adexo3
۴۴۴۵۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

نوشاد عالمیان این روزها در اوج نیست چون...

زمانی که نوشاد عالمیان به المپیک لندن راه یافت و دو پیروزی ارزشمند را به دست آورد، پدیده پینگ پنگ ایران لقب گرفت، لقبی که نه تنها برای او بلکه برای تمام راکت بدستان ایرانی آنقدر ارزش داشت که پینگ پنگ در میان شلوغی بازار ورزش ایران به چشم بیاید.

ایسنا: زمانی که نوشاد عالمیان به المپیک لندن راه یافت و دو پیروزی ارزشمند را به دست آورد، پدیده پینگ پنگ ایران لقب گرفت، لقبی که نه تنها برای او بلکه برای تمام راکت بدستان ایرانی آنقدر ارزش داشت که پینگ پنگ در میان شلوغی بازار ورزش ایران به چشم بیاید. این پدیده نوظهور بعد از المپیک هم توانست توانمندی خود را ثابت کند و حتی به قهرمانی پورتور جهانی آلمان در رده زیر ۲۱ سال برسد تا رده چهارم جهان بهترین و آخرین رتبه او در این رده سنی باشد.

نوشاد عالمیان در حالی از سن ۲۱ سالگی خود گذشت که قرار بود روی دیگر سکه ورزش حرفه ای را در بین بزرگسالان تجربه کند و امیدوار باشد که همه چیز مثل گذشته است و نابغه پینگ پنگ ایران یک باردیگر می تواند تمام چشم ها را به پینگ پنگ ایران خیره کند اما واقعیت طور دیگری رقم خورد تا نه نوشاد، نه بازی ها، نه امکانات و نه حتی توجهات همچون گذشته نباشد اما باز هم همه انتظار داشتند پدیده باز هم پدیده بماند!

همه چیز از پایان بازی های المپیک لندن آغاز شد. زمانی که نوشاد با درخششی ستودنی درا ین رقابت ها بهترین نتیجه را برای پینگ پنگ ایران به ارمغان آورد و بازگشت تا مسیری جدید در ورزش حرفه ای اش آغاز شود. برنامه ریزی ها مشخص بود و این بار مسوولان فدراسیون حرف از رسیدن به مدال در سال ۲۰۱۴ می زدند. قرار بود اتفاقات خوبی بیفتد ، اردوهایی که چندسال تعطیل شده دوباره آغاز شود و نوشاد و نیما عالمیان به عنوان بهترین های پینگ پنگ در لیگ های خارجی توپ بزنند. قرار بود که حریف خارجی بیاورند و حتی به دنبال مربی خارجی باشند. همه چیز قرار بود خوب پیش برود اما زمانی که زنگ خطر نبودن بودجه،‌ مشکلات ارزی و موضوعات مالیاتی به صدا در آمد، چراغ قرمزی روبروی همه سبز شد.

با این شرایط پدیده باز هم تصمیم گرفت در خانه اش تمرین کند و پارکینگ خانه پدری را در بابل به اردوهای تخصصی در کنار حریف تمرینی قدرتمند خارجی ترجیح دهد. او تصمیم گرفت مثل قبل باشد و با همان شیوه قبل اوضاع را پیش ببرد، در حالی که همه چیز دیگر مثل قبل نبود. اولین تلنگر جدی برای نوشاد عالمیان زمانی بود که این پینگ پنگ باز المپیکی نتوانست به فینال مسابقات کاپ فجر برسد و پس از این رقابت ها برنامه های راه دور مربی تیم ملی و تمرینات شخصی عالمیان تا تنها اردوی دوسال اخیر تیم ملی ادامه داشت. قرار بود که این اردو شروعی دوباره برای ملی پوشان باشد که هر ماه هم تکرار شود، همه چیز بر وقف مراد بود تا این که این بار اخراج افشین نوروزی سرآغاز حاشیه ای یک ماهه برای فدراسیون شد.

پس از پایان مرحله اول اردوی تیم ملی با تمام حواشی و تعطیلی اردو به دلیل برگزاری مسابقات دسته برتر و لیگ،‌ عالمیان باز هم به شهر خود بازگشت تا برای آخرین مسابقه مهم سال ۹۱ آماده شود. او به عنوان تنها پینگ پنگ باز اعزامی به تور حرفه ای قطر قرار بود که اولین حضور رسمی خود را در رده بزگسالان تجربه کند. عالمیان حتی از حضور در مسابقات دسته برتر انصراف داد تا فرصت بیشتری برای تمرین در بابل داشته باشد، هر چند او شرایط قبلی تمریناتش را تجربه می کرد اما قرار نبود با شرایط گذشته اش مسابقه دهد. شاید مهره گم شده در این میان، حواشی طولانی بود که نه تنها مسوولان و جامعه ورزشی بلکه رسانه ها را هم از وضعیت آمادگی پدیده پینگ پنگ ایران دور کرد و در نهایت آنچه که به دست آمد شکست زودهنگام نوشاد در اولین تجربه بین المللی خود پس از گذشتن از مرز ۲۱سالگی بود. او مقابل حریفی تن به شکست داد که حدود ۱۱۱ پله در رنکینگ جهانی با او فاصله داشت.

هر چند برد و باخت برای بازیکن است اما در چه شرایطی باختن و به چه کسی باختن آنقدر مهم است که بخواهیم کمی به عقب بازگردیم و وضعیت ورزشکاری را مرور کنیم که در فاصله چند ماه پیش با عملکردی قابل ستایش پدیده شد. شاید آن چیز که باید نگرانش باشیم این است که گام برداشتن در مسیر همیشگی شاید هیچ مقصدی را به جز تکرار ناکامی ها به همراه نداشته باشد و دیگر در این شرایط نمی توان به هیچ نابغه یا پدیده ای هم امید بست که روزی در این مسیر بیاید و برای مدتی ما را دلگرم کند، چون دست آخر آن پدیده هم در راه گم خواهد شد.

حواشی حواسمان را از وضعیت نوشاد دور نکرد

حال این سوال مطرح است که ایجاد حواشی و پرداختن به آن تا چه اندازه می تواند اهمیت داشته باشد که اصلی ترین موضوعات همچون کیفیت حضور ورزشکاران در رقابت های جهانی آنطور که باید مورد توجه قرار نگیرد؟ البته محمد زارع پور، رییس فدراسیون پینگ پنگ معتقد است که فدراسیون هیچگاه نسبت به نوشاد عالمیان بی توجه نبوده و حواشی بوجود آمده آن ها را غافل از روند تمرینی او نکرده است. او به ایسنا می‌گوید: نوشاد عالمیان از سوی کمیته فنی فراموش نشده بود اما بالاخره بازیکن هم باید آمادگی مطلوب خود را حفظ کند و زمانی که مسابقات لیگ در جریان است بیشتر وقت یک بازیکن در باشگاه‌ها می گذرد و باشگاه‌ها هم باید کار خود را برای بازیکنانشان انجام دهند و مربیان باید برنامه ای خاص برای بازیکنان خود داشته باشند، چون قرار نیست که همیشه اردو باشد. ورزشکاران حرفه ای همیشه در اردو نیستند، این در شرایطی است که ما در آخر هر ماه، اردوی تیم ملی گذاشته ایم و این اردو در دی ماه هم برگزار شد، حتی قرار است در اسفند هم اردوی تیم ملی برگزار شود.

او ادامه می دهد: اتفاقی که برای عالمیان در تور حرفه ای قطر افتاد تجربه ای است که حتی می تواند به نفع ما هم باشد تا قبل از مسابقات جهانی فرانسه محک جدی بخوریم و خود را بیشتر آماده کنیم. ما بعد از المپیک لندن تاکید داشتیم که حتما نوشاد باید برنامه بدنسازی داشته باشد و اگر مربی مشخصی برای بدنسازی اش در بابل دارد باید برنامه اش را از طریق مربی تیم ملی بگیرد. ما جز نوشاد ورزشکار دیگری را به این رقابت ها اعزام نکردیم، چون کمیته فنی بر این عقیده بود که شخص دیگری نمی تواند در این رقابت ها نتیجه بگیرد.

ورود به رده بزرگسالان برای عالمیان شوک آور بود

زارع پور درباره این که وقتی نیما عالمیان برای مسابقات دسته برتر در اردوی تیم ملی بوده نوشاد حتی حریف تمرینی هم در شهر خود نداشته است،‌ اظهار می کند: مسابقات دسته برتر دو، سه روز طول کشیده است و در این مدت هم نیما در تهران بوده، این در شرایطی است که درخواست خود نوشاد بوده که در این رقابت ها شرکت نکند و فکر می کنم این موضوع را باید از خود ورزشکار بپرسید.

رییس فدراسیون پینگ پنگ درباره این که آیا نظارتی بر تمرینات نوشاد در بابل وجود دارد؟ به ایسنا می گوید: وظیفه مربی هم دادن برنامه تمرینی است و هم نظارت بر عملکرد تمرینات ورزشکار و این نظارت هم وجود دارد. ما هم قطعا چنین درخواستی را از مربی تیم ملی داریم، به همین منظور جعفری پور باید به عنوان مربی گزارش تحلیلی خود را درباره مسابقات قطر ارائه دهد.

زارع پور معتقد است: این اولین مسابقاتی است که نوشاد عالمیان وارد مسابقات بزرگسالان شده است و شرایط برایش سخت تر شده است که کمی برای او شوک آور است. زمانی که نوشاد وارد رده زیر ۲۱سال هم شده بود همین شرایط را داشت و در سال ۲۰۱۰روزی که از رده جوانان خارج شد به مسابقات مسکو اعزام شد و اتفاقا در این رقابت ها هم بدترین بازی خود را در بخش تیمی ارائه داد اما پس از آن به شرایط ایده آل بازگشت. ما هم چنین پیش بینی را در رده بزرگسالان هم برای او داشتیم، به همین دلیل تصمیم گرفته بودیم که قبل از مسابقات جهانی فرانسه این ورزشکار را به دو، سه مسابقه اعزام کنیم.

نمی توانیم بازیکنی را مجبور کنیم که با روانشناس حرف بزند

او درباره این که آیا برای شرایط روحی و روانی ورزشکاران فدراسیون تدبیری اندیشیده و آیا نوشاد در چنین شرایطی از روانشناس بهره می برد؟ می گوید: ما برای تیم های ملی خود روانشناس داریم و یکی، دو سال است که تست های روانی از ورزشکاران می گیریم حتی برای مربیان تیم ملی هم دوره های روانشناسی گذاشته ایم. کمیته روانشناسی ما در فدراسیون فعال است اما به هر حال هیچ چیز را نمی شود به ورزشکار اجبار کرد و نمی توانیم به اجبار بگوییم که با روانشناس صحبت کنند.

رییس فدراسیون پینگ پنگ در عین حال تاکید می کند که پینگ پنگ تنها در یک لحظه اتفاق می افتد و آمادگی جسمانی که ورزشکار دارد در روند بازی بسیار تاثیرگذار است. پس از المپیک هم آقای بابادی وند و خود من به طور مفصل با پدر نوشاد درباره بحث بدنسازی این ورزشکار صحبت کردیم و گفتیم که نگاه پینگ پنگ بازان جهان به او نسبت به گذشته متفاوت شده است و باید حتما آمادگی جسمانی نوشاد با دقت بیشتری انجام شود.

او با اعلام این که هدف فدراسیون رسیدن به مدال در رشته پینگ پنگ در سال ۲۰۱۴ است،‌ ادامه می دهد: تست های آمادگی جسمانی در دی ماه هم گرفته شد، به طوری که برخی از ورزشکاران در حال کاهش وزن هستند، همه سعی کرده اند که در اوج آمادگی باشند، ما هم در تلاش هستیم که یکی، دو حریف خارجی را برای تیم ایران بیاوریم.

عالمیان از نظر جسمانی قبراق نیست

به گزارش ایسنا، تنها فردی که نوشاد را در مسابقات قطر همراهی می کرد، جعفری پور، مربی تیم ملی پینگ پنگ بود. او می گوید که عملکرد نوشاد در حد متوسط بوده و با توجه به این که دو روز هم زودتر به دوحه رسیده بودند تمریناتشان به صورت فشرده انجام شده است.

او با بیان این که رقابت ها بسیار به هم نزدیک بود، درباره این که چرا عالمیان نتوانست آنطور که باید در این رقابت ها نتیجه بگیرد، به ایسنا می گوید: زمانی که نوشاد قرار بود به المپیک برود به مسابقات بسیاری اعزام شد و این مسابقات می توانست کمبود تمرینات این ورزشکار را جبران کند، من پیش از این هم گفته بودم که اوج آمادگی یک ورزشکار در طول سال تنها دو بار است و این در حالی است که حتی کار برای نوشاد سخت تر هم شده است.

جعفری پور می گوید: من به عنوان مربی بدشانسی آوردم در این زمان مسوولیت تیم ملی با من است که با مشکلات مادی مواجه هستیم. البته تمام فدراسیون ها با مشکلات بودجه روبرو هستند، به همین دلیل من نتوانستم برنامه هایی که داشتم را اجرا کنم. سال قبل که مسوولیت مربیگری را بر عهده گرفتم عنوان کردم که تلاشم این است رنکنیگ ایران را به حدود ۵۰ برسانم که تا حدودی هم به این هدف رسیدیم، ما تنها به دنبال نوشاد نیستیم بلکه عملکرد سایر ملی پوشان برایمان مهم است.

مربی تیم ملی پینگ پنگ ادامه می دهد: ماه بهمن شرایط بسیار خاصی داشت، به طوری که مسابقات لیگ، دسته برتر ، مسابقات کاپ فجر و ... را شاهد بودیم. حتی پیش از اعزام نوشاد به مسابقات قطر از رییس سازمان لیگ درخواست کردیم که بازی روز شنبه لیگ را کمی به تعویق بیاندازد تا نوشاد وقت ریکاوری داشته باشد اما با درخواست ما موافقت نشد و این بازیکن برای انجام یک بازی دو روز مانده به اعزام به تهران آمد و دوباره برگشت.

او درباره این که چرا از راه دور بر تمرینات نوشاد نظارت دارد؟ می گوید: من همیشه با نوشاد و پدرش در ارتباط هستم و برنامه تمرینی را به نوشاد می دهم، بالاخره من هم زندگی دارم و نمی توانم سر تمرین نوشاد در بابل بروم، از سوی دیگر اگر چنین کاری هم انجام شود بازیکن سالاری است. باید بازیکن در اردوی تیم ملی باشد و قرار است که اردوهای تیم ملی هر ماه برگزار شود و بازیکنان هم موظف هستند که به اردو بیایند و اگر نوشاد هم به اردوی تیم ملی نیاید از لیست خط خواهد خورد.

جعفری پور از روند تمرینات نوشاد عالمیان راضی به نظر نمی رسد و اظهار می کند: اردوی تیم ملی بهتر از تمرین یک بازیکن در خانه اش است. این در شراطی است که من از لحاظ مباحث بدنسازی با خانواده نوشاد اختلاف دارم چون او آنطور که باید از لحاظ جسمانی قبراق و آماده نیست.

وی معتقد است که نوشاد باید برنامه کلانی برای خود داشته باشد و رفتن به لیگ آلمان را جدی تر دنبال کند تا بتواند با بازیکنان بزرگ تمرین داشته باشد. اگر نوشاد در لیگ آلمان حضور داشته باشد نه تنها برای کیفیت بازی هایش خوب است بلکه به تیم ملی هم کمک خواهد کرد.

وقتی مربی و بازیکن همدیگر را در فرودگاه می بینند نتیجه همین است

به گزارش ایسنا، علیدخت به عنوان مربی باشگاهی نوشاد عالمیان می گوید که وقتی مربی و بازیکن در فرودگاه همدیگر را ببینند نتیجه همین است که نوشاد نتواند آنطور که باید در برابر حریف خود ظاهر شود. او می گوید: مربی باید با بازیکن تمرین کند. شما در کدام رشته می بینید که یک بازیکن بدون تمرین و بدون داشتن اردو به مسابقه ای اعزام شود؟ از سوی دیگر نوشاد از رده امیدها به بزرگسالان آمده است و حالا شرایط برای او نسبت به گذشته تفاوت دارد. به همین دلیل باید تلاش بیشتری داشته باشد تا کیفیت تمرینات خود را بالا ببرد.

او درباره اهمیت تمرینات باشگاهی برای بازیکنان می گوید: باشگاه ها با توجه به مسابقاتی که در پیش دارند، برنامه های تمرینی خود را مشخص می کنند، البته امسال هم با توجه به این که سالن اختصاصی نداشتیم شرایط تمرینی ما شاید آنطور که باید نبود، البته برای سال آینده این مشکل برطرف می شود، وضعیت تمرینی هم تفاوت خواهد داشت. البته هر چقدر هم تمرینات باشگاهی از کیفیت بالایی هم برخوردار باشد باز هم با شرایط ملی متفاوت است.

علیدخت درباره وضعیت آمادگی این پینگ پنگ باز اظهار می کند: نوشاد عالمیان وضعیت آمادگی خوبی دارد اما برای ایران این آمادگی خوب است و آمادگی برای تور حرفه ای قطر از یک سو خواهان کیفیت بالاست و از سوی دیگر حریف تمرینی مناسب می خواهد.

فشار روحی زیادی بر روی نوشاد وجود دارد

مهران احدی هم مدعی است که چندی پیش پیش بینی می کرده است که چنین اتفاقی خواهد افتاد، چون تبلیغات زیادی درباره نوشاد انجام شده است، هر چند نوشاد بازیکن بسیار خوبی است اما شرایط به گونه ای توصیف شده بود که انگار نباید این بازیکن شکستی داشته باشد. چنین شرایطی فشار روحی زیادی برای نوشاد به وجود می آورد و به همین دلیل بازی کردن برای نوشاد کمی سخت شده است. از سوی دیگر اگر عالمیان می خواهد نزول نداشته باشد باید برنامه ریزی دقیقی را انجام دهد و بیشتر زحمت بکشد.

او معتقد است، در شکست نوشاد عوامل زیادی دخیل بوده که یکی از آن ها تنها بودن نوشاد است، به طوری که این ورزشکار باید یک حریف تمرینی داشته باشد و حتی از نظر روانی هم یکی دونفر باشند که بتوانند با او در شرایطی یکسان قرار داشته باشند اما چنین شرایطی وجود ندارد.

این ملی پوش پینگ پنگ می گوید: اردوی تیم ملی چند وقت پیش برگزار شد اما باید شرایط اردوها خاص باشد، نه این که تنها برای برگزار شدن آن،‌ اردو برگزار کنیم. فکر می کنم که چیزی که می تواند به نوشاد عالمیان در این مقطع کمک کند، حضور این بازیکن در لیگ اروپاست.

تا یک مقطعی می‌توانم نوشاد را حمایت کنم

اما رحمت الله عالمیان، پدر و مربی نوشاد، می گوید هر چند روند تمرینی پسرش در بابل خوب است اما مطلوب نیست، چون شرایط تمرینی نوشاد نسبت به گذشته باید تغییر کند. او حالا در رده بزرگسالان بازی می کند و باید تمریناتش بیشتر از این ها باشد و برای رسیدن به این نقطه باید شرایط محیطی آماده باشد.

او معتقد است، فرزندش باید با یک مربی خارجی تمرین کند: به عنوان یک کارشناس که ۲۰ سال شب رو روزم پینگ پنگ است، می گویم که نوشاد باید با حریف های قدر کار کند و تحت نظر باشد، حالا دراین مرحله چنین شرایطی از عهده من خارج است، من تا یک مقطعی می توانم نوشاد را حمایت کنم.

عالمیان تاکید می کند که نمی خواهد از کسی انتقاد کند اما نوشاد باید یک سالن خوب تمرین داشته باشد و با یک مربی اختصاصی تمریناتش را پیش ببرد. این بازیکن توانایی قهرمان شدن در المپیک را دارد و می تواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد اما به شرطی که ابزارهای لازم به او داده شود. حرف من فقط نوشاد نیست چون غیر از او بازیکنان جوانی همچون نیما،‌ پوریا عمرانی، حمیدرضا طاهرخانی، میرالماسی و ... هستند که پشتوانه ورزش پینگ پنگ محسوب می شوند و باید سطح تمرینات آن ها بالا باشد.

نوشاد مربی بدنساز ندارد

او درباره وضعیت بدنسازی نوشاد عالمیان می گوید: نوشاد مربی بدنساز ندارد و در بابل در یک سالن محقر زیر نظر من تمرین می کند و با این شرایط نمی تواند آنطور که باید نتیجه بگیرد. هر چند آقای جعفرپور زحمت می کشد و برنامه می‌دهد اما این مربی درحد یک مربی جهانی نیست. نوشاد به مربیانی همچون ریچارد کلوزه نیاز دارد.

شکست یک ورزشکار جزیی از ورزش حرفه ای است و این حقیقتی است که بر کسی پوشیده نیست اما باید توجه داشت که گاهی یک شکست می تواند مسیر حرفه ای ورزشکاری را تغییر دهد که برگشتن به مسیر قهرمانی آنقدرها هم کار آسانی نباشد. گاهی آثار یک شکست تنها سقوط یک رنکینگ یا امتیاز نیست، بلکه لطماتی است که از نظر روحی به ورزشکاران وارد می شود. حال این سوال مطرح است که ما تا چه اندازه حساب شده در ورزش حرفه ای گام بر می داریم که اگر جایی قهرمانی، پدیده ای یا حتی ورزشکاری جوان بدون سابقه حرفه ای پایش لغزید بتواند دوباره خود را برای میادین بزرگتر آماده کند؟ ما تا چه اندازه ورزشکاران خود را حرفه ای تربیت می کنیم؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج