adexo3
۶۲۹۳۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

دل «مردان نمکی» همچنان شور می‌زند

باستان‌شناسان در حالی معتقدند وضعیت حفاظتی مومیایی‌ها چندان مناسب نیست که تاکنون نشانی از ترک و فرسایش در مومیایی‌‌ها دیده نشده‌ است

روزنامه قانون: نزدیک به ۲۰ سال از شناسایی اولین مرد نمکی می‌گذرد. پس از آن پنج جسد دیگر هم طی ۱۰ سال گذشته پیدا شد؛ اما اجساد مردان نمکی با گذشت این همه سال، هنوز فاقد امکانات حفاظتی مناسب هستند.


کشف ناگهانی مردان نمکی و تلاش‌های مستمر باستان‌شناسان و کارشناسان میراث ‌فرهنگی برای توقف عملیات بهره‌برداری از معدن چهرآباد زنجان اگر منجر به کشفیات گسترده نشد، اما نوید این را می‌داد که جسد مومیایی‌های ایران در شرایط حفاظتی مناسب‌تری نسبت به دیگر کشفیات باستان‌شناسی قرار بگیرد؛ اما گویا فراهم کردن حداقل امکانات حفاظتی چندان هم برای سازمان میراث ‌فرهنگی آسان نبوده است. باستان‌شناسان در حالی معتقدند وضعیت حفاظتی مومیایی‌ها چندان مناسب نیست که تاکنون نشانی از ترک و فرسایش در مومیایی‌‌ها دیده نشده‌ است؛ اما با این حال، دل مردان نمکی همچنان شور می‌زند؛ چراکه تاکنون هیچ مطالعه و آزمایشی که از تجزیه نشدن آن‌ها اطمینان کامل دهد صورت نگرفته است.

«ابوالفضل عالی»، باستان‌شناس، در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث ‌فرهنگی، در رابطه با نگرانی‌هایی که نسبت به شرایط نامناسب حفاظتی مردان نمکی وجود دارد، می‌گوید: «از سال ۸۷ با تهیه محفظه‌های‌ نگهداری مومیایی‌ وضعیت دما و رطوبت داخل محفظه‌ها تقریبا کنترل شد؛ اما مشکلی که هم‌اکنون وجود دارد به فضای سالن موزه برمی‌گردد که دمای آن قابل کنترل نیست.

این در حالی است که موزه از در و پنجره‌های چوبی و قدیمی تشکیل شده و نمی‌توان وضعیت دمای آن را به ‌راحتی کنترل کرد. بنابراین موزه‌ای جداگانه و اختصاصی برای نگهداری و نمایش ابزار و اشیای متعلق به مردان نمکی در آینده ضروری است.» به هر روی اطلاعات نهفته بسیاری در دل مردان نمکی دوره هخامنشی و ساسانی وجود دارد که حفظ آن‌ها جزو اولویت‌های سازمان میراث ‌فرهنگی به ‌شمار می‌رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج