اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۲۰۱۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

آمار از ۲۷۰۰ تا ۱۳۰۰۰ زن مبتلا به ايدز در ايران مي‌گويد

چرا زنان بيشتر از مردان مستعد ايدز هستند؟

تحقيقات نشان مي‌دهد که علي‌رغم پايين‌تر بودن آمار زنان ايدزي در ايران، اما زنان به دليل برخي ويژگي‌ها استعداد بيشتري براي ابتلا به اين بيماري کشنده دارند.

روزنامه مردم سالاری: تحقيقات نشان مي‌دهد که علي‌رغم پايين‌تر بودن آمار زنان ايدزي در ايران، اما زنان به دليل برخي ويژگي‌ها استعداد بيشتري براي ابتلا به اين بيماري کشنده دارند.

آمار ايدز رو به افزايش است و وزارت بهداشت مي‌گويد اين موج بيشتر از هركسي زنان را نشانه رفته است. تحقيقات نشان داده احتمال ابتلاي زنان به ويروس HIV حدود ۵/۲ برابر بيشتر از مردان است و زنان به دليل ويژگي خاص‌تري نسبت به مردان بيشتر در معرض ابتلا به ايدز هستند.

آمار: از ۲۷۰۰ تا ۱۳۰۰۰ زن مبتلا به ايدز

چند هفته قبل وزارت بهداشت اعلام كرد كه آمار زنان ايدزي افزايش يافته است. طبق اين آمار تا پايان سال قبل تعداد کل مبتلايان به بيماري ايدز در کل کشور ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر بوده است که از اين تعداد ۱۰.۲ درصد آنان زن هستند، يعني حدود دو هزار و ۷۰۰ زن مبتلا به ايدز وجود دارد.

به گفته پژوهشگران بر اساس فرمول‌هاي سازمان بهداشت جهاني در تمام كشورهاي جهان آمار مخفي از ايدز وجود دارد كه به دلايل زيادي از جمله انگ و تبعيض خودشان را معرفي نمي‌كنند. براساس اين فرمول در ايران نيز تخمين آنها حدود پنج برابر مقدار ثبت شده، يعني بيش از ۱۳۰ هزار نفر است. سازمان جهاني بهداشت هم گفته كه از هر پنج نفر مبتلا به ويروس ايدز در ايران، فقط يک نفر از آنها از بيماري خود مطلع است. اما سهم زنان بر اساس فرمول‌هاي سازمان بهداشت جهاني هم نشان مي‌دهد كه بيش از ۱۳ هزار نفر زن مبتلا به ايدز هستند.

اين اولين بار نيست كه وزارت بهداشت و كارشناسان نگراني خود را از افزايش شيوع ايدز در بين زنان ايراني بيان مي‌كند. چند سالي است كه موج سوم ايدز از رابطه غيربهداشتي و البته نامشروع جنسي، زنان را هدف گرفته است.

زنان، قرباني تماس جنسي آلوده هستند

وزارت بهداشت مي‌گويد كه اکثر زناني که ايدز دارند، از طريق تماس جنسي با همسران‌شان به اين بيماري مبتلا شده‌اند. همسر اين زنان به دليل اعتياد تزريقي يا تماس‌‌هاي جنسي آلوده شده‌اند و اين ويروس را به آنها منتقل کرده‌‌اند.

همچنين رئيس مرکز تحقيقات ايدز وزارت بهداشت هم با اشاره به افزايش ابتلا به ايدز در زنان کشور گفته كه «از بين بيماران مراجعه کننده به بنده ۹۹ درصد موارد جديد از طريق رابطه جنسي مبتلا شده‌اند.»

سازمان جهاني بهداشت هم تأکيد كرده كه بيشترين راه انتقال ويروس ايدز در ايران از طريق برقراري روابط ناسالم جنسي صورت مي‌گيرد.

وزير بهداشت سابق هم بر اين باور است كه رشد انتقال ايدز از طريق رابطه جنسي خيلي بيشتر و خطرناک شده است و هشدار داده كه اگر همين روند رشد ايدز از طريق روابط جنسي ناسالم طي شود در ۱۰ سال آينده ۵۰ درصد مبتلايان به ويروس ايدز در کشور ما از طريق جنسي مبتلا شده‌اند.

ويژگي جسماني زنان در ابتلاي بيشتر به ايدز

زنان از نظر جسماني آمادگي بيشتري نسبت به مردان براي دريافت ويروس HIVرا دارا هستند. اين واقعيت يک پيام با خود به همراه دارد و آن اين است که بايستي توجه خاصي به زنان در مبارزه با ايدز شود و از آنان حمايت بيشتري به عمل آيد.

تأثير مستقيم ديگري که آلودگي در زنان به وجود مي‌آورد، انتقال ويروس از طريق مادر به جنين است که اين نيز خود دليل ديگري است براي توجه بيشتر به آسيب پذيري زنان و زنگ خطري است در افزايش آمار کودکان آلوده و مبتلا به ايدز. اطلاعات به دست آمده از تحقيقات متفاوت نشان مي‌دهد که در تماس جنسي بين زن و مرد، زنان در مقايسه با مردان به ميزان دو برابر بيشتر امکان دريافت ويروس از شريک جنسي آلوده خود را دارند.

در اين ميان برخي از كارشناسان نسبت به شيوع ويروس ايدز در محيط‌هاي آرايشگاه‌هاي زنانه هم هشدار مي‌دهند و مي‌گويند در صورت عدم رعايت بهداشت در اين مكان‌ها، خدماتي مانند پديکور، مانيکور و انواع تاتو مستعد انتقال بيماري‌هايي مانند ايدز است.

به هرحال در اينجا هم آمار سلامت به نفع جامعه و به ويژه زنان نيست و صداي يک زنگ خطر ديگر هم شنيده مي‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج