adexo3
۲۶۳۰۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

دلال ها از طلا و دلار به سمت رانا رفتند

عرضه پیش فروش خودروی رانا به عنوان دومین برند ملی ایران خودرو با حاشیه های زیادی رو به رو شده به طوری که این خودرو با وجودی که هنوز قیمت نهایی آن مشخص نیست در بازار با قیمت های ۳/۵ تا ۴ میلیون تومان گران تر به فروش می رود.

دلال ها از طلا و دلار به سمت رانا رفتند

هفت صبح: تجربه ثابت کرده عرضه خودروهای جدید داخلی همواره با حاشیه های زیادی رو به رو بوده است؛ از عرضه پرفراز و نشیب تندر 90 بگیرید تا عرضه خودروی پژو 407، 207 و تیبا. اینها همه نشان دهنده آن است که بازار داخلی به جهت تولید و عرضه کم خودروهای داخلی که هر از چندگاهی خودروسازان ما تحت عنوان برند ملی یا به صورت مونتاژ به بازار تزریق می کنند و همچنین تعرفه های سنگین واردات تنوع خودروهای جدید را در بازار کاهش داده و مردم را به صورت ناخواسته تشنه خرید خودروهای تازه وارد می کند.

این بار نیز عرضه پیش فروش خودروی رانا به عنوان دومین برند ملی ایران خودرو با حاشیه های زیادی رو به رو شده است به طوری که این خودرو با وجودی که هنوز قیمت نهایی آن مشخص نیست و نتوانسته آزمون کیفیت خود را در خیابان های شهر به نمایش گذارد حواله های آن که با قیمت 10 میلیون تومان توسط خودروساز به فروش رفته هم اکنون در بازار با قیمت های 3/5 تا 4 میلیون تومان گران تر به فروش می رود.

در این رابطه یوسفی که از کارشناسان بازار خودرو است به می گوید: بازار خودرو در گذشته هم شاهد خرید و فروش حواله های خودروهای تازه وارد بوده است. وی گفت: به عنوان مثال چند سال پیش خودروی 407 هم که پیش فروش شد حواله های آن با قیمتی بسیار بالاتر در بین مردم خرید و فروش می شد و این در حالی بود که مردم از کیفیت و قیمت نهایی خودرو اطلاع دقیقی نداشتند.

دلال ها از طلا و دلار به سمت رانا رفتند

وی در خصوص خودروی رانا گفت: حواله های خودروی رانا هم اکنون در بازار با قیمتی بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان خرید و فروش می شود و این در حالی است که نه تنها قیمت نهایی این خودرو هنوز مشخص نشده بلکه از لحاظ کیفیت و موارد فنی نیز اطلاع دقیقی در دسترس مردم نمی باشد.

این کارشناس خودرو در پاسخ به دلایل بروز بازار سیاه خرید و فروش حواله گفت: همه این مسائل به دلیل سودجویی برخی از افراد است. وی ادامه داد: تا همین چند ماه پیش به دلیل اینکه بازار سکه و ارز از سود سرشاری برخوردار بود برخی از افراد پول های خود را در این دو بازار سرمایه گذاری کرده بودند اما در حال حاضر به جهت آنکه بازارهای فوق از سود سابق برخوردار نیستند این گروه از سرمایه گذاران به سمت بازارهای جایگزین همچون بازار خودرو روی آوررده اند و با خرید تعداد زیادی خودروی پیش فروش شده پولو های خود را در این بخش سرمایه گذاری کرده اند.

وی افزود: از سوی دیگر چون در شرایط کنونی ثبت سفارش خودروهای وارداتی به سختی انجام می شود و تعرفه های گمرکی این خودروها به شدت بالا است مردم ترجیح می دهند تا خریدهای خود را روی خودروهای داخلی که از قیمت پایین تری برخوردارند متمرکز کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل محدودیتی که خودروسازان در پیش فروش خودروها قائل می شوند و همچنین خرید تعداد بالای حواله پیش فروش از سوی سرمایه داران و استقبال مردم به خرید خودروی جدید ارزان قیمت باعث می شود تا حواله های فوق بازار سیاه پیدا کرده و تا چند میلیون بالاتر از قیمت واقعی فروخته شوند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا خودروسازان در این زمینه اقداماتی انجام نمی دهند، گفت طبیعی است که خودروسازان به فروش و کسب سود بیشتر فکر کنند. بنابراین وقتی شخصی مثلا پول ۱۰۰ عدد پیش خرید خودرو را یکجا به کارخانه می پردازد مسلما خودروساز از انجام این معامله استقبال می کند، ضمن آنکه باید توجه داشت قرارداد پیش خرید خودرو به صورت یکطرفه است به این معنا که خودروساز در هنگام عقد قرارداد و اخذ مبلغ پیش خرید، قیمت قطعی خودرو را در فرم قرارداد تعیین نمی کند و در فرم تاکید شده قیمت خودرو بر اساس قیمت روز بازار تعیین شده و باقیمانده مبلغ در آن زمان مشخص و از خریدار دریافت می شود.

وی گفت: همانطور که مشخص است هر چقدر قیمت خودرو در زمان تحویل بالاتر باشد، خودروساز پول بیشتری را دریافت خواهد کرد. وی افزود: بنابراین می توان نتیجه گرفت در برخی از موارد این سیاستی است که خودروسازان برای ایجاد بازار بیشتر و افزایش قیمت خودروی تازه وارد در پیش می گیرند.

وی تصریح کرد: در خلال این سال ها تجربه ثابت کرده در بازار خودروهای تازه وارد با گذشت زمان عرضه و تقاضا متعادل شده و قیمت ها به روال طبیعی برمی گردند پس به مردم پیشنهاد می کنم کمی صبر کرده و در بازار کنونی از خرید و فروش حواله ها بپرهیزند.


و اما رانا

خودروی رانا که از آن به عنوان دومین محصول ملی ایران خودرو نام برده می شود اولین بار در سال 1387 رونمایی شد و قرار بود که در همان سال وارد جاده های کشور شود اما به دلایلی که برخی از کارشناسان نداشته صرفه اقتصادی را مطرح می کنند این خودرو با تاخیری چهار ساله و پس از کش و قوس های فراوان برای دومین بار در بهار سال جاری رونمایی شد و خط تولید انبوه آن در خرداد ماه مورد افتتاح قرار گرفت.

در همان ایام پیش فروش تعداد محدودی از این خودرو آغاز شد تا در پاییز امسال شاهد حضور آن در خیابان های شهرها باشیم. از لحاظ مشخصات فنی این خودرو را مشابه پلتفرم خودروی پژو 206 صندوقدار می دانند ضمن آنکه موتور آن نیز همانند پژو (TU5 با گنجایش 6/1 لیتر است).

همچنین بازه قیمتی که برای رانا در نظر گرفته شده زیر 15 میلیون تومان است که امیدواریم از این نظر به سرنوشت تندر 90 و تیبا دچار نشود. در هر حال خودرویی که قرار بوده با قیمتی کمتر از 206 عرضه شود هم اکنون با باندبازی عده ای قیمت حواله های پیش فروش آن به قیمت نهایی نزدیک شده که این روال می تواند موجبات افزایش یافتن قیمت را در آینده فراهم کند لذا بهتر است ایران خودرو از هم اکنون به فکر افزایش ظرفیت پیش فروش و تثبیت قیمت دومین برند ملی خود باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج