزارت ورزش از شما بخواهد در انتخابات شرکت نکنید چه کار می کنید؟

فکر نمی کنم وزارت ورزش چنین درخواستی داشته باشد. با روحیاتی که از عباسی می شناسم این اتفاق نمی افتد، او حتی در مجمع هم به احترام اهالی فوتبال رای نداد به نظرم امکان مطرح کردن این درخواست صفر است.

*گفته می شود حمید سجادی، معاون وزیر ورزش گزینه این وزارتخانه برای انتخابات فدراسیون فوتبال است.

من با این مسئله مشکلی ندارم. به هر حال اگر سجادی هم بیاید استقبال می کنیم. این مجمع است که رای می دهد رئیس فدراسیون چه کسی باشد. من برای رای مجمع احترام قائلم.

*الان شما به این نتیجه رسیده اید که درصورت انتخابات مجدد به عنوان ریاست فدراسیون، قرار نیست با مهدی تاج و عزیزالله محمدی کار کنید؟

نه، تا الان حتی با هم در این خصوص صحبت نکرده ایم.

*اما محمدی گفته است اگر تاج بیاید در انتخابات شرکت نمی کند.

هنوز چیزی به آن معنا مشخص نیست. ضمن اینکه هرکسی در هر جایگاهی طی چهار سال گذشته تلاشش را کرده و نباید منکر زحمات آنها شویم.

*بحث انکار نیست. الان صف بندی ها در فدراسیون مشخص شده است. برای همه هم مشخص است که شما با این مدل ریاست مشکل دارید و برای همین اساسنامه را اصلاح کرده اید.

من اساسنامه را به خاطر خودم اصلاح نکردم. برای هرکسی که می خواهد در آینده رئیس شود بهتر است با اختیارات کامل کارش را پیش ببرد، با وجود این هنوز حرفی نزده ام.

*انتخابات طبق اساسنامه جدید برگزار می شود یا اساسنامه قدیم؟

صددرصد طبق اساسنامه جدید. فقط یک بند بود که آن را از فیفا سوال کردیم تا دیگر مشکلی نباشد.

*بند جدیدی که در اساسنامه اصلاح شده این است که اعضای هیئت رئیسه برای نامزدشدن و ورود به انتخابات دیگر مجددا نیازی به معرفی توسط اعضای مجمع ندارند. این موضوع نوعی تبعیض به حساب نمی آید؟

همه جا همین طور است. مثلا نمایندگان مجلس این دوره باید فوق لیسانس داشته باشند ولی برای کسانی که دور قبل نماینده بودند چنین چیزی مدنظر قرار نمی گیرد. البته اگر سایر اعضای هیئت رئیسه که در دور قبل پنج رای از مجمع گرفته است بخواهند برای ریاست ثبت نام کنند باید این بار رای خود را به عدد ۱۰ برسانند.

*بگذریم. هردو تیم نوجوانان و جوانان در مسابقات آسیایی به راحتی حذف شدند، اما شما همیشه از عملکرد خود در فوتبال پایه به عنوان نقطه قوت فدراسیون یاد کرده اید. چطور چنین مشکلی را نقطه ضعف به حساب نمی آورید؟

من قبول دارم که حذف تیم امید نقطه تاریک فدراسیون بود، اما در جوانان و نوجوانان چنین چیزی را قبول ندارم. رفتن و نرفتن یک تیم به مراحل بالاتر را نباید ملاک خوب یا بد کار کردن فدراسیون قرار دهیم. مهم بحث سرمایه گذاری است که در ابعاد مختلف جواب می دهد. به عنوان مثال ما یک ریسکی کردیم و تیم نوجوانان را با همان بازیکنان و مربی به تیم جوانان منتقل کردیم. اما ریسک ما جواب نداد.

درست است که صعود کردن یک تیم تبلیغ بزرگی به حساب می آید اما باید سرمایه گذاری آن را در سال های بعد مشاهده کرد. در تیم نوجوانان هم اشتباهی که شبیه اشتباه تیم امید بود مرتکب شدیم؛ دو ماه مانده به مسابقت اعلام کردند که سن شش بازیکن اصلی ما به مسابقت آسیایی نمی خورد.

*البته مشکل تیم های پایه بیشتر مربوط به باشگاه هاست نه فدراسیون. وقتی باشگاه ها تیم های پایه خوبی ندارند و فقط برای تیم بزرگسالان میلیاردی خرج می کنند انتظار بیشتری هم نمی رود.

بله. من هم می خواهم همین را بگویم. سرمایه گذاری در باشگاه ها فقط نباید این باشد که ستاره بگیریم. باشگاه های ما باید به این سمت بروند که به استانداردهای حرفه ای نزدیک شوند، از تیم های پایه سرمایه گذاری را شروع کنند و خودشان بازیکن پرورش بدهند.

*قبول دارید اگر باشگاهداری به شکل دولتی از بین برود و دولت دست از حمایتش بردارد، بستر برای درآمدزایی و سرمایه گذاری باشگاه ها فراهم نیست؟

بله، باشگاه های حرفه ای در دنیا حداقل ۵۰ درصد درآمدشان را مدیون حق پخش هستند که ما در ایران اصلا چنین قانونی نداریم. در حال حاضر هم که مدیریت باشگاه ها سلیقه ای است؛ گاهی مدیر یک مجموعه رئیس دفترش را مدیرعامل می کند، بعضی ها دنبال یک چهره برای مدیرعاملی باشگاه خود می گردند و یکی هم دنبال مدیری است که لیگ را کج دار و مریز طی کند.

در نهایت هم با یک باخت یا برد، مدیرعامل به سادگی بالا و پایین می شود، چیزی که برای فوتبال سم است. این مسائل دیگر دست ما نیست و فدراسیون نمی تواند کاری کند. الان هم برای وزیر، نمایندگان مجلس و هیئت های فوتبال نوشته ام درصورتی که باشگاه ها استاندارد لازم را کسب نکنند هیچ تضمینی برای باقی ماندن آنها در لیگ نیست.

*شما چقدر خوشبین هستید که با این شرایط، فوتبال کشور پیشرفت کند؟

پیشرفت ما خیلی کند است. این واقعیت است؛ ما باید در فوتبال هزینه کنیم ولی نباید خودمان را گمراه کنیم و مشکلات را گردن کسی بیندازیم. باید دست روی نقاط اصلی بگذاریم و امیدوار بمانیم.

*در ماه های اخیر همواره احتمال کم شدن تیم های لیگ برتر مطرح بوده است. امکان دارد برای فصل بعد این اتفاق رخ بدهد؟

ما به باشگاه ها این فشار را می آوریم که خودشان را به شرایط استاندارد نزدیک کنند. آنها نمی توانند در این چند ماه زیر و رو شوند، ولی باید خود را تا یک درصدی برسانند. ضرورت ندارد تعصب داشته باشیم و مثلا نماینده یک شهر بگوید که مردم شهر من حتما باید یک تیم داشته باشند، آن هم در حالی که هیچ پشتوانه ای را برای تیم های پایه درنظر ندارند. اینجا بحث فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا جدی است.

کی روش معتقد است ۱۸ تیم زیاد است

*به نظر شما ۱۸ تیمی بودن لیگ لازم است؟

اهالی فن ازجمله کارلوس کی روش می گوید این تعداد تیم زیاد است. کی روش معتقد است فوتبال ایران ظرفیت و استاندارد لازم را برای ۱۸ تیم ندارد. ما به اندازه ۱۸ تیم بازیکن و مربی تربیت نکرده ایم. این را با ید بدانیم که استانداردها فقط از فدراسیون درنمی آید؛ باشگاه ها، برنامه لیگ، برنامه هیئت های استانی و چند فاکتور دیگر باید دست به دست هم دهند.

*با این حساب شما سخت گیری هایتان را بیشتر می کنید؟

ما در حال حاضر برای باشگاه ها آموزش گذاشته ایم و همه مسائل را به آنها گوشزد کرده ایم. حتی مجبور شدیم از تهدید هم استفاده کنیم. الان کیفیت مسابقات برای فدراسیون مهم است نه کمیت، قبل از شروع لیگ همه دوست دارند بیایند، اما اواسط لیگ جا می زنند. حتی یک زمانی قرار بود لیگ ۳۲ تیمی باشد! ما به این نتیجه رسیده ایم که یک شهر آباد بهتر از صد ده خراب است.

واقعیت این است اگر ۱۰ باشگاه با استاندارد داشته باشیم بهتر می توانیم جلو برویم. مثلا ذوب آهن یک سال مورد حمایت کارخانه قرار می گیرد و تا نایب قهرمانی آسیا پیش می رود، اما یک وقت مثل الان آن قدر از حمایت خالی می شود که زمین می خورد! این نشان می دهد که من فدراسیون نتوانسته ام قوانین کشورم را با فوتبال تطبیق بدهم که اینها را حمایت کند.

کی روش از هواپیما نمی ترسد

*از تیم ملی چه خبر؟ کی روش از شرایط راضی است؟

او به طور نسبی از وضعیت راضی است؛ تا حالا هر چیزی که او خواسته است فراهم کرده ایم و تلاش کرده ایم تا تمام نیازهای او را برطرف کنیم و فکر می کنم که تا حدود زیادی موفق بوده ایم.

*این صحت دارد که کی روش از هواپیما می ترسد و به همین دلیل بازی های شهرستان را از نزدیک نمی بیند؟

نه، اصلا. این شایعات به هیچ عنوان صحبت ندارد. او مرتب در حال مسافرت است چطور می تواند از هواپیما بترسد؟

*پس چرا او تا حالا از تهران بیرون نرفته؟

(می خندد) شاید کمک هایش رفته باشند. کی روش همه بازی ها را دنبال می کند و بازیکنان را زیر نظر دارد.

درباره مذاکره باقری چیزی نشنیده ام

*قبل از آنکه کی روش تصمیمش را برای حذف سرپرست از چارت تیم ملی عملی کند، از کریم باقری به عنوان سرپرست تیم ملی نام برده می شد.

کی روش خودش بر اوضاع مسلط شده است و قصد دارد اوضاع را کنترل کند. او تاکید دارد که فعلا خودش کارهای سرپرستی را انجام می دهد. البته من درباره مذاکره باقری با کی روش چیزی نشنیده ام.

*یکی از تاکیدات کی روش استفاده از بازیکنان ایرانی الاصل شاغل در لیگ های اروپایی است. شما مخالفتی ندارید؟

کی روش به ما اعلام کرده است در بعضی از پست ها کمبود بازیکن دارد و به تجربه بازیکنان ایرانی خارج از کشور نیاز دارد. ما هم مخالفتی با این مسئله نداریم. ضمن اینکه کی روش علاوه بر دژاگه چند بازیکن دیگر را هم زیر نظر دارد که درصورت صلاحدید آنها را به تیم ملی دعوت می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج