اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۹۳۶
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

«آتش‌نشاني» پايتخت رتبه‌بندي كرد

در تهران فقط ۱۲۰ ساختمان امن داریم

معيار رده‌بندي: مقاومت در برابر زلزله و حوادث غيرطبيعي ،درجه ايمني در ارزش معاملاتي املاك تاثيرگذار است

معيار رده‌بندي: مقاومت در برابر زلزله و حوادث غيرطبيعي ،درجه ايمني در ارزش معاملاتي املاك تاثيرگذار است

بهشاد بهرامي- سازمان آتش‌نشاني كه از سال گذشته طرح رتبه‌بندي ساختمان‌هاي تهران را براساس درجه ايمني و ميزان مقاومت آنها در برابر حوادث طبيعي در دستور كار قرار داده بود، اكنون نتايج اين مطالعات را منتشر كرده كه نشان مي‌دهد در حال حاضر ۱۲۰ ساختمان امن در پايتخت وجود دارد كه از اين تعداد فقط دو ساختمان حائز درجه يك شده‌اند و مابقي به لحاظ ميزان ايمني در درجه‌هاي دو و سه قرار دارند.

در گزارش سازمان آتش‌نشاني، اغلب ساختمان‌هاي ناامن كه از ۱۰۰ نمره كيفي، كمتر از ۵۰ نمره را دريافت كرده‌اند، شامل برج‌هاي مسكوني -ساختمان‌هاي بيش از ۴ طبقه- مي‌شود كه برخلاف ساختمان‌هاي كوتاه مرتبه، از حساسيت بالايي در مواجهه با حوادث طبيعي برخوردارند، اما امكانات اوليه مقابله با حوادث در اين ساختمان‌ها به چشم نمي‌خورد.

آتش‌نشاني تهران هدف از رتبه‌بندي ساختمان‌ها را اطلاع‌رساني به ساكنان پايتخت نسبت به وضعيت ايمني ساختمان‌ها با توجه به شرايط ژئوفيزيكي تهران و گسلهاي موجود عنوان و تصريح كرده است: شرايط ويژه ترافيكي شهر تهران دسترسي نيروهاي امدادي در زمان وقوع حوادث طبيعي و آتش‌سوزي را دشوار مي‌كند و لازم است ساختمان‌هاي موجود به امكانات اوليه مقابله با آتش‌سوزي مجهز باشند.

معاون حفاظت و پيشگيري سازمان آتش‌نشاني تهران در اين باره به «دنياي‌اقتصاد» گفت: اعلام نمره ايمني به مالكان ساختمان‌ها و درج آن در پايان‌كار به ملاك واقعي در تعيين ارزش معاملاتي واحدهاي مسكوني تبديل مي‌شود. در حال حاضر نمره منفي داده شده به برخي ساختمان‌ها باعث شده مالكان اين ساختمان‌ها عمليات لازم براي ارتقاي نمره ايمني را آغاز كنند.

۱۲۰ ساختمان پایتخت از نظر ایمنی و رعایت حداقل استانداردهای کیفی از معاونت حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تايیدیه گرفتند. این در حالی است که از میان ۱۲۰ ساختمان انتخاب شده هیچ یک موفق به اخذ درجه ممتاز رعایت نکات ایمنی نشده‌اند و تنها دو ساختمان در کل مناطق تهران دارای درجه کیفی یک هستند و بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌ها فقط حداقل‌های ایمنی را دارا هستند.

از آبان ماه سال گذشته طرحی به منظور تشویق سازندگان به رعایت مسائل ایمنی، ماندگاری موقعیت ایمنی ساختمان و افزایش ایمنی و کاهش خسارات ساختمان در مناطق ۲۲ گانه تهران اجرا شد. در این طرح ساختمان‌هایی که در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران تشکیل پرونده داده‌اند نسبت به اجرای دستورالعمل‌های ایمنی در مراحل مختلف ساختمان اقدام و در نهایت تايیدیه ایمنی سالانه دریافت کرده‌اند.

در این طرح ساختمان‌ها براساس شرایط ایمنی به چهار درجه ممتاز (سبز)، درجه یک (آبی)، درجه دو(زرد) و درجه سه (قرمز) تقسیم‌بندی می‌شوند. علاوه بر این برای اینکه ساختمانی در درجه ممتاز قرار بگیرد از بین ۴۰ شاخص تعیین شده که هر کدام امتیازهای متفاوتی دارند، باید در کل، ۹۱ تا ۱۰۰ امتیاز را دریافت کند. هم چنین برای درجه یک بین ۸۱ تا ۹۰ امتیاز، درجه دو ۷۱ تا ۸۰ امتیاز و درجه سه بین ۶۱ تا ۷۰ امتیاز باید دریافت شود. اما شاخص‌های ایمنی تهیه شده برای ارزیابی ساختمان شامل چهل بند است که مهم‌ترین آنها مربوط به رعایت نکات ایمنی لازم در خصوص راه‌های خروج اضطراری، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد، تايید نقشه‌های ایمنی توسط سازمان آتش‌نشانی و... است.

در این طرح علاوه بر معرفی ساختمان‌های دارای گواهی تايید ایمنی ساختمان که تعداد آنها ۱۲۰ مورد است، ساختمان‌های فاقد تايیدیه سازمان آتش نشانی از نظر استاندارهای ایمنی نیز بررسی و معرفی شده‌اند که در مجموع ۲۳ مورد در سایت سازمان آتش‌نشانی معرفی شده‌اند.

ساختمانی با درجه ممتاز نداریم
در همین راستا معاون امور حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه طرح رتبه بندی ایمنی ساختمان‌ها برای اولین بار در کل دنیا به اجرا در آمده است، گفت: از بین 120 ساختمان بررسی شده هیچ یک موفق به اخذ درجه ممتاز نشده‌اند و تنها دو ساختمان ‌هایپراستار و یک برج در منطقه پاسداران دارای رتبه یک هستند. او اضافه کرد: علاوه بر این، 10 ساختمان دارای درجه دو و 108 ساختمان باقیمانده متاسفانه دارای درجه 3 هستند.

او افزود: با همکاری معاونت شهرسازی شهرداری تهران قرار است در پایان کار ساختمان‌های پایتخت، رتبه ایمنی آنها به طور برجسته درج شود.

داوود براتی در ادامه اظهار کرد: رتبه‌بندی ساختمان‌های ایمن به درجات 1،2،3 و ممتاز تقسیم می‌شود، که در این رتبه بندی توجه به نحوه رعایت فاکتورهای ایمنی یعنی کیفیت اجرای تمامی ‌مسائل ایمنی مورد توجه قرار گرفته است. او ادامه داد: با توجه به رتبه‌بندی‌های عنوان شده شرایط ایمنی ساختمان‌ها ارزیابی شده و پایان کار به آنها ارائه می‌شود و همچنین اطلاعات ساختمان‌های ایمن به روز شده در سایت سازمان آتش‌نشانی قرار می‌گیرد. او افزود: هم اکنون بسیاری از ساختمان‌ها پس از اینکه تاییدیه ایمنی سازمان آتش‌نشانی را دریافت کردند با همکاری سازمان سعی در ارتقاي رتبه خود داشته و ساختمان خود را به طور مثال از رتبه 3 به رتبه 2 یا 1 ارتقا می‌دهند.

براتی در پاسخ به این سوال که این رتبه‌بندی چه تاثیری بر ارزش معاملاتی ساختمان‌ها (قیمت مسکن) خواهد گذاشت؟ گفت: قطعا این رتبه‌بندی تاثیر مثبتی در ارزیابی ارزش ملک خواهد گذاشت. بسیاری از مشتریان و مردم حساسیت دارند ملکی که خریداری می‌کنند درجه بالايی از کیفیت را داشته باشد. او افزود: در همین مدت کوتاه هم مردم استقبال خوبی از این طرح کرده‌اند به طور مثال مالکان در هنگام فروش ملک خود از درجه ایمنی ساختمان خود برای تبلیغ آن استفاده می‌کنند. یا آنهایی که ساختمانشان درجه ایمنی سه را کسب کرده‌اند، نگران ارزش ملک خود هستند به‌گونه‌اي كه به سازمان مراجعه می‌کنند و در صدد ارتقای کیفی ساختمان خود هستند.

در تهران فقط 120 ساختمان امن داریم

منبع : دنیای اقتصاد

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

در تهران فقط 120 ساختمان امن داریم

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج