adexo3
۳۵۵۲۲
۵۰۵۱
۵۰۵۱
پ

ششمین مرکز خرید بزرگ جهان در شیراز

در تازه‌ترین رده‌بندی که براساس میزان فضای قابل اجاره هر مرکز خرید انجام شده، آسیایی‌ها حضور چشمگیری دارند و از ۱۳ مرکز خرید بزرگ دنیا ۱۲ مرکز خرید در این قاره واقع شده است

ششمین مرکز خرید  بزرگ جهان در شیراز

هفت صبح: در تازه‌ترین رده‌بندی که براساس میزان فضای قابل اجاره هر مرکز خرید انجام شده، آسیایی‌ها حضور چشمگیری دارند و از 13 مرکز خرید بزرگ دنیا 12 مرکز خرید در این قاره واقع شده است

مرکز خرید خلیج فارس شیراز عنوان ششمین مرکز خرید بزرگ جهان را از آن خود کرده و بالاتر از مراکز خرید دوبی، مالزی، کانادا و... قرار گرفت. در این رده‌بندی که براساس میزان فضای قابل اجاره هر مرکز خرید انجام شده، آسیایی‌ها حضور چشمگیری دارند و از 13 مرکز خرید بزرگ دنیا 12 مرکز خرید در آسیا واقع شده است. همین اتفاق باعث شد تا در پرونده امروز «هفت صبح» بررسی کنیم که بزرگ بودن یک مرکز خرید الزاما نشان‌دهنده پر مشتری بودن آن است؟ مراکز خرید مدرن دنیا چه راهکارهایی را برای جذب خریداران بیشتر انجام داده‌اند؟

ششمین مرکز خرید  بزرگ جهان در شیراز

ماجرا چیست؟

برترین مراکز خرید جهان بر اساس میزان فضای قابل اجاره آنها معرفی شدند و مرکز خرید خلیج فارس شيراز به عنوان ششمین مرکز خرید بزرگ جهان انتخاب شده است. به گزارش ایسنا، سایت یاهو مکتوب در گزارشی به نقل از سايت emporis.com به معرفي ۱۳ مرکز خرید بزرگ جهان پرداخته و آنها را بر اساس میزان فضای قابل اجاره رتبه‌بندی کرده است.

در این لیست دو مرکز خرید از کشور چین با فضای قابل اجاره ۶۵۹ هزار و ۶۱۲ متر مربع و ۵۵۷ هزار و ۴۱۹ متر مربع رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند و فیلیپین هم در رتبه سوم قرار گرفته است. مرکز خرید خلیج فارس در شیراز هم با فضای قابل اجاره ۴۲۰ هزار متر مربع به رتبه ششم رسیده است. لیست کامل مراکز خرید برتر را در جدول آورده‌ایم.


مرکز خریدی با همه امکانات رفاهی

مرکز خرید تنها قسمت کوچکی از مجتمع تفریحی، توریستی و اقامتی خلیج فارس است که‌ هایپر استار فاز اول آن را در فروردین‌ماه امسال افتتاح کرد. کار ساخت این مجتمع از سال 1384 شروع شد و با افتتاح فاز اول فروشگاه آن، قرار است سایر بخش‌ها نیز تا چند سال آینده به مرور افتتاح شود. این پروژه با مشارکت 49 درصدی سرمایه‌گذار اماراتی در حال بهره‌برداری است و معماری ایرانی مهم‌ترین جزء آن را تشکیل می‌دهد. برج هتل پنج ستاره پارس یکی از طرح‌های بزرگ مجموعه خلیج فارس است که گفته می‌شود تا سال 92 آماده بهره‌برداری خواهد شد. شهربازی ایران لند این مجموعه نیز در سال آینده به همراه سه بازار دیگر و مجموعه تفریحی مسقف به بهره‌برداری خواهد رسید.

کلیه وسایل تفریحی ایران لند خریداری شده و به محض آماده شدن زیرساخت‌ها نصب خواهند شد. دریاچه مصنوعی خلیج فارس نیز در کنار ایران لند در حال احداث است که شبیه به خلیج فارس خواهد بود. این مجموعه علاوه بر موارد فوق ۲۵۰۰ باب مغازه، سينما، سالن ورزشي، استخر، سونا، جکوزي، سالن پذيرايي و... نیز دارد.


آسیا، پیشتاز در مراکز خرید

با وجود آنکه بیشترین مراکز بزرگ خرید در قاره آسیا قرار گرفته اما این موضوع الزاما نشان دهنده کسب و کار پر‌سود آنها نیست و برخی از این مراکز در حال تجربه مشکلات زیادی هستند. به عنوان مثال بیشتر مغازه‌های بازار جنوبی چین که لقب بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان را به عهده دارد خالی مانده و کسی آن را اجاره نمی‌کند. این اتفاق به نرخ بالای اجاره ‌این مرکز خرید و تعداد کم خریداران رخ داده و به عنوان یک «بازار مرده است» طبقه‌بندی شده است.


تغيير الگوي مهندسي بازار

همین موضوع سبب شده تا برای برای زنده ماندن در این اقتصاد و بازار پر‌سود روش‌های جدیدی ایجاد شود. یکی از این روش‌ها تبدیل مجتمع‌های خرید به «lifestyle centres» یا مراکز سبک زندگی است. به عنوان مثال بازار دوبی یا همان The Dubai Mall برای جذب مشتریان بیشتر فضای برف و اسکی مصنوعی و آکواریوم به فضایی 350.244 مترمکعب احداث کرده است. مجتمع خلیج فارس شیراز هم با تکیه بر همین الگو فضاهای تفریحی مثل سینما، استخر و... طراحی کرده تا مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کند.

یکی دیگر از استراتژی‌های جذب مشتری ترکیب فضاهای زیست محیطی با معماری است. مرکز خرید Utama مالزی با تکیه بر همین روش و طراحی جنگل انبوه با برکه‌های آب و همچنین احداث بزرگ‌ترین باغ در پشت بام خود سعی کرده برای خریداران محیط جذاب‌تری را فراهم کند. CentralWorld در تایلند نیز با تكيه بر همین روش اقدام به ‌ایجاد دریاچه‌های داخلی آب شور با شیر دریایی کرده است!

همه ‌این اتفاقات نشان‌دهنده آن است که مراکز شیوه زندگی در چند سال اخیر الگوی مهندسی بازار را تغییر داده‌اند و این مراکز تفریحی و خرید به یک روش موثر در ایجاد انگیزه برای خریداران و سوددهی بیشتر فروشندگان تبدیل شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج