اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۹۴۳۲
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

تنبل‌ ترين كوسه‌ جهان معرفی شد

مطابق تحقيقات جديد، كوسه‌هاي گرينلند آهسته‌ترين و به نوعي تنبل‌ترين كوسه‌هاي جهان هستند و با سرعت حدود فقط يك مايل در ساعت شنا مي‌كنند.

خبرگزاری ایسنا: مطابق تحقيقات جديد، كوسه‌هاي گرينلند آهسته‌ترين و به نوعي تنبل‌ترين كوسه‌هاي جهان هستند و با سرعت حدود فقط يك مايل در ساعت شنا مي‌كنند.

گفته مي‌شود دليل اين امر شايد دماي پايين آب در اقيانوس قطب شمال باشد.

يوكي واتاناب و همكارانش از موسسه ملي تحقيقات قطبي، از داده‌هاي برچسب‌هاي واقعه‌نگاري جهت اندازه‌گيري سرعت شنا و فركانس ضربه دم شش كوسه آزاد گرينلند استفاده كردند.

اين اندازه‌گيري‌ها سپس با داده‌هاي ثبت شده در خصوص ساير كوسه‌ها و ماهي‌ها مقايسه شدند و مشخص شد كه فركانس متوسط ضربه دم اين كوسه‌ها به ۹ چرخه ضربه در هر دقيقه رسيد.

تنبل‌ ترين كوسه‌ جهان معرفی شد

با در نظر گرفتن اندازه اين آبزيان، هر دوي فركانس ضربه دم و بيشينه سرعت ثبت شده براي كوسه‌هاي گرينلند در مقايسه با ساير گونه‌‌هاي ماهيان پايين‌ترين بودند.

به اين دليل كه ضربه‌هاي دم نشان‌دهنده سرعت انقباض ماهيچه است و اين كه سرعت با كاهش دما مرتبط است، محققان معتقدند كه محيط سرد گرينلند كوسه‌هاي اين منطقه را به كندترين كوسه‌ها در نوع خود تبديل كرده است.

فرايندهاي فيزيولوژيكي فراواني از جمله سرعت انقباض ماهيچه با كاهش دما كند مي‌شود كه اين امر اثر Q۱۰ خوانده مي‌شود و بسيار قوي است. انسان‌ها متوجه اين موضوع نيستند زيرا دماي بدن آن‌ها حتي در دماهاي سرد بالا است. در مورد ماهيان، دماي بدن با دماي كاهش‌يافته محيط پايين مي‌آيد و بسياري از فرايندهاي فيزيولوژيكي نيز سركوب مي‌شوند.

آهسته بودن كوسه‌ها موجب ايجاد تغيير در سناريو طعمه-شكارچي مي‌شود. بسياري از كوسه‌هاي درنده با سرعت بالا در آب شنا كرده و اين امر آن‌ها را قادر به گرفتن ماهي و پستانداران دريايي داراي سرعت كندتر مي‌كند.

دانشمندان در شكم كوسه‌هاي گرينلند انباشت‌هاي بزرگي از ماهي و خوك آبي پيدا كردند و پس از انجام تحقيقات دريافتند كه اين آبزيان كند به خوك‌هاي خوابيده نزديك و آن‌ها را صيد مي‌كنند. ابن كوسه‌ها خود در آب‌هاي عميق مي‌مانند و نهنگ‌هاي شكارچي دشمن آن‌ها به اين مكان‌ها زياد تردد نمي‌كنند.

واقعه‌نگارهاي داده‌يي امكان درك رفتار حيوانات وحشي را مي‌دهند و حسگرهاي سرعت شناي با رزولوشن بالا ديدگاهي‌هايي را در مورد دقيق‌ترين اطلاعات در خصوص سرعت شناي حيوانات آبزي ارائه مي‌دهند.

جزئيات اين مطالعه در Journal of Experimental Marine Biology and Ecology انتشار خواهد يافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • houria

      یه وقت خسته نشی مفت خور!

    • marmar

      چیک چه کوسه بی بخاری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج